Citat:
Ursprungligen postat av
Berg-Erik
Haha vilken goja du tramsar ihop.
Om det här är den svindlande intellektuella nivå du kan sträcka dig till, så är ju fortsatt diskussion meningslös.
- Du har försökt ta fram definitioner som ska göra frimurarna till en sekt.
- Utifrån perspektivet att jag 1999 gått med, 2006 gått ur - och därför rimligen kan ha både ett utifrån- och ett inifrånperspektiv, samt att jag åter gått in, så har jag visat att om man applicerar definitioner av vad en sekt är på frimureriet, så blir slutsatsen att det inte är en sekt.
Allt annat är intellektuell ohederlighet. Man kan inte börja med att bestämma att frimureriet är en sekt och sedan yxa till definitioner som leder fram till önskat resultat - det är raka motsatsen till ett vetenskapligt förhållningssätt. Man börjar med definitionerna och om det som prövas inte uppfyller definitionerna, ja då får man dra en slutsats av det.
Du tycks helt ha fastnat i en dogmatisk föreställning som inga fakta eller data kan ta dig ur, vilket är att beklaga. Det jag skrivit som bemötande handlar inte om att få dig att ändra synsätt: däremot kanske andra läsare bättre kan förstå frimureriet så som det verkligen ter sig för medlemmar.