2023-08-25, 20:31
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Men herregud människa. R Ä N T A N! Finansiering har varit snordyr historiskt.

Ja. Priserna idag är dyra givet räntan. Det håller jag med om. Men det var de (ironiskt nog) inte 2021 givet att man kunde binda räntan på 2% i 10 år.

Ännu mindre om man köpte bostad 2010 och band lånet på ungefär samma ränta som idag. https://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-listrantor-2008-2010.html

Det är en handfull faktorer som bidragit till bostadsprisutvecklingen, de har nog nämnts 200 gånger i tråden. Oavsett så förändrar det ingenting, prisutvecklingen ska följa löneutvecklingen. Vi har en bubbla med ganska många år på nacken, den har uppstått pga x antal inkompetenta politiska beslut, men genom att fatta rätt politiska beslut går det att få bostadspriserna att återigen harmonisera med svenskarnas löner. Dessa politiska beslut har nog nämnts 400 gånger och är intensivt avskydda av forumdeltagare som mår dåligt över tanken att behöva betala av sina lån.
Citera
2023-08-25, 20:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Men vi verkar hålla med varandra. Priserna är orimligt höga med avseende på dagens räntenivåer och i relation till lönerna.

Ja. Jag köpte faktiskt 2021. Med bunden ränta. Tyvärr inte riktigt 10 år och det får jag skylla mig själv för men jag överlever.

Jag skulle inte köpa idag. Amerikanerna förstår det här resonemanget med sina 30-åriga bolån. Priserna har gått ner där också, men köparna är bestörta av att mötas av 7% boräntor och avundas köparna 2021. Men inte svenskar.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-08-25 kl. 20:38.
Citera
2023-08-25, 20:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Oavsett så förändrar det ingenting, prisutvecklingen ska följa löneutvecklingen.

Säger vem? Om räntorna gått från vad som var ett onormalt högt läge (andra halvan av 1900-talet) till ett lågt/medelhögt ränteläge. Då var bostadspriserna historiskt för låga i förhållande till lönerna.

Zooma ut. Ordentligt: https://advisor.visualcapitalist.com/us-interest-rates/
Citera
2023-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ja. Jag köpte faktiskt 2021. Med bunden ränta. Tyvärr inte 10 år och det får jag skylla mig själv för men jag överlever.

Jag skulle inte köpa idag. Amerikanerna förstår det här resonemanget med sina 30-åriga bolån. Men inte svenskar.

Priserna idag vs 2021 är rätt lika nominellt. Men med fördelen att man 2021 iallafall kunde få en lägre ränta.

Oavsett vad så anser jag att svenskarna verkar lite för lugna inför de kommande åren. Många verkar tro att detta är en mardröm som snart går över och att det blir fest igen, trots att bolåneräntorna kommer att vara på dessa nivåer i åtminstone några år.
Citera
2023-08-25, 20:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Oavsett vad så anser jag att svenskarna verkar lite för lugna inför de kommande åren. Många verkar tro att detta är en mardröm som snart går över och att det blir fest igen, trots att bolåneräntorna kommer att vara på dessa nivåer i åtminstone några år.

Ja alltså...

Priserna under pandemin och åren dessförinnan: I get it! Särskilt 2010. Räntan var skitlåg och man hade genuint anledning att köpa, med bunden ränta om inte annat.

Att prisfallet stannat av sedan början av 2023 eller till och med gått upp (beroende på hur man ser på den lägre omsättningen), det gör mig till en full on domedagsprofet á la Lava. Men av rätt anledningar. Det här håller fan inte i längden med det här ränteläget.

Så det är 10 000 kr-frågan om de faktiskt faller nästa år eller inte.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-08-25 kl. 20:45.
Citera
2023-08-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ja alltså...

Priserna under pandemin och åren dessförinnan: I get it! Räntan var skitlåg och man hade genuint anledning att köpa, med bunden ränta om inte annat.

Att prisfallet stannat av sedan början av 2023 eller till och med gått upp (beroende på hur man ser på den lägre omsättningen), det gör mig till en full on domedagsprofet á la Lava. Men av rätt anledningar. Det här håller fan inte i längden med det här ränteläget.

Så det är 10 000 kr-frågan om de faktiskt faller nästa år eller inte.

När ”experter” säger att räntan faller i slutet av 2024 så menar de från nivån räntan är i slutet av 2024. Vi har goda anledningar att tro att det blir 1-2 höjningar till iår, sen får man utvärdera. Oavsett så räcker det inte med en eller två månaders lågt KPI för att sänka räntan, utan det måste vara en trend att KPI går ner.

Summa summarum: förbered er för runt 5% (dagens nivåer) bolåneräntor de kommande 2-3 åren.
Citera
2023-08-25, 20:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Säger vem?

Det har jag redan svarat på.

Citat:
Om räntorna gått från vad som var ett onormalt högt läge (andra halvan av 1900-talet) till ett lågt/medelhögt ränteläge. Då var bostadspriserna historiskt för låga i förhållande till lönerna.

Zooma ut. Ordentligt: https://advisor.visualcapitalist.com/us-interest-rates/

Det finns inget stöd för att bostadspriserna från tidigare sekel fram till år 2000 (då bubblan tog fart) var för låga. Däremot saknas det inte röster som kritiskt framhåller problemet med att svensken är så hårt skuldsatt (bostadslån) sett till inkomstnivå. Den kritiken är dessutom inte bara intern, den är internationell.

Jag säger som jag brukar säga:
Ta bort ränteavdraget och lägg amorteringen på 30 år så kommer bostadspriserna sannolikt ned till den balans som rådde före år 2000. Få gjorde bostadskarriärer men boende var å andra sidan inte en kritisk kostnadsfråga.
Citera
2023-08-25, 20:51
Medlem
Citat:
Det har jag redan svarat på.

Det finns inget stöd för att bostadspriserna från tidigare sekel fram till år 2000 (då bubblan tog fart) var för låga. Däremot saknas det inte röster som kritiskt framhåller problemet med att svensken är så hårt skuldsatt (bostadslån) sett till inkomstnivå. Den kritiken är dessutom inte bara intern, den är internationell.

Jag säger som jag brukar säga:
Ta bort ränteavdraget och lägg amorteringen på 30 år så kommer bostadspriserna sannolikt ned till den balans som rådde före år 2000. Få gjorde bostadskarriärer men boende var å andra sidan inte en kritisk kostnadsfråga.

Det är rätt absurt att två relativt välavlönade (över medianlön) ska behöva avsätta en hel lön åt ett mediokert och anspråkslöst svenne-boende. Såhär minns jag inte att mina föräldrar hade det.
Citera
2023-08-25, 20:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är rätt absurt att två relativt välavlönade (över medianlön) ska behöva avsätta en hel lön åt ett mediokert och anspråkslöst svenne-boende. Såhär minns jag inte att mina föräldrar hade det.

Nej. Det är sinnessjukt. Sverige, världens rikaste, framgångsrika och utvecklade land under 70-talet, homogent, tryggt, oproblematisk arbetslöshet, social välfärd och boendesituation som världen avundades. Nu?💩 💩 💩
Citera
2023-08-25, 21:03
Medlem
Boardgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Finns en enskild åtgärd som i ett slag kan starka efterfrågan på bostadsrätter. Det är att underlätta andrahandsuthyrning. På det sättet så slipper folk tvångssälja utan kan få en respit.
Går att ordna politiskt genom att justera i bostadsrättslagen och öppna för fler skäl för uthyrning och uthyrning på längre tid samt att ta bort besittningsskydd för andrahandshyresgäster.

Eller så vaknar vi upp och inser att vi bor i ett mestadels öde land och att det är sinnessjukt att ha lägenhetspriser i miljonklassen i bondhålorna Sthlm, Gbg och Mamlö. Nån gång måste priserna ner till verklighetsbaserade nivåer. Bättre att ta den smällen så fort som möjligt.
Citera
2023-08-25, 21:11
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det finns inget stöd för att bostadspriserna från tidigare sekel fram till år 2000 (då bubblan tog fart) var för låga.

"För låga" kan ju diskuteras.

Folk tjänade ju ingenting jämfört med idag och krediten var inte bara rekorddyr jämfört med resten av 1900-talet. Den var också i princip otillgänlig före sent 1980-tal. Så alla köpt skedde mer eller mindre kontant!

Citat:
Däremot saknas det inte röster som kritiskt framhåller problemet med att svensken är så hårt skuldsatt (bostadslån) sett till inkomstnivå. Den kritiken är dessutom inte bara intern, den är internationell.

Men de missar den låga statsskulden. https://www.dagensps.se/investerardygnet/rekordlag-statsskuld-i-sverige/

Citat:
balans som rådde före år 2000. Få gjorde bostadskarriärer men boende var å andra sidan inte en kritisk kostnadsfråga.

Citat:

Nej ingen minns det för att man tittar med rosenskimrande glasögon på det förgångna.

Om vi ställer upp ett väldigt enkelt räkneexempel från precis innan bubblan tog fart enligt Lava. År 2000:

Ränta: 6% https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik/
Lön: 21 900 kr per skalle om de var "statsanställda", vilket verkar motsvara lönen hos bolånetagare idag. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/
Huspris: ~30% av 2021/idag så 0,3 * 4 MSEK = 1,2 MSEK. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/
Belåning med 15% insats: 1 020 000 kr.
Räntekostnad: 5 100 kr/mån

Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 4,1x
Insats i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 7,2x

Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2000: 11,6%
Räntekostnad i förhållande till hushållets månadslön år 2021: 6,8% (3,4M * 0,02 / 12 = 5 666 kr / 83 000 kr i bruttolön)

Så en mycket högre insats. Men vi pratar ändå bara några månadslöner här. Mot en mycket lägre räntekostnad. År 2021 alltså, innan den här stormen brakade lös.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-08-25 kl. 21:17.
Citera
2023-08-25, 21:18
Avslutad
3 400 000 med 6.8% ränta blir 19300 sek i månaden eller 23.2% av bruttoinkomsten.
Senast redigerad av EnMansArmé 2023-08-25 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in