2023-08-25, 12:55
  #1441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Nu kom pudeln: https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/forlat/

Tankar?

Helt ointressant. Hon upprepar ju bara vad hon redan sagt i alla intervjuer. Förklarar inte varför hon ska ut lön i en startup, inte varför kostnader ska täckas, etc. Jag börjar tro att hon är riktigt ointelligent eftersom hon inte förstår vari kritiken ligger. Helt absurt detta.

Hennes lågvattenmärke är ändå att dra fram barnen och en snyfthistoria som försvar för att hon skött ett företag extremt dåligt.

Vad hände med att jobba med WOA resten av livet?!? Som sagt, hon svarar aldrig på de egentliga frågorna.
Citera
2023-08-25, 13:07
  #1442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Helt ointressant. Hon upprepar ju bara vad hon redan sagt i alla intervjuer. Förklarar inte varför hon ska ut lön i en startup, inte varför kostnader ska täckas, etc. Jag börjar tro att hon är riktigt ointelligent eftersom hon inte förstår vari kritiken ligger. Helt absurt detta.

Hennes lågvattenmärke är ändå att dra fram barnen och en snyfthistoria som försvar för att hon skött ett företag extremt dåligt.

Vad hände med att jobba med WOA resten av livet?!? Som sagt, hon svarar aldrig på de egentliga frågorna.

Ja det var en ny fräsch form av bortförklaring och skuldbeläggande: vill ni inte att vår familj skall ha en bra sommar typ.

Också proffsigt att erkänna att de ”glömde” discorden under sommaren. Plus det där tjatet om att discorden inte blev en safe space för att inte alla dansade efter hennes pipa. Håller med kommentaren på bloggen:

Redan när ni mintade (vilket ni kunde stoppat) så hade marknaden börjat vika. Att andra projekt lyfte betyder inte att ert skulle göra samma sak, inte så pass sent. Ni var för sugna på framgång, för dåligt förberedda och för sena med era beslut. Tyvärr har det drabbat många ovetande kvinnor som med "dig" som varumärke gick in detta. Förlåt räcker faktiskt inte där. Sorry men det här är verkligen inte okej, inte nånstans.
Citera
2023-08-25, 13:12
  #1443
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Nu kom pudeln: https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/forlat/

Tankar?

Första tanken är att tanten behöver lära sig skriva tydlig svenska och inte blanda in massa engelska ord i onödan.

Citat:
Sen vi gick ut med nyheten om att World of Alidia inte längre har möjlighet att erbjuda utility på grund av bristande intäkter har vi fått massiv kritik om att inte ha skött projektet bra.

Här är ett förslag:

Citat:
Sen vi gick ut med nyheten om att World of Alidia inte kommer fullfölja det som utlovats har vi fått massiv kritik om att inte ha skött projektet bra.
Citera
2023-08-25, 13:15
  #1444
Medlem
Vad som stör mig alldeles extra är hur hon ljuger och kommer undan med gång på gång om att de satsar allt sitt kapital i WOA men nu säger att de lagt undan till huset under åren . Hon säger precis det som passar för stunden. Notorisk lögnare. Och inte så svårt att gissa varför hon sa det : för att visa sina följare att hon trodde på det och att hade gått in med eget kapital för garanti för hur hårt de skulle jobba mes projektet. Detta kapital syns ingenstans i deras ekonomiska redovisning.
Citera
2023-08-25, 13:17
  #1445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Vad som stör mig alldeles extra är hur hon ljuger och kommer undan med gång på gång om att de satsar allt sitt kapital i WOA men nu säger att de lagt undan till huset under åren . Hon säger precis det som passar för stunden. Notorisk lögnare. Och inte så svårt att gissa varför hon sa det : för att visa sina följare att hon trodde på det och att hade gått in med eget kapital för garanti för hur hårt de skulle jobba mes projektet. Detta kapital syns ingenstans i deras ekonomiska redovisning.

Om de inte menade sitt gigantiska kunskapskapital om nft/krypto/web3
Citera
2023-08-25, 13:32
  #1446
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Helt ointressant. Hon upprepar ju bara vad hon redan sagt i alla intervjuer. Förklarar inte varför hon ska ut lön i en startup, inte varför kostnader ska täckas, etc. Jag börjar tro att hon är riktigt ointelligent eftersom hon inte förstår vari kritiken ligger. Helt absurt detta.

Hennes lågvattenmärke är ändå att dra fram barnen och en snyfthistoria som försvar för att hon skött ett företag extremt dåligt.

Vad hände med att jobba med WOA resten av livet?!? Som sagt, hon svarar aldrig på de egentliga frågorna.

En sak som stör mig är de återkommande problemen hon har med ord som lön, anställda, utgifter kostnader, vinster, utdelning etc. De används felaktigt KONSTANT.

– När man driver eget företag kan man inte bara se till vinsten i företaget – för man kan ju se till att utgifter i företaget gynnar en själv på olika sätt. Det kan handla om alltifrån att få en ny jobbdator till att gå kurser, representation och självklart även om man fakturerar något. Plus att man tar ut lön vilket givetvis är något man själv går plus på.
– Anställda har de aldrig haft? Hur skulle det ha gått till när de inte har tillstånd att vara arbetsgivare? Eller har de anställt via sitt andra bolag?
– Lön är något som utbetalas till anställda. Om en person fakturerar från eget bolag är det inte att benämna som lön. Det är viktigt att skilja på detta eftersom det är helt olika typer av kostnader och ansvar förknippat med anställning jämfört med att ta in en konsult.
– Kostnader är ett bra och luddigt ord. Jag kan ju bestämma att jag ska köpa in neonskyltar till mitt företag för 500 000 kronor. Det är en kostnad i mitt företag som är helt ok med Skatteverket och inte olaglig på något vis. Betyder det att den kostnaden var helt nödvändig? Att jag kan sitta här och säga till alla mammor som satsat pengar i mitt företag "ja vad ska jag göra, allt har gått åt till kostnader..?"
Citera
2023-08-25, 13:38
  #1447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
En sak som stör mig är de återkommande problemen hon har med ord som lön, anställda, utgifter kostnader, vinster, utdelning etc. De används felaktigt KONSTANT.

– När man driver eget företag kan man inte bara se till vinsten i företaget – för man kan ju se till att utgifter i företaget gynnar en själv på olika sätt. Det kan handla om alltifrån att få en ny jobbdator till att gå kurser, representation och självklart även om man fakturerar något. Plus att man tar ut lön vilket givetvis är något man själv går plus på.
– Anställda har de aldrig haft? Hur skulle det ha gått till när de inte har tillstånd att vara arbetsgivare? Eller har de anställt via sitt andra bolag?
– Lön är något som utbetalas till anställda. Om en person fakturerar från eget bolag är det inte att benämna som lön. Det är viktigt att skilja på detta eftersom det är helt olika typer av kostnader och ansvar förknippat med anställning jämfört med att ta in en konsult.
– Kostnader är ett bra och luddigt ord. Jag kan ju bestämma att jag ska köpa in neonskyltar till mitt företag för 500 000 kronor. Det är en kostnad i mitt företag som är helt ok med Skatteverket och inte olaglig på något vis. Betyder det att den kostnaden var helt nödvändig? Att jag kan sitta här och säga till alla mammor som satsat pengar i mitt företag "ja vad ska jag göra, allt har gått åt till kostnader..?"

Ja men precis det jag menar. Tack! Hon beskriver kostnader som någon slags naturlag. De har ju valt kostnaderna själva?! Ingen som startar eget företag eller är "entreprenör" tar väl ut lön från dag 1...? Hon som ska vara så van att starta och driva eget borde väl veta det... Jag begriper ärligt talat ingenting av hennes inlägg.
Citera
2023-08-25, 13:47
  #1448
Medlem
Katciu88s avatar
Pudlingen!!! Popcornexplosion!

Jag är så stolt över vanja, hon tog mitt förslag till ursäkt som jag postade här häromdagen, broderade ut den, och voila...

Ett stort kliv framåt relativt blogginlägget innan. Men absolut fullt med smörja och smaskig info som kan hålla tråden vid liv länge än.

Det kommer givetvis ta några dagar för mig att smälta det här. Men min första reaktion.

Dessa blådårar spenderade 1.5 millar innan mint!? Vad i helsike!?!?!?!? Sååå erfarna och kunniga inom crypto minsann (vilket fortfarande hävdas).

Sen den uppenbara frågan. Om v&n varit öppna med att de redan bränt 1.5 millar innan mint, och att intäkter från mint skulle först och främst gå till att täcka dessa, hur många hade investerat då?
Citera
2023-08-25, 13:52
  #1449
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Ja men precis det jag menar. Tack! Hon beskriver kostnader som någon slags naturlag. De har ju valt kostnaderna själva?! Ingen som startar eget företag eller är "entreprenör" tar väl ut lön från dag 1...? Hon som ska vara så van att starta och driva eget borde väl veta det... Jag begriper ärligt talat ingenting av hennes inlägg.

Ja hahaha! Som att kostnader uppstått ur tomma intet, de poppar upp som svampar på WoAs huvudkontor.

Tycker det är samma med lönebiten. "Det har ju varit kostnader för lön" – NI har valt vilka som ska avlönas, hur mycket och hur länge. Det är ju det som är intressant.

Och nej, det är inte helt vanligt att man smackar på med en heltidslön från dag 1 innan företaget har inkomster. Inte utan investerare i alla fall. Och med investerare menar jag då stora bolag som går in med kapital, inte bloggläsare som går in med barnbidrag och sparpengar.
Citera
2023-08-25, 14:00
  #1450
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Pudlingen!!! Popcornexplosion!

Jag är så stolt över vanja, hon tog mitt förslag till ursäkt som jag postade här häromdagen, broderade ut den, och voila...

Ett stort kliv framåt relativt blogginlägget innan. Men absolut fullt med smörja och smaskig info som kan hålla tråden vid liv länge än.

Det kommer givetvis ta några dagar för mig att smälta det här. Men min första reaktion.

Dessa blådårar spenderade 1.5 millar innan mint!? Vad i helsike!?!?!?!? Sååå erfarna och kunniga inom crypto minsann (vilket fortfarande hävdas).

Sen den uppenbara frågan. Om v&n varit öppna med att de redan bränt 1.5 millar innan mint, och att intäkter från mint skulle först och främst gå till att täcka dessa, hur många hade investerat då?

Jag tänkte direkt på dig när jag såg inlägget haha! Det var otroligt inspirerat från det du skrev. Kanske skickades som ett utkast till PR-byrån som skrev. Och att du kände på dig att det var på väg, jag hade inget hopp om det.

Kul med ny info att sätta tänderna i. Metaverse som ingen ville ha (och som ingen fick) gick loss på 500 000 kronor.

Och hon har släppt igenom en kritisk kommentar!? Nu är det något PR-proffs som tagit över rodret, det märks.

Citat:
Vera
Redan när ni mintade (vilket ni kunde stoppat) så hade marknaden börjat vika. Att andra projekt lyfte betyder inte att ert skulle göra samma sak, inte så pass sent.
Ni var för sugna på framgång, för dåligt förberedda och för sena med era beslut. Tyvärr har det drabbat många ovetande kvinnor som med "dig" som varumärke gick in detta. Förlåt räcker faktiskt inte där. Sorry men det här är verkligen inte okej, inte nånstans.
Citera
2023-08-25, 14:03
  #1451
Medlem
Katciu88s avatar
Nu vet jag vanjas nästa grej! Utbilda inom egenföretagande för kvinnor! Kursupplägget:

1. Bestäm vilken lön du vill ha, ta nått du tycker är rimligt. Om din granne tjänar 40 000 kan det ju vara trevligt att tjäna lite mer, säg 45 000.

2. Marknadsför i 6 månader.

3. Lansera din produkt. För att få folk att köpa måste det vara nått bra, jag använde ju livslång tillgång till coworking space som USP t ex.

4. Säg att det du ska leverera kommer snart. Fortsätt ta ut lön tills dina köpare spårar ur.

5. Skyll på marknaden.

6. Pudla.
Citera
2023-08-25, 14:24
  #1452
Medlem
g-in-a-gis avatar
Ser fram emot Netflix dokumentären om det här 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in