Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Tråden utgår från deism, inte kristendom. Du förutsätter alltså att gott och ont existerar, men menar att kristendomens uppfattning om detta är felaktig?
För det första kan jag väl hålla med, men inte av samma anledning. Det jag kritiserar kristendomen för är deras tendens att döma människor för abstrakta obegripliga saker snarare än konkreta handlingar. Att stjäla är en handling som kräver en slags mekanisk manipulation i materiella världen. Den är observerbar. Men mina tankar och min "tro" är inte observerbar, om man inte anknyter dessa meningar till mina handlingar. Trots detta vill kristendomen döma mig för min tro som inte ens är observerbar.
Det är ju just det som är grundproblemet med deism. När folk tror att ”moral” utgår från en påhittad gud och definieras i en bok som ingen vet vem eller hur den ens blev skriven så kan ju ganska lätt förstå att det går åt hel-te.
Bibeln dvs Gud, säger ju både att:
- man ska hjälpa de sjuka, men samtidigt att man måste döda alla homosexuella. (2 Mos 20:13)
- att man behandla andra som man vill bli behandlad, men att det är helt ok att behandla kvinnor som lägre stående varelser. (1 Pet 3:1 mfl..)
-man ska visa förståelse och tålamod gentemot sina medmänniskor, men att det är också helt ok med massmord av tusentals och att ”döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor” om de av någon anledning inte på direkten köper hela gud-grejen. (4 Mos 31:17-18 ; 5 Mos 20:16-18 & 1 Sam 15:3)
- man ska inte vara avundsjuk på sin grannes egendom, men det är helt ok att att göra honom och hans fru till slavar och misshandla och våldta hand fru och döttrar (2 Mos 21 & 2 Mos 25:39-45)
-man ska respektera andra människor fattiga mat och kläder, men om man har tur att springa på en oskuld på stan och känner sig lite sugen, så är det helt ok att våldta henne så länge som man kan betala hennes pappa 50 silvermynt 5 Mos 25:28
Så hur vet man vad som är
moraliskt eller
omoraliskt genom att läsa bibeln eller tro på gud? Några förklaringar? För människor som som grundar sin moral på sekulära värderingar som inte har något med gud att göra vet nämligen direkt svaret på detta!