2023-08-21, 12:21
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Man behöver inte vara ett geni för att inse att det kommer ta ett tag för folk att acceptera ovanstående och att många kommer att nalla av sitt sparkapital fram tills att det blir ohållbart innan de tvingas acceptera paradigmskiftet …
Det har hittills tagit över ett år. Till och med Andreas Cervanka har fått börja skriva om Kina i brist på bubbelexplosioner.

Friktionen mot raset har varit oväntat stor och det har hittills mer pyst ur en ballong än det har varit en bubbla som spruckit. Mig veterligen har det inte varit många sektorer som rapporterat stort minskad konsumtion/försäljning trots ökade priser.

Jag tror det blir intressant när vi är i tiden efter "detta" och man har alla data och kan se hur och varför det var så hög friktion och vilka grupper det var som drabbades/inte drabbades.

En annan sak som kommer bli intressant efteråt är hur bankerna prisar de längre boräntorna. Jag tror att det kommer bli ett annat beteende kring bindning och många fler kommer sannolik välja bundna räntor ett decennium eller två framåt. Ovanligt om bankerna behöver börja konkurrera på femårsräntorna.
Citera
2023-08-21, 12:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Go start på veckan:
Storbankerna skriver att toppen är nått på mera prisfall.
Skatterna till (bla sänkta marginalskatter) skall ner kraftigt enligt löfte från Svantesson som kom imorse.
I kina så sänks räntan kraftigt. Det råder deflation! Kina är motorn i ekonomin och detta är positivt för svensk inflation.

Jag önskar att skatterna på energi och bränslen skulle justera ner så att vi får nått mera kraftfullt att få ner inflationen än massa ökningar av räntan!
Citera
2023-08-21, 12:46
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Go start på veckan:
Storbankerna skriver att toppen är nått på mera prisfall.
Skatterna till (bla sänkta marginalskatter) skall ner kraftigt enligt löfte från Svantesson som kom imorse.
I kina så sänks räntan kraftigt. Det råder deflation! Kina är motorn i ekonomin och detta är positivt för svensk inflation.

Jag önskar att skatterna på energi och bränslen skulle justera ner så att vi får nått mera kraftfullt att få ner inflationen än massa ökningar av räntan!

Reduktionsplikten på bensin och diesel ska tas ner till 6% 2024-26.
Citera
2023-08-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
!

Ursäkta?

”Enligt Bloombergs prognos hade man förväntat sig en sänkning av båda två och dessutom med 15 punkter vardera. Beskedet fick bland annat Hongkongbörsen att backa tydligt.”

”Kinas centralbank sänker den ettåriga referensräntan med tio punkter till 3,45 procent för att stimulera landets ekonomi. Däremot lät banken den så kallade femåriga referensräntan vara oförändrad på 4,20 procent”

Snarare så att räntan sänktes
1: Med mindre än väntat
2: Absolut inte ” kraftigt”
Citera
2023-08-21, 14:47
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/handelsbanken-bostadspriserna-har-bottnat/

SHB har balls i varje fall med att gå ut med sån tydlig och rak bedömning som är lätt att mäta senare - "inget ytterligare prisfall". Nu återstår det att se ifall de har rätt, inget jag skulle våga satsa pengar på i varje fall.
Citera
2023-08-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
SHB har balls i varje fall med att gå ut med sån tydlig och rak bedömning som är lätt att mäta senare - "inget ytterligare prisfall". Nu återstår det att se ifall de har rätt, inget jag skulle våga satsa pengar på i varje fall.

Jag har svårt att tro på detta..

Tex. lägenhet i Stockholm i ett hyffsat område och relativt nära stan ligger ju ett "normalpris" på ca 5msek

En normalränta för inte längesen på 1,3% gav 11 700kr i kostnader för ränta och amortering
En 5% ränta i dagsläget ger ca 24 800kr i kostnader

Förutsatt att man maxbelånar sig.

Sedan tillkommer allt annat också, BRF-avgift (som även den kommer stiga med tiden), el, eventuell bil osv osv. Jag fattar inte vem som vill lägga så mycket pengar på sitt boende?
Citera
2023-08-21, 16:59
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Jag har svårt att tro på detta..

Tex. lägenhet i Stockholm i ett hyffsat område och relativt nära stan ligger ju ett "normalpris" på ca 5msek

En normalränta för inte längesen på 1,3% gav 11 700kr i kostnader för ränta och amortering
En 5% ränta i dagsläget ger ca 24 800kr i kostnader

Förutsatt att man maxbelånar sig.

Sedan tillkommer allt annat också, BRF-avgift (som även den kommer stiga med tiden), el, eventuell bil osv osv. Jag fattar inte vem som vill lägga så mycket pengar på sitt boende?
Det finns en bostadsmarknad utanför Stockholm också, bara så du vet.

Vi har inte alla data ännu och det blir intressant när de väl kommer men vi kan nog misstänka att de som fortsatt köper är de som kanske inte behöver maxbelåna sig eller är speciellt ekonomiskt ansatta.
Vi kanske också kan anta att de objekt som går till avslut nu är attraktivare objekt där läge och/eller ekonomin är i ordning.

Alla bostadsrättsföreningar är inte högt belånade, det finns faktiskt många som är riktigt sunda och där kostnaderna kommer att stiga men inte okontrollerat. Alla bostadsinnehavare är inte fullbelånade.
Citera
2023-08-21, 17:21
Medlem
Är det sannolikt att räntorna fortsätter upp till 7-9%?

Om SBAB’s genomsnittliga lånebelopp är cirka 2 msek är 9% boränta överkomligt.
Citera
2023-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Imponerande checklista, men varför slutar de stora byggbolagen bygga nu? Har dom inte tillgång till din checklista?

Jag tror det är en kombination av att det blivit dyrare att bygga och att marknaden för nyproduktioner är svalare nu.

Sedan tror jag också att många byggherrar och köpare avvaktar med de nya reglerna kring konsumentskydd ska träda ikraft för nyproduktion. Jag får tyvärr be trådens läsare om ursäkt då jag inte varit lika insatt i det under ett tag, men det sista jag läste var att det lämnades in en motion:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/starkt-konsumentskydd-for-kopare-av-nyproducerade_h9021726/
Citera
2023-08-21, 17:32
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Är det sannolikt att räntorna fortsätter upp till 7-9%?
Om SBAB’s genomsnittliga lånebelopp är cirka 2 msek är 9% boränta överkomligt.
Det är nog svårt att hitta någon som på allvar bedömer att räntan kommer att gå upp så högt men toppen vet man aldrig var den var förrän efteråt.
Citera
2023-08-21, 17:39
Medlem
Det har alltid varit dyrt att bo i Stockholm. Förr var det billigt och man hade låg lön. Idag är det dyrt. Men folk har höga löner.....Status Quo....
Citera
2023-08-21, 17:49
Medlem
Fritidshusmarknaden har även den kollapsat jämfört med covidhaussen. Antal objekt som säljs verkar har gått ned med cirka 50 %. Trots det har priserna inte tokrasat som med villorna.

Men nu verkar det ske ett trendskifte så raset borde fortsätta ned nu i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in