Citat:
Du påminner mycket om Sybel och skriver små snusförnuftiga varianter som skulle så tvivel om att den barbariska mördaren faktiskt låg och sov. Granbarren kanske kom från någon annan dag. Kylar, frysar, murstockar och fiktiva väggar skulle göra att lilla Maja inte väcktes av det brutala mordet. Till och med vadd var den nu satt nånstans drog du till med. Dina inlägg genomsyras av hur du försöker hitta möjligheter för att Maja är oskyldig. Om du inte tror mig kan du ju läsa igenom det du själv skrivit.
Det kanske bara är lite uppvärmning inför de snusförnuftiga varianter som hennes försvarare kommer dra fram i hovrätten. Och det är där det räknas och inte här va?
Om någon skriver att det är en tunn vägg eller helt öppet mellan badrummet till sovalkoven så måste väl någon visa hur det faktiskt ser ut genom att påminna om planlösningen?
Om du inte kan hantera det och menar att kriminalteknikerna ritat lägenhetens väggar fel så får du väl kontakta dem och presentera att de är "fiktiva" och att du vet bättre.
Är du övertygad om att alla vaknar av dörrklocka och duns och ett "pågående mord" så köper jag det. Min erfarenhet är att människor kan sova genom det mesta. Det i sig betyder inte att jag är övertygad om att MH faktiskt sov.
Till skillnad från dig har jag bidragit till att kasta ett ljus över tidslinjen. I viss mån till MH:s nackdel om man menar att sluttiderna på stegserier är bevis för att hon inte sov osv. Hon har tänt mobilen vid ett tillfälle mellan stegserierna också. Den uppgiften saknades i utredningen och hade nog gjort det fortsättningsvis också utan viss inblanding. På tal om små varianter. Mina varianter är hållbara och genomarbetade.
Att jag fortsätter ställa frågor mer än att fastställa en bombsäker tokgissning är nog något du får leva med i fortsättningen också. Ja det är provocerande att MH kanske inte berättar vad hon upplevt den natten, men då är det bättre att försöka vända och vrida på hennes och JJ:s berättelse i förhållande till de bevis som lagts fram och t.ex. hur lägenheten är utformad för att hitta luckor eller motsägelser i det hela.
Kanske svårt för dig, men jag kan diskutera detta utan att döma någon på förhand. JJ har jag dock en och annan tanke om. Hela hennes sätt att hantera konflikter är vedervärdigt. Hon om någon vädrar sin snusförnuftighet i rätten. Presenterar hovrätten en mer genomarbetad dom än tingsrätten, och det är nog inte så svårt, så är det väldigt bra. Vad de kommer fram till är utifrån en ny bedömning av alla bevis i fallet och innan dess är de värda att vända och vrida på. Att upprepa att tjejerna har gjort det ena eller andra fastställer ju inte vad de faktiskt gjort utan det lämnar jag till nästa rättsliga instans.
Skriver jag i tråden och t.ex. undrar hur dörrklockan låter så finns det ju en poäng med det som inte handlar om att försöka få till att MH skulle vara oskyldig till detta. Är du övertygad om hur detta gått till utan att veta hur det gått till så har du en förmåga jag inte besitter. Jag verkar på ett annat sätt och att grannens mobil blivit genomlyst i viss grad och att det nu finns sluttider och låtar från Spotify kanske bidragit en del till till att kasta ett större ljus över detta än vad gissningar gör?
Jag har även belyst hur de här stegserierna i iPhonens Hälsa-app fungerar och att man inte kan gå på toa och att stegserier normalt inte fortsätter då. Jag har visat hur Apples algoritm funkar och vad som kan bidra till att de ser ut som de gör i fallet. Och de faktum kanske har bidragit än mer till din övertygelse om MH:s skuld så varsågod.
Vidare så efterlyser jag en riktig tömning av Toves Google-moln. Polisen har uppenbarligen åtkomst till det då de visat kartbilder från hennes Google Maps tidslinje. Hon var en sportig tjej som sprang och då ligger en stegräkningsapp i hennesmobil nära tillhands. Hon har haft mobilen i lgh och då kan det finnas stegräkning i molnet som ytterligare kan kasta ljus över tidslinjen och bidra till att MH eller JJ fortfarande inte talar sanning i detta.
För att vara tydlig så skulle steg från Toves mobil antingen indikera att hon själv flyttar mobilen i lgh eller att någon annan gör det. Då jag försöker vara grundlig så ska jag även påminna om brasklappen att sådan data kan raderas automatiskt.
Nu var det olyckligt att polisen inte hade möjlighet att tömma deras mobiler inom 8 dagar från det att mordet skedde. Då hade alla koordinater för skogsrundan funnits i JJ:s mobil. Datan är så detaljrik att den tar upp mycket minne i iPhonen så därför måste iPhonen tömma den efter ett visst antal dagar och då sker det normalt åttonde dagar efter att den registrerat koordinaterna. "Viktiga platser" sparas däremot då det är data som sedan mobilen använder för att främja hur iPhonens karttjänst fungerar. Om utredarna var osäkra på hur iPhonen hanterar denna platsdata så kan du vara lugn att de vet det nu.