2023-08-24, 14:22
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Fantastiskt.
Vad hade det gått lös på om man åkt till Ikea? Eller om de ringt mig och talat om budgeten hade jag fixat det för 500'

En femhundring är lagom tycker jag.
Då får man ett ganska ok begagnat bord
Citera
2023-08-24, 14:29
Medlem
immenhusens avatar
Bordet ligger inom budgeten av avsatta medel, och de stödjer ett lokalt snickeri. Förutsätter dessutom att detta bord inte är vilket som helst, utan något som kommer att stå även om ett par hundra år. Uppståndelsen beror bara på den svenska jantelagen, i vanlig ordning. ”Varför flyga med regeringsplanet, när man kan åka med RyanAir?”

/AI
Citera
2023-08-24, 14:42
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Mig veterligen säljer IKEA inte möbler i det för ändamålet erforderliga formatet.

Att få dem att specialtillverka ett bord för ändamålet hade gått loss på betydligt mer än 600 000 kr, så skattebetalarna i Emmaboda kommun ska kanske vara glada att du inte har fått vara med och bestämma här.

Du behöver inte specialtillverkad någonting. Kan inte vara några problem att sätta ihop bord såsom man gör på många konferensanläggningar.
Då har man möjligheter till en flexibel mötesplats också
Citera
2023-08-24, 14:48
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Om det lokala snickeriet har ett existensberättigande behöver det inte sälja ett bord för 600 000 kr till kommunen.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Sinnessjukt.
Folk här sitter alltså och tycker att det är rimligt?

Det är därför det går åt helvete med det här landet, för många människor är likgiltiga till eller i värsta fall positivt inställda till slöseriet/det ineffektiva bruket av skattemedel.
Citera
2023-08-24, 14:49
Medlem
Sluta gnälla. Tänk på att beslutet blir så mycket bättre med dyra bord. Finns ingen politiker som tagit ett bra beslut över ett bord för 30.000kr
Citera
2023-08-24, 14:53
Medlem
Sådant här ska väl gå via upphandling om det nu är frågan om någon typ av specialjobb, så bara där har det gått fel, säkert svågerpolitik inblandad.
Citera
2023-08-24, 14:57
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Bordet ligger inom budgeten av avsatta medel, och de stödjer ett lokalt snickeri. Förutsätter dessutom att detta bord inte är vilket som helst, utan något som kommer att stå även om ett par hundra år. Uppståndelsen beror bara på den svenska jantelagen, i vanlig ordning. ”Varför flyga med regeringsplanet, när man kan åka med RyanAir?”

/AI

Det är ju sinnesjuka pengar.
Då är det väl bättre att köpa ett nytt bord vart 25:e är och betala 30 000:- varje gång.

100 år *= 120 000:-

200år = 240 000

300 år = 300 000

400 år = 360 000

500 år = 420 000

600 år = 480 000

700 år = 540 000

Och så 800 år då går vi uppe på 600 000

Så man får ett nytt fint bord var 25:e år i 800 år
Citera
2023-08-24, 15:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Även fastän kostnaderna för inredningen och ombyggnationen i kommunhuset inte överstiger den utsatta rambudgeten är uppståndelsen kring det dyra bordet ett faktum. Den uppskattade kostnaden för möbler låg på 250 000 kronor och kostnaden för ombyggnationen beräknades till 700 000 kronor.

Jag tolkar det som att möbelsnickaren fått en order på 600 000 kr för att tillverka ett bord. Sedan har kommunen medvetet undvikit att renovera övrig lokal.

Vem är möbelsnickaren och vad har den personen för relation med de som sitter i kommunstyrelsen? Det låter som svågerpolitik enligt mig.

Troligen har det funnits ett underlag som talar om hur kommunens mötesrum ska renoveras, där det stått att pengarna ska inte enbart användas till ett bord, utan till övrig inredning också. Som golvmatta, väggar och dörrar. Sitter ägare eller delägare till möbelsnickeriet med i kommunstyrelsen?
Citera
2023-08-24, 15:08
Medlem
416.5hps avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ner-i-emmaboda

Om man tittar på SVT:s korta filmklipp får man se hur bordet ser ut. Det är format som en båt och ska också fyllas med glaskonst av paret Vallien. Framför allt Bertil Vallien har gjort många små båtar i glas, här är ett exempel: https://www.svensktkonstglas.se/sort...limiterat.html

Jag tycker att bordet ser ganska knepigt ut. Det är nog inte speciellt bekvämt att sitta vid. Gissningsvis kommer det att bli smutsigt när det kommer avtryck från skor på båtens skrov.

Har inte Emmaboda kommun bättre användning av dessa pengar inom skolan eller äldreomsorgen?
Citera
2023-08-24, 15:25
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vem är möbelsnickaren och vad har den personen för relation med de som sitter i kommunstyrelsen? Det låter som svågerpolitik enligt mig.
Bara om kommunstyrelsen beslutat att köpa bordet av den snickaren. Jag har läst kommunstyrelsens beslut i det här ärendet, och det stod inget om någon snickare i det. Din tes kan betraktas som vederlagd nu.
Citera
2023-08-24, 15:27
Medlem
snooper123s avatar
Hur kunde de tro att de skulle komma undan med det?
Citera
2023-08-24, 15:27
Medlem
DrSpankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Sluta gnälla. Tänk på att beslutet blir så mycket bättre med dyra bord. Finns ingen politiker som tagit ett bra beslut över ett bord för 30.000kr
Finns ingen chans att någon fattar vettiga beslut i den kommunen, oavsett hur dyrt bordet är. Verkligen Sveriges baksida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in