2023-08-22, 16:51
Medlem
Gemene man skall inte bära vapen. Det skulle bli katastrof. Jag vet att vissa individer vill känna sig macho och bära handeldvapen under jackan. Men tänk er i storstäderna med den blanding av människor och kulturer och noll impulskontroll. En enkel trafiksituation om företräde i en korsning skulle kunna escalera till oanade höjder med dödlig utgång. Eller på pendeltåg när ett gäng förortsidioter trakaserar medresenärer. Personligen skulle jag vara mycket frestad att trycka upp en pistol i käften på en sådan, men är det värt att åka dit pga av en kaosblatte?
Nä, tänk efter en gång till.
Citera
2023-08-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Som rubriken anger: SD-ledamoten Josef Fransson föreslår att ostraffade civila ska få bära vapen.

Är det en bra eller dålig idé?

Dessa dagar hade jag hade gärna haft en 45a när jag åker tåg.

https://omni.se/sd-ledamotens-utspel...vapen/a/15Gd4Q

Edit: Länk till ursprunglig X https://twitter.com/FranssonJosef/st...89885176807890

Så alla gängkriminella som ännu inte blivit dömda ska få laglig rätt att springa runt på stan med puffror?

What could go wrong?
Citera
2023-08-22, 17:00
Bannlyst
Vi har nått ett läge där snuthororna misslyckas totalt med sitt uppdrag och de kriminella har lekstuga, nu har det dessutom spritt sig ut i obygden, när snuthororna misslyckas måste samhället hitta på något, lite som med tunnelbanan i stockholm...

Med tanke på hur mycket vapen kaosblattarna har så är varje svartskalle man ser på gatan skäl till oro, skulle det bli allmänt känt att vissa betrodda individer hade vapen, då skulle man antagligen inte våga skjuta inne i köpcentrum, det är fritt fram för dom att kaosa som dom vill idag, vapen hos civila skulle antagligen så lite tvivel...
Citera
2023-08-22, 17:01
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Så alla gängkriminella som ännu inte blivit dömda ska få laglig rätt att springa runt på stan med puffror?

What could go wrong?

Din vänsterblivna hjärna får göra ett nytt försök och läsa artikeln igen.
Citera
2023-08-22, 17:03
Medlem
MikeHanlons avatar
Nej. Jag kan dock tycka att ostraffad hyggliga medborgare ska kunna få licens för att bära pepparspray eller på sin höjd elchockpistol. Men inga handeldvapen.
Citera
2023-08-22, 17:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

What could go wrong?

En säkerhetskontroll sållar ut dessa individer direkt. En gängmedlem som varken finns i brotts-, misstankeregister eller har fått polisens uppmärksamhet på ett eller annat sätt existerar inte. Dessutom kan gängmedlemmar skaffa sig valfritt skjutvapen både enklare och billigare. De skulle knappast klara av utbildningen som först ska klaras av innan godkännande heller.

Ett inbillat icke-problem som jag ser det.
Citera
2023-08-22, 17:05
Medlem
Dylans avatar
Rätten att bära vapen är en gudagiven, okränkbar mänsklig rättighet som ingen stat varken kan bevilja eller förbjuda. SD-ledamoten har således fel såtillvida att Sverige inte kan förläna denna rätt. Men det är ändå ett steg i rätt riktning eftersom Sverige i nuläget är en diktaturstat i detta avseende, som tror sig kunna förbjuda det. Att förvägras rätten att bära vapen i självförsvarssyfte innebär att man är ett statssubjekt och undersåte och ingen fri medborgare, och alla som stödjer en dylik inskränkning är smutsiga diktaturkramare.
Citera
2023-08-22, 17:06
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
En säkerhetskontroll sållar ut dessa individer direkt. En gängmedlem som varken finns i brotts-, misstankeregister eller har fått polisens uppmärksamhet på ett eller annat sätt existerar inte. Dessutom kan gängmedlemmar skaffa sig valfritt skjutvapen både enklare och billigare. De skulle knappast klara av utbildningen som först ska klaras av innan godkännande heller.

Om man dessutom skulle börja med de som redan nu har vapenlicens men utöka när, var och hur de får bära vapen så går det att se hur det fungerar i praktiken.

Jägare skulle då kunna få skaffa pistol som självförsvarsvapen utan att behöva gå med i skytteklubb.
Citera
2023-08-22, 17:06
Medlem
Citat:

What could go wrong?

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Din vänsterblivna hjärna får göra ett nytt försök och läsa artikeln igen.

Förstår att du måste anstränga dig för att göra världen lite enklare, men jag är inte "vänsterbliven" och om du använder geniknölarna bara lite grann så kommer du inse att de "kriminella" som Fransson pratar om uteslutande är dömda kriminella.

De individer som, trots sin kriminalitet, är ostraffade skulle alltså ges rättighet att bära vapen.
Citera
2023-08-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Skulle man verkligen få igenom avslag på förekomst i misstankeregister? Känns inte som något lagrådet skulle släppa igenom.
Citera
2023-08-22, 17:11
Medlem
BlyatMans avatar
Flashback förvånar mig ibland, borde vi inte ens ha poliser som får bära vapen på fritiden.
Jag tänker att poliser borde få ta hem sitt tjänstevapen, poliser i yttre tjänst. Inga civilanställda.
Jag skulle vilja se mer vapen hos tullen, ordningsvakter osv.
Citera
2023-08-22, 17:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Skulle man verkligen få igenom avslag på förekomst i misstankeregister? Känns inte som något lagrådet skulle släppa igenom.

Jodå. Anser polisen (som utfärdar vapenlicens) att du är en risk så kan de neka dig licens.

Redan idag blir du av med din vapenlicens om du t.ex blir allvarligt sjuk (typ stroke) eller konstateras ha alkoholproblem. Umgås du i kriminella kretsar nekas du vapenlicens och det finns exempel där ostraffade HA-medlemmar haft lagliga jaktvapen som polisen kommit och hämtat. Det är rätt mycket som kan äventyra dina möjligheter att få äga vapen, inte bara rena domar.

Det skulle inte fungera annorlunda i det här förslaget. Det är alltid en helhet som vägs samman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in