Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-25, 10:29
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Folk köper lägenheter för dyra priser för att det inte finns några andra alternativ. Hade det funnits hyresalternativ hade många hyrt istället för köpt. Många rika använder hellre sina pengar till sådant som avkastar pengar. Att priserna är så höga på centrala lägen beror på att det är enda sättet att komma över ett centralt boende.

Självklart skulle det bli "sinnessjuka hyror" enligt många. Men vad är problemet med det? Man måste inte bo i centrala stockholm. jag har överlevt ett helt liv utan det och det går hur bra som helst.

I enköping är det mycket lättare att hitta en central hyresrätt än på östermalm. Det går inte ens att jämföra. De som vill bo på östermalm är beredda att betala för det. Tillgång och efterfråga råder. Att bo i Enköping intresserar inte lika många köpstarka.

Missar du inte en sak? På en fungerande marknad ska det vara dyrare att hyra än att äga (av flera skäl), ovavsett om det är bil eller bostad. Så med marknadshyror ser jag främst två kategorier som skulle hyra:
- de som av någon anledning inte kan köpa men har cashflow att betala hyran (alt. får samhället stå för den i vissa fall)
- de som avser att bo i bostaden kortsiktigt

Är därför inte övertygad att priserna på BR skulle minska. Det som motverkar en minskning blir ju följande:
- de som sitter på billigare hyresrätter idag. Blir det dyrare än att äga lär många lockas att köpa istället. I den kategorin ingår exempelvis jag. Endast när bolåneräntan var som lägst blev det break even för mig att köpa motsvarande vs. fortsätta hyra
- de som letar och räknar på ett nytt långsiktigt boende ser att det blir billigare att äga
Citera
2023-11-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
3.2% mot en inflation som beräknas ligga på målet runt maj-juni nästa år. Sen skattelättnader på det. Dvs inga reallönesänkningar netto nästa år.

Sen finns det inte EN enda ekonom som inte säger att räntetoppen är nådd (du kanske kan länka en?) Alla förstår ju att riksbanken inte kan säga ”nu är det över” även om det är väldigt sannolikt.

Förklara för mig hur priserna har kunnat stiga iår med betydligt högre ränta än 2022?

Hej flanders.

Hur ser det ut historiskt med " ekonomers"gissningar kring räntan?
Citera
2023-11-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jasså har du redan glömt den äldre tråden flanders?
Hur vi argumenterade på toppen av 2021 och hur du SKREK, SKREK, att människor skulle köpa.
Jävla idiot.
Du äcklar mig.

Jaha. Ändå kan du inte referera till ett enda inlägg där jag skrivit det. Bara skrika och gorma
Citera
2023-11-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Hej flanders.

Hur ser det ut historiskt med " ekonomers"gissningar kring räntan?

Betydligt bättre än hobbyekonomerna härinne som bara spår domedagen år efter år
Citera
2023-11-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Missar du inte en sak? På en fungerande marknad ska det vara dyrare att hyra än att äga (av flera skäl), ovavsett om det är bil eller bostad. Så med marknadshyror ser jag främst två kategorier som skulle hyra:
- de som av någon anledning inte kan köpa men har cashflow att betala hyran (alt. får samhället stå för den i vissa fall)
- de som avser att bo i bostaden kortsiktigt

Är därför inte övertygad att priserna på BR skulle minska. Det som motverkar en minskning blir ju följande:
- de som sitter på billigare hyresrätter idag. Blir det dyrare än att äga lär många lockas att köpa istället. I den kategorin ingår exempelvis jag. Endast när bolåneräntan var som lägst blev det break even för mig att köpa motsvarande vs. fortsätta hyra
- de som letar och räknar på ett nytt långsiktigt boende ser att det blir billigare att äga

HR blir bara dyrare på fungerande marknader om man bortser från alla kostnader för underhåll, vilket vore märkligt

Även om HR är lite dyrare att bo i så är det såklart attraktivt för de med resurser att slippa binda stora delar av sitt kapital i bostaden.
Citera
2023-11-25, 11:55
Medlem
slemhogs avatar
https://www.booli.se/bostad/2198584

Börjar komma ner till 2013 års priser, då såldes dessa hus för 3-3.3.
Toppen låg på över 5 milj.
Citera
2023-11-25, 12:05
Medlem
Citat:
Betydligt bättre än hobbyekonomerna härinne som bara spår domedagen år efter år

Allt är ju relativt. Men att du jämför anonyma skribenters gissningar på flashback med riksbankens fantastiska ekonomers säger mer om dig än något annat
Citera
2023-11-25, 12:11
Medlem
Citat:

Allt är ju relativt. Men att du jämför anonyma skribenters gissningar på flashback med riksbankens fantastiska ekonomers säger mer om dig än något annat

Oklart vart du vill komma. Allt är som sagt prognoser. Det enda man kan säga säkert att om man gör tvärtemot allt som domedagsprofeterna i denna tråd så klarar man sig nog rätt bra
Citera
2023-11-25, 12:34
Medlem
Citat:
Oklart vart du vill komma. Allt är som sagt prognoser. Det enda man kan säga säkert att om man gör tvärtemot allt som domedagsprofeterna i denna tråd så klarar man sig nog rätt bra

Att hänvisa till några/någon som gång på gång har fel för att dom åtminstone inte har mer fel än någon annan, är minst sagt hjärndött. Det var ungefär dit jag ville komma. Men du gör ju precis som du vill.

Sen så kan jag förvisso instämma i att "domedagsprofeter" ofta är en bra kontraindikator. Men poängen kvarstår, bara för att någon på flashback ständigt har fel i sin analys innebär inte att riksbankirens analys blir mindre fel.
Citera
2023-11-25, 12:46
Medlem
Citat:
Att hänvisa till några/någon som gång på gång har fel för att dom åtminstone inte har mer fel än någon annan, är minst sagt hjärndött. Det var ungefär dit jag ville komma. Men du gör ju precis som du vill.

Sen så kan jag förvisso instämma i att "domedagsprofeter" ofta är en bra kontraindikator. Men poängen kvarstår, bara för att någon på flashback ständigt har fel i sin analys innebär inte att riksbankirens analys blir mindre fel.

Så du tror på fler räntehöjningar? Tvärtemot alla ekonomer alltså? När, hur mycket och varför? Berätta så kan vi gå tillbaka och se utfallet sen
Citera
2023-11-25, 12:55
Medlem
Just nu ligger väl den rörliga snitträntan för bolån på 4,5-5%. Vad tror ni den ligger om 1, 3 respektive 5 år? Motivera era svar.
Citera
2023-11-25, 13:04
Medlem
Citat:
Så du tror på fler räntehöjningar? Tvärtemot alla ekonomer alltså? När, hur mycket och varför? Berätta så kan vi gå tillbaka och se utfallet sen

Vad i hela friden pratar du om? Mår du bra?

Men för att svara på din fråga
Ja jag tror att det kommer komma fler räntehöjningar och räntesänkningar i framtiden. Vad "alla ekonomer" tror vet jag inte och det bekymrar mig inte heller då de oftast sitter ich gissar precis som dom som inte kallar sig "ekonomer".

Men hur vet du förresten att jag inte är ekonom? Blir min gissning mer legit om jag gått på handels?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in