2023-08-21, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Att det historiskt funnits och fortsätter finnas diktatorer motsäger inte att människor inte är kapabla att utforma definitioner av rätt och fel. Du argumenterar fult och använder de värsta exempel du kan hitta för att ”bevisa” din poäng när helhetsbilden är mer komplicerad än den lilla bild du visar.
Dom värsta exemplen?
Jag kan ge dig tiotusen exempel från vår vardag som visar att vi inte är kapabla att utforma vad som är rätt eller fel. För det är väl inte rätt att barnarbetare jobbar 15 timmar om dagen 7 dagar i veckan bara för att du ska kunna köpa en billig tröja? Eller?
Citera
2023-08-21, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Därav behövs ingen Gud.
Naturen behöver heller inte vara en högre makt. Den är inte utanför eller över mig utan jag är "naturen" precis som allt annat. Läs Heisenberg eller Rovelli
Då är vi alla en del i den högre makten.
VSV
Citera
2023-08-21, 10:21
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Terrorbombningen över Dresden och hela Japan?

Och som sagt, jag menar inte att religion har något med diskussionen att göra. Jag diskuterar grunden för vad som är rätt eller fel.
En propagandalåt under andra världskriget i den amerikanska armen löd ju "praise the Lord and pass the ammunition"
Citera
2023-08-21, 10:21
Medlem
Citat:
Då är vi alla en del i den högre makten.
VSV
Och om vi alla är en del i den högre makten finns det ingen lägre, graderingen blir intetsägande
Citera
2023-08-21, 10:23
Medlem
Citat:
Dom värsta exemplen?
Jag kan ge dig tiotusen exempel från vår vardag som visar att vi inte är kapabla att utforma vad som är rätt eller fel. För det är väl inte rätt att barnarbetare jobbar 15 timmar om dagen 7 dagar i veckan bara för att du ska kunna köpa en billig tröja? Eller?
Ja, dom värsta exempel du kan hitta. Du använder ett felaktigt konsekvensargument. Andra länders lagstiftning påverkar inte vi i Sverige, lika lite som vi vill att andra ska påverka vår lagstiftning. Du får bättra på argumenten ganska rejält.
Citera
2023-08-21, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Och om vi alla är en del i den högre makten finns det ingen lägre, graderingen blir intetsägande
Ja graderingen har inget med mål och mening att göra.
Antingen finns det ett mål och en mening med vår existens eller så gör det inte det.
Om det inte finns det så är allt tillåtet.
Vilket är Dostojevskijs poäng.
Citera
2023-08-21, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Ja, dom värsta exempel du kan hitta. Du använder ett felaktigt konsekvensargument. Andra länders lagstiftning påverkar inte vi i Sverige, lika lite som vi vill att andra ska påverka vår lagstiftning. Du får bättra på argumenten ganska rejält.
Jag för bara fram Dostojevskijs poäng.
Citera
2023-08-21, 10:36
Medlem
Citat:
Jag för bara fram Dostojevskijs poäng.
Nej det gör du inte. Du för fram en väldigt förvirrad poäng.
Citera
2023-08-21, 10:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Gud har stiftat naturlagarna. Enligt dessa så är det till exempel inte tillåtet att färdas snabbare än ljusets hastighet. Allt i vår värld lyder under naturlagarna.

De lagar som vi människor har hittat på är ju inte på något sätt absoluta och de går att bryta emot men oftast riskerar man någon form av straff om man gör det.

Har inte gud också instiftat andra lagar som går att bryta mot, precis som de mänskliga lagarna?
Citera
2023-08-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ja graderingen har inget med mål och mening att göra.
Antingen finns det ett mål och en mening med vår existens eller så gör det inte det.
Om det inte finns det så är allt tillåtet.
Vilket är Dostojevskijs poäng.
Precis, och som sagt målet är att överleva. Ingen lyckas med det och vissa väljer till och med att hoppa av projektet på eget bevåg i förtid. Dostejevskijs poäng kommer från en kristet perspektiv. Jag skulle vilja omformulera det till att bara för att gud inte finns betyder det inte att allt är möjligt eller att man kan göra vad man vill, ty naturen är deterministisk.
Senast redigerad av kangaroozzickness 2023-08-21 kl. 10:44.
Citera
2023-08-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har inte gud också instiftat andra lagar som går att bryta mot, precis som de mänskliga lagarna?

Om man är kristen / jude så kan man ju tro att 10 guds bud är lagar som gud har givit människan. Men det är ju lagar som man kan bryta emot och väldigt många gör det. Personligen tror jag väl inte att det är gud som har hittat på de lagarna utan snarare en människa.
Citera
2023-08-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Den juridiska lagen i ett land är inte samma sak som den objektiva morallagen. Till exempel så skulle både du och jag antagligen bli arresterade i Nordkorea. Det betyder inte att vi gjort något moraliskt fel och att vi förtjänar att bli förslavade.

När det gäller frågan varför ateister i lägre grad är dömda för brott i USA så är svaret helt enkelt att de inte begår brott av samma art eller grad som de religiösa grupperna. Detta kan bero på att de följer något slags regelverk eller någon slags etik. Men frågan i tråden är om den etiken faktiskt är berättigad eller om den faktiskt är verklig, på samma sätt som vi anser att 1+1=2 är sant och verkligt.

Länder har tidigare ändrat lagar till att göra det juridiskt tillåtet att begå handlingar som vi anser är moraliskt fel. Att följa ett lands lagar är alltså inte ett mått på moral utan ett mått på att man kan undvika att bli dömd för brott under en viss jurisdiktion.

I USA finns en tydlig koppling mellan utbildning och tro. Högutbildade är ofta ateister i USA, och högutbildade begår färre brott, elelr lyckas undvika straff. Det kallas confounding att blanda ihop orsaksfaktorer, som i detta fall, att tro att det är ateism som leder till låg kriminalitet utan att inse att socialgruppstillhörighet är orsaken till skillnaderna.

I Sverige har frikyrkan utvecklats till ett medelklassfenomen, även om den nyrekryterar från alla socialgrupper, och många av universitetens professorer har kyrklig bakgrund, så jag är inte säker på att samma gäller här som i USA.

Jag är förvånad över hur många icke-troende som agerar som om de var troende. Vad är det som driver dem?

Vänstern har varit väldigt religionskritiska under historien, men idag är vänstern nästan religiöst altruistiska, som om Gud talade sitt kärleksbudskap genom dem, medan många Sd:are är emot att ge bistånd och emot internationell solidaritet och är väldigt cyniska i sitt hat mot vissa grupper i samhället, som om den mörka sidan talade genom dem. Åtminstone om man lyssnar hur de uttrycker sig här på Flashback. Kyrkobesökare är ungefär lika vanligt inom alla partier i Sverige, dock färre bland Sd-väljare än i befolknigen i stort, (åtminstone var skillnaden stor enligt valundersökningen 2018) och kristendom innehåller en del vänsterideer som kolliderar med Sd:s ideologi.

Stränga och fundamentalistiska religiösa väckelserörelser lockar ofta folk med konservativ personlighet, och som därför gillar politisk konservatism trots att religionen inte bara innehåller konservativa ideer. Därför hörs och syns högerkristna mer än vänsterkristna i media, och de väljer att lyssna på ledare som Trump och Bush trots deras lögnaktiga och kärlekslösa budskap.

Förvirrande.
Senast redigerad av guru1966 2023-08-21 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in