2023-08-20, 13:41
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Vem har pratat om religion?
Sluta med oneliners, du är inte någon som ska lära mig något, eller få mig att inse något.

Reflektera på det jag skriver med dina egna tankar och ståndpunkter, annars ska vi avsluta här.

Vi talar för övrigt om religon för att tråden ligger under ämnet religon och handlar om gud och vad människor avhåller sig ifrån på grund av gudsfruktan.
Citera
2023-08-20, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Sluta med oneliners, du är inte någon som ska lära mig något, eller få mig att inse något.

Reflektera på det jag skriver med dina egna tankar och ståndpunkter, annars ska vi avsluta här.

Vi talar för övrigt om religon för att tråden ligger under ämnet religon och handlar om gud och vad människor avhåller sig ifrån på grund av gudsfruktan.
Du måste väl kunna erkänna att många tror på en högre makt utan att för den skull bekänna sig till någon religion?
Hört talas om tolvstegsprogrammet?
Citera
2023-08-20, 14:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du måste väl kunna erkänna att många tror på en högre makt utan att för den skull bekänna sig till någon religion?
Hört talas om tolvstegsprogrammet?
12-steg är förvisso en sekt, men de förespråkar inte att man ska hålla sig nykter i syfte att behaga gud, som du ser den.

Jag har aldrig förnekat en högre makt (även om jag är skeptisk till att, om den existerar, skulle bry sig om något så dumt som människor, och i synnerhet inte på individnivå.

Ett kollektivt brus finns det så klart. Där kan du välja att vara, men det är inte gudomliga tankar, utan alla levandes tankar.
Citera
2023-08-20, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
12-steg är förvisso en sekt, men de förespråkar inte att man ska hålla sig nykter i syfte att behaga gud, som du ser den.

Jag har aldrig förnekat en högre makt (även om jag är skeptisk till att, om den existerar, skulle bry sig om något så dumt som människor, och i synnerhet inte på individnivå.

Ett kollektivt brus finns det så klart. Där kan du välja att vara, men det är inte gudomliga tankar, utan alla levandes tankar.
Men då är vi ju ganska överens 👍
Citera
2023-08-20, 20:08
Medlem
Citat:
Du kan aldrig säga att det finns något allmänt rätt eller fel om det inte finns någon högre makt, något syfte.
Jag säger att oavsett gud så finns inget objektivt rätt eller fel men att vi kan ändå använda ett moraliskt system för att avgöra vad som är rätt eller fel beroende på målet med det systemet.
För finns en gud är det inget som säger att hans moral är rätt och att vi ska lyssna på vad hen tycker.
Citera
2023-08-20, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Jag säger att oavsett gud så finns inget objektivt rätt eller fel men att vi kan ändå använda ett moraliskt system för att avgöra vad som är rätt eller fel beroende på målet med det systemet.
För finns en gud är det inget som säger att hans moral är rätt och att vi ska lyssna på vad hen tycker.
Om det finns någon slags plan så finns det rätt och fel. Precis som det finns bra och dåliga drag i schack ifall man vill vinna.
Citera
2023-08-20, 21:30
Medlem
Citat:
Om det finns någon slags plan så finns det rätt och fel. Precis som det finns bra och dåliga drag i schack ifall man vill vinna.
Precis så utifrån målet med ett moraliskt system så kan man avgöra vad som är rätt eller fel. Men precis som reglerna i schack är målet subjektivt och finns ingen objektiv orsak till att välja just det målet.
Mitt mål när det gäller moral är välmående. Jag tror de flesta människor bryr sig om sitt välmående men det finns ingen objektiv orsak att göra det. Detta gäller samtliga moraliska system.
Citera
2023-08-20, 21:36
Bannlyst
Citat:
Precis så utifrån målet med ett moraliskt system så kan man avgöra vad som är rätt eller fel. Men precis som reglerna i schack är målet subjektivt och finns ingen objektiv orsak till att välja just det målet.
Mitt mål när det gäller moral är välmående. Jag tror de flesta människor bryr sig om sitt välmående men det finns ingen objektiv orsak att göra det. Detta gäller samtliga moraliska system.
Om man vill vinna i schack så är det fullkomligt objektiva val av drag.
Om man tror på en kärleksfull högre makt och en plan så blir valen man gör hyfsat objektiva.
Citera
2023-08-20, 21:45
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
det liknar "jag dödar dig inte bara för att det finns en lag mot det och inte för att jag bryr mig".
För mig handlar det mycket om att vara i kärleken nu. I tro..

Förut märkte jag att nåt fattades.
Så jag orkade inte vara nånting.

Jag var totalt oseriös. Kunde inte acceptera nåt alls med livet.

Börjar bli lite lättare nu när jag känner mig lite fullvärdig medlem.

Jag missbruka droger. Blandmissbruk och jag hade stulit,tagit nästan vad som helst så länge jag kom undan med det. Och risktagandet blev större..

Idag hittade jag minst 5g bra hasch!! Kasta det i sjön direkt.
Det var kanske 7g..

Fick lite panik för jag vet hur mycket jag tyckte om det förr. Det här var dunder röka. Helt sjukt att man hittar droger så nu.. då kunde ni låtit mig bo på ett hippie kollektiv och låtit mig röka sönder så jag tröttnade.

Samhället är helt sjukt vilka metoder man kör med. Det är rävspel. Kärleken är ett jäkla rävspel. Tänk att det blivit såhär. Att det ska krävas..

Kompisar som snattar i affärer för att se om man är benägen. Oh masters of reality.. jag trilla dit och fick statuera exempel.

Nu när jag inte kan (eller vill) röka så hittar jag..

Nu har jag satt mig in i min situation. Sanningen vägen och Livet i Jesus..

Det är första dagen i mitt liv.
Citera
2023-08-21, 07:07
Medlem
Citat:
Om man vill vinna i schack så är det fullkomligt objektiva val av drag.
Om man tror på en kärleksfull högre makt och en plan så blir valen man gör hyfsat objektiva.
Valen kan vara objektiva, precis som man kan göra objektiva val för mitt moraliska system som bygger på välmående. Men det finns inget objektivt som gör att man ska välja just det systemet. Så för att man ska komma överens om vad som är rätt och fel måste man först komma överens om vilket system som ska användas och där finns inget objektivt val.
Citera
2023-08-21, 08:24
Bannlyst
Citat:
Valen kan vara objektiva, precis som man kan göra objektiva val för mitt moraliska system som bygger på välmående. Men det finns inget objektivt som gör att man ska välja just det systemet. Så för att man ska komma överens om vad som är rätt och fel måste man först komma överens om vilket system som ska användas och där finns inget objektivt val.
Jepp, medhåll på att det är en fråga om vilket system man tror på.
Citera
2023-08-21, 09:15
Medlem
Citat:
Du kan aldrig säga att det finns något allmänt rätt eller fel om det inte finns någon högre makt, något syfte.
Klart man kan säga att det finns något allmänt rätt och fel utan en gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in