2023-08-23, 20:31
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
En sak jag funderar på som Vanja säger i Aftonbladetintervjun är detta:
"Det finns ingen energi till något nytt, all vi hade la vi ner i det här projektet. Nu tar vi ansvar för att på bästa sätt städa upp. Vi kommer åka på att betala ganska mycket. Det här koncernbidraget täcker till exempel inte de utgifter vi kommer ha för skatter. Vi har gått rejält ekonomiskt back på det här."
Skulle det kunna vara så att de har så massivt mycket skatt kvar att betala att de faktiskt inte har gått plus? Frågar genuint, försöker liksom förstå vad hon menar.

Skulle precis gå in och fråga det! De har gått jättemycket back men ska ändå betala skatt?

Förstår hon inte att vi kan se årsredovisningarna?
Citera
2023-08-23, 20:33
Medlem
Det kan vara arbetsgivaravgifter kanske- det måste man ju betala in när man betalat ut lön även om om man inte gått med vinst. Moms? Hur är det med det på NFT? Oavsett- det är deras ansvar att ha koll på intäkter och kostnader och de har bränt följarnas kapital på lön till sig själva, en fest för de närmast sörjande, några halsband som ingen kommer vilja synas med och ett metaversegalleri ingen bryr sig om.
Senast redigerad av Flopptrask 2023-08-23 kl. 20:51.
Citera
2023-08-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
En sak jag funderar på som Vanja säger i Aftonbladetintervjun är detta:
"Det finns ingen energi till något nytt, all vi hade la vi ner i det här projektet. Nu tar vi ansvar för att på bästa sätt städa upp. Vi kommer åka på att betala ganska mycket. Det här koncernbidraget täcker till exempel inte de utgifter vi kommer ha för skatter. Vi har gått rejält ekonomiskt back på det här."
Skulle det kunna vara så att de har så massivt mycket skatt kvar att betala att de faktiskt inte har gått plus? Frågar genuint, försöker liksom förstå vad hon menar.
All energi gick till huset på Gotland. Skatt betalar man på vinst, vid förlust dras skatt tvärtemot av. Så, nej, de har inte gått med förlust. Har de slarvat med att löpande betala in skatt och istället spenderat pengarna som skulle gått till skatt på annat - koncernbidrag t.ex. - kan det naturligtvis bli minus i kassan, av lättja, oförstånd och slarv.
Citera
2023-08-23, 21:03
Medlem
Katciu88s avatar
Hehe det är som att ju mer Vanja pratar, desto värre blir det!

Men jag undrar också hur det var egentligen med att eth gick + efter mint. Det måste ju gett dem mer pengar att röra sig med !? Och också större chans att klanta sig med skatt.

Men cryptobaddaren Niklas var ju också i farten och växlade till stablecoins mitt i allt, schabblade dom bort eths uppgång då!?
Citera
2023-08-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Hehe det är som att ju mer Vanja pratar, desto värre blir det!

Men jag undrar också hur det var egentligen med att eth gick + efter mint. Det måste ju gett dem mer pengar att röra sig med !? Och också större chans att klanta sig med skatt.

Men cryptobaddaren Niklas var ju också i farten och växlade till stablecoins mitt i allt, schabblade dom bort eths uppgång då!?

Haha ja här finns nog en guldgruva i skatteskuld på valutavinst .
Citera
2023-08-23, 21:09
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Det kan vara arbetsgivaravgifter kanske- det måste man ju betala in när man betalat ut lön även om om man inte gått med vinst. Moms? Hur är det med det på NFT? Oavsett- det är deras ansvar att ha koll på intäkter och kostnader och de har bränt följarnas kapital på lön till sig själva, en fest för de närmast sörjande, några halsband som ingen kommer vilja synas med och ett metaversegalleri ingen bryr sig om.
Varje månad måste man lämna arbetsgivardeklaration som redovisar lönen som de anställda blivit betalda samma månad. Därefter har man ungefär 2 veckor på sig att betala in arbetsgivaravgiften och preliminärskatten till Skatteverket. Så dessa två skatter är inget som kan släpa efter.

Momsen kan man välja att betala månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Årsvis går dock bara att välja ifall omsättningen är lägre än 1 miljon kr per år. Så WoA måste ha haft kvartalsvis eller månadsvis. Men sköter man sin bokföring så ser man enkelt i sin huvudbok exakt vad man är skyldig skatteverket i moms. Så det kommer knappast som en överraskning när det är dags att betala. Särskilt inte för en serieentreprenör som Vanja kan det inte vara en nyhet att momsen ska betalas.

Sedan finns det även (preliminär) vinstskatt som ska betalas. Men det går ju bara att göra ifall bolaget förväntas eller har gjort en vinst. Och det är som sagt på vinsten, så det ska ju inte vara några svårigheter att betala. Men Vanja hade ju enligt årsredovisningen redan tömt bolaget på pengar i december, så fanns ju inte så mycket kvar att betala vinstskatt på.
Citera
2023-08-23, 21:23
Medlem
Jag kan ingenting om nft:s och hade fram till igår aldrig hört talas om VoN eller WoA, men läste Breakit-artikeln om fb-konspirationen och blev nyfiken. Kan en fb-tråd verkligen sabba ett seriöst affärsprojekt? Jag bestämde mig för att skumma tråden och till saken hör att jag har (o)turen att ligga hemma med paj rygg för tillfället, vilket resulterade i att jag sen igår kväll läst HELA tråden. Vartenda inlägg plus en herrans massa länkar. Vilken resa.

Eftersom jag har noll intresse av nft:s, bloggare och hus på Gotland kan man fråga sig vad grejen med den här historien är, men den har ju allt! Fantastiska planer, möjlighet till oändlig rikedom, "gratis" arbetsplatser i Sthlms innerstad på livstid (bara det!) och som en extra bonus; nyckeln till att bota de obotligt sjuka. Och allt detta sköt alltså fb-trollen i sank. Fett ogint.

Fb har ju onekligen varit en del av detta projekt (trots att tråden inte fanns med i deras road map). Men faktum är att tråden bara hjälpt VoN att leverera en av alla saker de utlovade från början - nämligen transparens. Om VoN var ärliga i sitt uppsåt förra sommaren, skulle det heller aldrig uppstått någon friktion av betydelse när tråden drog igång.

Jag är själv ingen inbiten flashbackare, men det har blivit en del trådar under åren och jag kan ärligt säga att detta var en av de mest sakliga trådar jag läst, nästan helt renons på troll och tröttsamma stickspår. Katciu88, kaktusplastik och många andra har gjort ett jävla jobb både med tålmodigt grävande och att hålla fokus på bollen. Snyggt jobbat! Utöver enstaka personangrepp och småtrams har tråden handlat om en enda sak: jakten på fakta.

Hur kan man som "entreprenörer" bli så sjukt provocerade av att utomstående söker kunskap om precis det man försöker kränga med pukor och trumpeter, om man nu har rent mjöl i påsen? För mig är det helt uppenbart att detta enbart handlade om cash från dag 1. Sen kanske de inte planerade någon scam, men så snart det stod klart att ickeplanerna icke höll började VoN roffa åt sig allt de kunde utan ett ögonblicks tvekan. Kosta vad det kosta ville. Framåt, uppåt. Därför fattar jag också den frustration som så många gånger uttryckts i tråden över att till synes ingen utanför fb synat bluffen.

Men tålamod är en dygd och ära dem som äras bör. Nu har äntligen WoA-bubblan spruckit och jag hoppas att denna story kommer vevas till den dag VoN får ta slutnotan, på något sätt. Jag vägrar tro på en värld där de bara kan gå vidare utan konsekvenser.

Mycket tåls att poängteras och upprepas tills det fäster på rätt ställen, men en detalj jag faktiskt tycker uppmärksammats för få gånger hittills är att VoN som lagt hela sin sjäääl i detta - under de senaste 14 månaderna haft hela 7 månaders semester! Inte konstigt att N repat sig.

Avslutningsvis hoppas jag på två saker (utöver att karma gör sin grej med paret). För det första hoppas jag att 50-nft-kvinnan lyckats gå vidare i livet utan allt för stora men. För det andra hoppas jag att denna tråd och allt annat som händer nu omöjliggör att parasiterna någonsin kan tjäna ett enda öre till på ME-sjukas bekostnad. Jag har tack o lov svårt att se hur N framöver skulle kunna lansera en ME-app eller liknande utan att bli helt lemlästad.

Ser för övrigt fram emot dokumentären om projektet. Sen lär väl Vanja gråta ut i nästa avsnitt av Persona non grata. När det värsta dammet lagt sig kanske man skulle sätta upp en musikal baserad på hela spektaklet. Med obligatorisk fördrink på Funky Bob's Beach Bar.

Avslutar med ett av alla mina favoritcitat ur Vanjas oändliga gottepåse. Jag tycker det sammanfattar hela henne så perfekt. Detta var alltså orsaken till varför den skandinaviska web3-pionjären Vanja inte kunde närvara vid det superduperviktiga skandinaviska web3-eventet (feb-23):

"Fick även denna bild i fredags och blev SÅ HIMLA STOLT! 🥰 Binance (världens största kryptobörs) håller nämligen på att etablera sig i Skandinavien, och i fredags bjöd de web3- och finansvärlden på mingel (jag kunde inte gå pga det HELIGA fredagsmyset, ingenting kommer före det😏"
Senast redigerad av Sullen 2023-08-23 kl. 21:30. Anledning: OCD
Citera
2023-08-23, 21:49
Medlem
Ett till favoritcitat från V ur kommentarsfältet här:
https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/hur-det-an-blir-sa-vinner-vi/

”Vill också säga att av alla de NFT-projekt som jag och Niklas investerat i privat så slår WoA samtliga med hästlängder. Detta säger jag inte för att skryta - det är bara så. Vi gör detta så bra vi bara kan och i förrgår hade vi t ex ett Twitter Spaces (Twitter Spaces är som en livepodd man har på Twitter, och vem som helst kan gå in och lyssna) tillsammans med två andra kvinnliga NFTprojekt, och de var helt blown away av allt vi vill göra för vårt community. Vi har inte råkat på något projekt som vill återinvestera så pass mycket i sina medlemmar. Många NFTprojekt (de framgångsrika) omsätter enorma mängder pengar - men gör väldigt lite (tycker vi) för sitt community. De anordnar någon föreläsning här och där och ger bort lite till välgörenhet - men det är inte på långa vägar i närheten av det vi vill göra.”
Citera
2023-08-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varje månad måste man lämna arbetsgivardeklaration som redovisar lönen som de anställda blivit betalda samma månad. Därefter har man ungefär 2 veckor på sig att betala in arbetsgivaravgiften och preliminärskatten till Skatteverket. Så dessa två skatter är inget som kan släpa efter.

Momsen kan man välja att betala månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Årsvis går dock bara att välja ifall omsättningen är lägre än 1 miljon kr per år. Så WoA måste ha haft kvartalsvis eller månadsvis. Men sköter man sin bokföring så ser man enkelt i sin huvudbok exakt vad man är skyldig skatteverket i moms. Så det kommer knappast som en överraskning när det är dags att betala. Särskilt inte för en serieentreprenör som Vanja kan det inte vara en nyhet att momsen ska betalas.

Sedan finns det även (preliminär) vinstskatt som ska betalas. Men det går ju bara att göra ifall bolaget förväntas eller har gjort en vinst. Och det är som sagt på vinsten, så det ska ju inte vara några svårigheter att betala. Men Vanja hade ju enligt årsredovisningen redan tömt bolaget på pengar i december, så fanns ju inte så mycket kvar att betala vinstskatt på.
Med tanke på att de inte är registrerade som arbetsgivare så är det knappast arbetsgivaravgifter. Moms är en ickefråga - det är 25% (vanligast) som företaget lägger på sin faktura vid försäljning, eller drar av vid köp. Säljer företaget tjänster (ekonomisk rådgivning t.ex.) eller varor så lägger det på 25% på fakturan (som skall till statskassan); köper företaget tjänster (t.ex
marknadsföring) eller varor (t.ex
"kontorsmöbler" till WOA-hub på Gotland) så får det tillbaka 25% av det de betalt. För att få en momsskuld måste företaget således sålt för mer pengar än det haft utgifter (dvs. gått plus) Så sista posten: preliminär(vinst)skatt - som är precis vad det låter som, en preliminär skatt baserat på vad du tror företaget kommer att göra i vinst under året. Den uppskattade vinsten delas på 12, och betalas månadsvis. Har företaget i slutet av året gjort en större vinst än vad du räknat med får det pytsa in mer i efterhand, har företaget gjort en mindre vinst än förväntat får det istället tillbaks på skatten. Har företaget lagt de pengar det skulle betalt på moms och i vinstskatt på koncernbidrag till bättre bemedlat företag, eller andra omotiverade utgifter så är det Flashbacks fel, eller naiva holders, som inte har den blekaste aning om hur man driver ett företag.
Senast redigerad av woaaa 2023-08-23 kl. 22:11. Anledning: bristande saklighet
Citera
2023-08-23, 21:58
Medlem
Det jag inte förstår är att om Niklas nu varit och ÄR så sjuk i ME, hur kommer det sig att han haft så mycket tid och energi till att investera i crypto, driva bolag och starta upp ett sådant enormt projekt som detta?

Det rimmar inte riktigt mer symtomen och orken hjärnfonden beskriver ME med. Känns skönt att det kryddats ordentligt ...
Citera
2023-08-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sullen
Jag kan ingenting om nft:s och hade fram till igår aldrig hört talas om VoN eller WoA, men läste Breakit-artikeln om fb-konspirationen och blev nyfiken. Kan en fb-tråd verkligen sabba ett seriöst affärsprojekt? Jag bestämde mig för att skumma tråden och till saken hör att jag har (o)turen att ligga hemma med paj rygg för tillfället, vilket resulterade i att jag sen igår kväll läst HELA tråden. Vartenda inlägg plus en herrans massa länkar. Vilken resa.

Eftersom jag har noll intresse av nft:s, bloggare och hus på Gotland kan man fråga sig vad grejen med den här historien är, men den har ju allt! Fantastiska planer, möjlighet till oändlig rikedom, "gratis" arbetsplatser i Sthlms innerstad på livstid (bara det!) och som en extra bonus; nyckeln till att bota de obotligt sjuka. Och allt detta sköt alltså fb-trollen i sank. Fett ogint.

"
Hela ditt inlägg är huvudet på spiken!
Citera
2023-08-23, 22:27
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sullen
Jag tycker det sammanfattar hela henne så perfekt. Detta var alltså orsaken till varför den skandinaviska web3-pionjären Vanja inte kunde närvara vid det superduperviktiga skandinaviska web3-eventet (feb-23):

"Fick även denna bild i fredags och blev SÅ HIMLA STOLT! 🥰 Binance (världens största kryptobörs) håller nämligen på att etablera sig i Skandinavien, och i fredags bjöd de web3- och finansvärlden på mingel (jag kunde inte gå pga det HELIGA fredagsmyset, ingenting kommer före det😏"

Tack för ett fantastiskt inlägg! Du ringade in allt. Hade glömt bort fredagsmys-debaklet, blev glad över att tänka på det igen haha

Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Har företaget lagt de pengar det skulle betalt på moms och i vinstskatt på koncernbidrag till bättre bemedlat företag, eller andra omotiverade utgifter så är det Flashbacks fel, eller naiva holders, som inte har den blekaste aning om hur man driver ett företag.

Det där har du ju saxat rakt av från Skatteverkets hemsida!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in