Jag har kommit fram till att, såhär var det:
Vanja och Niklas
Niklas är en slacker som lever på pappas pengar, det mest konkreta han gjort är att driva en surfbutik på söder. Han lider sen länge av svåra sömnproblem och förmodad depression. Vanja är en f d sångartist. Hon hann bli behandlad med silkesvantar av produktionsbolaget, vilket sannolikt gödde hennes ego till lite för stora proportioner, innan allt fick ett abrupt slut. Efter failet med den karriären hade hon ändå Niklas. Han, den förmögne coola surfaren, hon den bedårande sångerskan, match made in heaven. Vanjas blogg tog fart av att hon var med i "gravid vecka för vecka". Vanja har sen länge livnärt sig på bloggen och sidoprojekt kopplade till denna. Inget av hennes projekt har slagit stort, men hyfsade pengar kommer in.
So far so good. Inget fuffens i bagaget. Men med den bakgrunden som paret har kan man ana att verkligheten inte är förankrad fullt lika väl som för gemene man.
På bloggen, trots de fluffiga, lättsamma inläggen om smink, kaffelatte och söta barn, visar vanja då och då en annan sida av sig själv. Hon ser saker i svart och vitt, har en grandios självbild, vill vara förmer än andra. Niklas mående förvärras under 2020, vanja känner sig utbränd, och bloggen börjar ta upp sjukdomen ME. "Niklas som är så fantastisk, han vet bättre än läkare, han ska hitta ett sätt att bli frisk, vi ska dela allt vi testar för att lära andra ME sjuka bli friska." Det är ett översitteri kantat med goda intentioner.
Sen, hösten 2021 vet vi att Niklas startar sitt konto på opensea. Vanja skriver på bloggen om att de investerar i nfts. Niklas första transaktioner sker när nft marknaden är mitt på toppen. V&N befinner sig i en livskris och de ger sig av på flykt från verkligheten.
Oändligt stora drömmar
Niklas går upp helt i nft världen. Nft projekt säljer slut till höger och vänster och allt är helt galet. Niklas hänger på forum och blir del av ett nätverk. Här tappar han bort sig, han lär sig "hur man ska göra" i nft-världen. Niklas och vanja blir övertygade om att de kan bli rika på crypto.
Jag tror här, i början, att dom själva trodde på sitt projekt. De skulle bli stenrika, men vanjas följare skulle också bli det av bara farten. Win win.
Vintern 21/ tidig vår 22 drar v&n igång woa. Dom satsar sitt eget kapital. De är fullkomligt förblindade och övertygade om att det dom tänker göra kommer att lyckas. De går ut stenhårt och tycker att det är värt att ligga ute med kapital från egna bloggföretaget, 1.5 miljoner. De kommer ju dra in 30 miljoner på bara minten, sen ska de köra på, eget coin, nya 10k-collections, en handelsplats. De drömmer oerhört stort. Vanja rider vågen, hon får sitta i intervjuer och känna sig viktig, speciell, bättre än andra som inte förstår. Hon får föreläsa inför influencerkollegor på lyxiga lunchevents som hon fixar. Och hon kommer bli snuskigt rik, få den där statusen hon alltid förtjänat. Och hon ska vara god, bli beundrad för att ha tagit Kvinnorna med sig in i web3. Och anställt forskare för att lösa ME gåtan.
När drömmen blir till scam
I maj 2022 kraschar nft-marknaden. V&N ligger ute med 1.5 miljoner eget kapital.
Det är här jag anser att V&N visar sin sanna sida. Jag kan bara inte tro att de är så korkade att de nu inte fattar att det är game over för nfts.
En hederlig människa hade tagit smällen själv. Man hade gått ut med sanningen till sina följare: marknaden har kraschat, det här kommer aldrig bli något. Vi ligger ute med 1.5 millar och vill ni stötta oss kan ni köpa ändå. Men vi kan inte längre gå i god för något av det vi lovat.
Men V&N är egoister. De sätter sig själva framför andra. De väljer att köra på, för de vill ta tillbaka kapitalet de satsade. De vet att de riktat sig till nybörjare, dom avslöjade sig i breakit intervjun, 26 april 2022:
"Många NFT-projekt har sjunkit i värde den senaste tiden, hur tror ni att det påverkar intresset för ert projekt?
“Jag tror inte det påverkar så mycket. Vi vänder oss till största del till nybörjare och vi tror inte de är så färgade i hur det ser ut i övrigt.*"
Jag tror inte att V&N är fullkomligt cyniska, de var också nybörjare på nfts, så jag tror att dom delvis hoppades på att allt skulle lösa sig via en ny uppgång i marknaden. Men deras främsta tankar låg i att rädda sig själva. De är dock inga fullblodspsykopater, vanja är mån om att kunna rädda ansiktet, så strategin framöver blir en avvägning. Rädda sin egen ekonomi i så stor utsträckning som möjligt samtidigt som de får lägga tid, energi och pengar på att hålla fasaden uppe.
Så de kör på som ingenting. Får in 2,6 millar på minten. De tar tillbaka sitt satsade kapital direkt. Detta bevisar att dom fattade att det var över för nfts. Om dom verkligen trodde på nfts hade dom ju istället försökt använda pengarna till att få rull på woa. Men prion var att rädda sitt eget skinn. De har alltså inte gått in med eget kapital i den mening folk tror. Vanja avlönar sig själv med sin vanliga lön, vilket också minimerar den egna ekonomiska förlusten på fiaskot.
Det som blir över läggs på att hålla uppe fasaden. Och här får ju holders en del värde, t ex woaweekend.
En utdragen död
Energin rinner snabbt av vanja. Den lilla förhoppningen om att marknaden skulle kunna vända dör. Efter woa weekend gissar jag att vanja gav upp i princip helt.
Men inget efter mint var särskilt seriöst från v&ns sida. T ex budgeten. Den var ett skämt. Deras ursprungliga tanke var ju att miljonerna skulle flöda in, becuz crypto, och sen när dom insåg att så inte var fallet orkade dom aldrig styra om till en alternativ hållbar plan. De bara körde på lite halvdant fram till jul. Sen i 2023 släppte dom woa helt. Jag tror inte att dom reflekterade så mycket över vad som hänt. När holders spårade ur i discorden efter sommarsemestern-23 valde dom impulsivt att bara stänga ned hela skiten.
Vad tänker egentligen Vanja nu?
Jag tror att vanja lever i förnekelse över hela verklighetsflykten ht21/vt22. Hon orkar inte ta in det. Hon håller nog på att rekonstruera allt till något hon kan smälta (t ex "vi borde varit tydligare med att vår road map bara var en vision, men det borde alla fattat ändå ju!"). Hon kommer gå vidare i livet, utan att vara så mycket klokare.
Senast redigerad av Katciu88 2023-08-25 kl. 21:15.