2023-08-24, 03:07
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Sexuellt våld - före eller efter döden?
.
Stackars TT
Kan ju också vara så att dom hoppades att det skulle se ut som ett våldtäktsmord om dom klarade sig? En teori bara då dom är ganska pålästa i ämnet.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 03:59.
Citera
2023-08-24, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag skulle gärna vilja ha lite tankar kring en fundering jag har.

När Johanna och Maja grips så stämmer deras första story överens. Vilket inte är konstigt, för den har de kokat ihop vid Illharjen.

När den storyn faller sitter de isolerade från varann. Trots det stämmer deras andra story hyfsat väl överens. Det är klart att det finns vissa olikheter men huvuddragen stämmer överens. Dvs Johanna fäller Tove baklänges och stryper sedan Tove.

Jag har tidigare tagit det som intäkt för att det var ungefär så det gick till. Vad är oddsen att man ska kunna hitta på samma historia om man sitter isolerade från varann? Nej, det måste vara nära sanningen.

Nu när jag börjar luta åt att skeendet inte var så enkelt utan att det fanns en upptakt, kanske en halvtimme lång med misshandel, hot, hån etc, så blir den där samstämmigheten vid andra storyn ett problem. Dvs om även deras andra story är lögn, hur fick de den samstämmig när de satt ensamma?

Om jag minns rätt så sa M i förhör att J berättat för henne på söndagen om att hon fällde T
Citera
2023-08-24, 06:02
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag minns rätt så sa M i förhör att J berättat för henne på söndagen om att hon fällde T
Det kanske Maja sa men fällningen var självupplevd. Enligt Maja hade hon ju inte ens frågat vad som hänt eller varför det låg ett lik i hallen. Hon frågade inte någonting i bilen heller om vad som hänt. Där talar nog Maja sanning för en gång skull eftersom hon var med och mördade Tove. Då behöver man inte få det återberättat och därmed inga frågor.
Citera
2023-08-24, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Många oskyldiga har ”erkänt”

B.la Palmemordet har 133 pers erkänt‼️

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/831878-133-personer-har-erkant-palmemordet

De människor som tar på sig ett mord som de inte begått måste väl ändå vara ett speciellt undantag och de måste troligtvis ha någon form av. Psykiska problem/sjukdom

Friska oskyldiga människor berättar nog sanningen fr början
Citera
2023-08-24, 06:16
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
De människor som tar på sig ett mord som de inte begått måste väl ändå vara ett speciellt undantag och de måste troligtvis ha någon form av. Psykiska problem/sjukdom

Friska oskyldiga människor berättar nog sanningen fr början
Det drösar av folk som tar på sig mord fast dom aldrig satt sin fot i området. Speciellt om det är en känd persom som strukit med.

I det här fallet är det tvärtom. Om dom är friska vet inte jag men sanningen sitter hårt inne.
Citera
2023-08-24, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det kanske Maja sa men fällningen var självupplevd. Enligt Maja hade hon ju inte ens frågat vad som hänt eller varför det låg ett lik i hallen. Hon frågade inte någonting i bilen heller om vad som hänt. Där talar nog Maja sanning för en gång skull eftersom hon var med och mördade Tove. Då behöver man inte få det återberättat och därmed inga frågor.

Ja så var det och jag tror också att M var delaktig i mordet
men om inte jag minns fel så hade J berättat för M vad som hände enligt M
men jag minns inte i vilket sammanhang hon skulle ha berättat detta för M?

Bara det är helt sjukt att M inte ens hade frågat varför T var död
Hade hon varit oskyldig så hade hon garanterat reagerat
Citera
2023-08-24, 07:25
Medlem
Citat:
Nu är ju inte Maja någon lomhörd gamling och om hon inte hör ett våldsamt strypmord på några meters avstånd ska Maja skaffa hörapparat. Hon har ju sagt att hon hör när Johanna pysslar ute i köket då hon suttit i sin sovfåtölj. Det är snart bara du och Sybel som tror att lilla Maja låg och sov på mordplatsen. Snart blir det andra murar än stockar förhoppningsvis . Höga såna med taggtråd.

App app app, har jag någonsin skrivit att jag tror hon sov? Fundera istället på varför jag poängterat att utredarna behöver ta fram sluttider för hennes stegserier 02:51, 02:19 och 02:43 och även användardata så som skärmtändning och upplåsning av iPhonen. Innan nya uppgifterna kom till hovrätten så nämnde jag i radion att skärmtändning och upplåsning kan vara aktuellt.

Jag skrev att mitt inlägg var spånande och spånandet är i syfte att försöka förstå om hon talar sanning eller ljuger om sömnen.

Jag har strävat för att det ska komma fram nya uppgifter kring tidslinjen och hade jag varit överygad om att hon sov så hade jag nog inte varit så ihärdig på den punkten.

Jag har även poängterat att utredningen kan få fram vilka låtar och när JJ spelar dem i bilen när MH påstår sig sova i bilen från skogen. Och det kunde de ju visade det sig.

Hon bör ha legat i sängen vid något tillfälle med tanke på barren i sängen. Frågan kvarstår om hon legat där vid fler tillfällen än efter skogsrundan.

Sen för att förstå hur jag tänker kring akustiken så kan du tänka på att grannen hör JJ:s steg från våningen under. Men desamma hade man nog inte hört om man sov i alkoven osv.
Citera
2023-08-24, 07:30
Medlem
Citat:
Knappast troligt att dom skulle komma på likadana lögner så det dom säger att Tove fälldes bör vara sant. Tycker att Johanna varit ganska tydlig frånsett dom där 10 sekundernas strypning. Hon placerade även Maja i badrummet vilken höll fast Tove och det är jag övertygad om. Tror inte man bara hittar på en sån sak och likaså att dom satt bredvid Tove på golvet en stund efter mordet. Inget man hittar på då det inte finns någon anledning att ljuga om. Det enda man minns och speciellt efter ett år i häkte är sanningen.

I samma veva säger hon att fällningen sker typ en halvtimme innan tingsrätten menar att grannen bör höra detta, så den punkten har hon varken varit tydlig eller trovärdig kring enligt dem antar jag.
Citera
2023-08-24, 07:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Kan du se allt vad J sagt i din kristallkula?

Edit:
Förresten, skrev du inte häromdagen att det var M som fällde T?
Senast redigerad av sybel 2023-08-24 kl. 08:24. Anledning: Edit:
Citera
2023-08-24, 08:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kan du se allt vad J sagt i din kristallkula?
Skrev jag i inlägget vad Johanna sagt? Det var väl snarare vad Maja inte sagt/frågat Johanna om varför det låg ett lik i hallen/bilen. Läs innantill innan du morrar.
Citera
2023-08-24, 08:24
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I samma veva säger hon att fällningen sker typ en halvtimme innan tingsrätten menar att grannen bör höra detta, så den punkten har hon varken varit tydlig eller trovärdig kring enligt dem antar jag.
Det kanske är grannen som tagit fel på tid och att det hände nånstans mitt i mellan? Alla satt väl inte och glodde på klockan under den tid mordet begicks? Tror ingen brydde sig om några klockslag alls då alla i huset hade fullt upp.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 08:36.
Citera
2023-08-24, 08:49
Medlem
Citat:
Det kanske är grannen som tagit fel på tid och att det hände nånstans mitt i mellan? Alla satt väl inte och glodde på klockan under den tid mordet begicks? Tror ingen brydde sig om några klockslag alls då alla i huset hade fullt upp.

Ja han verkar inte helt säker på tiden tyvärr. Hur fullt upp han hade där i sängen efter kl. 02 på natten ska jag låta vars osagt, men om han fipplade med mobilen som han sa så är det olyckligt att utredarna inte inhämtade hans användardata i tid.

Pappan var nog medveten om tiden på dygnet då han gick och väntade på att yoghurten skulle bli klar även om han inte kollade klockan stup i kvarten.

Att det händer runt 02:20 är inte otroligt, men även där finns det väldigt få bevis för det.

Grannen är osäker, JJ menar det är i anslutning till hemkomsten, rätten siktar på 02:40 tiden osv. Inte konstigt ddt blir förvirrat.

Som många skrivit så är det rätt så otippat att tjejerna kunnat hålla sams i en halvtimme eller mer efter att ha kommit till lgh. De hade så klart mycket att prata om och reda ut så att tiden rinner iväg är inte konstigt i sig, men JJ som ska anses trovärdig på andra punkter får inte helt gehör för denna detalj i tidslinjen.

Hur stor felmarginal kan grannen ha då? Svaret fanns i hans iPhone, men den datan bör vara borta nu. Alltså tidstämpel från när han stänger iPhonen för att gå till pappan i vardagsrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in