Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, jag upplever en uppriktighet när Johanna visar ledsamhet över deras förlorade vänskap. Dom två verkar haft ett speciellt band till varandra. Och till skillnad från en del i tråden som är övertygade om att J gör allt i sin makt för att hämnas på M, så tror jag det är precis tvärtom. Iaf innan hon fick läsa M s förhör.
Jag har tidigare dragit en parallell till Aileen Wournos och Tyria Moore. Bortser man från dom hemska brotten Aileen begick så utspelade sig en tragisk scen i rätten där Tyria likt Maja kastar Aileen under bussen, trots att Aileen fortfarande hade starka känslor för Tyria.
Jag upplever också samma där, hon tar på sig det hon har gjort.
Men det är svårare att förstå varför J säger att det händer nästan direkt när de kommer hem vilket det inte gör…enligt tidslinjen o vittnen.
En del här tror att hon ljuger om det för att få in Maja självmant in i badrummet under ” visningen” i sin story.
Men hon hade väl lika gärna kunnat säga att när Tove skulle gå så visade hon badrummet och när Tove går ut därifrån stöter hon till J o säger ” det var inte mycket att se” därefter fäller hon Tove och Maja kastar sig ned på golvet (eftersom hon var med i hallen när Tove skulle gå hem) när hon ser att Tove tar sina händer runt JJs hals och håller då i Ts händer. Jag kan alla fall inte se det som att Majas del spelar in på att J ljuger om att det hände nästan direkt när de kom hem. Ljuger, det gör hon. Hade de börjat bråka då hade skrik o ljud hörts redan runt 02.05.
Det enda som jag kan komma på och varför JJ säger att det hände redan då i början, är att om hon hade sagt att Maja gick o lade sig och hon o Tove satte sig i köket o pratade o drack lite vin hade det väl mer styrkt ett mord ( avsiktligt planerat under de 30 min de pratar för att få Tove avslappnad= lurad och kanske även mer onykter var tanken från början ) och inte en olyckshändelse”.
Dock kan 30 min vara lite för länge, de kanske pratade mycket undertiden de gick runt o kollade ( de var ju onyktra) tex i en kvart och JJ upplevde det som att det hände ganska ” direkt” när de kom hem… om det gick 20 min tex så är det ju relativt ” ganska snart” efter de kom hem faktiskt och jag tror kanske inte hon menar tidsmässigt som vi ser på det utan att de hann inte göra något direkt innan det hände.
Jag är osäker på om JJ fick frågan om hur länge de gick runt när de kom hem?
Något annat som jag inte sett i något förhör ( möjligt att de båda får frågan om de går upp direkt när de kommer fram till huset efter att Tove låst cykeln, kanske minns någon?) är om de står o pratar en stund utanför huset eller om Tove inte lyckas låsa cykeln på en stund… o då tänker jag på hur Polisen menar att ankomst tiden till lägenheten stämmer?
Min mobil kopplar ibland upp sig till mitt Wi-Fi redan utanför huset tex och min bilhögtalare ibland när jag är i lgh osv…
Så de skulle kunnat stått o pratat, fipplat med lås mm till 02.10 utanför huset men att JJs mobil kopplade på Wi-Fi utanför.
Det är en teori jag har som kan förklara tiden där vi tycker 30 min fattas i JJs berättelse men kan då stämma att det hon säger är sant.
Min andra teori är … såvida uppgiften om att Ts gylf är öppen ( tror från FUP väl?
En blandning av Js historia och Ms. De kommer hem, J visar lite snabbt ( någon minut bara) lgh, Maja lägger sig i sängen ( j har inte något emot det tror jag alls, annars hade hon inte gjort det efter dumpningen heller) JJ smörar o pratar om sin lgh, frågar om T osv o sätter sig i köket, ev bjuder hon på vin, antagligen, dock kanske Tove tackar nej, eller så dricker de lite där tillsammans. J vet att T ” gillar att festa” kanske även det är en motivering för T att följa med och prata ut när hon är onykter…
När de pratar om saker som hänt och även annat tror jag att M kokar inom sig, spelar med T men bara väntar på rätt tillfälle att slå henne, döda henne.
Antingen lyckas de inte komma överens helt och T kanske då bestämmer sig att åka hem redan efter väldigt kort tid ca 02.20 varpå Johanna blir väldigt irriterad eftersom hon blir avvisad och inget egentligen utretts för att T kanske stod på sig i sina åsikter som hon trodde T skulle ge efter om att ha gjort fel tidigare osv…
Ev höjde de lite sina röster eller att tonfallet blev tydligt för Maja i vardagsrummet så att hon går upp när Tove ska gå…. Inte för att själv gå på toa. Hon kan också gått upp o låtsats att hon skulle på toa för att kolla av läget mellan dem utan att bli indragen i deras samtal.
Eller så har T o J ”så trevligt” ( i Ts känsla) att T tar lite mer vin och behöver gå på toa.
Det är något med den öppna gylfen, urinen på golvet, att J senare efter mordet går och hämtar HUShållsrullen och det faktum att T ” ramlar” bakåt i badrummet väldigt nära dörren.
Om T kände sig trängd i köket o att något inte stämde o ville gå tror jag inte hon hade lånat Toan innan, dock ändå kunnat knuffats in om dörren var öppen. Men gylfen borde inte vara öppen då…. Snarare skorna på…
Så efter lååångt text,
Tove blir mer påverkad eftersom J fyller på glaset o T känner en lättnad, antagligen håller J med T i det de pratar om fast hon inte alls tycker så eftersom hon planerar att mörda henne. T säger att hon bara ska gå o kissa, kanske även avbryter J när hon berättade något viktigt för henne själv så hon blir sådär riktigt arg ( som man ser ett mönster i hennes sätt i förhör osv) T vinglar glatt o trygg iväg mot toan… går in och drar ned dragkedjan ( jag brukar ta knappen först men man gör kanske olika o om man är full), ser att det är helt tomt överallt och att det även saknas toapapper ( tror inte J var så skärpt efter mordet att hon tänkte att hushållspapper suger upp bättre), undertiden ser J sin möjlighet ( gud vet hur, vad hon tänkte vet ju ingen mer än att hon hatar T o kokar inombords)
Går efter T, kanske för att bara säga var toan är eller direkt efter… tänker kanske vänta utanför … men T öppnar dörren nästan direkt för att ropa eller gå o fråga J efter toapapper o kanske därför knäpper hon knappen bara fort….
Därför är hon då vänd med ansiktet mot hallen…. Jj överraskar direkt med att FÖRST knuffar tillbaka T in o sen fälla T, kl är 02.19… Maja blir orolig över den höga dunsen o är vaken o springer dit när hon får se Tove o J och på sekunden är hon där för att hjälpa eller ” rädda ” Jj