2023-08-24, 15:30
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Har inte Emmaboda kommun bättre användning av dessa pengar inom skolan eller äldreomsorgen?
Såvitt jag förstår har ett enhälligt KF beslutat att reservera 1,4 miljoner kr till projektet ur de tillgängliga medlen för ospecificerade investeringsanslag, alltså en annan pott än de medel som ska gå till skola och äldreomsorg i kommunen.

Vilka andra investeringsprojekt menar du att medlen borde ha gått till i stället?

Edit: Nu hittade jag KF-protokollet och min förmodan stämde. Till på köpet yrkade en (S)-ledamot bifall till det liggande beslutsförslaget.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-08-24 kl. 15:47.
Citera
2023-08-24, 15:35
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är ju sinnesjuka pengar.
Då är det väl bättre att köpa ett nytt bord vart 25:e är och betala 30 000:- varje gång.

100 år *= 120 000:-

200år = 240 000

300 år = 300 000

400 år = 360 000

500 år = 420 000

600 år = 480 000

700 år = 540 000

Och så 800 år då går vi uppe på 600 000

Så man får ett nytt fint bord var 25:e år i 800 år

Allt är inte svart eller vitt. De är inte bara ett bord. Det är ett kombinerat konstverk.

/AI
Citera
2023-08-24, 15:40
Medlem
Men har jag förstått det hela rätt att man budgeterat för en lokal inkl möblemang. Lokalen blev billigare än vad man räknat med & då ökade man istället utgifterna för möblemanget. På så vis har man inte överskridit tänkt budget, men är det inte rätt efterblivet ändå att spendera SKATTEPENGAR på en så i det stora hela onödig sak?
Citera
2023-08-24, 15:42
Ett ordentligt bord för ordentliga politiker att fatta ordentliga beslut.

Menar ni att politiker ska sitta vid IKEA-bordet "Rasmus" för 799 kr och fatta statsmannamässiga beslut?
Citera
2023-08-24, 15:48
Medlem
Isnatts avatar
Ganska typiskt att just DERAS jävla bord ska 'hylla lokala konstnärer'.
Kan då inte lika gärna det bordet ställas i sopgubbarnas barack så får politikerna ta sopgubbarnas spillkaffefärgade fikabord.. Kan väl inte finnas nån speciell anledning att just politikerna ska ha det 'så fint'.
Citera
2023-08-24, 15:50
Medlem
Om det stämmer så borde den som gjorde beställningen på kommunen få sparken eller fängelse.
Citera
2023-08-24, 15:51
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Om det stämmer så borde den som gjorde beställningen på kommunen få sparken eller fängelse.
Vad skulle uppsägningsgrunden vara, menar du?
Och vilken brottsrubricering har du tänkt dig till fängelsedomen?
Citera
2023-08-24, 15:51
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
En femhundring är lagom tycker jag.
Då får man ett ganska ok begagnat bord
Ingen hade reagerat om det kostade 5000 heller, kanske inte ens 50000 om det var ett jävligt fint, stort bord. Men 600 000 kr? någon borde bli straffad och avskedad.
Citera
2023-08-24, 15:52
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ganska typiskt att just DERAS jävla bord ska 'hylla lokala konstnärer'.
Kan då inte lika gärna det bordet ställas i sopgubbarnas barack så får politikerna ta sopgubbarnas spillkaffefärgade fikabord.. Kan väl inte finnas nån speciell anledning att just politikerna ska ha det 'så fint'.
Behöver sopgubbarna i Emmaboda ett konferensbord? Var har du fått höra det?
Citera
2023-08-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Vad skulle uppsägningsgrunden vara, menar du?
Och vilken brottsrubricering har du tänkt dig till fängelsedomen?

Uppsägningsgrunden skulle vara allvarligt arbetspliktbrott eller grovt arbetspliktbrott under kategorin "personliga skäl".

Brottsrubriceringen beroende på specifikt hur individen har verkat så kan det gå under Förskingring eller Tjänstefel.
Citera
2023-08-24, 16:01
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Uppsägningsgrunden skulle vara allvarligt arbetspliktbrott eller grovt arbetspliktbrott under kategorin "personliga skäl".
En uppsägningsgrund du själv har hittat på alltså? Jag tror det kan bli lite uppförsbacke för dig här. Du vet, facket brukar inte gilla olagliga uppsägningar, och det brukar bli dyrt som fan ifall en arbetsgivare vill driva igenom dem ändå.

Citat:
Brottsrubriceringen beroende på specifikt hur individen har verkat så kan det gå under Förskingring eller Tjänstefel.
Det där med förskingring är ett skämt från din sida utgår jag från — vi har ju inga uppgifter om att någon skulle ha tillägnat sig medel hen var redovisningsskyldig för. Om inte du sitter inne med lite smaskig info förstås?

Tjänstefel, däremot. Vilka direktiv är det som har åsidosatts här, och av vem? Tjänstemännen har ju bara genomfört politikernas beslut i det här fallet. Och en fängelsedom som följd av ett tjänstefel av normalgraden — det hör inte till vanligheterna. Har du verkligen tänkt igenom det här?
Senast redigerad av TurboLinda 2023-08-24 kl. 16:03.
Citera
2023-08-24, 17:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ett ordentligt bord för ordentliga politiker att fatta ordentliga beslut.

Menar ni att politiker ska sitta vid IKEA-bordet "Rasmus" för 799 kr och fatta statsmannamässiga beslut?

Nej men bordet borde vara i nivå med övriga kommunens verksamhet. Det kan påverka negativt på kommunpolitiken att deras bord slösaktigt och överdrivet storslaget. Det är också skattebetalarnas pengar som det slösas med.

För min del går det bra om kommunstyrelsen lovar att ha bordet kvar i 100 år. Troligen kommer bordet kastas ut inom en 20 års period. Vilket är befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in