2023-08-25, 21:19
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
3 400 000 med 6.8% ränta blir 19300 sek i månaden eller 23.2% av bruttoinkomsten.

Läs igen. Räntan är satt till 2%, d.v.s vad man kunde binda boräntan på i 10 år 2021. Det resulterar i 6,8% av inkomsten i räntekostnad.
Citera
2023-08-25, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Läs igen. Räntan är satt till 2%, d.v.s vad man kunde binda boräntan på i 10 år 2021. Det resulterar i 6,8% av inkomsten i räntekostnad.

Ok, trodde räntan idag kanske var 6.8% och du räkna på det.
Citera
2023-08-25, 21:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Ok, trodde räntan idag kanske var 6.8% och du räkna på det.

Den är värre idag på ~4,25% för 10-åringen. Då blir det värre än år 2000 men inte med någon överdriven marginal.

Jag vill påvisa hur jävla bra vi hade det 2021. Och fortfarande har det om man köpte då till runt all time high-pris med bunden boränta. Amerikanerna med sina 2-3% iga boräntor de band i 30 år ska vi inte prata om!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-08-25 kl. 21:29.
Citera
2023-08-25, 21:32
Avslutad
Citat:
Den är värre idag på ~4,25% för 10-åringen. Då blir det värre än år 2000 men inte med någon överdriven marginal.

Jag vill påvisa hur jävla bra vi hade det 2021. Och fortfarande har det om man köpte då till all time high-pris med bunden boränta. Amerikanerna med sina 2-3% iga boräntor de band i 30 år ska vi inte prata om!

Jag tar aldrig lån då jag är konspirationsteoretiker, som finansiellt beslut kunde man nog inte gjort ett sämre beslut än mig. Men jag mår bra av att inte ha lån så kunde nog inte gjort annorlunda. Tycker synd om många jag känner som lägger en av sina löner i familjen på ränta nästan. Dom var ju iofs förespråkare av att bostadspriser bara går upp, jag höll bara käften när dom sa så.
Citera
2023-08-25, 21:37
Medlem
Citat:
"För låga" kan ju diskuteras.

Folk tjänade ju ingenting jämfört med idag och krediten var inte bara rekorddyr jämfört med resten av 1900-talet. Den var också i princip otillgänlig före sent 1980-tal. Så alla köpt skedde mer eller mindre kontant!

Men de missar den låga statsskulden. https://www.dagensps.se/investerardygnet/rekordlag-statsskuld-i-sverige/

Nej ingen minns det för att man tittar med rosenskimrande glasögon på det förgångna.

Om vi ställer upp ett väldigt enkelt räkneexempel från precis innan bubblan tog fart enligt Lava. År 2000:

Ränta: 6% https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik/
Lön: 21 900 kr per skalle om de var "statsanställda", vilket verkar motsvara lönen hos bolånetagare idag. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/
Huspris: ~30% av 2021/idag så 0,3 * 4 MSEK = 1,2 MSEK. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/
Belåning med 15% insats: 1 020 000 kr.
Räntekostnad: 5 100 kr/mån

Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 4,1x
Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 7,2x

Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 11,6%
Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 6,8% (3,4M * 0,02 / 12 = 5 666 kr / 83 000 kr i bruttolön)

Så en mycket högre insats. Men vi pratar ändå bara några månadslöner här. Mot en mycket lägre räntekostnad. År 2021 alltså, innan den här stormen brakade lös.

Förstår inte varför du pratar om 2021. Det är 2023 och bolåneräntorna är över 5%.
Citera
2023-08-25, 21:38
Medlem
Citat:

Jag vill påvisa hur jävla bra vi hade det 2021. Och fortfarande har det om man köpte då till all time high-pris med bunden boränta.
Om man köpte på all time high med låg bunden ränta i 10 år, så är ju det bra nu, men när 10 år har gått, och en hög ränta införs på ett högt lånebelopp kan det göra väldigt mycket ont.
Och om man säljer inom en snar framtid får man högst sannolikt ett lägre pris än vad man köpte för.

Man får helt enkelt hoppas att det är lånefest om 10 år igen då.
Citera
2023-08-25, 21:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Förstår inte varför du pratar om 2021. Det är 2023 och bolåneräntorna är över 5%.

Som sagt, idag skulle jag inte köpa.

Det var mest till Lava angående att det var så billigt år 2000 och att allt varit en bubbla sedan dess. Det var det inte i förhållande till lön/ränta.
Citera
2023-08-25, 21:41
Medlem
Ny fredag och nytt rekordutbud. Undrar hur länge antalet objekt fortsätter öka. Känner igen en del som lagts ut på nytt också. Verkar vara en del som inte är nöjda med buden dom fått senaste tiden.
Citera
2023-08-25, 21:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Om man köpte på all time high med låg bunden ränta i 10 år, så är ju det bra nu, men när 10 år har gått, och en hög ränta införs på ett högt lånebelopp kan det göra väldigt mycket ont.

Jovars. Där tar jag faktiskt för givet att räntorna åtminstone inte kommer vara högre än såhär.

Men då har man amorterat 20% av lånebeloppet vid 2% amorteringskrav vid 85% belåning och fått 10 års löneökningar.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Och om man säljer inom en snar framtid får man högst sannolikt ett lägre pris än vad man köpte för.

Ja det är alltid den ultimata risken. Man ska inte skilja sig. Det får folk lägga av med.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-08-25 kl. 21:45.
Citera
2023-08-25, 21:49
Avslutad
Citat:
"För låga" kan ju diskuteras.

Folk tjänade ju ingenting jämfört med idag och krediten var inte bara rekorddyr jämfört med resten av 1900-talet. Den var också i princip otillgänlig före sent 1980-tal. Så alla köpt skedde mer eller mindre kontant!

Men de missar den låga statsskulden. https://www.dagensps.se/investerardygnet/rekordlag-statsskuld-i-sverige/

Nej ingen minns det för att man tittar med rosenskimrande glasögon på det förgångna.

Om vi ställer upp ett väldigt enkelt räkneexempel från precis innan bubblan tog fart enligt Lava. År 2000:

Ränta: 6% https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik/
Lön: 21 900 kr per skalle om de var "statsanställda", vilket verkar motsvara lönen hos bolånetagare idag. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/
Huspris: ~30% av 2021/idag så 0,3 * 4 MSEK = 1,2 MSEK. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/
Belåning med 15% insats: 1 020 000 kr.
Räntekostnad: 5 100 kr/mån

Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 4,1x
Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 7,2x

Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 11,6%
Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 6,8% (3,4M * 0,02 / 12 = 5 666 kr / 83 000 kr i bruttolön)

Så en mycket högre insats. Men vi pratar ändå bara några månadslöner här. Mot en mycket lägre räntekostnad. År 2021 alltså, innan den här stormen brakade lös.
”Innan den här stormen brakade lös”.

Vad är det för storm? Bankerna är stresstestade. Vi har en historiskt väldigt låg ränta. Hushållen klarar högre ränta enligt KALP.
Citera
2023-08-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Tror du dina grannar kommer bli arbetslösa i flera år?

Om dina grannar tvingas sälja sina bostäder så påverkar det priset på din bostad också.

Jag bor i min bostad. Jag spekulerar inte i den. Jag tror inte att mina grannar kommer att vara arbetslösa i flera år heller. Visst risken finns att det kan gå ner mer speciellt med ökade räntor men jag tror inte på en halvering av värdet. JAg tror inte att räntorna går upp till 10% heller. DÅ har vi en katastrof och dit lär nog inte heller riksbanken vilja att det går.
Citera
2023-08-25, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det är en handfull faktorer som bidragit till bostadsprisutvecklingen, de har nog nämnts 200 gånger i tråden. Oavsett så förändrar det ingenting, prisutvecklingen ska följa löneutvecklingen. Vi har en bubbla med ganska många år på nacken, den har uppstått pga x antal inkompetenta politiska beslut, men genom att fatta rätt politiska beslut går det att få bostadspriserna att återigen harmonisera med svenskarnas löner. Dessa politiska beslut har nog nämnts 400 gånger och är intensivt avskydda av forumdeltagare som mår dåligt över tanken att behöva betala av sina lån.

Det är lite intressant. Men om du har minsta kunskap om statistik blir det lätt snömos om man zoomar ut för långt. Men du kan väl börja karva ut de som för löneökningar men som inte äger sitt boende. Då är vi närmare sanningen.

Om nu den klicken av människor sedan investerat sina pengar så får du ju utöver löneökningen även räkna med hur börserna går. Det är i gemen folk som sparar som kan buda på bostäder i attraktiva områden. Och jag tror att den trenden kommer att hålla i sig.

Sen om sonneswede blir RB-chef och vill efterlikna Turkiet blir ju såklart resultatet ett annat. Då blir nog efterfrågan ganska nära noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in