Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
MH:s försvarares förhör med JJ i hovrätten blir högintressant. Oavsett vad MH gjort så kan han nog pressa JJ kring sådant du skriver om. Hans klient ska få en rättvis dom oavsett vad det blir, men att JJ får diktera villkoren även i hovrätten tror jag inte han ”köper”. I detta ingår kanske en taktik att rada upp JJ:s lögner i olika sammanhang och samtidigt ödmjukt medge att även MH har ljugit i förhör osv?
I samma veva så måste MH antingen kasta JJ framför bussen och/eller på andra sätt öka sin trovärdighet om sanningen ska fram.
Jag önskar att jag kunde sätta ord på mina tankar på samma sätt som du kan.
Som du säger är det i förlängningen något som Majas tidigare försvarare kunde ha petat i. Inte många frågor till Johanna väl? Om ens några?
Nu kan jag inte tänka mig att han ens trodde att rätten skulle tro på Johanna, men som försvarare behöver du mota Olle i grind, så att inga förhastade slutsatser dras.
Här är ju också tidpunkten 02:40 ytterligare en fråga som han borde krokar tag i.
Jag vet inte riktigt hur han kan motivera Majas tidigare lögner så att det blir begripligt, men tyvärr tror jag att sådant som Maja själv säger, t ex bortträngningar inte går hem, oavsett sant eller ej.
Jag vet att man sett mördare faktiskt inte ens för sig själva ibland inte klara av att erkänna att de mördat. Det jan vara för svårt att ta in, samtidigt som de kan säga att de förstår att de har gjort det ( mordet).
Människan har många förmågor, omedvetna strategier, försvarsmekanismer för att klara av vardagen och sitt liv.
Jag kan väl tänka mig att en och annan här inne t ex, flyr till Flashback för att slippa tänka på ett och annat som egentligen är viktigare.
I fallet med morden i Idaho, där fyra studenter blev mördade men två överlevde, berättade den student som mördaren gick förbi när han lämnade huset hur hon bokstavligen ” frös till is” när han passerade.
Detta räddade förmodligen livet på henne, eftersom människor fungerar liksom många andra djur på rörelse.
Hade hon däremot fungerar ”rationellt”, flytt in i sitt rum, hade hon nog inte hunnit låsa dörren om sig, utan hon hade liksom de två sista offren även hon blivit dödad.
För att klara av att hantera trauman i livet händer det att man tränger bort tankar om det smärtsamma man vet, medan andra kan bearbeta det och komma vidare ( coping- strategier).
Jag vet inte om Maja säger sanning här, eller om hon blandar lite högt som lågt. Men själv har jag lite svårt att köpa hela den biten.
Det gäller väl även sovandet, som kan ha handlar om slumrande i vissa stunder, men kanske inte en sådan djupsömn som hon vill ge sken av.
Även det Jan för rätten vara svårt att svälja.
Men inget av detta bevisar att det Maja försöker mörka ( om det är så) är deltagande i mordet.
Jag kan tänka mig att Majas försvarare vill få fram hennes tidigare undanhållande avbrottet och hennes beteende mer som ett försvar som Maja tidigare verkat ta till; undflyende genom att slingra sig och göra sig oåtkomlig. Inte vilja närvara genom att ”låtsas sova eller ” låtsas vara sjuk”.
Men absolut, jag tror som du att Majas försvar inte kommer att låta Johanna ” diktera villkoren” för rättegången. Det är ju många som har reagerat på detta, att man tagit Johanna på orden där.
Det gäller även att man tagit Maja på orden, helt utan stödbevisning vad gäller hennes whereabouts.
Läskigt att man kan bli dömd på sådant sätt som skett.
Jag tror att det inte är osannolikt att många unga i Majas sits under ett mord inte skulle våga göra sig hörda/ sedda utan gömma sig under förevändning att de sover.
Då har de inte blivit slndermanipulerade och gaslightade av Johanna sedan de var 16 år och har inte vare sig kognitiva svårigheter eller psykiska problem med låg självkänsla och stark lvergivenhetsproblematik.
Att Maja inte flyr sedan när tillfälle ges, kan bero just på denna sjukliga bindning, men kan vara svår för ett försvar att förklara.
Tyvärr vill vi ha enkla svar, som går att ta på. T ex att man blivit hotad till livet, och inte sådana komplicerade svar som traumatisk bindning.
Som sagt. Jag hoppas att vi kan följa rättegången och lära och se.