2023-08-25, 18:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Grattis, gubben har ”uppfunnit” en ”Ronny och Ragge”-sous vide: Hemmakökets motsvarighet till en Fårrd.

Visserligen saknas funktioner som ”jämn temperatur” och möjlighet att ställa in tillagningstid, men det funkar väl om man av någon anledning inte har en ugn. Lite som att köra fiskpinnar i brödrosten och använda varmvatten till pulvermoset; det fungerar men det blir som det blir.

Varför inte även värma Bullens pilsnerkorv på elementet, duscha med överbliven kokt potatis för att få den ljummen, koka gröt i kaffebryggaren och värma lunchlådan i bilens motorrum på väg till jobbet?

Följ den här kanalen för fler tips.
Men detta som TS gjort, är ju något som man ser världen över.
Det finns tips om diskmaskin, bilen och andra värmealstrande saker i ens vardag.
Citat:
Ursprungligen postat av sunkiss
Sluta trolla. Ren lögn.
Dom tål 60grader utan minsta problem. Glöm att dom släpper in eller ut. Då hade dom ruttnat i äffären redan

De har lång hållbarhet just för att dom är totalt lufttäta i tjock plast.
Jag skulle nog istället siktat in mig på den plasten man har för vacuumpackning och som är anpassad för matlagningen.
Sen fungerar säkert denna plast de allra flesta ggr(Sen är jag inte helt familjär på all plast man använder i förpackningar och hur de alla reagerar på en så betydande temperatur ökning och som är ämnad för kylen och kanske frysen.), men jag skulle dock aldrig lita på den.

Glöm inte bilen, den har tillagnings möjligheter också.
Och det finns säkert mer ställen.

Enda dåliga är att 60 grader är för mycket för en lax, så viktigt man sätter en tid på tillagningen.
Så man får det så bra det går.

Undrar lite varför folk upprörs så mycket över detta.
För så många kör sous vide, så de borde förstå konceptet tycker jag.
Sen kanske du kan vara bra trevligare också.
Citera
2023-08-25, 19:18
Medlem
DonaldBidens avatar
Men då kan man ju inte krydda den innan tillagning?
Citera
2023-08-25, 19:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Men då kan man ju inte krydda den innan tillagning?
Hehe, där slog du spiken på huvudet
Men sen går väl det göra kryddningen i efterhand, men det blir ju inte alls lika bra i mitt tycke.(Kanske det är till katten? )

Mitt tips att packa om den och vacuumpacka den själv är det bästa på mer sätt en ett.
Och det som du plockade upp och att man vill smaksätta den, men allra minst fått den saltad.
Sen litar jag inte riktigt på den plast dom är i.
Citera
2023-08-25, 19:34
Medlem
makuhiras avatar
[quote=klyban|85528193]Men detta som TS gjort, är ju något som man ser världen över.
Det finns tips om diskmaskin, bilen och andra värmealstrande saker i ens vardag.

Jag skulle nog istället siktat in mig på den plasten man har för vacuumpackning och som är anpassad för matlagningen.
Sen fungerar säkert denna plast de allra flesta ggr(Sen är jag inte helt familjär på all plast man använder i förpackningar och hur de alla reagerar på en så betydande temperatur ökning och som är ämnad för kylen och kanske frysen.), men jag skulle dock aldrig lita på den.

Tror nog inte heller att denna plast är gjord för att stå emot maskindiskmedel, finns en anledning varför producenter måste markera att man kan köra behållare m.m. i disken
Citera
2023-08-25, 20:07
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Går med pitepalt också. https://www.instagram.com/p/Cp7f-9JqoFk/
Citera
2023-08-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
O fan vad smart, nu måste man anpassa middagen efter hur diskmaskinen ska köras. Istället för att dra in den i ugnen på 200 i typ 30min
I gengäld är ugnen ledig för disken istället för fisken
Citera
2023-08-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Dessa plastförpackningar är för det första inte gjorda att tillaga i och sedan så kommer din disk lukta skit då plasten har microperforeringar som släpper ut lukt om än i otroligt liten mängd men tillräckligt för att det ska börja lukta.

Folk köper ändå ny diskmaskin vart 5:e o nytt kök vart 10:e år (samtidigt som som är rädda för o klagar på planet-uppvärmningen o naturkatastroferna) så diskmaskinen åker ut snart ändå
Citera
2023-08-25, 20:15
Medlem
funktioners avatar
Varför inte köra lax och disk samtidigt?

Om nu inte förpackningen släpper in eller ut luft borde det ju vara att slå två flugor i en smäll? En laxdisk! Eller disklax låter bättre.

Ungar, idag blir det disklax med potäter! Vad sägs om det va?

Följer spänt diskussionen om hur plasten beter sig vad gäller luft och lukt.
Citera
2023-08-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunkiss
Sluta trolla. Ren lögn.
Dom tål 60grader utan minsta problem. Glöm att dom släpper in eller ut. Då hade dom ruttnat i äffären redan

De har lång hållbarhet just för att dom är totalt lufttäta i tjock plast.

Hör man med de såkallade experterna, självutnämnda och inte, så är vakumfolie som används till Sous vide, inte samma som vanlig vakumfolie, även om dom ser lika ut.
De som används till Sous vide är Toxinfria och ska palla 120 grader

Sedan finns det ett antal tjocklekar (My)

Den ursprungliga vakumförpackningen på livsmedel är tunna och inte så täta man kan tro.
Senast redigerad av peckapecan 2023-08-25 kl. 20:34.
Citera
2023-08-25, 20:33
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Dessa plastförpackningar är för det första inte gjorda att tillaga i och sedan så kommer din disk lukta skit då plasten har microperforeringar som släpper ut lukt om än i otroligt liten mängd men tillräckligt för att det ska börja lukta.
Hur gör man man ungsformar och liknande man tillagat fisk i, går de att diska i maskin utan luktproblem?
Citera
2023-08-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Hur gör man man ungsformar och liknande man tillagat fisk i, går de att diska i maskin utan luktproblem?

Skillnad på något som spolas bort i förtvätt/huvudtvätt och sedan sköljning än något som är kvar där och avger lukt som sätter sig i disken hela tiden.

Men testa gärna och återkom.

Vet själv av erfarenhet vid tillagning med sous vide att det släpper lukt om än i liten mängd. Det gör även tjockare sous vide påsar , men skillnaden är att man inte diskar i det vattnet.

Finns en anledning till att knarklangare använder mylar påsar
Citera
2023-08-25, 20:46
Medlem
Det är fan inte ofta som blotta tanken av en specifik maträtt får det att växa i munnen men detta är ett klockrent exempel. Dels är det ohälsosamt att tillaga mat omgiven av plast, i synnerhet plast som inte är gjord för matlagning. Dessutom föredrar jag att skölja av och tvätta laxen innan tillagning. Vem fan vet vad fabrikanten har för standard i sin fabrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in