2023-08-23, 18:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag fattar fortfarande inte hur exakt allt går till, man måste ju ha pass, ID/körkort, personnummer, bankkonton och dyligt. Hur löser man ens den biten?
Det känns väl inte som att det kan vara konstigt med tanke på att du kan besöka Sverige. Du är ju fortfarande svensk medborgare. Det innebär att du har rättigheter i Sverige.även att du kommer att dra från Sverige kommer du ha dina sociala rättigheter kvar eller hur. Det innebär att du kan ha kvar banken Du kan få ett nytt pass när passet går över. Körkortet kan man förnya efter 10 år också eller hur varför skulle man inte kunna göra detta om man drar iväg från Sverige? Hoppas att du har det bra svar på detta. Du kan även öppna bankkonto i ett annat land. Du kan ta körkort i ett annat land också. Det känns som att det inte finns några problem överhuvudtaget.
Citera
2023-08-23, 18:15
Medlem
Citat:
Är du själv insatt i detta eller killgissar du? Jag vill verkligen inte bara droppa allt och låta det komma till kronofogden för att sedan söka skuldsanering i första hand, tycker det är sjukt att man måste låta det gå så jävla långt innan man kan få skuldsanering..

Känns som att flytta till ett grannland löser aldrig mina skulder, kommer aldrig kunna ha tillgångar där heller för det kommer drivas in på ett eller annat sätt ändå.

Som jag skrev så spelar olika faktorer in men jo, jag är insatt ganska väl i hur det fungerar, försökte PM'a dig men du var för nyregistrerad.

Hade varit lite enklare med mer info ang din första skuldsaneringsansökan.

Sen som det låter i de senare inläggen verkar du ju ändå ha relativt ok räntor på skiten och enbart tre lån, och låter som du tjänar rätt bra, som lite andra varit inne på kanske det går att ordna upp denna skiten
Citera
2023-08-23, 18:16
Medlem
Citat:
Är du dubbel medborgare eller man kan väl inte bara fixa nytt personnummer, pass, och identitet hur som helst i Norge?

Kan du skicka PM?

Nej jag har bara svenskt medborgarskap. För att få ett norskt personnummer så går man in på skatteetatens kontor och säger, hej jag ska rensa fisk/köra lastbil/jobba(norrmän är lata) ge mig ett nummer. Visa leg. Klart.

Sen går du till bank efter eget tycke med ditt nya personnummer och visar ditt pass/körkort och förklarar att Sverige och Norge inte skriver födelsedatum på samma sätt. Så slipper man byta ut sitt körkort. Bankkonto klart.

Sen börjar man jobba. Sen flyttar du det du tjänar till en bank i ett varmt land så kommer fogdenfittorna aldrig få tag i dom.

Finns ingen risk att någon skulle orka gå igenom dina banktransaktioner. Men vill du vara säker åker du dit med kontanter.

Som sagt, statsanställda är jordens avskum. Ditt norska personnummer kommer se ut ungefär såhär om du är född 1:a april 1970. 040170-05267. Eller som är det 010470, Danmark och Norge har samma att man börjar bakifrån men något av dom länderna slänger även om månad/dag. Jordens avskum är för korkade att lista ut att det är du. Det är därför dom är statsanställda. Dom gillar att fika och lyfta lön.

Fem år så är du medborgare och ännu mer skyddad från Sveriges förtryck. Om du jobbar och sköter dig.
Senast redigerad av Negerhona16 2023-08-23 kl. 18:27.
Citera
2023-08-23, 18:18
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Som jag skrev så spelar olika faktorer in men jo, jag är insatt ganska väl i hur det fungerar, försökte PM'a dig men du var för nyregistrerad.

Hade varit lite enklare med mer info ang din första skuldsaneringsansökan.

Sen som det låter i de senare inläggen verkar du ju ändå ha relativt ok räntor på skiten och enbart tre lån, och låter som du tjänar rätt bra, som lite andra varit inne på kanske det går att ordna upp denna skiten

Ja visst är räntorna ''okej'' men närmare 1 miljon med 12% ränta du kan ju räkna ut hur mycket det blir.

Vad ville du veta om min första skuldsaneringsansökan? Beslutet var att de trodde jag kunde betala inom rimlig framtid och pga min låga ålder.

Har nu en annan skuldsanering i rullning, det vore det bästa alternativet.
Citera
2023-08-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhona16
Nej inte märkligt. Svenska statens äckliga fingrar räcker inte längre än där gränsen slutar.

Bara det att dom kastar om siffrorna i danska personnummer gör dig osynlig. Utgå alltid från att statsanställda är värdelösa idioter till människor, det är därför dom arbetar statligt. Jävla pack som inte ens klarar av ett hederligt arbete.

Detta.
Det är inga genier som väljer dessa jobb. Sluta betala, spara alla pengar istället. Det kommer säkert gå 1 år innan det går till kronis & utmätning. Tills dess har du planerat jobb utomlands eller lyckats köpa rätt aktier och kan betala av en del av skulden, lättare att förhandla med kronis, särskilt om du kan betala av ett större belopp direkt.
Alternativ säger du upp dig och skaffar dig en depression och lever på soc, då betalar dom hyran + 4000kr ish. Kronis kan inte utmäta inbetalningar från soc.
Senast redigerad av beaut 2023-08-23 kl. 18:24.
Citera
2023-08-23, 18:23
Medlem
Glits avatar
Citat:
Nej jag har bara svenskt medborgarskap. För att få ett norskt personnummer så går man in på skatteetatens kontor och säger, hej jag ska rensa fisk/köra lastbil/jobba(norrmän är lata) ge mig ett nummer. Visa leg. Klart.

Sen går du till bank efter eget tycke med ditt nya personnummer och visar ditt pass/körkort och förklarar att Sverige och Norge inte skriver födelsedatum på samma sätt. Så slipper man byta ut sitt körkort. Bankkonto klart.

Sen börjar man jobba. Sen flyttar du det du tjänar till en bank i ett varmt land så kommer fogdenfittorna aldrig få tag i dom.

Finns ingen risk att någon skulle orka gå igenom dina banktransaktioner. Men vill du vara säker åker du dit med kontanter.

Du får det att låta så simpelt, är det verkligen så det går till? Som sagt jag kan tänka mig att det fungerar tills du börjar samla på dig tillgångar som staten vill åt.

Betala skatt i Norge istället för Sverige? Kan man äga någonting utan att man blir outad? det är ju trotsallt vårat grannland och kan tänka mig att Sverige och Norge samarbetar.

ditt upplägg låter troligt om man vill gå runt med kontanter i fickorna hela livet, aldrig på pappret äga något? bil?
Citera
2023-08-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ja visst är räntorna ''okej'' men närmare 1 miljon med 12% ränta du kan ju räkna ut hur mycket det blir.

Vad ville du veta om min första skuldsaneringsansökan? Beslutet var att de trodde jag kunde betala inom rimlig framtid och pga min låga ålder.

Har nu en annan skuldsanering i rullning, det vore det bästa alternativet.

Ja absolut, det blir enorma summor i svart hål av räntor och förstår det känns tröstlöst men

Vad var den exakta summan vid ansökningen?
Vad skrev du för orsak till skulderna? Nämnde du spelmissbruk och att du numer är spelfri (om du är det)?
Sjunker lånen nånting i dagsläget?
Vad var skillnaden i dina ansökningar, första kontra din nuvarande ansökan?
Citera
2023-08-23, 18:25
Medlem
Citat:
Mitt kreditbetyg är 0.6 = väldigt bra via Kreddy

I takt med att kreditupplysningar och dyligt försvann såg jag hur stor skillnad det gjorde på kreditbetyget, nu har jag som sagt inga anmärkningar längre.

Låter helt otroligt om det är UC? Möjligt att dina kreditgivare kör Bisnode eller liknande så inte krediterna syns på UC
Citera
2023-08-23, 18:26
Medlem
Citat:
Nej inte märkligt. Svenska statens äckliga fingrar räcker inte längre än där gränsen slutar.

Bara det att dom kastar om siffrorna i danska personnummer gör dig osynlig. Utgå alltid från att statsanställda är värdelösa idioter till människor, det är därför dom arbetar statligt. Jävla pack som inte ens klarar av ett hederligt arbete.
Det är oftast inte staten man är skyldig pengar. Kronofogden kunde inte bry sig mindre om man betalar eller inte. De gör bara deras jobb likt en robot. Däremot bryr sig många privata aktörer och får de reda på var du befinner dig kan de komma efter en om det är mödan värt för dem. Har de dokumentation kan de gå till rätten där du befinner dig och få skulden fastställd där. De flesta länder har inte ett så öppet samhälle där man kan leta reda på folks adresser online så håller man låg profil är det nästan omöjligt att bli hittad.
Citera
2023-08-23, 18:27
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Ja absolut, det blir enorma summor i svart hål av räntor och förstår det känns tröstlöst men

Vad var den exakta summan vid ansökningen?
Vad skrev du för orsak till skulderna? Nämnde du spelmissbruk och att du numer är spelfri (om du är det)?
Sjunker lånen nånting i dagsläget?
Vad var skillnaden i dina ansökningar, första kontra din nuvarande ansökan?

Summan då var 950.000:- har jag för mig när jag sökte första gången, orsaken till skuderna skrev jag spelmissbruk och att jag inte spelat på länge och får professionell hjälp för det.

På 1.5 år har lånen inte minskat en krona pågrund av räntehöjningen.. Kul att betala typ 100,000:- för ingenting?
Skillnaden nu är att jag varit långtidssjukskrivning, kanske hjälper.
Citera
2023-08-23, 18:28
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Låter helt otroligt om det är UC? Möjligt att dina kreditgivare kör Bisnode eller liknande så inte krediterna syns på UC

Det var ju länge sedan jag tog lån nu sade jag ju, kreditupplysningar sparas bara i 12 månader och det har löpt ut.

Hade jag haft bara 3 stycken skulle jag inte få ett enda lån.
Citera
2023-08-23, 18:31
Medlem
Vad är det du är rädd för? Det är inget brott att ha skulder. Du kan fortfarande resa in & ut i sverige hur du vill, bo i andra hand. Jobba distans på annat europeiskt företag. Så länge det inte är skatteskulder så kan du göra vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in