2023-08-20, 13:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
...men för Sven Eriksson i Borås kanske det inte finns så mycket möjlighet när firman han jobbar på har knackig orderingång. Viker konjunkturen, kommer inte folk i gemen att kunna begära full inflationskompensation i ett läge där de kanske ska vara glada om de får behålla jobbet. Nu är vi inte riktigt där än, som tur är, men just sayin'.

Fundamentalt och självklart. Den svenska arbetslösheten är, precis som hushållens skuldsättning, bland de högsta i Europa. Arbetslösheten från juni-augusti ökat från 7,5-7,9% samtidigt som regeringen i veckan gick ut och flaggade för inom kort förväntad arbetslöshet på 8,4%. Låntagare kommer prioritera att betala sina bostadslån men det kommer samtidigt ske på bekostnad av konsumtion, minskad konsumtion leder till ökad arbetslöshet.

Internationell arbetslöshet:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Svenska hushållens skuldsättning (längre ned på sidan en bild som illustrerar ränteavdragets effekt och varför det bör slopas för att tvinga ned hushållens skuldsättning):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/
Citera
2023-08-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Och så länkar köttskallen till en artikel som handlar om nyproducerade bostadsrätter.

Det vet vi ju alla, att bostadsmarknaden till 100% består utav just detta.

Fucking lågpannor.

Einstein, nu handlar första inlägget om villor innan jag avgränsar med ett streck för att visa att jag övergår till något annat.
Citera
2023-08-20, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Skulle kalla det "realistisk syn" (återigen, gissning). Nu tror jag iofs du är lite trollish, men ska Herrens vilodag till ära ändå bevärdiga dig med ett svar:

Om nyproduktionen har jag inte uttalat mig i inlägget du citerade, så förstår inte varför du börjar yra om det. Men nåväl, vi kör väl in på det spåret om du så önskar:
Nyproduktionen har under stora delar av 2010-talet varit enormt skev, med stort fokus på små lgh (för att kunna ta ut höga m2-priser) samt premiumsegment. Vad Svennebanan född mellan '85-'98-ish ute i monarkin kan efterfråga, är funktionella boenden för familjebildande. Inte 38 kvm "tvåor" eller 49 kvm "treor" med en indirekt skuldsättning på 15kkr/m2.

Ser man på befolkningskurvan, går köttberget födda runt '90 (plusminus 5 år) in i familjebildaråldern nu. Alltså borde sådana boenden ha ett visst demografiskt tryck på sig. Samtidigt som små lägenheter, ettor och små tvåor (som nämnda köttberg nu efterlämnar), nu ska efterfrågas av de relativt fåtaliga födda runt '00. Man kan med visst fog hysa teorin om att små lägenheter kommer att tappa mest vid en hypotetisk dipp de kommande åren. Effekter som hjälper till är dels att studentboendena (hyresalternativen) har ökat markant under en tioårsperiod och räntorna har som bekant ökat, vilket torde minska incitamenten för 60/70-talistföräldrar att belåna villan så att 90/00-talistavkomman ska kunna köpa BR med deras hjälp.

För bostadsmarknaden generellt, kommer ingen större krasch om vi inte får en riktig frossa på arbetsmarknaden i kombination med dagens räntesatser eller högre. Då blir det skakigt. Men det kan bli svårt att fynda om man själv är utan jobb, så inte säkert att det vore ett gynnsamt läge ur "bofyndarkontext" heller.

Varför tror du jag trollar? Skrev om nybyggnation för du höll med om det i inlägget och det är så jobbigt att citera flera på det här skitforumet så det fick bli så. Jag tror du har en saknad insikt i inflationens allvar, och hur svensk bostadsmarknad endast prisdrivits av krediter. Om krediter inte blir dyrt håller jag med dig, priset ändras inte så mycket nominellt, men isf kommer inflationen krossa oss och gemene man blir de facto fattig. Om riksbanken faktiskt försöker åtgärda inflationen så tror jag du kommer få se den nominella priskrashen på bostäder folk pratar om. Lågkonjunktur är runt hörnet, inget snack om saken, och det kommer bli svårt för Sverige vilken väg nu riksbanken väljer åt oss. Historiskt sett låter riken valutan hellre dö än att åtgärda en svår inflation. Du nämner också barnfamiljer, men vad säger att vi inte kommer skifta mot ett barnafödande likt Japan eller Sydkorea? Då behövs inte lika många större bostäder, sen så kan man också bo trångt. Allt du försöker uttala dig om hänger på om krediter fortsätter att vara så extremt billigt som det forfarande är, men jag förstår inte varför du tror krediter kommer vara så billigt.
Citera
2023-08-20, 13:39
Medlem
Stigande arbetslöshet - check
Högsta inflationen på decennier - check
Minskande invandring - check
Mindre årskullar än tidigare år - check
Modesta löneökningar - check
Styrränta som ska fortsätta upp - check
Högsta utbudet på bostäder någonsin - check

Och bostadspriserna ska upp enligt bolånetorskarna?

Räkna INTE med stigande priser i höst.

KÖPARE - STRESSA INTE, SKAMBUDA!!!
Citera
2023-08-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fundamentalt och självklart. Den svenska arbetslösheten är, precis som hushållens skuldsättning, bland de högsta i Europa. Arbetslösheten från juni-augusti ökat från 7,5-7,9% samtidigt som regeringen i veckan gick ut och flaggade för inom kort förväntad arbetslöshet på 8,4%. Låntagare kommer prioritera att betala sina bostadslån men det kommer samtidigt ske på bekostnad av konsumtion, minskad konsumtion leder till ökad arbetslöshet.

Internationell arbetslöshet:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Svenska hushållens skuldsättning (längre ned på sidan en bild som illustrerar ränteavdragets effekt och varför det bör slopas för att tvinga ned hushållens skuldsättning):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Ja, det är denna eventuella "negativa spiral" som jag anser mest systemhotande i dagsläget. Har viss insyn i kontorshotell-sfären och det är många mindre företagare som har sagt upp sina hyresavtal det senaste året. Kan ju vara positivt - att de har 'vuxit ur kläderna' - men jag befarar not i de flesta fall.

Folk kommer att prioritera att betala boendet, ja. Det är i princip det sista man ger upp, efter den sista burken vita bönor i tomatsås är konsumerad. Det man ska hålla koll på, som en indikator, är antalet pausade amorteringskrav (om det finns statistik på det). Detta kan mycket väl vara en av sista säkerhetsventilerna som folk tar till.

Men just idag lever folk fortfarande gott. Priset på resor till medelhavet steg i somras pga hög efterfrågan. Men hotet finns absolut där på sikt och det kan gå snabbt - det gör det ofta vid lågkonjunkturer. Och det kommer att vara många som kommer att bli kvitt jobbet om konsumtionen sjunker. En paradox kan vara att centralbankerna då vill sänka räntan för att stimulera ekonomin, men i ett läge där inflationen då tar fart, blir det ju lite "damn if you do, damn if you don't". Så den exakta utgången är alltid lika svårförutsedd.

Sedan, med foliehatten lätt på svaj, kan man ju undra om inte sysselsättningsstatistiken redan är "friserad" med en massa "åtgärdsjobb" och dyligt. Ungdomar som läser Harry Potter-vetenskap under ett sabbatsår medan dom "kommer på vad de vill bli" räknas väl också som "sysselsatta"?

Känns som det kan bli blodigt ifall skiten träffar fläkten. Så vi får hoppas att den inte gör det
Citera
2023-08-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Stigande arbetslöshet - check
Högsta inflationen på decennier - check
Minskande invandring - check
Mindre årskullar än tidigare år - check
Modesta löneökningar - check
Styrränta som ska fortsätta upp - check
Högsta utbudet på bostäder någonsin - check

Och bostadspriserna ska upp enligt bolånetorskarna?

Räkna INTE med stigande priser i höst.

KÖPARE - STRESSA INTE, SKAMBUDA!!!

ooh yes. Vill de ha 3.3 så har vi lagt 2.9. Vi ska på ett objekt på tisdag, legat ute mer än ett år fram och tillbaka. Började på 4.4, var duktigt överprisat och nu är det nere på 3.7 å mäklaren uttryckt att 3.5 blir nog accepterat. Vi budar 3.2 till att börja med x)
Citera
2023-08-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
ooh yes. Vill de ha 3.3 så har vi lagt 2.9. Vi ska på ett objekt på tisdag, legat ute mer än ett år fram och tillbaka. Började på 4.4, var duktigt överprisat och nu är det nere på 3.7 å mäklaren uttryckt att 3.5 blir nog accepterat. Vi budar 3.2 till att börja med x)

Helt rätt.

Typiskt svensson att alltid blidka säljarna.

Det är köparnas marknad nu. Skambuda på.

Utbudet kommer bara att öka med tiden. Vilket gynnar köparna än mer.
Citera
2023-08-20, 13:54
Medlem
Citat:

Helt rätt.

Helt klart, och om man nu ska vara sån. Ifall folk inte vill betala det säljaren vill ha, är det verkligen ett skambud då eller är det ett realistiskt?
Hittar vi ett hus där vi verkligen känner att detta är helt jävla rätt, ja då kanske vi betalar lite mera.
Citera
2023-08-20, 13:56
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Einstein, nu handlar första inlägget om villor innan jag avgränsar med ett streck för att visa att jag övergår till något annat.
Sämsta efterhandskonstruktionen jag någonsin läst.
Citera
2023-08-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Helt klart, och om man nu ska vara sån. Ifall folk inte vill betala det säljaren vill ha, är det verkligen ett skambud då eller är det ett realistiskt?
Hittar vi ett hus där vi verkligen känner att detta är helt jävla rätt, ja då kanske vi betalar lite mera.

Så är det. Ordet "skambud" är ett sätt att skambelägga köpare.

Ordet bör ej användas. Det är psykologiskt ofördelaktigt för köpare.

Det är säljarna som är förvirrade om marknadspriserna.
Citera
2023-08-20, 13:57
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:

Helt rätt.

Skitbra att marknaden kommer igång, då ökar trycket och priserna igen!
Citera
2023-08-20, 14:01
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallekisjocke
Tydligen går det ingen nöd på de kommunala bostadsbolagen i alla fall...

https://www.skaraborgsnyheter.se/skaraborgs-och-riksnyheter/sa-mycket-tjanar-kommunen-pa-ditt-boende/

Det provocerar att de kommunala bostadsbolag börjat kryddat sina intäkter genom standardhöjande renoveringar, vilket för hyresgästen ger ökad hyra på 50-150% och ökad vinst för bolagen. Än mer provocerande är att vinsten inte hålls inom bolaget utan transfereras till kommunerna för att rädda den kommunbudget som grundskoleutbildade politiker inte har förmåga att hålla.

Exempel på hur de kommunala bostadsbolagen börjat systematisera smyghyreshöjningar:

1. Jag ville ha in TM/TT i min hyresrätt dvs direkt betala för installation och maskiner + eventuellt ta med maskinerna vid flytt. Tidigare har detta alltid varit tillåtet, nu gick det ej, istället ville bolaget ta hela kostnaden och höja hyran pga standardhöjning med 300kr/månad.

2. Köket renoverades enligt underhållsplan dvs nya luckor, bänkskivor vitvaror, tapeter och golv, detta skulle alltså inte ge påslag på hyran. Dock ville jag ha kakel istället stänkskiva, vilket inte tillhör standard. Även där ville jag betala hela kostnaden för material och arbete, vilket skulle innebära 1300kr enligt uppgift från bolaget. Snabbt ångrade de sig och informerade om att inte heller där fick jag betala kostnaden utan istället skulle det bli ett påslag på hyran för standardhöjning dvs 36kr/månad.

Mellan tumme och pekfinger innebär detta att hyrespåslaget för standardhöjningarna skulle innebära att standardhöjande material och arbetet är avbetalt inom ca 3 år, därefter vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in