• 1
  • 2
2023-08-16, 22:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag bumpar trden igen eftersom jag brjat lsa de samlade seriestripparna hon gjorde fr engelska tidningar p 50-talet. Helt fantastiska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mumins...sstrippsserien
Citera
2023-08-22, 06:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag bumpar trden igen eftersom jag brjat lsa de samlade seriestripparna hon gjorde fr engelska tidningar p 50-talet. Helt fantastiska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mumins...sstrippsserien
Vad tycker du om Lars Janssons bidrag till serien? Vi kpte tretton bcker med Muminserier (alla?) men bde jag och min fru fann hans stil smre n Toves varfr vi inte orkade plja igenom alla bcker. Han ritade ju hemskt mnga rutor.
Citera
2023-08-22, 21:35
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ovanstende inlgg brts ut ur (FB) Den bsta Tove Jansson boken? i Litteratur och gjordes till en egen trd.

/Moderator
Citera
2023-08-22, 21:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad tycker du om Lars Janssons bidrag till serien? Vi kpte tretton bcker med Muminserier (alla?) men bde jag och min fru fann hans stil smre n Toves varfr vi inte orkade plja igenom alla bcker. Han ritade ju hemskt mnga rutor.

Lars Jansson kunde frsts inte jmfras med sin syster som skapande konstnr men gjorde vl ett habilt jobb med serien, srskilt med tanke p att han tidigare inte tecknat alls nr han tog sig uppdraget. En intressant sak r att han vl r en av de f svensksprkiga serietecknare som kunde uttrycka explicit borgerliga vrderingar i sin samhllssatir (med skmttecknare var det ju ofta en annan sak). De underutvecklade mumintrollen (1964), Sniff blir god (1968) och inte minst Mumin och radikalerna (1970) r ganska blodiga satirer ver tidens vnstersentiment. "Kanske har jag fel men jag tycker vrlden r trevlig" fr Muminmamman rentav uttrycka i en stripp (citerat ur minnet), den mest frbjudna tanken av alla fr aktivister och radikaler.
Citera
2023-08-23, 10:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

De jag har r de frsta fem albumen (p engelska). Antar att Lars Jansson enbart bidragit med texter och att alla teckningarna d nnu r Toves? Ser ingen stilfrndring i dem jag har i alla fall.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-08-23 kl. 11:00.
Citera
2023-08-24, 02:52
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Lars Jansson kunde frsts inte jmfras med sin syster som skapande konstnr men gjorde vl ett habilt jobb med serien, srskilt med tanke p att han tidigare inte tecknat alls nr han tog sig uppdraget. En intressant sak r att han vl r en av de f svensksprkiga serietecknare som kunde uttrycka explicit borgerliga vrderingar i sin samhllssatir (med skmttecknare var det ju ofta en annan sak). De underutvecklade mumintrollen (1964), Sniff blir god (1968) och inte minst Mumin och radikalerna (1970) r ganska blodiga satirer ver tidens vnstersentiment. "Kanske har jag fel men jag tycker vrlden r trevlig" fr Muminmamman rentav uttrycka i en stripp (citerat ur minnet), den mest frbjudna tanken av alla fr aktivister och radikaler.

nd gav vnstertidningen Ny Tid i Finland ut en hel seriebok med gamla strippar fr en sisdr 15 r sedan. Den innehll - om jag minns rtt - hennes tidiga serier frn slutet av 40-talet. Den hade en uttalad vnsterprgel, men det finns vl olika smaker av vnster antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De jag har r de frsta fem albumen (p engelska). Antar att Lars Jansson enbart bidragit med texter och att alla teckningarna d nnu r Toves? Ser ingen stilfrndring i dem jag har i alla fall.

Man ser nr det sker. Plus att Lars signerade med sitt namn. Du fr terkomma om/nr du mrker skillnaden.
Citera
2023-08-24, 12:28
Moderator
Citat:
nd gav vnstertidningen Ny Tid i Finland ut en hel seriebok med gamla strippar fr en sisdr 15 r sedan. Den innehll - om jag minns rtt - hennes tidiga serier frn slutet av 40-talet. Den hade en uttalad vnsterprgel, men det finns vl olika smaker av vnster antar jag.

Ja, Ny Tid var ju en tidning som startats fr att frska verbrygga krigstidsmotsttningarna mellan socialdemokrater och kommunister. Tove Janssons dvarande fstman Atos Wirtanen var redaktr och uppmuntrade henne att skapa serien och publicera sig dr. Han betydde nog tskilligt fr den tidiga muminvrldens framvxt och var sjlv frebild fr figuren Snusmumriken sdan han var i begynnelsen, en yvigt pratglad poetsjl.

Det finns ju en historia om hur den frsta muminserien avslutades i frtid och frsvann ur Ny Tid eftersom den radikala lsekretsen skulle ha stormat i protest mot att serien var "rojalistisk", drfr att den unga Tove Jansson lt muminpappan lsa Monarkistbladet, men det r kanske bara just en historia. Sjlva serien var knappast politisk i ngon riktning och Tove Jansson sjlv r ocks svr att kategorisera, hon var liksom fstmannen fascinerad av Nietzsche och skte vl kanske mest den ideologi som skulle tillta henne att vara hnsynsls konstnr, hngiven sitt verk. Det finns vl en del drag i hennes verk som "borde" vara problematiska fr den kulturvnster som idag lskar henne.

Men serierna r frsts lite snllare n bckerna, och kontrollerades ocks mer av den engelska redaktren. En sekvens som strks ned kraftigt vet ej om det var hos syndikatet eller hos enskilda tidningar var nr Muminmamman stekte och anrttade ett vildsvin till middag t familjen p en de , varvid svinets hustru dk upp och ville hmnas. Men efter lite diskussion frlt hon familjen eftersom maken, erinrade hon sig, ju faktiskt var en riktig trkmns. Det kunde onekligen bli lite makabert nr naturens ta-eller-tas-princip skulle omsttas i fabeldjursbarnserier dr parterna ocks var tnkande, talande varelser.

Citat:
Man ser nr det sker. Plus att Lars signerade med sitt namn. Du fr terkomma om/nr du mrker skillnaden.

Tror att stripparna frn vergngstiden, nr de hjlptes t, r signerade enbart "Jansson", och drefter signerades de av Lars Jansson ensam.
Citera
2023-08-24, 13:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Men serierna r frsts lite snllare n bckerna, och kontrollerades ocks mer av den engelska redaktren. En sekvens som strks ned kraftigt vet ej om det var hos syndikatet eller hos enskilda tidningar var nr Muminmamman stekte och anrttade ett vildsvin till middag t familjen p en de , varvid svinets hustru dk upp och ville hmnas. Men efter lite diskussion frlt hon familjen eftersom maken, erinrade hon sig, ju faktiskt var en riktig trkmns. Det kunde onekligen bli lite makabert nr naturens ta-eller-tas-princip skulle omsttas i fabeldjursbarnserier dr parterna ocks var tnkande, talande varelser.

Just den rutan med vildsvinet som sger he was an awful bore har jag som glasunderlgg.

Sen har jag ven en annan dr de avvecklar mjlkbaren till frmn fr en riktig bar eftersom the prophet says we must be happier. Tror ven denna censurerats i pressen.
Citera
2023-08-25, 01:06
Medlem
Citat:
En sekvens som strks ned kraftigt vet ej om det var hos syndikatet eller hos enskilda tidningar var nr Muminmamman stekte och anrttade ett vildsvin till middag t familjen p en de , varvid svinets hustru dk upp och ville hmnas. Men efter lite diskussion frlt hon familjen eftersom maken, erinrade hon sig, ju faktiskt var en riktig trkmns.

Citat:
Just den rutan med vildsvinet som sger he was an awful bore har jag som glasunderlgg.
Undrar om detta skrevs "direkt" fr det engelska sprket eller om det bara slumpade sig att bli en lattjo ordvits!
Dessa glasunderlgg fr de intresserade:
https://www.pinterest.se/pin/506443920592491686/
https://optodesign.se/products/https...moomin-milkbar
Citera
2023-08-25, 13:09
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Undrar om detta skrevs "direkt" fr det engelska sprket eller om det bara slumpade sig att bli en lattjo ordvits!
Dessa glasunderlgg fr de intresserade:
https://www.pinterest.se/pin/506443920592491686/
https://optodesign.se/products/https...moomin-milkbar
Vilket jvla slseri om de inte publicerade den strippen; den r ju dubbelt s rolig p engelska d bore lter som (wild)boar.

Har frresten tolv st coasters med Mumin. Finns en del roliga. Knner ni igen dessa?

May I introduce two childhood friends of mine. We want to talk business. Is moominpappa in?
(Stinky i sllskap av tv hriga affrsmn)

Tarzan eat. Tarzan love now. Bongo-bongo.
Of course!
(Mumintrollet frsker imponera p Snorkfrken, som flyr)

Telephones? But there is no electricity?
No, but they look impressive!
(Snusmumriken undrar varfr pappan grejar med telefoner)

Im a two-gun Moomin. I want a room.
(Mumintrollet som cowboy gr in p en bar)

Isnt it wonderful how a beautiful hat can change ones looks One feels free, dangerous.
(Mumintrollet i en spretig hatt gjord av vass?)

SDEES LACIPORT Now what is that?
Very foreign I think.
(Lilla My i sjnd p en trlr med texten TROPICAL SEEDS som hon lser spegelvnt p vattenytan)
Citera
2023-08-27, 01:24
Medlem
Citat:
Vilket jvla slseri om de inte publicerade den strippen; den r ju dubbelt s rolig p engelska d bore lter som (wild)boar.
Det r ju onekligen en publicerad serie. Jag bara undrade om Tove Jansson skrev den direkt p engelska (med avsiktlig ordlek) eftersom det ju var avsett fr en engelsk tidning. Eller om versttaren fick en godbit att stta tnderna i!
Citera
2023-08-27, 07:42
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det r ju onekligen en publicerad serie. Jag bara undrade om Tove Jansson skrev den direkt p engelska (med avsiktlig ordlek) eftersom det ju var avsett fr en engelsk tidning. Eller om versttaren fick en godbit att stta tnderna i!
Synd att Tove dog fr 22 r sen. Annars hade man kunnat frgana.

Det fanns (finns?) en serietidning med namnet Mumin i Sverige. Av omslagen att dma var den fr barn i lgstadieldern; man fick t o m en leksak med varje nummer tror jag. Kan ngon bertta vad fr slags muminserier den innehll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in