Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns lite olika bud på exakt hur ljust eller mörkt blå som Tensonmannens jacka kan tänkas varit utifrån Nicola Fs observation.
Den enda indikation som idag finns utifrån materialet är att den uppenbart kunnat förväxlas med Anders Bs färg på sin jacka..och den färgen måste betecknas som ljust blå.

Jag har tidigare understrykit hur kasst det är att Nicola F aldrig bottnats som vittne.
Det råder fortfarande..37 år plus efter dådet oklarheter.
Ett antal frågor skulle kunna betydligt mera klarhet om de besvarades.

Gick den förföljande mannen längs med straäckstenskanten eller gick han tre meter in emot trottoar från densamma?
Mötte Nicola F verkligen Palmes där han sagt sig mött dem?
Varifrån observerade han mordplatsen efter dådet..det kan ju omöjligen ha varit från den plats han uppgett i förhör?
Var någonstans mötte han det unga par han sagt sig ha mött?

Osv,osv...Nicola F tuggar fortfarande bröd.Det går således att fråga honom,men ingen gör det.

Det är i sammanhanget extremt konstigt att varken PU,Wall,Borgnäs eller andra habitueeer på området Palmemordet ens brytt sig om att söka ökad klarhet gällande vad Nicola F såg.
Det är helt obegripligt för mig.
Man misstänker ju grumliga skäl,försummelsen är ju helt uppenbar.

Jag håller med om att PU borde gjort mer här. I de förhör som finns har t ex NF inte ens fått frågan om hur lång mannen var.

Sen kan det ju vara så att journalister m fl har försökt kontakta NF men att han inte vill ställa upp på intervju.
Citera
2023-08-26, 10:54
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1K1BaY1Wo_T0vME2cM2sdTcL_G1tqG97m/view?usp=drive_link

Fler än jag som tycker att Blombergson är underlig. När jag fick mail från honom utan polislogga + sakfel trodde jag ngt var knas o mailade chefen. Anmälde även till JO för hur kan B jobba i palmegruppen utan att ha insyn i materialet. Bara hitta på saker.
Citera
2023-08-26, 11:12
Medlem
OPK123s avatar
Var Eino Hiltunen den s.k. Grandmannen?

Nu finns det bara indicier till detta, men alldeles för många för att det ska vara en slump.

Vi börjar med Einos klädsel. När han avled bar han en marinblå täckjacka med sydda rutor och skärp som gick en bit ner till knäna (en detaljerad beskrivning har jag redan avgett i tråden flera gånger). Han bar också på stålbågade glasögon och lågskor.

Han var 45 år gammal vid MOP och 178 cm lång. Hans huvud var lite fyrkantigt, han hade plufsiga kinder och en smal mun.

Eino var sjukpensionerad skogsarbetare, men var vid sin död (i dagens pengavärde) mångmiljonär.

Då han hade problem med sina ryggkotor gick han på ett för många, märkligt sätt, något som beskrevs som en framåtlutad, lufsande gångstil.

Eino sköts till döds bara nio månader efter MOP. Det var det andra mordet som skedde när någon sköt en person bakifrån det året (det första var vid MOP). Mord med revolver/pistol var annars väldigt ovanligt vid den tiden.

Ib Ahl*n, som skötte om Einos dödsbo, bodde i Bankeryd (Småland) vid tillfället och Eino bodde i Bringåsen (Östersund). Fanns det inte någon som bodde mer lokalt som kunde ta hand om Einos dödsbo?

Dessutom begravdes Eino i Sala av alla ställen, trots att ingen av hans sex helsyskon eller tolv halvsyskon hade någon anknytning dit (de bodde alla i Finland). Hans vän, Ture Utriainen bodde dock i Sala.

Efter en hel del grävande har jag dessutom hittat en koppling mellan Ib Ahl*n och polisman Robert Anderss*n som faktiskt känner varandra. Robert, vars far var född i Soviet (enligt 14thint) och vars kollega körde en gråblå Passat för kvällen.

Mordet på Eino Hiltunen löstes efter att en granne känt igen hans hund som visades på nyheterna. En hund som sprang omkring på Järnvägsspåret i Hudiksvall. Ett spår som blev allt hetare.

För när Einos baneman skulle häktas (den 20 januari 1987), satte Hans Holmér igång "Operation Alpha" mot kurderna. Inom en timme faktiskt.

Var detta en dimridå? Den sattes inte igång den 15, 16, 17, 18 eller 19 januari - utan den 20 januari. Det kan ju ha varit en slump. Men Stegmordet hade annars blivit huvudnyheten den dagen, veckan, månaden, kanske t.o.m. året? "Ett av de märkligaste morden i Jämtlands historia" enligt Leif GW Persson.

Tänk om polisman Anders Petterss*n och polisman Mats Erikss*n hade gjort sitt jobb ordentligt den kvällen när de stoppade en 45-årig finsk man i blå täckjacka bara minuter efter MOP? På Snickarbacken, där en gråblå Passat befann sig enligt Hans Hongelin. Istället släpptes han.

Vad körde Ove Persson för bil den kvällen nu igen?
Citera
2023-08-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag håller med om att PU borde gjort mer här. I de förhör som finns har t ex NF inte ens fått frågan om hur lång mannen var.

Sen kan det ju vara så att journalister m fl har försökt kontakta NF men att han inte vill ställa upp på intervju.

Njae..att varken PU eller Gunnar Wall ens försökt vet jag med bestämdhet.
Jag tror inte heller att Lars Borgnäs varit intresserad.
Det finns kanske vissa skäl till detta.
Den som eventuellt försökt få till med Nicola F verkar vara Thomas P.
Har för mig att jag sett någon uppgift på att denne kontaktat Nicola F.
Citera
2023-08-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Framförallt så är det ögonbrynshöjande att inte PU genom åren varit mera på bettet angående att klargöra detaljerna i Nicola Fs vittnesmål.
Det är ännu ett bevis i raden för hur extremt undermåligt arbete som de genomfört under årens lopp.
Palmemordet var för stort för dem.
De klarade inte av det.
Citera
2023-08-26, 12:20
Bannlyst
Det har aldrig varit för stort. De har gjort så lite som möjligt för att dölja och mörka för att det inte skulle komma ut vad palme hadde gjort för skit på sin fritid. Samt att skydda de som hjälpte till bestälde jobbet och de som betalade för kalaset. Kungligt blått rosor tulpaner mm. Mvh Ynglingen.
Citera
2023-08-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Var Eino Hiltunen den s.k. Grandmannen?

Nu finns det bara indicier till detta, men alldeles för många för att det ska vara en slump.

Vi börjar med Einos klädsel. När han avled bar han en marinblå täckjacka med sydda rutor och skärp som gick en bit ner till knäna (en detaljerad beskrivning har jag redan avgett i tråden flera gånger). Han bar också på stålbågade glasögon och lågskor.

Han var 45 år gammal vid MOP och 178 cm lång. Hans huvud var lite fyrkantigt, han hade plufsiga kinder och en smal mun.

Eino var sjukpensionerad skogsarbetare, men var vid sin död (i dagens pengavärde) mångmiljonär.

Då han hade problem med sina ryggkotor gick han på ett för många, märkligt sätt, något som beskrevs som en framåtlutad, lufsande gångstil.

Eino sköts till döds bara nio månader efter MOP. Det var det andra mordet som skedde när någon sköt en person bakifrån det året (det första var vid MOP). Mord med revolver/pistol var annars väldigt ovanligt vid den tiden.

Ib Ahl*n, som skötte om Einos dödsbo, bodde i Bankeryd (Småland) vid tillfället och Eino bodde i Bringåsen (Östersund). Fanns det inte någon som bodde mer lokalt som kunde ta hand om Einos dödsbo?

Dessutom begravdes Eino i Sala av alla ställen, trots att ingen av hans sex helsyskon eller tolv halvsyskon hade någon anknytning dit (de bodde alla i Finland). Hans vän, Ture Utriainen bodde dock i Sala.

Efter en hel del grävande har jag dessutom hittat en koppling mellan Ib Ahl*n och polisman Robert Anderss*n som faktiskt känner varandra. Robert, vars far var född i Soviet (enligt 14thint) och vars kollega körde en gråblå Passat för kvällen.

Mordet på Eino Hiltunen löstes efter att en granne känt igen hans hund som visades på nyheterna. En hund som sprang omkring på Järnvägsspåret i Hudiksvall. Ett spår som blev allt hetare.

För när Einos baneman skulle häktas (den 20 januari 1987), satte Hans Holmér igång "Operation Alpha" mot kurderna. Inom en timme faktiskt.

Var detta en dimridå? Den sattes inte igång den 15, 16, 17, 18 eller 19 januari - utan den 20 januari. Det kan ju ha varit en slump. Men Stegmordet hade annars blivit huvudnyheten den dagen, veckan, månaden, kanske t.o.m. året? "Ett av de märkligaste morden i Jämtlands historia" enligt Leif GW Persson.

Tänk om polisman Anders Petterss*n och polisman Mats Erikss*n hade gjort sitt jobb ordentligt den kvällen när de stoppade en 45-årig finsk man i blå täckjacka bara minuter efter MOP? På Snickarbacken, där en gråblå Passat befann sig enligt Hans Hongelin. Istället släpptes han.

Vad körde Ove Persson för bil den kvällen nu igen?

Eget signalement
Civilklädd, kör en tjänstebil gråblå VW Passat 1986. (Se längre ner på sidan för foto av VW Passat 1986)

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson
Citera
2023-08-27, 08:13
Bannlyst
Stig och polisen gjorde allt för att jag inte skulle komma fram i utredningen till slut så blev de medvärkande osäkra på han och han fick gift i flaskan gräv upp liket så får ni svaret.

Mvh Ynglingen.
Citera
2023-08-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tensonmannen kan vara mördaren.

Jag ser till en helhet, tycker flest vittnesuppgifter går ihop om AB är Tensonmannen och mördaren en Dekorimaman som stått några få sekunder vid Dekorima.

Ett stort problem med AB som Dekorimamannen är att AB inte placerar sig själv vid Dekorimafasaden.

Tensonman vs Dekoriman är en nyckel att reda ut.
Mordscenariot lämnar som sagt inget som helst utrymme för att båda varit på plats samtidigt som observationen av de båda är så oerhört nära mordet i tid som rum att det naturligt ger att en av dem är liktydig med gärningsmannen.
Gällande Tensonmannen kan kortfattat fastslås att utiffrån materialet så är denne antingen gärningsman eller vittnet Anders B.
Exakt samma förutsättningar gäller för den s.k Dekorimamannen.

Anders B själv ger mycket få positionsangivelser i sina förhör med Polis och i rättssalar i tid efter det att hans kamrater lämnar bankomaten och promenerar norrut.
Den enda egentliga uppgift han ger härvidlag är den ständigt uttryckta informationen att han aldrig varit mera än max tio meter norr om bankomaten.
Detta är vad Anders B själv påstår,och jag anser att man måste respektera denna uppgift.
Det förefaller nämligen ologiskt att Anders B skall vara mera norrut beroende på att han väntar på sina eftersläntrande kamrater.Dessa kommer söderifrån.Det förefaller således logiskt att Anders B inte har promenerat så långt norrut som den position som den s.k Tensonmannen befinner sig i samband med Nicola Fs observation av denne.
Vidare angående Anders Bs eventuella positionering så ger materialet som jag ser det ingen annan övrig indikation än att han synes ha befunnit sig mycket nära entren till Dekorima när han observerar makarna Palme samt mördaren.Enligt Anders Bs egna uppgifter så hinner han bara gå ett fåtal meter söderut innan skotten smäller och han dyker in i Dekorimas entre.
Som jag läser detta så förefaller det således rimligt utifrån ovan angivna uppgifter att Anders B stått i närhet till Dekorimas entre.passerats av LOP samt mördaren och att han observerat dessa först när han börjat promenera ännu längre söderut.
Jag har svårt att se hur materialet skulle säga oss något annat i just detta avseende.

Minst ett dussin personer har passerat mordplatsen i rimlig närtid till dådets genomförandetid.
Ingen av dessa har observerat en väntande Dekorimaman..som borde ha stått där enligt vissa av Inge Morelius uppgifter.Tidsmässigt så pratar vi här om cirka 4 minuter till endast cirka 30 sekunder före dådets genomförande.
Enligt materialet måste sålunda eventuell Dekorimaman komma till sin av Inge M angivna plats senare än detta.Det ger ett mycket snävt tidsperspektiv,och det diskvalificerar egentligen majoriteten av de uppgifter som Inge M kommit med genom åren gällande detta.
Frågan uppstår då hur Dekorimamannen överhuvudtaget kommit till denna position?

Det finns inga som helst uppgifter i materialet om att han skall ha kommit österifrån eller från söder.
Det finns heller ingen uppgift om att han skall ha sneddat Sveavägen från dess västra trottoar.
Vi har dessutom bland annat Anders Bs vittnesmål som klart säger att mördaren befunnit sig strax bakom paret Palme sekunden innan han skjuter.

Varken Lisbeth Palme eller något annat vittne uppger att mördaren passerat Palmes,sedan väntat in dem vid Dekorima för att sedan låta dem passera för att därefter börja gå precis bakom dem igen.

Dekorimamannen måste därför,vad jag kan förstå,komma till Dekorimahörnet som mest 30 sekunder innan paret Palme når dit.
Frågan är som sagt hur han skall ha kommit dit?
Materialet ger inget alternativ alls.

Att den s.k Tensonmannen var Anders B förefaller mindre troligt.
Dels utifrån Anders Bs egna uppgifter plus hur Anders B var klädd kvällen ifråga.
Bland annat var han utrustad med ljus huvudbonad samt axelremsväska.
Det förefaller inte otroligt att Nicola F skulle ha observerat något av detta i samband med sin observation av Tensonmannens jacka.I alla fall axelremsväskan torde i teorin ha varit synlig samt ha befunnit sig inom det av Nicola F angivna avgränsade observationsområde han haft gällande den förföljande mannen.
Anders B har påstått att han aldrig varit mer än tio meter norr om bankomaten.
Han har däremot aldrig påstått att han inte befunnit sig x antal meter söder om densamma.
Det finns en lucka på minuter i Anders Bs vittnesmål.Enligt logikens lagar så borde han ha sin uppmärksamhet riktad åt söder,inte åt norr.Det kan betyda att han dragit sig söderut i samband med att han spanat efter sina eftersläntrande kamrater.
Det finns därmed egentligen inga materialhinder emot hypotesen att Anders B vandrat söderut från bankomaten och att han möjligen(via sin uppgivna position där han säger sig sett makarna Palme)varit så långt söderut som den position där Inge M angiver sig se Dekorimamanen anger.

De två vågskålarna Tensonman och Dekorimaman väger därför på ett påtagligt sätt olika vad jag kan förstå.
I viss korthet så är detta varför jag anser att Tensonmannen är mördaren och Dekorimamannen troligen är förväxlad med vittnet Anders B.
Citera
2023-08-27, 13:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tensonman vs Dekoriman är en nyckel att reda ut.
Mordscenariot lämnar som sagt inget som helst utrymme för att båda varit på plats samtidigt som observationen av de båda är så oerhört nära mordet i tid som rum att det naturligt ger att en av dem är liktydig med gärningsmannen.
Gällande Tensonmannen kan kortfattat fastslås att utiffrån materialet så är denne antingen gärningsman eller vittnet Anders B.
Exakt samma förutsättningar gäller för den s.k Dekorimamannen.

Anders B själv ger mycket få positionsangivelser i sina förhör med Polis och i rättssalar i tid efter det att hans kamrater lämnar bankomaten och promenerar norrut.
Den enda egentliga uppgift han ger härvidlag är den ständigt uttryckta informationen att han aldrig varit mera än max tio meter norr om bankomaten.
Detta är vad Anders B själv påstår,och jag anser att man måste respektera denna uppgift.
Det förefaller nämligen ologiskt att Anders B skall vara mera norrut beroende på att han väntar på sina eftersläntrande kamrater.Dessa kommer söderifrån.Det förefaller således logiskt att Anders B inte har promenerat så långt norrut som den position som den s.k Tensonmannen befinner sig i samband med Nicola Fs observation av denne.
Vidare angående Anders Bs eventuella positionering så ger materialet som jag ser det ingen annan övrig indikation än att han synes ha befunnit sig mycket nära entren till Dekorima när han observerar makarna Palme samt mördaren.Enligt Anders Bs egna uppgifter så hinner han bara gå ett fåtal meter söderut innan skotten smäller och han dyker in i Dekorimas entre.
Som jag läser detta så förefaller det således rimligt utifrån ovan angivna uppgifter att Anders B stått i närhet till Dekorimas entre.passerats av LOP samt mördaren och att han observerat dessa först när han börjat promenera ännu längre söderut.
Jag har svårt att se hur materialet skulle säga oss något annat i just detta avseende.

Minst ett dussin personer har passerat mordplatsen i rimlig närtid till dådets genomförandetid.
Ingen av dessa har observerat en väntande Dekorimaman..som borde ha stått där enligt vissa av Inge Morelius uppgifter.Tidsmässigt så pratar vi här om cirka 4 minuter till endast cirka 30 sekunder före dådets genomförande.
Enligt materialet måste sålunda eventuell Dekorimaman komma till sin av Inge M angivna plats senare än detta.Det ger ett mycket snävt tidsperspektiv,och det diskvalificerar egentligen majoriteten av de uppgifter som Inge M kommit med genom åren gällande detta.
Frågan uppstår då hur Dekorimamannen överhuvudtaget kommit till denna position?

Det finns inga som helst uppgifter i materialet om att han skall ha kommit österifrån eller från söder.
Det finns heller ingen uppgift om att han skall ha sneddat Sveavägen från dess västra trottoar.
Vi har dessutom bland annat Anders Bs vittnesmål som klart säger att mördaren befunnit sig strax bakom paret Palme sekunden innan han skjuter.

Varken Lisbeth Palme eller något annat vittne uppger att mördaren passerat Palmes,sedan väntat in dem vid Dekorima för att sedan låta dem passera för att därefter börja gå precis bakom dem igen.

Dekorimamannen måste därför,vad jag kan förstå,komma till Dekorimahörnet som mest 30 sekunder innan paret Palme når dit.
Frågan är som sagt hur han skall ha kommit dit?
Materialet ger inget alternativ alls.

Att den s.k Tensonmannen var Anders B förefaller mindre troligt.
Dels utifrån Anders Bs egna uppgifter plus hur Anders B var klädd kvällen ifråga.
Bland annat var han utrustad med ljus huvudbonad samt axelremsväska.
Det förefaller inte otroligt att Nicola F skulle ha observerat något av detta i samband med sin observation av Tensonmannens jacka.I alla fall axelremsväskan torde i teorin ha varit synlig samt ha befunnit sig inom det av Nicola F angivna avgränsade observationsområde han haft gällande den förföljande mannen.
Anders B har påstått att han aldrig varit mer än tio meter norr om bankomaten.
Han har däremot aldrig påstått att han inte befunnit sig x antal meter söder om densamma.
Det finns en lucka på minuter i Anders Bs vittnesmål.Enligt logikens lagar så borde han ha sin uppmärksamhet riktad åt söder,inte åt norr.Det kan betyda att han dragit sig söderut i samband med att han spanat efter sina eftersläntrande kamrater.
Det finns därmed egentligen inga materialhinder emot hypotesen att Anders B vandrat söderut från bankomaten och att han möjligen(via sin uppgivna position där han säger sig sett makarna Palme)varit så långt söderut som den position där Inge M angiver sig se Dekorimamanen anger.

De två vågskålarna Tensonman och Dekorimaman väger därför på ett påtagligt sätt olika vad jag kan förstå.
I viss korthet så är detta varför jag anser att Tensonmannen är mördaren och Dekorimamannen troligen är förväxlad med vittnet Anders B.

Jag har inga problem med att det blir snäv tidsram för mördaren. Eftersom jag tror på en skuggning från Grand så är snäv tidsram ett måste, alltså inget problem. Nej visst, det finns inga vittnesmål om hur GM kommit från väster, men det finns inte heller vittnesmål för hur GM Tensonmannen kommit till La Carterie.

Om luckan för AB är flera minuter tvistar de lärda om.

Jag kan inte hitta en uppgift från AB att han bara gick några få meter innan det small.

Det finns problem med AB som Dekorimamannen. Du menar alltså att IM sett IM men inte GM innan skotten. Menar du också att AD sett AB men inte mördaren innan skotten?

AB säger inte han står vid fasaden, som Dekorimamannen. Varför skulle han göra det?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-08-27 kl. 13:40.
Citera
2023-08-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har inga problem med att det blir snäv tidsram för mördaren. Eftersom jag tror på en skuggning från Grand så är snäv tidsram ett måste, alltså inget problem. Nej visst, det finns inga vittnesmål om hur GM kommit från väster, men det finns inte heller vittnesmål för hur GM Tensonmannen kommit till La Carterie.

Om luckan för AB är flera minuter tvistar de lärda om.

Jag kan inte hitta en uppgift från AB att han bara gick några få meter innan det small.

Det finns problem med AB som Dekorimamannen. Du menar alltså att IM sett IM men inte GM innan skotten. Menar du också att AD sett AB men inte mördaren innan skotten?

AB säger inte han står vid fasaden, som Dekorimamannen. Varför skulle han göra det?

Jag utgår ifrån att du i din fråga avser att IM sett Anders B men inte gärningsmannen innan skotten?
Ja,det är i sådant fall det jag onekligen tycker det lutar emot.
För att klargöra så kan IM mycket väl ha observerat Anders B cirka tio-tjugo sekunder innan mordet och precis vid mordtillfället så har han observerat mördaren.IM har under inga omständigheter sin uppmärksamhet riktad emot platsen på ett sammanhängande sätt.Han tittar åt andra håll också under denna tid.
Om inte Dekorimamannen var gärningsman så bör han ha varit just Anders B.
Något annat rimligt individalternativ gives icke av materialet.

Anders Ds vittnesmål är vanskligt att uttala sig om.Dels för att det handlar om en fragmentarisk observation där Anders D mer eller mindre endast sett sig över axeln,och dels för att hans observation kan tyckas svår att få ihop med exempelvis Anders Bs vittnesmål.
Oavsett så tycker jag inte att Anders Ds vittnesmål kan användas som stöd för Dekorimamannens existens.Det han säger sig observera kan ju i lika hög grad gälla Tensonmannen som jag ser det.

Anders B säger inte att han stått vid Dekorimafasaden,det är riktigt och det påpekar jag också i mitt tidigare inlägg.Anders B säger gällande positioner att han aldrig befann sig längre än tio meter norr om bankomaten plus att han säger att han promenerade bakom makarna Palme samt mördaren under cirka fem-sju meter.Detta ger en indikation på platsen har börjat promenera ifrån.
Vi vet ju dessutom att Anders B i detta sammanhang säger att han befunnit sig precis före eller precis efter entren till Dekorima när mordet utförs.Han tar ett eller ett par steg in i entren som skydd.

Gällande Anders Bs lucka i sitt vittnesmål så är denna under perioden från det att bankomatgänget lämnar bankomaten tills det att han börjar promenera bakom makarna Palme precis innan skotten falller.Det råder inga som helst oklarheter kring detta.
Hur lång tid det kan röra sig om ger sig rimligt också.Det handlar om minuter.
Dels via att bankomatgänget inte hör något av skotten..något som exempelvis Nicola F gör betydligt norrut trots att han promenerar med hörlurar i öronen plus att skotten uppfattas av pensionär Kerstin N boendes på andravåningen motsatt sida trottoar..också längre norrut.
Vidare så har vi bankomatkvitto som anger en tidpunkt som med avseende på rimlig mordtid synes passa hyggligt in i scenariot.

Att Anders Bs tidslucka torde röra sig om åtminstone cirka två minuter indikeras således av materialet.
Några andra indikationer gällande tidsrymden för Anders Bs lucka kan inte fås vad jag kan se.

Jag finner sålunda inga materialuppgifter som emotsäger att Anders B rört sig i området söder om bankomaten under vad som förefaller vara minst ett par minuter.
Hans uppgifter när han börjar promenera bakom makarna Palme samt var han enligt egna uppgifter befunnit sig när skotten har fallit..indikerar i båda fallen närhet till Dekorima.
Senast redigerad av Lookalike 2023-08-27 kl. 14:14.
Citera
2023-08-27, 14:43
Medlem
Sammantaget,och som jag personligen läser materialet,så tror jag att följande tilldrog sig på kvällen den 28 Februari 1986.

Makarna Palme kommer fram till biograf Grand ungefär 20.55-20.57
I samband med detta eller i samband med att de väntar på att filmen skall börja så observeras de av den kommande gärningsmannen.
Denne observeras eventuellt i sin tur av vittnet Birgitta W.
När filmen har börjat så går Gärningsmannen hem till sitt där han har en Smith and Wesson revolver liggande.Som ammunition har han tillgänglig minimum två patroner pansarbrytande Super X.
Gärningsmannen återvänder till Grand.Han uppehåller sig på östra sidan av trottoaren.
Han förföljer sedan makarna Palme från denna utgångsposition.
När makarna Palme korsar Sveavägen så hamnar dessa framför honom.
Gärningsmannen observeras längre söderut av vittnet Nicola F.
Vid korsningen Tunnelgatan/Sveavägen så går han upp bakom makarna Palme och avlossar två skott.
Han springer sedan Tunnelgatan österut,där han observeras av vittnet Lars J.
Han springer trapporna upp till Malmskillnadsgatan och korsar omedelbart denna för att fortsätta på David Bagares Gata.Här observeras han av vittnet Yvonne N.
Möjligen så observeras han även av Anki R samt Gerhard S på Regeringsgatan.
End of story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in