• 3
  • 4
2023-08-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ska man sticka hål på förpackningen innan som man gör med micro-mat?
Ja. Om du gillar maskindiskmedel i din lax . . .

Det går utmärkt att laga mat i diskmaskinen men då ska förpackningen vara hermetiskt försluten.
Citera
2023-08-26, 14:21
Medlem
Har ingen diskmaskin så jag körde ett program i tvättmaskinen istället. Funkade skitbra! Man behöver inte ens tugga fisken när den centrifugerats i 1400 varv.
Citera
2023-09-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlusGirot
Har ingen diskmaskin så jag körde ett program i tvättmaskinen istället. Funkade skitbra! Man behöver inte ens tugga fisken när den centrifugerats i 1400 varv.

Provade diskmaskin igår, otroligt bra. Tackar TS
Ska prova tvättmaskin med

Men föredrar diskmaskin nu med laxsida hel. Synd man inte fick veta det här för länge sen
Bättre sent än aldrig ändå.
Citera
2023-09-01, 16:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realsanning
Provade diskmaskin igår, otroligt bra. Tackar TS
Ska prova tvättmaskin med

Men föredrar diskmaskin nu med laxsida hel. Synd man inte fick veta det här för länge sen
Bättre sent än aldrig ändå.
Om du ska, så se verkligen till att paketet håller.

Du har en del som tillagar mat i motorutrymmet, om du vill testa detta.
Men såklart, man bör då ha en restid som kanske närmar sig en timme.
Exakt hur det går till om du ska testa för du leta upp själva, kommer inte ihåg detaljerna idag.
Citera
2023-09-01, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du ska, så se verkligen till att paketet håller.

Du har en del som tillagar mat i motorutrymmet, om du vill testa detta.
Men såklart, man bör då ha en restid som kanske närmar sig en timme.
Exakt hur det går till om du ska testa för du leta upp själva, kommer inte ihåg detaljerna idag.

Bra att du sa det. Kan ju gå sönder, skiter i detta, kör endast i diskmaskin nu, det blev 100%.

Laga mat i motorutrymme
Vill inte blanda in mat i smutsig miljö, avgaser och liknande ifrån andra bilar framför och sådant.
Har sett detta på Discovery en program där dom testar myter. Mythbuster förut.
Med matlagning i motorrum. Snusk fasoner fan. Hehe.

Diskmaskin får det bli i framtiden

David Batra lagade pepparkaka inuti en bil i hans serie extremt väder, det gjorde han i en bil som var parkerad, på instrumentpanelen bara.
Programmet där
han reser till kallaste och varmaste ställen . Haha, dom blev lite väl bra tillagade, han borde haft dom lite kortare tid
Bilarna blir helt galet varma där han var av solen och extrem värme.
Men dom gick äta, lite överbakade blev dom bara

Där hade man säkert kunnat steka kött på en spegel ute med
Senast redigerad av realsanning 2023-09-01 kl. 18:23.
Citera
2023-09-01, 20:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Bra att du sa det. Kan ju gå sönder, skiter i detta, kör endast i diskmaskin nu, det blev 100%.

Laga mat i motorutrymme
Vill inte blanda in mat i smutsig miljö, avgaser och liknande ifrån andra bilar framför och sådant.
Har sett detta på Discovery en program där dom testar myter. Mythbuster förut.
Med matlagning i motorrum. Snusk fasoner fan. Hehe.

Diskmaskin får det bli i framtiden

David Batra lagade pepparkaka inuti en bil i hans serie extremt väder, det gjorde han i en bil som var parkerad, på instrumentpanelen bara.
Programmet där
han reser till kallaste och varmaste ställen . Haha, dom blev lite väl bra tillagade, han borde haft dom lite kortare tid
Bilarna blir helt galet varma där han var av solen och extrem värme.
Men dom gick äta, lite överbakade blev dom bara

Där hade man säkert kunnat steka kött på en spegel ute med
Givetvis är maten skyddad i sin förpackning, och avgaser lär nog inte finnas alls och med tanke på att motorns avgaser går ut genom avgasrören.
Jag vet detta är en metod som är beprövad med bra resultat.

Skulle kunna se att man kan skapa ett "växthus liknande" sak och tillaga likande soue vide.
Exakt hur man gör detta är en bra fråga, men borde funka det med.
Citera
2023-09-01, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Givetvis är maten skyddad i sin förpackning, och avgaser lär nog inte finnas alls och med tanke på att motorns avgaser går ut genom avgasrören.
Jag vet detta är en metod som är beprövad med bra resultat.

Skulle kunna se att man kan skapa ett "växthus liknande" sak och tillaga likande soue vide.
Exakt hur man gör detta är en bra fråga, men borde funka det med.

Jag tror faktiskt vi kunde laga i solen speciellt dom varmaste dagarna i Sverige sommartid mat.
Sett typ folie grejjer och plast typ, en box typ. Den fångar och håller inne solvärmen och blir otroligt
varmt.
Glömt nu var jag såg det. Vet bara att det vägde nästan inget, och att naturvandrare har sådana
utomlands. Minns att de fick vika upp den , och sen vika ner det när man lagat färdigt.
Det var litet när det var vikt och mycket lätt i ryggsäcken. Blev perfekt mat som Ugn nästan.
Och det tog inte vansinnigt långtid. Som en kolgrill i tid vill jag ha minne av tills den var enormt varm.

Husbilar borde faktiskt ha en lunchbox funktion i rostfritt helt tät i motorrummet med temp sensor till instrument panel. Det hade varit smart faktiskt Kunde blivit en ny trendgrej som många hade skaffat tror jag Alltså en grej som ingenjörer gjort riktigt seriöst. Många hade uppskattat färdig mat
direkt när man kommit fram efter längre färd. Bara stoppa in mat där 1h innan destination är nådd.
Som ett mini ugn. Helt avgasfritt. Lätt ta ur och diska ska det ju med vara. Hahaha
Citera
2023-09-01, 22:21
Medlem
Vem0ths avatar
Grattis, du har upptäckt sous vide.

Föredrar dock en saltad lax innan tillagning då smakerna tränger fram bättre, men har man någon sås nära till hands som bidrar sälta så fungerar det även.
Citera
2023-09-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Vet själv av erfarenhet vid tillagning med sous vide att det släpper lukt om än i liten mängd. Det gör även tjockare sous vide påsar ,
men skillnaden är att man inte diskar i det vattnet.

Finns en anledning till att knarklangare använder mylar påsar

Aha okej, det förklarar saken, du till och med återanvänder vattnet från diskmaskinen till din nästa diskning? Det förklarar mycket till att du tycker som du tycker.

Vi alla andra låter då maskinen ta in nytt fräsht vatten vid varje diskning. Sen är det väl upp till dig om du vill laga mat samtidigt du diskar porslinet. Jag tror inte TS gör det iaf.
Citera
2023-09-02, 04:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag tror faktiskt vi kunde laga i solen speciellt dom varmaste dagarna i Sverige sommartid mat.
Sett typ folie grejjer och plast typ, en box typ. Den fångar och håller inne solvärmen och blir otroligt
varmt.
Glömt nu var jag såg det. Vet bara att det vägde nästan inget, och att naturvandrare har sådana
utomlands. Minns att de fick vika upp den , och sen vika ner det när man lagat färdigt.
Det var litet när det var vikt och mycket lätt i ryggsäcken. Blev perfekt mat som Ugn nästan.
Och det tog inte vansinnigt långtid. Som en kolgrill i tid vill jag ha minne av tills den var enormt varm.

Husbilar borde faktiskt ha en lunchbox funktion i rostfritt helt tät i motorrummet med temp sensor till instrument panel. Det hade varit smart faktiskt Kunde blivit en ny trendgrej som många hade skaffat tror jag Alltså en grej som ingenjörer gjort riktigt seriöst. Många hade uppskattat färdig mat
direkt när man kommit fram efter längre färd. Bara stoppa in mat där 1h innan destination är nådd.
Som ett mini ugn. Helt avgasfritt. Lätt ta ur och diska ska det ju med vara. Hahaha

Vakuumrör kan du söka på.,finns för soldriven matlagning
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in