2023-08-20, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Det beror på vad du menar. Om du menar döma dig juridiskt så beror det på vilket land du är men om du menar döma dig moraliskt så går det visst. Oavsett så har du fel att det inte går.
Om inte rätt eller fel existerar så spelar det du anser vara moral ingen som helst roll för någon annan än dig själv. Varför ska man inte mörda någon om det gynnar en själv?
Citera
2023-08-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Om inte rätt eller fel existerar så spelar det du anser vara moral ingen som helst roll för någon annan än dig själv. Varför ska man inte mörda någon om det gynnar en själv?
Du antar att om Gud inte finns att det inte finns något rätt eller fel och jag säger att det antagandet är helt felaktigt.
Citera
2023-08-20, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Du antar att om Gud inte finns att det inte finns något rätt eller fel och jag säger att det antagandet är helt felaktigt.
Du kan aldrig säga att det finns något allmänt rätt eller fel om det inte finns någon högre makt, något syfte.
Citera
2023-08-20, 10:04
Medlem
Ballooonies avatar
Det är väl djuriska, själviska drifter som gör att vi följer moral om det inte är för Gud.

Vissa är så säkra vid sina världsliga positioner så de bygger sin moral på traditioner eller nåt. Stamtillhörigheten. Ta bort han därifrån "välfärden" och du ska se han börjar rucka på sitt bygge.
Börjar komma tvivel. Går inte leva på andra längre. Finner inte stöd..

Man har glömt Gud.
Nån får gärna förklara bättre.
Citera
2023-08-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Tråden utgår från deism, inte kristendom. Du förutsätter alltså att gott och ont existerar, men menar att kristendomens uppfattning om detta är felaktig?

För det första kan jag väl hålla med, men inte av samma anledning. Det jag kritiserar kristendomen för är deras tendens att döma människor för abstrakta obegripliga saker snarare än konkreta handlingar. Att stjäla är en handling som kräver en slags mekanisk manipulation i materiella världen. Den är observerbar. Men mina tankar och min "tro" är inte observerbar, om man inte anknyter dessa meningar till mina handlingar. Trots detta vill kristendomen döma mig för min tro som inte ens är observerbar.

Det är ju just det som är grundproblemet med deism. När folk tror att ”moral” utgår från en påhittad gud och definieras i en bok som ingen vet vem eller hur den ens blev skriven så kan ju ganska lätt förstå att det går åt hel-te.

Bibeln dvs Gud, säger ju både att:

- man ska hjälpa de sjuka, men samtidigt att man måste döda alla homosexuella. (2 Mos 20:13)

- att man behandla andra som man vill bli behandlad, men att det är helt ok att behandla kvinnor som lägre stående varelser. (1 Pet 3:1 mfl..)

-man ska visa förståelse och tålamod gentemot sina medmänniskor, men att det är också helt ok med massmord av tusentals och att ”döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor” om de av någon anledning inte på direkten köper hela gud-grejen. (4 Mos 31:17-18 ; 5 Mos 20:16-18 & 1 Sam 15:3)

- man ska inte vara avundsjuk på sin grannes egendom, men det är helt ok att att göra honom och hans fru till slavar och misshandla och våldta hand fru och döttrar (2 Mos 21 & 2 Mos 25:39-45)

-man ska respektera andra människor fattiga mat och kläder, men om man har tur att springa på en oskuld på stan och känner sig lite sugen, så är det helt ok att våldta henne så länge som man kan betala hennes pappa 50 silvermynt 5 Mos 25:28

Så hur vet man vad som är moraliskt eller omoraliskt genom att läsa bibeln eller tro på gud? Några förklaringar? För människor som som grundar sin moral på sekulära värderingar som inte har något med gud att göra vet nämligen direkt svaret på detta!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-08-20 kl. 11:30.
Citera
2023-08-20, 12:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
För att man inte vill!!!
För att som vuxen människa med en god moralisk kompass så vill du inte gå över lik för att gynna dig själv. Du vet att om du agerar på ett sätt som gör att andra mår dåligt, kommer du att må dåligt själv. Du kommer att känna ångest och få samvetskval.
Citera
2023-08-20, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
För att man inte vill!!!
För att som vuxen människa med en god moralisk kompass så vill du inte gå över lik för att gynna dig själv. Du vet att om du agerar på ett sätt som gör att andra mår dåligt, kommer du att må dåligt själv. Du kommer att känna ångest och få samvetskval.
Varför tror du det?
Citera
2023-08-20, 13:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Varför tror du det?
För att i min världsbild är det så. Då utgår jag från mig själv och människor i min omgivning.

Det ligger i människan natur att vilja vara god, vara en accepterad del av sin flock och att drabbas av samvetskval när man gjort fel.
Citera
2023-08-20, 13:12
Bannlyst
Citat:
För att i min världsbild är det så. Då utgår jag från mig själv och människor i min omgivning.

Det ligger i människan natur att vilja vara god, vara en accepterad del av sin flock och att drabbas av samvetskval när man gjort fel.
Och din världsbild är den som gäller?
Citera
2023-08-20, 13:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Och din världsbild är den som gäller?
Ja självklart. Ialkafall lika mycket som din eller som någon annans.

Religon är ett opium för folket, religon är skapad av människor i syfte att styra och kontrollera människor. Religon har ingenting med Gud att göra. Religon fråntar människor sin inre kompass över rätt och fel.
Citera
2023-08-20, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ja självklart. Ialkafall lika mycket som din eller som någon annans.

Religon är ett opium för folket, religon är skapad av människor i syfte att styra och kontrollera människor. Religon har ingenting med Gud att göra. Religon fråntar människor sin inre kompass över rätt och fel.
Vem har pratat om religion?
Citera
2023-08-20, 13:28
Medlem
det liknar "jag dödar dig inte bara för att det finns en lag mot det och inte för att jag bryr mig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in