2024-11-06, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kommer ihåg 2000-talet när det det förutspåddes att den teknologiska utvecklingen skulle ge oss väldigt slimmade telefoner med bildskärm, kamera och uppkoppling till internet. Väntar fortfarande på detta!

Som jag skrivit tidigare, företagen under it-bubblan hade rätt i sak: I princip allt dom sa skulle bli framtiden, blev också framtiden. Problemet för dem var att det oftast blev någon annan som skulle komma att få leverera.

Att förutspå en tänkbar framtidsutveckling är enklare, än att förutspå exakt vilka företag som kommer att (miss/)gynnas av densamma och i hur hög utsträckning.
Citera
2024-11-06, 08:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Hoppas alla höll sina aktier. Idag blir en episk öppning.
Citera
2024-11-06, 09:29
Medlem
Citat:

Ja det ska bli spännade att se hur marknaden svarar. Sist Trump blev president så jublade ju marknaden.
Speciellt tänker jag ju på Tesla eftersom jag har aktier och att Musk har varit så involverad.
Citera
2024-11-06, 10:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det ska bli spännade att se hur marknaden svarar. Sist Trump blev president så jublade ju marknaden.
Speciellt tänker jag ju på Tesla eftersom jag har aktier och att Musk har varit så involverad.

Delikata björn-tårar! Yumyumyumyum!
Citera
2024-11-06, 11:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Delikata björn-tårar! Yumyumyumyum!

Nästan lika delikata som de från paneldeltagarna i svensk media. Underbart att se.

Vidare så vet vi såklart att Elon gick all in på Trump av kärlek för USA och mänskligheten, men även om man köper EDS/björn-narrativet att det bara handlar om lobbying för honom själv och hans bolag så handlar ju detta i sådana fall som den kanske mest framgångsrika politiska lobbyverksamheten i historien.

Trump står nu i stor tacksamhetsskuld till Elon. Eventuellt var Elons medverkan det som tippade över i nyckelstater som Pennsylvania. Sug på den...
Citera
2024-11-06, 11:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Nästan lika delikata som de från paneldeltagarna i svensk media. Underbart att se.

Vidare så vet vi såklart att Elon gick all in på Trump av kärlek för USA och mänskligheten, men även om man köper EDS/björn-narrativet att det bara handlar om lobbying för honom själv och hans bolag så handlar ju detta i sådana fall som den kanske mest framgångsrika politiska lobbyverksamheten i historien.

Trump står nu i stor tacksamhetsskuld till Elon. Eventuellt var Elons medverkan det som tippade över i nyckelstater som Pennsylvania. Sug på den...

Ja, åtminstone så tror jag Elon var avgörande för att få både popular och electoral vote med god marginal, så de slipper bli lika motarbetade i 4 år. Skall bli riktigt spännande att se hur mycket Elon kan effektivisera systemet. Fler farthinder lär ju dyka upp, haha.

Men det mest spännande blir att se USA ta det riktiga klivet in i Rymdåldern. Vill leva tillräckligt länge för att se en rest staty av Elon vid huvudbyggnaden för Jordens Stjärnflotta.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ska bli intressant att se hur Trump ska balansera det där. Han har ju tagit in pengar från Musk men sannolikt också från oljelobbyn.
Citera
2024-11-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ska bli intressant att se hur Trump ska balansera det där. Han har ju tagit in pengar från Musk men sannolikt också från oljelobbyn.

Han har ju varit tydlig med att han inte vill se några direkta restriktioner utan att folk ska få välja fritt när det gäller bilar i alla fall. Vill man köra förbränningsbilar så ska man få göra det och vill man ha elbil så ska man få det. Han öppnar för båda sidor tycker jag och låter det vara konsumentens val.

Sen om elbilar blir riktigt billiga på sikt med lång räckvidd osv och folk självmant väljer elbilar så är det ingen som ska klaga på Trump för det, då har folk gjort det valet själva och oljelobbyn kan inte skylla på någon när deras produkter minskar i intresse.
Citera
2024-11-06, 17:08
Citat:

Grattis till alla er som höll TSLA över valet.

Själv höll jag 100% MSTR över valet (gick nästan lika bra).

Båda aktierna lär fortsätta rusa.

Citera
2024-11-07, 13:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Grattis till alla er som höll TSLA över valet.

Själv höll jag 100% MSTR över valet (gick nästan lika bra).

Båda aktierna lär fortsätta rusa.

När vi skålar så ekar det ganska tomt, då varenda björn backat ut baklänges genom häcken.
Nu är nya ATH inte så värst långt bort, äntligen!
Citera
2024-11-07, 15:22
Medlem
gladihattens avatar
Och innan nån tror detta bara är tillfällig eufori och Trump inte är faktiskt positivt för Tesla:

- Trump kommer fimpa IRA, vilket Tesla förvisso drar nytta av men Teslas "konkurrenter" är helt beroende av. Nu kommer den dumpster fire som är Ford/GM/Rivian m.fl brinna ännu mer explosivt.
- Trump är vän av USA-byggt med USA-byggda komponenter. Teslas bilar är de mest "american made" som existerar. Betydligt mer så än Ford som bara låtsas och importerar från Mexico.
- Trump i både vita huset, senaten och representanthuset banar väg för autonomi-lagstiftning på nationell nivå. Detta hade gynnat en utrullning av unsupervised FSD enormt. När väl mjukvaran är på plats är det som sagt bara regulatorer som står i vägen, och om de inte längre står i vägen är det raka vägen mot månen som gäller.

Och detta är bara sådana grejor Trump gör p.g.a att det är logiskt och rimligt. Utöver detta står han och republikanerna som sagt i stor tacksamhetsskuld till Musk personligen...
Citera
2024-11-07, 15:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Och innan nån tror detta bara är tillfällig eufori och Trump inte är faktiskt positivt för Tesla:

- Trump kommer fimpa IRA, vilket Tesla förvisso drar nytta av men Teslas "konkurrenter" är helt beroende av. Nu kommer den dumpster fire som är Ford/GM/Rivian m.fl brinna ännu mer explosivt.
- Trump är vän av USA-byggt med USA-byggda komponenter. Teslas bilar är de mest "american made" som existerar. Betydligt mer så än Ford som bara låtsas och importerar från Mexico.
- Trump i både vita huset, senaten och representanthuset banar väg för autonomi-lagstiftning på nationell nivå. Detta hade gynnat en utrullning av unsupervised FSD enormt. När väl mjukvaran är på plats är det som sagt bara regulatorer som står i vägen, och om de inte längre står i vägen är det raka vägen mot månen som gäller.

Och detta är bara sådana grejor Trump gör p.g.a att det är logiskt och rimligt. Utöver detta står han och republikanerna som sagt i stor tacksamhetsskuld till Musk personligen...

Kanske därför institutionella investerare köper som galningar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in