2023-08-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är oftast inte staten man är skyldig pengar. Kronofogden kunde inte bry sig mindre om man betalar eller inte. De gör bara deras jobb likt en robot. Däremot bryr sig många privata aktörer och får de reda på var du befinner dig kan de komma efter en om det är mödan värt för dem. Har de dokumentation kan de gå till rätten där du befinner dig och få skulden fastställd där. De flesta länder har inte ett så öppet samhälle där man kan leta reda på folks adresser online så håller man låg profil är det nästan omöjligt att bli hittad.

Bra att veta. Då jag är hederlig och betalar det jag och företag kommit överens om så är det bara staten Sverige jag har problem med.
Citera
2023-08-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Summan då var 950.000:- har jag för mig när jag sökte första gången, orsaken till skuderna skrev jag spelmissbruk och att jag inte spelat på länge och får professionell hjälp för det.

På 1.5 år har lånen inte minskat en krona pågrund av räntehöjningen.. Kul att betala typ 100,000:- för ingenting?
Skillnaden nu är att jag varit långtidssjukskrivning, kanske hjälper.

Ok, ja jag fattar att iomed ränteökningen så minskar inte skulden ett piss, bra du skrev sådär iaf, men dom måste utgå från din ålder och din årsinkomst, att dom anser att du ska kunna betala av detta inom vad dom anser är "rimlig tid", vilket inte stämmer ett skit, jo fine om du vill leva som en parasit i 10-25 år då.

Sjukskrivningen kan definitivt underlätta din ansökan, och ge dig lite mer kött på benen.

Tycker definitivt du ska kontakta en skuld och ekonomi rådgivare i din kommun, den kommer lättare se scenariot för dig där du enklast och snabbast blir fri igen, det är svårt att veta detaljer så vilket som kommer bli bäst.

Någonstans har du typ 3 scenarios

Fly och flytta, lär ju ha sin problematik och allt med
Släppa allt, sluta betala, bli utmätt, skulderna kommer växa (vilket gör de mer sannolikt du får godkänd skuldsanering)
Du har bra Creditscore - Lyckas förhandla med någon om att ta över hela eller förhandla med alla tre lånegivare, få en plan på när du kan bli fri, låst ränta?
Citera
2023-08-23, 18:42
Medlem
Jag är i processen att göra samma sak just nu faktiskt. Håller på att sälja av allt just nu. Drar oktober till ett land i en annan världsdel för den delen. Lite mer mot Asien hållet. Kan återkomma vid nyårsskiftet om så kompis om hur det gått och vad som skett. Finner inget intresse i detta land och vart det är påväg och vart mina skattepengar har gått till. Kan mer än väl betala lånen om jag vill, men de skiter jag då i med tanke på hur landet blir värre och värre och skattepengar används för helt fel saker (mitt tycke såklart).

Hoppas innerligt att det blir bra här då jag gillat Sverige faktiskt.

Allt gott!
Citera
2023-08-23, 18:44
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Ok, ja jag fattar att iomed ränteökningen så minskar inte skulden ett piss, bra du skrev sådär iaf, men dom måste utgå från din ålder och din årsinkomst, att dom anser att du ska kunna betala av detta inom vad dom anser är "rimlig tid", vilket inte stämmer ett skit, jo fine om du vill leva som en parasit i 10-25 år då.

Sjukskrivningen kan definitivt underlätta din ansökan, och ge dig lite mer kött på benen.

Tycker definitivt du ska kontakta en skuld och ekonomi rådgivare i din kommun, den kommer lättare se scenariot för dig där du enklast och snabbast blir fri igen, det är svårt att veta detaljer så vilket som kommer bli bäst.

Någonstans har du typ 3 scenarios

Fly och flytta, lär ju ha sin problematik och allt med
Släppa allt, sluta betala, bli utmätt, skulderna kommer växa (vilket gör de mer sannolikt du får godkänd skuldsanering)
Du har bra Creditscore - Lyckas förhandla med någon om att ta över hela eller förhandla med alla tre lånegivare, få en plan på när du kan bli fri, låst ränta?

Uppskattar din hjälp och jag tar till mig den, skapade tråden för jag ville se mina möjligheter men skuldsanering eller få ner räntan har alltid varit prio.
Citera
2023-08-23, 18:48
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crbx1
Jag är i processen att göra samma sak just nu faktiskt. Håller på att sälja av allt just nu. Drar oktober till ett land i en annan världsdel för den delen. Lite mer mot Asien hållet. Kan återkomma vid nyårsskiftet om så kompis om hur det gått och vad som skett. Finner inget intresse i detta land och vart det är påväg och vart mina skattepengar har gått till. Kan mer än väl betala lånen om jag vill, men de skiter jag då i med tanke på hur landet blir värre och värre och skattepengar används för helt fel saker (mitt tycke såklart).

Hoppas innerligt att det blir bra här då jag gillat Sverige faktiskt.

Allt gott!

Spännande, hoppas allt går vägen och att du hittar din ro i livet. Eftersom att du är i liknande sits vet du hur stressigt det kan vara hoppas du kan försöka släppa allt med Sverige och starta om på nytt.

Vore kul att höra vad du har för planer och hur det går i framtiden om du har lust att uppdatera mig, synd att varken du eller jag kan skicka PM.

Jag hade aldrig vågat ta taget att flytta till Asien tror jag, Danmark, Finland, Norge skulle jag kunna tänka mig
Citera
Medlem
Gällande att polisen skulle utmäta din bil vid trafikkontroll gäller det bara i fall som:
Det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgift eller infrastrukturavgift för det specifika fordonet. Eller om du ser kriminell ut och har guld och grejer i bilen
Citera
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Har 0 tillgångar, 1 miljon i blankolån. Bra inkomst, inga betalningsanmärkningar ingenting hos kronofogden.

Vad exakt händer steg för steg om jag slutar betala mina blancolån?

Hur många månader tar det med förseningsavgifter innan det går till indrivare och efter det kronofogden?

Jag vet att jag kommer få betalningsanmärkning med prick i registret och kommer inte kunna söka lån, lägenhet osv i Sverige.

Hur länge kommer låneinstituten jaga mig, i all framtid? 5 år? Tids nog kommer de inse att jag inte har några pengar att driva in. Eller omöjligt att hitta mig då jag inte bor i Sverige.

Hur ser det ut om man flyttar till t.ex Danmark med rent register fortsätta betala alla fakturor tills jag fått lägenhet i Danmark sedan sluta betala mina lån. Hyr jag i andra hand kommer ingen svensk myndighet få reda på min adress?

Du kan åka till Indien och muta en läkare till att få dig dödförklarad.
Då kommer dina skulder i Sverige att skrivas av.

Såg det på dokumentärserien Scam City, kolla på den och avsnittet om Indien om du vill veta exakt hur det funkar.

Men jag vet inte hur du ska göra "sedan", där får man ha en plan.
Citera
2023-08-23, 18:50
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Gällande att polisen skulle utmäta din bil vid trafikkontroll gäller det bara i fall som:
Det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgift eller infrastrukturavgift för det specifika fordonet.

Enligt en person ovan så räcker det att man har skuld hos kronofogden så driver polisen in den med bilen via kontroll men det tycker även jag låter långsökt.

Tror inte man blir efterlyst på det sättet att regskylten hamnar i ett svart register, låter galet.

rätt många i sverige har ju trots allt löneutmätning och skuld hos kronkalle, kan inte tänka mig att deras bilar blir beslagtagna av polisen för det.
Senast redigerad av Glit 2023-08-23 kl. 18:52.
Citera
2023-08-23, 18:51
Medlem
Citat:
Enligt en person ovan så räcker det att man har skuld hos kronofogden så driver polisen in den med bilen via kontroll men det tycker även jag låter långsökt.

Tror inte man blir efterlyst på det sättet att regskylten hamnar i ett svart register, låter galet.

Dom kommer ju försöka utmäta din bil i första hand men innan dess så

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsrelaterade-skulder/kronofogden-kan-ta-ett-fordon-i-ansprak/
Citera
2023-08-23, 18:54
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Dom kommer ju försöka utmäta din bil i första hand men innan dess så

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsrelaterade-skulder/kronofogden-kan-ta-ett-fordon-i-ansprak/

Intressant ordval där via länken:
Citat:
Ett i anspråkstagande kan bli aktuellt när samtliga av följande punkter är uppfyllda:

Det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt, felparkeringsavgift eller infrastrukturavgift för det specifika fordonet.

Den betalningsskyldige har inte några andra utmätningsbara tillgångar eller egendomar.

Någon annan än den som är betalningsskyldig till skulderna anses äga fordonet.

SAMTLIGA PUNKTER: Sålänge man inte slarvar med böter, skatt och dyligt så borde de aldrig kunna beslagta bilen?
Citera
2023-08-23, 18:55
Medlem
Har själv skulder hos fogden som jag totalt struntat i pga långvarig sjukdom & inte kunnat betala. Lever nu på soc & a-kassa men funderar också på att flytta.
Citera
2023-08-23, 18:56
Medlem
Citat:
Intressant ordval där via länken:

SAMTLIGA PUNKTER: Sålänge man inte slarvar med böter, skatt och dyligt så borde de aldrig kunna beslagta bilen?

Nää exakt men kronofogden kommer ju vilja utmäta den om du inte snackar med dom innan dom vill börja utmäta saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in