2023-08-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Om man är en STÄNGD organisation som DÖLJER vad som försiggår där inne då ÄR man en SEKT.
Har man ingen som BEHÖVER DÖLJAS
så Döljer man INTE heller.
Så ENKELT är det.
Här kan Reuterholm och Berg-Erik ta lärdom, för här finns i alla fall en tydligt uttalad avgränsning.

Stängd tolkar jag som invalsorganisation (till skillnad mot vanliga ideella föreningar där man betalar in och blir medlem den vägen) + att någon del är dold, dv.s. inte är tillgänglig.

Tillämpar man den definitionen, så är samtliga ordenssällskap - ca 300 i Sverige - sekter. Därutöver alla invalsorganisationer som inte visar 100% öppenhet och det flera hundra i Sverige. Definitionen leder även till att Polisen, Must, Försvarsmakten, stora delar av försvarsindustrin, Åklagarmyndigheten, Skattemyndigheten, m.fl. m.fl är sekter, eftersom alla som arbetar där är invalda genom en anställningsprocess.

Konsekvensen blir orimlig - samhället fungerar inte om vi inte har förundersökningssekretess, vittnesskydd, möjlighet till skyddad identitet, försvarshemligheter, militär och civil informationsinhämtning mot ex. främmande makt eller våldsbejakande extremism eller organiserad brottslighet och kontraspionage mot främmande makts informationsinhämtning i Sverige: alltså är denna definition av en sekt orimlig.

Frimureriet är slutet vad gäller ritualerna, nio stycken gradgivningar (eftersom IV-V är en dubbel grad). Vid sidan av det har man försökt offentliggöra allt som går att offentliggöra. Gradgivningarna är ett av tre ben som den frimureriska verksamheten vilar på: de andra två är brödramåltiden som är en vanlig middag och insamlingarna till de behövande, som redovisas i god ordning.

Om "den sk store arkitekten" - det är inte en guddom som står i motsatsställning till Gud: det är en poetisk omskrivning för Gud som är vederlagd som äldre än frimureriet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hela_Världens_Store_Byggmästare
Senast redigerad av jonar242 2023-08-21 kl. 15:29.
Citera
2023-08-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag lägger många många timmar i veckan på att läsa och förstå ritualer och annan fakta som finns inom de ordnar jag är medlem i så skulle aldrig lägga en minut på att läsa om andra ordnar.

Samförstånd från de andra är av noll värde, vi beblandar oss inte med de, de är inte välkomna hos oss och vi besöker inte de

De tre ordnar jag är medlem ha4 samma slutmål, att bli en bättre människa och förbättra världen, Den traditionella Martinist Orden och SFMO har förstås stora likheter då Martinist orden är sprunget från betydelsefulla medlemmar från Frimureriet, skillnaden är att det finns 3 grader i den ena och 10 grader i den andre.
Orden som är svår att komma in i pratar ingen om, den får aldrig nämnas, men som insatt så ser man vilka som är medlemmar och jag har några i min direkta närhet som är medlemmar och förhoppningen är att jag en vacker dag själv får vara en del av denna orden.
ar denna ”hemliga” orden internationell ?

eftersom ingen far pratar om denna orden hur vet man att den existerar ?

men anta att den finns .-

varfor ar denna hemliga.orden hemligare an andra hemliga ordnar, ar det bara hemligheten i sig som gor den speciell eller ar forhoppningen att den besitter kunskaper av det extraordinara slaget ?

vad ar dina tankar kring det ?
Senast redigerad av Kirev 2023-08-21 kl. 15:33.
Citera
2023-08-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det är inte helt ovanligt att medlemmar av lite mer allvarliga ordenssällskap - som SFMO - är medlemmar i något skojfriskt - som Par Bricole - eller något balorienterat - som Stora Amarantherorden eller Innocence Orden. Man gillar formen av ordenssällskap, helt enkelt. Andra grottar ner sig i "mer av samma". Värdergrunden är likartad för de flesta ordenssällskap, medan målen kan vara olika...

Det kan vara intressant att erinra om ordenssällskapet Tio Plus, där det krävs att man är medlem i minst 10 olika ordenssällskap - firar f.ö. 20 år i år. http://www.arnell.cc/2000.htm#X+
ytterligare ett informativt inlagg, tack.
Citera
2023-08-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ar denna ”hemliga” orden internationell ?

eftersom ingen far pratar om denna orden hur vet man att den existerar ?

men anta att den finns .-

varfor ar denna hemliga.orden hemligare an andra hemliga ordnar, ar det bara hemligheten i sig som gor den speciell eller ar forhoppningen att den besitter kunskaper av det extraordinara slaget ?

vad ar dina tankar kring det ?
Har egentligen inget mer att tillägga i frågan om den orden.
Citera
2023-08-21, 17:06
Medlem
Citat:
Orden som är svår att komma in i pratar ingen om, den får aldrig nämnas, men som insatt så ser man vilka som är medlemmar och jag har några i min direkta närhet som är medlemmar och förhoppningen är att jag en vacker dag själv får vara en del av denna orden.

Hur gammal är du? Troligen det töntigaste jag någonsin läst😂
Citera
2023-08-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Hur gammal är du? Troligen det töntigaste jag någonsin läst😂
Ja det sved verkligen, att en så påläst och kunnig person som du tycker att jag är ”töntig”

Hur går det förresten med länkarna till dina källor om att SFMO är en sekt?
Citera
2023-08-21, 19:08
Medlem
Citat:
Här kan Reuterholm och Berg-Erik ta lärdom, för här finns i alla fall en tydligt uttalad avgränsning.

Om "den sk store arkitekten" - det är inte en guddom som står i motsatsställning till Gud: det är en poetisk omskrivning för Gud som är vederlagd som äldre än frimureriet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hela_Världens_Store_Byggmästare

Ta lärdom?

Ska vi lära oss av en felaktig definition?

Låter ju helt befängt...

Den store byggmästaren hänsyftar inte på en kristen Gud - ytan på den nyplatonske och gnostiske "demiurgen". En demiurg är enligt dessa trossystem en skapare av världen eller universum - men inte "förvaltare" eller förmögen att ingripa i världen.

Det här med att definiera vad en sekt är - är helt enkelt inte så enkelt som ni frimurare försöker få det till. Det är därför jag inte formulerat någon definition. Att det är komplicerat kan man själv läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Observera att frimurarna stämmer in på en hel del av kriterierna.

Om en sammanslutning definieras som en sekt eller inte har enligt mig social grund. Dvs om kristendomen skulle uppstå idag så skulle den betraktas som en sekt (och den VAR ursprungligen en sekt under flera hundra år i romarriket). På samma sätt så om alkohol eller nikotin upptäcktes idag skulle dessa ämnen sannolikt definieras som droger.

Slutsats: Makt och inflytande och tradition och vana leder till social acceptans.
Citera
2023-08-22, 08:38
Medlem
Citat:
Du vet att han är frikänd.

Men varför förde då din frimurarbroder över 65 000 kr till en känd prostituerad?

Trots att han hade lovat i första Johannesgraden att inte lämna sina fruntimmershandskar till någon vanryktad eller sköka.

Min broder!(lärlingen) Jag lämnar dig dessa fruntimmershandskar med frihet att skänka dem åt fruntimmer, för vilken du hyser den uppriktigaste aktning och tillgivenhet. Men låt dem aldrig dragas av vanryktad kvinna eller kläda skökas armar.
Citera
2023-08-22, 09:56
Medlem
Citat:
Har egentligen inget mer att tillägga i frågan om den orden.
jag forstar. annars har vi vagledning i hemligheternas hemlighet redan i vers-1 i Herr Tzu's lilla skrift.
Har i tolkning av den excellenta aikido lararen S.Stenudd -
https://www.taoistic.com/taoteching-laotzu/taoteching-01.htm
Senast redigerad av Kirev 2023-08-22 kl. 10:08. Anledning: stavfel
Citera
2023-08-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Eftersom du och Reuterholm fram till nu inte förmått skicka en enda källa själva, så får man väl börja någonstans och leda er på vägen.

Citat:
Den store byggmästaren hänsyftar inte på en kristen Gud - ytan på den nyplatonske och gnostiske "demiurgen".
Jag har i en källa visat att det begreppet den store byggmästaren är äldre än frimureriet och finns i kristen tradition, som poetisk omskrivning för Gud, något som övertagits inom frimureriet. Källan med vidarelänkar spårar vidare till en namngiven tongivande frimurare i början av 1700 som var kalvinist och att begreppet troligen kommit till frimureriet via kalvinism.

Citat:
Det här med att definiera vad en sekt är - är helt enkelt inte så enkelt som ni frimurare försöker få det till. Det är därför jag inte formulerat någon definition. Att det är komplicerat kan man själv läsa här:https://sv.wikipedia.org/wiki/SektObservera att frimurarna stämmer in på en hel del av kriterierna.
OK, då får vi gå igenom.

1. I början av texten framhålls att sekter antingen är av kyrktypen eller av sekttypen. Kyrktypen rekryteras genom tradition eller familjeband. Det är något som inte passar in på frimureriet: en ofta upprepad slogan i USA är "2 be 1 ask 1". Det vill säga, frimurare arbetar inte rekryterande överhuvudtaget. Den som vill bli frimurare ber en frimurare om att bli medlem. Så Kyrktypen passar inte in.

(Liten utvikning, många frimurare har söner, och för en frimurare finns nog inget finare än om ens barn också blir frimurare. Det är dock inget man kan påtvinga - de måste själva be om det, och om de inte vill så låter man frågan bero. Detta skulle jag säga är att påtagligt osekteristiskt beteende).

Sekttypen: "Enligt Weber kännetecknas sekten av att den grundas på gemenskap för de personligt kallade. Detta sker enligt Weber genom en individuell uppenbarelse av att anden verkar i individen, och erbjuder alla som är asketiska, andligt rena, hängivna den "rätta" läran och riten, och är trofasta mot gruppen. Andra kriterier som Weber lyfte fram var att sekter är icke-traditionalistiska, radikala, världsfrånvända, samt kräver total underkastelse och ett tvångsmässigt kontrollerat religiöst utövande. För somliga grupper gick avståndstagandet så långt enligt Weber att de vägrade arbeta för staten"
Inget av det här passar in på frimureriet där det istället sägs klart och tydligt att det som finns inom frimureriet inte är en unik lärare utan tvärtom, allt material går att finna i andra sammanhang. Det frimureriet erbjuder är en pedagosk vandring i ett antal steg som väcker vissa moralisk-etiska frågor.

"1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas."
Här antyds att du behöver vara aktiv för att förtjäna att få bli medlem och att fortsätta bli medlem. Frimureriet passar inte alls in i punkten: det finns inget aktivitetskrav på medlemmar. Det är förstås önskvärt, eftersom det är en poäng med medlemskapet, men oavsett om du går på 1 besök ett år eller 11, så är du lika fullt medlem. För att bli medlem finns inga särskilda krav, man ska vara rekorderlig och intresserad - inte heller här en förtjänandeaspekt.
"2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna."
Normer är inte samma sak som regler, normer är mer difusa och värdeladdade och lägger grund till godtycke där en stark ledare med normbrott som skäl i vissa fall kan utesluta en medlem, medan fria i andra fall. Frimureriet har klart uppställda regler i 16 kap. OAL kring vad som kan generera uteslutning - precis som många andra ideella föreningar.
"3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten." Se ovan, samma kunskaper finns i andra källor, men i frimureriet presenterade sammanhållet pedagogiskt.
"4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning."
Svenska Frimurare Orden är inte i konflikt med sin omgivning.
"5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap."
Frimureriet är egalitärt, ja: alla är bröder på samma nivå. Samtidigt finns grader, vilket motsäger punktens första del. Det finns liten minoritet präster och frimurare, men frimurare i allmänhet har inte en missionerande roll, se ovan. För att bli frimurare måste den sökande själv efterfråga det.
"6. Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva."
Frimureriet är inte asketiskt. Frimureriet har inga levnadsregler som måste åtföljas, annat än att försöka vara en bättre människa, "öva dygden och kuva lasten". Om det är möjligt att vara frimurare oavsett om man lägger 1 eller 11 besök per år, så kan man knappast tala om att man som frimurare förväntas offra tid. Motsvarande vad gäller pengar: det är möjligt att utöver årsavgiften dimensionera sitt engagemang i förhållande till ekonomin (ex. genom att avstå från att vara med på måltiden efter loge).
"7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer." Det här har vi varit inne på tidigare, tidsuttaget för en genomsnittlig medlem är inte sådant att det går att hålla medlemmarna i ett totalitärt grepp. Det finns inget som kräver totalt engagemang, det finns inget som försöker styra individens liv annat än inriktningen att försöka vara en bättre människa. Eftersom frimureriets värdegrunden står i samklang med samhället så finns ingen spänning mellan frimureriet och omgivande samhälle, det är inte "skilda världar" som det är mellan en sekt och omgivande samhälle.

Om jag tänker på en sekt, så kan ex. Knutbyförsamlingen ligga nära, det ligger närmare att uppfylla de sju punkterna och den uteslöts ju från Pingströrelsen efter att pastor Sten-Gunnar Hedin i pingströrelsen varnat för att Knutbyförsamlingen hade sekteristiska drag.

Härtill kan jag foga en privat reflektion: de som lämnar sekter gör det ofta i stor vånda, de blir utfrysta av sekten och de förlorar hela sin umgängeskrets, i någon mening hela sitt liv, om man lämnar en sekt. Så är det verkligen inte för en frimurare som lämnar frimureriet. För det första är lämnade i sig enkelt, och det uppstår inget sektliknande trauma - helt enkelt för att frimureriet inte är en sekt.
Få, om ens någon, som lämnat en sekt återvänder till sekten: så är det inte för frimureriet, det händer att frimurare av olika skäl lämnar och på samma sätt sedan återvänder. Även detta indikerar att frimureriet inte är en sekt.
Senast redigerad av jonar242 2023-08-22 kl. 11:30.
Citera
2023-08-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jag forstar. annars har vi vagledning i hemligheternas hemlighet redan i vers-1 i Herr Tzu's lilla skrift.
Har i tolkning av den excellenta aikido lararen S.Stenudd -
https://www.taoistic.com/taoteching-laotzu/taoteching-01.htm
Har förstås läst, men ingen aning om varför du tror det skulle vara relevant
Citera
2023-08-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Ta lärdom?

Låter ju helt befängt...

Den store byggmästaren hänsyftar inte på en kristen Gud - ytan på den nyplatonske och gnostiske "demiurgen". En demiurg är enligt dessa trossystem en skapare av världen eller universum - men inte "förvaltare" eller förmögen att ingripa i världen.

Det här med att definiera vad en sekt är - är helt enkelt inte så enkelt som ni frimurare försöker få det till. Det är därför jag inte formulerat någon definition. Att det är komplicerat kan man själv läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Observera att frimurarna stämmer in på en hel del av kriterierna.

Om en sammanslutning definieras som en sekt eller inte har enligt mig social grund. Dvs om kristendomen skulle uppstå idag så skulle den betraktas som en sekt (och den VAR ursprungligen en sekt under flera hundra år i romarriket). På samma sätt så om alkohol eller nikotin upptäcktes idag skulle dessa ämnen sannolikt definieras som droger.

Slutsats: Makt och inflytande och tradition och vana leder till social acceptans.
Har du någon seriös länk från någon svensk myndighet eller liknande att SFMO är en sekt eller är det bara ditt personliga tyckande (ditt personliga tyckande är noll värt på ett anonymt forum, du kan vara en finnig fjortonåring med underkänt i alla betyg som sitter i ditt pojkrum och fantiserar, eller ha en doktorsavhandling i sekter som finns i Sverige) så fram med källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in