2023-08-20, 21:45
  #1201
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Jag orkar inte läsa eller sammanfatta allt men 3-4 holders började diskutera att de var besvikna över hur det blivit och bristen på aktivitet. Amanda kom in och försökte besvara på engelska. Hon hade inte haft något möte med V&N på hela sommaren. Skrev att holders hade slutat dyka upp på deras events (spel och lekar på discord, digitala interna möten mm) så hon visste inte vad hon skulle hitta på längre. Även någon rad med ungefär samma retorik som V sedan anammat: "WoA will always have this historical status. [...] No one will know for sure, but to say it's all over now is HUGELY incorrect."

Stephanie skrev att hon och A inte fått lön sedan mars och V&N inte tagit ut lön för WoA under 2023. Metaverse blir föga förvånande för dyrt men de ska bygga ett "digitalt galleri".

Sen kom V&N in:

N: "Ibland är det svårt att hitta tid för WoA (med tanke på att WoA inte har ekonomi att betala ut lön så har ju vi jobbat på utan ersättning sen årskiftet), men vi har inte lämnat WoA"

V: Långt meddelande. Hjärteprojekt. Jobbigt att de inte kunnat leverera. Att marknaden kraschade upprepas många gånger. "Men ibland spelar det ingen roll hur mycket man försöker, det finns för många utomstående faktorer som gör det omöjligt att komma framåt."
"Vi ska vara ärliga och säga att vi inte kommer kunna lägga så mycket tid på WoA i höst. Som jag skrev ovan är ekvationen att jobba utan inkomst svår, och när det som jobbas fram inte används blir det ännu svårare. Men vi har vårt galleri som ska släppas, och tar gärna emot förslag på saker att använda det till." Vi ska vara stolta osv osv.

Hårdare ton från holders och fler holders som strömmar till och instämmer. Inget förtroende. Känner sig lurade. Många frågor om ekonomin i projektet. Flera har varit inne här och läst. Irritation över att det var så mycket fokus på att köpa. Frågor om koncernbidraget mm. Vissa verkar först nu fullt förstå att V&N själva höll uppe floor precis genom insider-köp mm.

A&S har ingen insyn i ekonomin, ska ha möte med V&N. Holders önskar svar på diverse frågor efter mötet.

Efter mötet kommer announcement om att discord stängs. Typ så.
Skönt att holders äntligen fattar att de är lurade.
Citera
2023-08-20, 22:06
  #1202
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Jag orkar inte läsa eller sammanfatta allt men 3-4 holders började diskutera att de var besvikna över hur det blivit och bristen på aktivitet. Amanda kom in och försökte besvara på engelska. Hon hade inte haft något möte med V&N på hela sommaren. Skrev att holders hade slutat dyka upp på deras events (spel och lekar på discord, digitala interna möten mm) så hon visste inte vad hon skulle hitta på längre. Även någon rad med ungefär samma retorik som V sedan anammat: "WoA will always have this historical status. [...] No one will know for sure, but to say it's all over now is HUGELY incorrect."

Stephanie skrev att hon och A inte fått lön sedan mars och V&N inte tagit ut lön för WoA under 2023. Metaverse blir föga förvånande för dyrt men de ska bygga ett "digitalt galleri".

Sen kom V&N in:

N: "Ibland är det svårt att hitta tid för WoA (med tanke på att WoA inte har ekonomi att betala ut lön så har ju vi jobbat på utan ersättning sen årskiftet), men vi har inte lämnat WoA"

V: Långt meddelande. Hjärteprojekt. Jobbigt att de inte kunnat leverera. Att marknaden kraschade upprepas många gånger. "Men ibland spelar det ingen roll hur mycket man försöker, det finns för många utomstående faktorer som gör det omöjligt att komma framåt."
"Vi ska vara ärliga och säga att vi inte kommer kunna lägga så mycket tid på WoA i höst. Som jag skrev ovan är ekvationen att jobba utan inkomst svår, och när det som jobbas fram inte används blir det ännu svårare. Men vi har vårt galleri som ska släppas, och tar gärna emot förslag på saker att använda det till." Vi ska vara stolta osv osv.

Hårdare ton från holders och fler holders som strömmar till och instämmer. Inget förtroende. Känner sig lurade. Många frågor om ekonomin i projektet. Flera har varit inne här och läst. Irritation över att det var så mycket fokus på att köpa. Frågor om koncernbidraget mm. Vissa verkar först nu fullt förstå att V&N själva höll uppe floor precis genom insider-köp mm.

A&S har ingen insyn i ekonomin, ska ha möte med V&N. Holders önskar svar på diverse frågor efter mötet.

Efter mötet kommer announcement om att discord stängs. Typ så.

Riktigt bra sammanfattning. Och helt galet allting. Undrar om A och S lackade på V&N till slut? Kanske började de inse att de använts som målvakter mer eller mindre. Man hade ju velat höra deras möte…
Citera
2023-08-20, 22:50
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Riktigt bra sammanfattning. Och helt galet allting. Undrar om A och S lackade på V&N till slut? Kanske började de inse att de använts som målvakter mer eller mindre. Man hade ju velat höra deras möte…

Låt oss inte heller glömma hon som var med V från början och skulle vara med i teamet på nåt vänster. Hon som skrev i sin blogg att det kändes som att hon hade lämnat en sekt. Kanske får S och A samma uppenbarande inom kort!
Citera
2023-08-20, 22:52
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Någon har startat Instagramprofil med Sanningen om WoA 👏🏼


https://instagram.com/sanningenomwoa?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Otroligt väl uppstyrt. Bra karusellposts med tydliga exempel och konkreta frågetecken. Ska följas och tipsas vidare. Bra jobbat till den som styrt upp och kudos till alla som fortsätter stå upp mot detta galenskap!
Citera
2023-08-20, 23:14
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Skönt att holders äntligen fattar att de är lurade.

Jag tror att många köpare förstått det en längre tid. Men vad ska man göra? Jag har blivit lurad på NFT:s som var dyrare än WoA. Skillnaden är att jag varit införstådd med risken och förstått att det kommer hända förr eller senare. Man får rycka på axlarna och gå vidare. Kan man inte det ska man inte lägga pengar på NFT:s. Sedan är det ju lite pinsamt också så inte det första man tar upp på after worken med kollegorna. Men visst, träffar väl närmare hjärtat när det är doxxade personer som köparna känner till och uppskattar sedan tidigare och dessutom svenskar. Det blir också lätt en form av choice-supportive bias där man bejakar sitt eget beslut. Det ligger också i ens eget intresse (i form av värdet på NFT:n) att inte sprida för negativ bild. Åtminstone inte förrän man hittat en greater fool att sälja vidare till. WoA hade ju aldrig någon andrahandsmarknad så den möjligheten har aldrig funnits.

Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Riktigt bra sammanfattning. Och helt galet allting. Undrar om A och S lackade på V&N till slut? Kanske började de inse att de använts som målvakter mer eller mindre. Man hade ju velat höra deras möte…

Jag vet inte vad de haft för intern överenskommelse. Det är vanligt att moderatorer i NFT-projekt avlönas på olika sätt, utan att ha någon egentlig makt eller insyn. Har aldrig hållit på med det själv men känner många. Det kan vara alltifrån att man är anställd i företaget på heltid med allt vad det innebär, till att man får lite ersättning i form av krypto eller NFT:s, eller att det är helt ideellt. Beror på projektet och vilka som ligger bakom. Man kan också outsourca allt som har med discord att göra till andra företag som bara jobbar med den biten. Förstod det som att A&S blev en del av "teamet" men vad det betyder vet jag inte.
Citera
2023-08-20, 23:22
  #1206
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstrutens
Någon har startat Instagramprofil med Sanningen om WoA 👏🏼


https://instagram.com/sanningenomwoa?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Mäktigt! Jag vill läsa mer om vad Vanja har raderat, vilka kommentarer som inte tillåts, och vilka obekväma frågor hon inte velat besvara och istället la ner projektet.
Citera
2023-08-20, 23:25
  #1207
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82
Otroligt väl uppstyrt. Bra karusellposts med tydliga exempel och konkreta frågetecken. Ska följas och tipsas vidare. Bra jobbat till den som styrt upp och kudos till alla som fortsätter stå upp mot detta galenskap!
Är du en holder? Vad fick dig i sådana fall att spekulera pengar i projektet?
Citera
2023-08-20, 23:47
  #1208
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Jag tror att många köpare förstått det en längre tid. Men vad ska man göra? Jag har blivit lurad på NFT:s som var dyrare än WoA. Skillnaden är att jag varit införstådd med risken och förstått att det kommer hända förr eller senare. Man får rycka på axlarna och gå vidare. Kan man inte det ska man inte lägga pengar på NFT:s

Fast just med woa har du en influencer, vanja, som har en stor följarskara. Hon har fram tills woa inte gjort något direkt scammigt, hon är en hyfsat relatable småbarnsmamma, hon figurerar i massa gammelmedia och gör reklam för stora kända varumärken. Det är inte konstigt eller korkat av folk att ha litat på henne. Det borde gå att lita på vad en sån person lovar.

Du skrev tidigare att nfts inte är som aktier. Men guess what, vanja har skrivit att det är precis som aktier (eller som att köpa en väska, eller ica kort, eller konsertbiljett). Lite naivt av folk att ta vanja på dom orden, men det är förståeligt.

Även om holderfolket faktiskt försökte kolla upp nfts utanför vanjas blogg så finns ju också massa dimridåer. Precis som du skriver, så är man inköpt på nfts så är det i ens intresse att man håller hypen uppe, eftersom det till stor del är en greater fool- ploj. Så det finns massa kändisar etc därute som vurmat över nfts. Vilket gör det svårt för folk att bilda sig en realistisk uppfattning om nfts verkliga natur.

Så på det stora hela tycker jag absolut inte att woaholders ska skylla sig själva. Sättet de blivit lurade på av vanja borde inte vara tillåtet, och borde medföra rättsliga konsekvenser. Det ska inte gå att sopa under mattan bara för att det är crypto.
Citera
2023-08-21, 00:05
  #1209
Medlem
Radjohuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Mäktigt! Jag vill läsa mer om vad Vanja har raderat, vilka kommentarer som inte tillåts, och vilka obekväma frågor hon inte velat besvara och istället la ner projektet.

Jag tänkte spana och spara ner så mkt som möjligt från hennes insta, men märkte till min förvåning att jag var blockad. Så knepigt, har aldrig skrivit nåt på hennes inlägg el annat som kan generera block, men...tyvärr.
Skrev istället en kommentar på bloggen, om varför hon raderar helt relevanta frågor samt varför hon blockar folk som kommer med undringar. Får se om den släpps igenom, ännu är den inte publicerad.
Citera
2023-08-21, 00:15
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Fast just med woa har du en influencer, vanja, som har en stor följarskara. Hon har fram tills woa inte gjort något direkt scammigt, hon är en hyfsat relatable småbarnsmamma, hon figurerar i massa gammelmedia och gör reklam för stora kända varumärken. Det är inte konstigt eller korkat av folk att ha litat på henne. Det borde gå att lita på vad en sån person lovar.

Du skrev tidigare att nfts inte är som aktier. Men guess what, vanja har skrivit att det är precis som aktier (eller som att köpa en väska, eller ica kort, eller konsertbiljett). Lite naivt av folk att ta vanja på dom orden, men det är förståeligt.

Även om holderfolket faktiskt försökte kolla upp nfts utanför vanjas blogg så finns ju också massa dimridåer. Precis som du skriver, så är man inköpt på nfts så är det i ens intresse att man håller hypen uppe, eftersom det till stor del är en greater fool- ploj. Så det finns massa kändisar etc därute som vurmat över nfts. Vilket gör det svårt för folk att bilda sig en realistisk uppfattning om nfts verkliga natur.

Så på det stora hela tycker jag absolut inte att woaholders ska skylla sig själva. Sättet de blivit lurade på av vanja borde inte vara tillåtet, och borde medföra rättsliga konsekvenser. Det ska inte gå att sopa under mattan bara för att det är crypto.

Okej, jag förstår vad du menar. Jag tycker att man som vuxen köpare ändå har ett stort eget ansvar att göra sin egen research när man köper något som heter "NFT" med något som heter "ethereum" och som ingen i ens omgivning ens vet vad det är. Man borde söka kunskap på fler håll. Men jag håller med dig - det ger en inte mer rätt att luras.

Förstår nu mer än för ett år sedan att V för målgruppen har ett förtroendekapital, och som jag skrev nyss så tycker jag att de varit oärliga i sin kommunikation om riskerna. Att aktivt skriva att sjukskrivna också kan köpa är ett riktigt underbetyg.

Och som jag skrev i något av mina första inlägg i tråden är skillnaden mot andra projekt också att de medvetet lockat in oinvigda för att "utbilda" samtidigt som de säljer sin egen NFT med löften som aldrig kan infrias. Det är som att jag skulle hålla en kvällskurs i aktiekunskap samtidigt som hälften av tiden går till att berätta hur man köper just min aktie, med tillhörande glädjekalkyler.
Citera
2023-08-21, 02:37
  #1211
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
...Men visst, träffar väl närmare hjärtat när det är doxxade personer som köparna känner till och uppskattar sedan tidigare och dessutom svenskar. Det blir också lätt en form av choice-supportive bias där man bejakar sitt eget beslut. Det ligger också i ens eget intresse (i form av värdet på NFT:n) att inte sprida för negativ bild. Åtminstone inte förrän man hittat en greater fool att sälja vidare till. WoA hade ju aldrig någon andrahandsmarknad så den möjligheten har aldrig funnits...

De har agerat så märkligt och korkat.

Med tanke på varumärket kunde de ha klarat sig bra om de hade haft lite transparens och köpt tillbaka när det visade sig att det inte blev någon dunderhit - tror jag. Många hade säkert accepterat en förlust om de fick se att pengar gått till löner och annat. Artister och andra måste ju få betalt.

Vad kostade varje bild till en början? Det måste ha funnits olika priser gissar jag, men vet inte. Och vad är vanligen andrahandsvärdet med andra NFTer?

Och hur hade de tänkt få det att fungera med en fysisk lokal? Skall det fungera måste de ju ständigt få in nya pengar. Kan de verkligen ha trott på det?

Cynisk som jag är tycker jag det luktar lurendrejeri från början, ett osedvanligt dumt ett, ifall Vanjas andra inkomster riskerar att försvinna.
Citera
2023-08-21, 07:48
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är du en holder? Vad fick dig i sådana fall att spekulera pengar i projektet?

Nej, är ingen holder. Följde Vanja för många år sedan, men avföljde när jag började känna att hon började leverera dubbelmoral och pengagirighet. Tappade helt enkelt förtroendet för henne. Så när allt detta uppdagades har jag följt sedan dag 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in