Citat:
Folk köper lägenheter för dyra priser för att det inte finns några andra alternativ. Hade det funnits hyresalternativ hade många hyrt istället för köpt. Många rika använder hellre sina pengar till sådant som avkastar pengar. Att priserna är så höga på centrala lägen beror på att det är enda sättet att komma över ett centralt boende.
Självklart skulle det bli "sinnessjuka hyror" enligt många. Men vad är problemet med det? Man måste inte bo i centrala stockholm. jag har överlevt ett helt liv utan det och det går hur bra som helst.
I enköping är det mycket lättare att hitta en central hyresrätt än på östermalm. Det går inte ens att jämföra. De som vill bo på östermalm är beredda att betala för det. Tillgång och efterfråga råder. Att bo i Enköping intresserar inte lika många köpstarka.
Självklart skulle det bli "sinnessjuka hyror" enligt många. Men vad är problemet med det? Man måste inte bo i centrala stockholm. jag har överlevt ett helt liv utan det och det går hur bra som helst.
I enköping är det mycket lättare att hitta en central hyresrätt än på östermalm. Det går inte ens att jämföra. De som vill bo på östermalm är beredda att betala för det. Tillgång och efterfråga råder. Att bo i Enköping intresserar inte lika många köpstarka.
Missar du inte en sak? På en fungerande marknad ska det vara dyrare att hyra än att äga (av flera skäl), ovavsett om det är bil eller bostad. Så med marknadshyror ser jag främst två kategorier som skulle hyra:
- de som av någon anledning inte kan köpa men har cashflow att betala hyran (alt. får samhället stå för den i vissa fall)
- de som avser att bo i bostaden kortsiktigt
Är därför inte övertygad att priserna på BR skulle minska. Det som motverkar en minskning blir ju följande:
- de som sitter på billigare hyresrätter idag. Blir det dyrare än att äga lär många lockas att köpa istället. I den kategorin ingår exempelvis jag. Endast när bolåneräntan var som lägst blev det break even för mig att köpa motsvarande vs. fortsätta hyra
- de som letar och räknar på ett nytt långsiktigt boende ser att det blir billigare att äga