2023-08-26, 19:15
  #86773
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag upplever en uppriktighet när Johanna visar ledsamhet över deras förlorade vänskap. Dom två verkar haft ett speciellt band till varandra. Och till skillnad från en del i tråden som är övertygade om att J gör allt i sin makt för att hämnas på M, så tror jag det är precis tvärtom. Iaf innan hon fick läsa M s förhör.

Jag har tidigare dragit en parallell till Aileen Wournos och Tyria Moore. Bortser man från dom hemska brotten Aileen begick så utspelade sig en tragisk scen i rätten där Tyria likt Maja kastar Aileen under bussen, trots att Aileen fortfarande hade starka känslor för Tyria.
Jag upplever också att Maja har varit den viktigaste personen i Johannas liv, en klippa när andra har svikit (som Johanna ser det). Bandet till mamman och brodern förefaller svagt, bandet till pappan är starkare. Jag får dock uppfattningen att Johanna spelar en roll inför pappan. Hon verkar inte anförtro sina problem åt honom.

Maja verkar vara den person som Johanna kan vara 100% sig själv med. För någon som upplevt att många kompisar tagit avstånd så tror jag att det är viktigt för Johanna.

Ärligt talat tror jag att Majas känslor för Johanna är grundare. Hon blir sedd och stöttad, har tonårskul med jämnåriga för första gången genom Johanna. Men hon skyddar inte Johanna utan slänger henne under bussen utan betänkligheter.
Citera
2023-08-26, 19:56
  #86774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag upplever en uppriktighet när Johanna visar ledsamhet över deras förlorade vänskap. Dom två verkar haft ett speciellt band till varandra. Och till skillnad från en del i tråden som är övertygade om att J gör allt i sin makt för att hämnas på M, så tror jag det är precis tvärtom. Iaf innan hon fick läsa M s förhör.

Jag har tidigare dragit en parallell till Aileen Wournos och Tyria Moore. Bortser man från dom hemska brotten Aileen begick så utspelade sig en tragisk scen i rätten där Tyria likt Maja kastar Aileen under bussen, trots att Aileen fortfarande hade starka känslor för Tyria.
Jag upplever också samma där, hon tar på sig det hon har gjort.
Men det är svårare att förstå varför J säger att det händer nästan direkt när de kommer hem vilket det inte gör…enligt tidslinjen o vittnen.
En del här tror att hon ljuger om det för att få in Maja självmant in i badrummet under ” visningen” i sin story.
Men hon hade väl lika gärna kunnat säga att när Tove skulle gå så visade hon badrummet och när Tove går ut därifrån stöter hon till J o säger ” det var inte mycket att se” därefter fäller hon Tove och Maja kastar sig ned på golvet (eftersom hon var med i hallen när Tove skulle gå hem) när hon ser att Tove tar sina händer runt JJs hals och håller då i Ts händer. Jag kan alla fall inte se det som att Majas del spelar in på att J ljuger om att det hände nästan direkt när de kom hem. Ljuger, det gör hon. Hade de börjat bråka då hade skrik o ljud hörts redan runt 02.05.
Det enda som jag kan komma på och varför JJ säger att det hände redan då i början, är att om hon hade sagt att Maja gick o lade sig och hon o Tove satte sig i köket o pratade o drack lite vin hade det väl mer styrkt ett mord ( avsiktligt planerat under de 30 min de pratar för att få Tove avslappnad= lurad och kanske även mer onykter var tanken från början ) och inte en olyckshändelse”.
Dock kan 30 min vara lite för länge, de kanske pratade mycket undertiden de gick runt o kollade ( de var ju onyktra) tex i en kvart och JJ upplevde det som att det hände ganska ” direkt” när de kom hem… om det gick 20 min tex så är det ju relativt ” ganska snart” efter de kom hem faktiskt och jag tror kanske inte hon menar tidsmässigt som vi ser på det utan att de hann inte göra något direkt innan det hände.
Jag är osäker på om JJ fick frågan om hur länge de gick runt när de kom hem?

Något annat som jag inte sett i något förhör ( möjligt att de båda får frågan om de går upp direkt när de kommer fram till huset efter att Tove låst cykeln, kanske minns någon?) är om de står o pratar en stund utanför huset eller om Tove inte lyckas låsa cykeln på en stund… o då tänker jag på hur Polisen menar att ankomst tiden till lägenheten stämmer?
Min mobil kopplar ibland upp sig till mitt Wi-Fi redan utanför huset tex och min bilhögtalare ibland när jag är i lgh osv…
Så de skulle kunnat stått o pratat, fipplat med lås mm till 02.10 utanför huset men att JJs mobil kopplade på Wi-Fi utanför.
Det är en teori jag har som kan förklara tiden där vi tycker 30 min fattas i JJs berättelse men kan då stämma att det hon säger är sant.
Min andra teori är … såvida uppgiften om att Ts gylf är öppen ( tror från FUP väl?
En blandning av Js historia och Ms. De kommer hem, J visar lite snabbt ( någon minut bara) lgh, Maja lägger sig i sängen ( j har inte något emot det tror jag alls, annars hade hon inte gjort det efter dumpningen heller) JJ smörar o pratar om sin lgh, frågar om T osv o sätter sig i köket, ev bjuder hon på vin, antagligen, dock kanske Tove tackar nej, eller så dricker de lite där tillsammans. J vet att T ” gillar att festa” kanske även det är en motivering för T att följa med och prata ut när hon är onykter…
När de pratar om saker som hänt och även annat tror jag att M kokar inom sig, spelar med T men bara väntar på rätt tillfälle att slå henne, döda henne.
Antingen lyckas de inte komma överens helt och T kanske då bestämmer sig att åka hem redan efter väldigt kort tid ca 02.20 varpå Johanna blir väldigt irriterad eftersom hon blir avvisad och inget egentligen utretts för att T kanske stod på sig i sina åsikter som hon trodde T skulle ge efter om att ha gjort fel tidigare osv…
Ev höjde de lite sina röster eller att tonfallet blev tydligt för Maja i vardagsrummet så att hon går upp när Tove ska gå…. Inte för att själv gå på toa. Hon kan också gått upp o låtsats att hon skulle på toa för att kolla av läget mellan dem utan att bli indragen i deras samtal.
Eller så har T o J ”så trevligt” ( i Ts känsla) att T tar lite mer vin och behöver gå på toa.
Det är något med den öppna gylfen, urinen på golvet, att J senare efter mordet går och hämtar HUShållsrullen och det faktum att T ” ramlar” bakåt i badrummet väldigt nära dörren.
Om T kände sig trängd i köket o att något inte stämde o ville gå tror jag inte hon hade lånat Toan innan, dock ändå kunnat knuffats in om dörren var öppen. Men gylfen borde inte vara öppen då…. Snarare skorna på…
Så efter lååångt text,
Tove blir mer påverkad eftersom J fyller på glaset o T känner en lättnad, antagligen håller J med T i det de pratar om fast hon inte alls tycker så eftersom hon planerar att mörda henne. T säger att hon bara ska gå o kissa, kanske även avbryter J när hon berättade något viktigt för henne själv så hon blir sådär riktigt arg ( som man ser ett mönster i hennes sätt i förhör osv) T vinglar glatt o trygg iväg mot toan… går in och drar ned dragkedjan ( jag brukar ta knappen först men man gör kanske olika o om man är full), ser att det är helt tomt överallt och att det även saknas toapapper ( tror inte J var så skärpt efter mordet att hon tänkte att hushållspapper suger upp bättre), undertiden ser J sin möjlighet ( gud vet hur, vad hon tänkte vet ju ingen mer än att hon hatar T o kokar inombords)
Går efter T, kanske för att bara säga var toan är eller direkt efter… tänker kanske vänta utanför … men T öppnar dörren nästan direkt för att ropa eller gå o fråga J efter toapapper o kanske därför knäpper hon knappen bara fort….
Därför är hon då vänd med ansiktet mot hallen…. Jj överraskar direkt med att FÖRST knuffar tillbaka T in o sen fälla T, kl är 02.19… Maja blir orolig över den höga dunsen o är vaken o springer dit när hon får se Tove o J och på sekunden är hon där för att hjälpa eller ” rädda ” Jj
Citera
2023-08-26, 19:58
  #86775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon minns det som inte är jobbigt att tänka på, verkar det som.

Den som ljugit om onödiga detaljer är J.

Nu har det ju framkommit mer teknisk bevisning fr M mobil som M inte har berättat om hur det ligger till med det
Detaljer som hon ljugit om
Menar du att hon inte minns det för att det är för jobbigt?
Citera
2023-08-26, 20:18
  #86776
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag upplever också att Maja har varit den viktigaste personen i Johannas liv, en klippa när andra har svikit (som Johanna ser det). Bandet till mamman och brodern förefaller svagt, bandet till pappan är starkare. Jag får dock uppfattningen att Johanna spelar en roll inför pappan. Hon verkar inte anförtro sina problem åt honom.

Maja verkar vara den person som Johanna kan vara 100% sig själv med. För någon som upplevt att många kompisar tagit avstånd så tror jag att det är viktigt för Johanna.

Ärligt talat tror jag att Majas känslor för Johanna är grundare. Hon blir sedd och stöttad, har tonårskul med jämnåriga för första gången genom Johanna. Men hon skyddar inte Johanna utan slänger henne under bussen utan betänkligheter.
J säger tvärt om, att hon har andra vänner som hon också vill umgås med medan M bara har henne. Hon säger också att hon berättar allt för sin familj.
Citera
2023-08-26, 20:22
  #86777
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu har det ju framkommit mer teknisk bevisning fr M mobil som M inte har berättat om hur det ligger till med det
Detaljer som hon ljugit om
Menar du att hon inte minns det för att det är för jobbigt?
M berättade om två toabesök långt innan hennes tfn visade att hon varit uppe och rört sig, så stegserierna bekräftar det hon berättat.
Det som är nytt är hur länge hon rörde på sig.
__________________
Senast redigerad av sybel 2023-08-26 kl. 20:25. Anledning: tillägg
Citera
2023-08-26, 20:39
  #86778
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du tar upp något intressant som vi pratat om tidigare. Om Johanna hade blivit trodd, så skulle Maja troligen inte ens bli åtalad för varken mord eller dråp. Hon skyddade bara J genom att ta bort och hålla ner T s händer en kort stund. Så varför beskriver hon M s del på ett så osäkert och diffust sätt, om syftet är att hämnas?

Att rätten köper åklagarens beskrivning av sparkljuden som grannen hör, tycker jag inte alls är horribelt. Det är det mest logiska förklaringen av dom alla. Det har heller inte presenterats några alternativ av försvaret. Det är här på flashback det pratats om ett alternativ till sparkljuden skulle vara konvulsionsfasen.

Som nämnts många gånger finns inga smoking gun bevis mot någon av dom. Men det finns en indiciekedja som tydligt pekar i en riktning. Ett mord i gemensamt samförstånd!

Att Maja försöker avskärma sig från mordet med den ena bortförklaringen dummare än den andra är bara tarvliga försök att undkomma ansvar. Innan den andra tömningen var ni ett gäng som faktiskt trodde på M när hon sa att hon sov. Vad gäller nu? Hörde hon något men vågar inte berätta?


Jag uppfattar att det var ett mord i samförstånd, att Maja deltog i vissa delar.

Att MH sov är inte sanningsenligt på något sätt. Ingen sover igenom ett mord som sker i en 30 kvm lägenhet. Maja måste åtminstone ha HÖRT vad som pågick. Att hon inte visste någonting av vad som var på gång; det är bara bullshit.
Citera
2023-08-26, 20:54
  #86779
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
I inlägget nummer: # 86.692 ( 19:22 ) på tråd-sidan: 7.225 skrev du tidigare, att Hellm*n snart kommer att bli frisläppt med anledning av att hon är oskyldig till att tidigare ha varit sin kamrat Janss*n behjälplig med att ha bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve och, att Janss*n sålunda sagt, och då, på egen hand, tidigare bragt livet om T*ve utan❗ att Hellm*n varit involverad.

Orden du skriver hänger inte ihop, och allt det du påstår ovan har jag inte skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
I komparation med inlägget nummer:

komparation
Så fisförnämnt

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
# 86.692 ( 19:22 ) skrev du därefter i inlägget nummer: # 86.700 ( 21:35 )
att Hellm*n, NOG❗kommer att bli frisläppt kort efter det att Göta HovRätts-förhandlingarna avslutats.

Fråga: Är du verkligen säker på att Hellm*n är oskyldig till mord, det vill säga, medhjälp till mord ?
Det vill därtill också❗säga att, i samförstånd, med sin kamrat Janss*n, tidigare varit behjälplig, till att då, ha bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve ?

Jepp, jag är säker på att Maja är oskyldig till medhjälp till mord. Hon är inte ens åtalad för det.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fråga: Är du verkligen säker på att Hellm*n kommer att frisläppas efter det att Göta HovRätt har avslutat mordfallet ?

Jepp, kort därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
För min del ser det ut som att Hellm*n kommer att få skaka galler under många år framöver.
Mvh/@JokerMannen

Jaha, för medhjälp till mord?
Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?
Citera
2023-08-26, 21:01
  #86780
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Slutligen sagt, redan under förhandlingarna i TingsRätten, avslöjades Hellm*n:s lögner på grund av att hennes stegräknare uppvisat att hon varit vaken under den tiden som mordet då, ägde rum.

OJ! Vet du vid vilken tidpunkt som mordet skedde alltså? Vid vilken tidpunkt var det och hur vet du att det var vid den tidpunkten?
Citera
2023-08-26, 21:02
  #86781
Medlem
Den nu 19-åriga flickan Hellm*n har uppenbarligen lyckats med att trassla in sig riktigt ordentligt i sitt lögn-spunna nät.

Hellm*n har själv, satt sig fast likt en fluga i ett spindelnät och kommer sålunda att få stora svårigheter att ta sig loss.

Det enda, som eventuellt, skulle kunna hjälpa Hellm*n i just detta fallet är, att Hellm*n påstår inför Göta HovRätt att hennes kamrat Janss*n kände till hennes pinkod till telefon och helt enkelt sagt hade tagit Hellm*n:s telefon och öppnat upp den under tiden som Hellm*n sov i sängen och, för att sålunda ha fått det att se ut, som att Hellm*n var vaken vid den aktuella tidpunkten och därmed, sin kamrat Janss*n behjälplig till mord.

Hellman har jonglerat lite väl för mycket med sina utsagor beträffande hennes kamrat Janss*n, och därtill, livsbringandet om den 21-åriga flickan T*ve ... inkluderat, sömn och vomeringarna ... med mera.

Den 20-åriga flickan Janss*n, hade i samförstånd, med hennes då 18-åriga kamrat Hellm*m, bringat den 21-åriga flickan T*ve om sitt liv. Det finns tre tidigare fenomen som med styrka visat att det funnits ett samförstånd dem emellan.

Janss*n har förstört sitt eget liv totalt, och hon kommer att få möta upp helvetet den dagen hon kommer att inplaceras inom kvinnofängelset på Hinseberg bland andra kvinnliga mördare och tunga brottslingar Frågan är absolut relevant om Janss*n verkligen äger och har, den mentala styrka som krävs för att kunna leva sitt fortsatta liv inom murarna samt bland riktigt tunga brottslingar, ja, det återstår att se med tidens gång.

Beträffande Hellm*n, så är hon fram till dagens datum, överbevisad gällande sin delaktighet i mordet beträffande den 21-åriga flickan T*ve.

Jag kommer, att bli ytterst förvånad om Hellm*n frisläpps efter det, att Göta HovRätt sett över mordfallet på nytt igen.

Mvh/@JokerMannen
__________________
Senast redigerad av JokerMannen 2023-08-26 kl. 21:09.
Citera
2023-08-26, 21:09
  #86782
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det kommer inte hållas något förhör med J.J eftersom att man vid hovrättsförhandlingar endast spelar upp förhören från Tingsrätten...

Men visst kan väl åklagaren eller någon av parterna i ett brottmål kalla in vittnen till hovrätten om de vill ha kompletterande förhör?
Citera
2023-08-26, 21:10
  #86783
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den juridiska aspekten av två mot en har jag inte kunskap om. Jag får väl läsa på.

Ms erkännande av dumpningen ändrade hela spelplanen och även Js inställning till M. Att J skulle låta det passera oberörd har jag svårt att tro, men givetvis är det primära att själv i första hand komma undan så lindrigt som möjligt, så även för M.

Du har i princip rätt i att två mot en inte förvärrar situationen för Johanna rent juridisk. För rent juridisk spelar det ingen roll om Johanna utförde mordet på egen hand eller om de var två. Antingen är hon skyldig till mord eller så är hon inte det, oavsett om Maja var med eller inte. Däremot straffrättsligt så kan det ses som en försvårande omständighet. Men i detta fallet kan man nog tänka sig Johanna anses uppnått livstid oavsett hur domstolen ser på Majas delaktighet.
Citera
2023-08-26, 21:22
  #86784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
OJ! Vet du vid vilken tidpunkt som mordet skedde alltså? Vid vilken tidpunkt var det och hur vet du att det var vid den tidpunkten?

Var god och sätt dig in i mordfallet samt de bevis som uppdagats beträffande mordet på den 21-åriga flickan T*ve.

Det finns tre tidigare fenomen som talat med styrka för att den 20-åriga flickan Janss*n vilken hade, i samförstånd med sin då 18-åriga kamrat Hellm*n, bragt den 21-åriga flickan T*ve om sitt liv.

Hellm*n hade sin del i den tragiska händelsen vid det aktuella tillfället då den 21-åriga flickan T*ve mördades och, så kommer det att se ut fram tills dess att motsatsen har bevisats att Hellm*n var oskyldigt utpekad redan ifrån första början.

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in