2023-08-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av royalflash
En polare kom förbi efter att hans ärenden var gjorda. Vi åkte till ett ställe i Göteborg och åt oss proppmätta. Det var varmt och soligt, kanske 25 grader. För varmt är det när man knäpper upp skjortan eller vädrar och har fläkt. Vi kom fram till att "vackert väder" inte är något att ha om det inte är för att man vill leka såsom tex bada, sitta på uteserveringar, mingla, pyssla i trädgården, grilla, shoppa i stan osv.
Trots att jag bor bara ett stenkast från Avenyn och har alla möjligheter att "gå ut" och roa mig så händer det aldrig. Tom min polare, som även han definitivt är färdiglekt, sa hemskt vad du har bråttom. Ja jag ska in och borta tänderna svarade jag. Efteråt kom jag på hur lite jag måste ha värderat "utgången". Jag ska fylla 40 har lekt klart och har inget mer att tillföra något vuxendagis.
När slutade ni att vuxenleka och vuxendagis? När slutade ni med att tycka det var skoj eller trevligt att gå ut och s.k. roa er?
Att leka med glada fertila tjugoåringar är garanterat ett bra sätt att undvika gubbåkommor.
Vuxna leker hur dom vill. Är ni redan i pensionärsstadiet så ska väl inte jag störa. 🤷
Citera
2023-08-21, 22:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
En polare kom förbi efter att hans ärenden var gjorda. Vi åkte till ett ställe i Göteborg och åt oss proppmätta. Det var varmt och soligt, kanske 25 grader. För varmt är det när man knäpper upp skjortan eller vädrar och har fläkt. Vi kom fram till att "vackert väder" inte är något att ha om det inte är för att man vill leka såsom tex bada, sitta på uteserveringar, mingla, pyssla i trädgården, grilla, shoppa i stan osv.
Trots att jag bor bara ett stenkast från Avenyn och har alla möjligheter att "gå ut" och roa mig så händer det aldrig. Tom min polare, som även han definitivt är färdiglekt, sa hemskt vad du har bråttom. Ja jag ska in och borta tänderna svarade jag. Efteråt kom jag på hur lite jag måste ha värderat "utgången". Jag ska fylla 40 har lekt klart och har inget mer att tillföra något vuxendagis.
När slutade ni att vuxenleka och vuxendagis? När slutade ni med att tycka det var skoj eller trevligt att gå ut och s.k. roa er?

Rätt vad det är har du råkat dra på dig en depression. I sådant fall kommer det där antagligen att gå över i förakt och irritation gentemot andra människor och en gradvis större isolering, och sen blir det riktigt besvärligt.

Avenyyyhn är garanterat inte speciellt rolig i längden men man är ju vilse om man inte tar många av de chanser man får att ha skoj och lära sig nya saker på sin fritid. Det är därför man inte bara lägger sig på trottoaren och dör utan harvar runt och säljer arbetskraft och beter sig, för att man ska få loss små bubblor av frihet och gamman.
Citera
2023-08-21, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
När man slutar roa sig kan man lika gärna skjuta sig
Det hade inte behövt vara så, och kanske är det inte så, om det inte vore för att vuxenlekar med mingel, flukt, skapa nätverk och kontakter i lekissyfte är det enda som erbjuds, särskilt under sommaren, bara för att därefter avlösas av intresseklubbar i samma syfte.
Britta pensionär åker inte tex snöskoter rakt igenom granskog mil efter mil för att det är roligt med snöskoter utan alla aktiviteter är varianter av mingel.

https://www.expressen.se/leva-och-bo...norra-sverige/ Vad dessa håller på med är överdrift. "Det nya hemmet hittade de i Överkalix, omgiven av skog och natur." För se här:
Citat:
Även fast 70-talshuset var i gott skick när de flyttade in så har Roman bytt golv nu renoverar han både köket och sovrummet.
Alltså ville Roman tro på och syssla med huset trots att detta arbete inte behövdes. De flyttade långt norrut till ingen vinst. Som om man bara skulle stå och glo på polarskenet under vintern. Det finns inte någon som suktar och stönar för att himlen lyser lite på natten. En minut sen har man sett skenet och går in.

Och sen givetvis leenden och glada bilder med lyckligt kritvita tänder på det...

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ska man sluta pyssla i trädgården och grilla när man får barn? För det var sånt han räknade upp. Okej det var väldigt generellt, varför skulle man sluta med det?
För att du inte kan ge exempel på vad det ska leda till mer än att pyssla för pysslets egen skull. Det finns ingen vits med alla hålla på om du inte längre är en vuxenbebis.
Men lika lite som jag kan få dig att förstå det kan du säga till barn att sluta leka med bilbana.

Barnet tycker att bilbana är roligt eftersom barnet är ett barn och du gör vad du gör eftersom du är ett vuxenbarn. Du tycker att det är roligt att vuxenleka eftersom du inbillar dig att kontakter och skapa sociala nätverk och diverse hundra andra saker kommer att leda till något i slutänden. Du jagar hägringar.

Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Förakt och irritation gentemot andra människor och en gradvis större isolering, och sen blir det riktigt besvärligt.
Avenyyyhn är garanterat inte speciellt rolig i längden men man är ju vilse om man inte tar många av de chanser man får att ha skoj och lära sig nya saker på sin fritid.
Jag hittar ingen definition på "att ha skoj" och ser alla missade chanser därför som vinster att slippa dem. Vad exakt är skoj när du inser och vet att det roliga bara är gödslade luftslott i din egen tro och naiva sinne.
Senast redigerad av royalflash 2023-08-21 kl. 22:36.
Citera
2023-08-21, 22:35
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jag hittar ingen definition på "att ha skoj" och ser alla missade chanser därför som vinst att slippa dem.
Vad är skoj när du redan inser och vet att det roliga bara är ett gödslat luftslott i din egen tro och naiva sinne.

Att ha det trist är inte ett tecken på mognad och god karaktär, tvärtom. Att idealisera det är patologiskt. Ta ett snack med din vårdcentral och förklara att inget känns roligt längre och du har blivit övertygad om att det inte ens är viktigt att ha skoj, se vad de säger.
Citera
2023-08-21, 22:41
Medlem
peergs avatar
Jag vuxenlekte så sent som i helgen när jag och frugan lämnade telningarna hos mormor och morfar och drog iväg och spelade rollspel. Vi är runt 40-strecket båda två och tycker fortfarande det är lika kul att rulla tärning och låtsas vara fantasifigurer som vi gjorde när vi var 20. Dessutom är det mycket lättare att orka med det trista vardagslunket när man har något kul att se fram emot då och då.
Citera
2023-08-21, 23:01
Medlem
Citat:

För att du inte kan ge exempel på vad det ska leda till mer än att pyssla för pysslets egen skull. Det finns ingen vits med alla hålla på om du inte längre är en vuxenbebis.
Men lika lite som jag kan få dig att förstå det kan du säga till barn att sluta leka med bilbana.

Men det är väl gott med grillad mat och trevligt att ha en fin trädgård?
Citera
2023-08-21, 23:05
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Med åldern förknippar man folksamlingar och främlingar med negativitet och då är det inte så värst kul att gå omkring på köpcentrum eller gå ut på krogen. Vissa inser detta i 30-års åldern, andra i tonåren.

Annars har jag ingen aning om vad du pratar om, de flesta vuxna roar sig väl på något sätt
Citera
2023-08-21, 23:07
Bannlyst
Runt 23. Till slut tog a- o b-kurserna ut mina o kompisarnas energi, 6 timmars studier om dan o vi blev tanter. Vi försökte börja med kola en period för o orka gå ut men vi gillade inte folket som tog kola.
Senast redigerad av annahilda 2023-08-21 kl. 23:46.
Citera
2023-08-21, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Jag vuxenlekte så sent som i helgen när jag och frugan lämnade telningarna hos mormor och morfar och drog iväg och spelade rollspel. Vi är runt 40-strecket båda två och tycker fortfarande det är lika kul att rulla tärning och låtsas vara fantasifigurer som vi gjorde när vi var 20. Dessutom är det mycket lättare att orka med det trista vardagslunket när man har något kul att se fram emot då och då.
Låt låter roligt eller spännande när du beskriver det så men då har du glömt att det inte är annat mer än rollspel.
Det hörs som att någon sexakt var inblandad i det och du din fru gjorde (som om fruar skulle vara lycka - massor av avigsidor) men du vet liksom jag att du bara kommer ner till "4 sekunder" till besväret av hela er utflykt. Du hade lika bra kunnat dra av den hemma istället och sen satt dig vid teven.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Men det är väl gott med grillad mat och trevligt att ha en fin trädgård?
"gott med grillad mat" Du motiverar alltså besväret med att köpa säkert en värstinggrill, träkol och vänta timmar på att maten ska bli klar med att en grillad korv är god.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Med åldern förknippar man folksamlingar och främlingar med negativitet och då är det inte så värst kul att gå omkring på köpcentrum eller gå ut på krogen. Vissa inser detta i 30-års åldern, andra i tonåren.
Ja även vuxna lever som barn och tonåringar och de når aldrig mognad. De kommer aldrig till ett moget stadie.
Citera
2023-08-21, 23:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på varför allt man gör måste vara produktivt. Jag är helt med på att allt man gör man inte vara "vuxenlekar". Men eh, så länge man också tar sitt vuxna ansvar, har man inte då rätt att göra saker bara för att man gillar det? ¨

Du har inte funderat på att alla kanske inte går igång på att vara en Duktig Kille™ 24/7? Att en del inte ständigt behöver omgivningens bekräftelse som en annan fjortisbimbo. Att det skulle kunna vara så enkelt som att ANDRA MÄNNISKOR ÄR INTE DU? Eller, *gasp*, det kanske är du som är konstig och vi andra är normala?
Citera
2023-08-22, 01:08
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på varför allt man gör måste vara produktivt. Jag är helt med på att allt man gör man inte vara "vuxenlekar". Men eh, så länge man också tar sitt vuxna ansvar, har man inte då rätt att göra saker bara för att man gillar det? ¨

Du har inte funderat på att alla kanske inte går igång på att vara en Duktig Kille™ 24/7? Att en del inte ständigt behöver omgivningens bekräftelse som en annan fjortisbimbo. Att det skulle kunna vara så enkelt som att ANDRA MÄNNISKOR ÄR INTE DU? Eller, *gasp*, det kanske är du som är konstig och vi andra är normala?
Om sysslor inte är åtminstone seriöst menade att vara produktiva till maximal effektivitet och minsta möjliga ansträngning så är det ju lek.

Om sysslar är seriöst menade men ändå görs och fallerar i brist på "seende" så måste man gå tillbaka till sig själv och fråga; vad gjorde jag för misstag och vad kan jag göra för att det aldrig mer ska upprepas.

Barnet tar fram Lego och bygger med klossar för att därefter packa ihop leksakerna igen? Jag kan köpa färdigbyggd Lego precis såsom önskas, så vilken var nyttan att legobygga?
Vuxna går på fest för att därefter gå hem igen? Vad kom ut ur det som de kan typ ställa på bordet och ta glädje av därefter.
Det finns ingen tanke, utan folk lever sina liv på känslan av varm luft.

Vad är det för fel på folk som är behovstörstiga och kåta på andras uppmärksamhet och känner att de inte existerar om de inte syns, hörs och läggs märke till genom andras sinnen. Hur mogen är man då? Det är banne mej narcissism.
Citera
2023-08-22, 01:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Om sysslor inte är åtminstone seriöst menade att vara produktiva till maximal effektivitet och minsta möjliga ansträngning så är det ju lek.
Rekreation är den tekniska termen. Allt man gör för nöjes skull är inte nödvändigtvis lek. Nåja, det är semantik. Så här långt är vi ju överens.
Citat:
Om sysslar är seriöst menade men ändå görs och fallerar i brist på "seende" så måste man gå tillbaka till sig själv och fråga; vad gjorde jag för misstag och vad kan jag göra för att det aldrig mer ska upprepas.
OK. Eller rättare sagt: "Kan du skriva om det där stycket så att det blir relevant till den frågan jag ställde?".
Citat:
Barnet tar fram Lego och bygger med klossar för att därefter packa ihop leksakerna igen? Jag kan köpa färdigbyggd Lego precis såsom önskas, så vilken var nyttan att legobygga?
Men lilla vän. Det finns inte en någorlunda normal människa i hela västvärlden som behöver få förklarat för sig vad grejen med Lego är. Men jag kan avslöja att ibland, så är det resan som är själva målet snarare än destinationen. Tänk på det.

Citat:
Vuxna går på fest för att därefter gå hem igen? Vad kom ut ur det som de kan typ ställa på bordet och ta glädje av därefter.
Det finns ingen tanke, utan folk lever sina liv på känslan av varm luft.
Vi har fattat att du inte kan förstå att och varför människor gör saker, bara för att det får dom att må bra. Trots att i alla fall jag har skrivit det flera gånger. Senast i förrförra meningen.

Citat:
Vad är det för fel på folk som är behovstörstiga och kåta på andras uppmärksamhet och känner att de inte existerar om de inte syns, hörs och läggs märke till genom andras sinnen. Hur mogen är man då? Det är banne mej narcissism.
Det skulle också kunna vara något som är gemensamt för alla, och då menar jag alla, flocklevande däggdjur. Ja, som faller inom normalfördelningen då. Det är du som är den onormala i den här frågan och saknar sjukdomsinsikt. Till och med jag som inte sysslar med vård eller hälsa ser ju att du har allvarliga problem att knyta an till och relatera till andra människor.

Ditt inlägg innehåller jättemånga ord, mycket känslor. Men du lyckades ändå inte svara på varför allt man gör måste vara produktivt, och vad det är för fel på att göra saker bara för att man gillar dom.

Alltså dude... På riktigt. Du mår inte bra, du behöver komma i kontakt med vården. Ring VC och berätta att du mår dåligt och vill prata med en läkare om det. Väl där så säger du dom sakerna du har skrivit i den här tråden. Jag är övertygad om att så länge ditt landsting inte är totalt ruttet så kommer du att få adekvat hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in