2023-08-20, 10:24
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Japp du har helt rätt där. Den här var ju helt otroligt

Förmodligen skriver den här kommentatorn också kärleksbrev till Breivik. Känns som den typen av människa.

Mata inte vanjas kanal, skriv kommentarer till hennes blogginlägg här istället. Här har hon ingen makt. Och hon läser garanterat här.

HAHAHA! Det är väl Niklas eller Vanja själva bakom tangenterna. Kan inte tro att någon är så där hjärntvättad fortfarande. Hård cringe på ”Ni ska vara riktigt stolta över er själva, och vad spännande och fint det har varit för oss nybörjare att vara del av detta häftiga projekt i ett ämne vi nog annars hade väntat ytterligare 10 år innan vi hade nosat på. Tack!”

Jag funderar på att dra igång en egen kanal för att sammanfatta allt så att det är lätt för utomstående att förstå och kommentera. bloggbevakning verkar lägga locket på. Hon ska skriva nåt om några veckor - vem bryr sig då?
Citera
2023-08-20, 10:34
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Otrolig kommentar. Jo faktiskt Herr/ Fru kommunikationschef- det finns en hel del tvivlare.

Man undrar hur affärsplan och budget såg ut-OM det fanns. Att opensea skulle kunna ändra villkoren borde de kunnat se när de signade på för den plattformen och att inte ha någon plan för olika scenarier är sjukt oseriöst. Det är lätt att prata om att detta är ett långsiktigt hjärteprojekt- men vad har man öht gjort som är långsiktigt och strategiskt?

Tror att Openseas ändring kom lite otippat ändå. MEN det var ju inte det enda problemet med deras ”affärsplan”. Andrahandsförsäljningen var helt avstannad redan innan.

Jag tror de säkert hade någon glädjekalkyl nedskriven i excel, men inte mer än så.
Citera
2023-08-20, 10:35
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar

Det här är inte transparens eller äkta ursäkter, det är den sortens "äkthet" som passar med berättelsen hon velat skapa om sitt otroliga projekt och hur de kämpade som de visionärer de var.

Ja blogginlägget är falskt så det sjunger om det. Vanja gör damage control inför bloggbevaknings granskning. Det är det här fluffet hon vill att hennes ovetande följarskara ska ta till sig. Vanja vill skapa narrativ precis som du säger, "vi gjorde allt men marknaden kraschade!".

Man känner också den narcissistiska undertonen att vanja faktiskt upplever att det är hon själv det är synd om. Hon gjorde sitt bästa och världen är emot henne, det är synd om vanja snyft!

Jag vill poängtera, som har sagts förut, att marknaden för nft var kraschad flera veckor innan woas mint. Vanja hade alla korten på bordet och det var helt avhängigt V & Ns valda agerande att det gick som det gick för woa.

Att skylla på en kraschad marknad är därför helt befängt.
Citera
2023-08-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
HAHAHA! Det är väl Niklas eller Vanja själva bakom tangenterna. Kan inte tro att någon är så där hjärntvättad fortfarande. Hård cringe på ”Ni ska vara riktigt stolta över er själva, och vad spännande och fint det har varit för oss nybörjare att vara del av detta häftiga projekt i ett ämne vi nog annars hade väntat ytterligare 10 år innan vi hade nosat på. Tack!”

Jag funderar på att dra igång en egen kanal för att sammanfatta allt så att det är lätt för utomstående att förstå och kommentera. bloggbevakning verkar lägga locket på. Hon ska skriva nåt om några veckor - vem bryr sig då?

Jag tror detta vore toppen! Det GÅR att sammanfatta utan allt krypto-mumbo-jumbo... det är ju mest det som utgjort rökridåer, det här är ju inget avancerat tekniskt egentligen alls. En sådan kanal kan man ju länka i kommentarsfältet på bloggbevakning också när folk gång på gång undrar vad det hela handlar om.
Citera
2023-08-20, 10:45
Medlem
Citat:
Tror att Openseas ändring kom lite otippat ändå. MEN det var ju inte det enda problemet med deras ”affärsplan”. Andrahandsförsäljningen var helt avstannad redan innan.

Jag tror de säkert hade någon glädjekalkyl nedskriven i excel, men inte mer än så.

exakt, det var ju inte när openseas ändring kom som projektet dog.
Citera
2023-08-20, 10:52
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leopardlekar
exakt, det var ju inte när openseas ändring kom som projektet dog.

Ja men vanja blandar om korten på vad som hänt från början till slut.

Men de största dragen är:

Verkligheten, enligt time line
-V&N satsar sitt eget kapital för att skapa nft kollektion (och här kostar det såklart med smart contracts, konstnären etc)
-marknaden för nft kraschar
-v&n mintar
-v&n plockar tillbaka pengar för kapitalet de satsade så att dom själva inte går minus
-v&n sätter sprätt på resten alla pengar

Verkligheten enligt vanja
-v&n satsar sitt eget kapital
-v&n mintar
-v&n jobbar gratis och gör sitt bästa
-nft marknaden kraschar
-v&n gör det som är bäst för woa och stänger ned
Citera
2023-08-20, 10:52
Medlem
Citat:

Jag kommer att följa din kanal slaviskt isf, och många andra också, så gör det!!!!
Citera
2023-08-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Ja blogginlägget är falskt så det sjunger om det. Vanja gör damage control inför bloggbevaknings granskning. Det är det här fluffet hon vill att hennes ovetande följarskara ska ta till sig. Vanja vill skapa narrativ precis som du säger, "vi gjorde allt men marknaden kraschade!".

Man känner också den narcissistiska undertonen att vanja faktiskt upplever att det är hon själv det är synd om. Hon gjorde sitt bästa och världen är emot henne, det är synd om vanja snyft!

Jag vill poängtera, som har sagts förut, att marknaden för nft var kraschad flera veckor innan woas mint. Vanja hade alla korten på bordet och det var helt avhängigt V & Ns valda agerande att det gick som det gick för woa.

Att skylla på en kraschad marknad är därför helt befängt.

Ja just detta. Att skylla på allt utom sitt eget agerande är helt befängt.

Throw back till ännu en fantastisk artikel:

”Vanja Wikström satsar allt på NFT: “Vi sätter hela vårt rykte, vår personlighet och yrkesmässighet på spel”

https://www.breakit.se/artikel/32810/vanja-wikstrom-satsar-allt-pa-nft-vi-satter-hela-vart-rykte-personligt-och-yrkesmassighet-pa-spel
Citera
2023-08-20, 12:26
Medlem
Citat:

https://woaholder.wordpress.com/ Har påbörjat ett fint arbete med detta.
Citera
2023-08-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Ohh, intressant.

”Vill också vara extremt tydlig med att jag och Niklas har NOLL att vinna men ALLT att förlora på att försöka "lura" in tusentals personer i något skumt. Vi sätter ALLT on the line här: Vårt rykte, vårt privata kapital, förtroendet för oss som såväl mänskor som entreprenörer. Gör vi folk besvikna nu genom att medvetet lura in dem i ett värdelöst projekt där alla förlorar sina pengar är vi ju slut. Då bränner vi alla broar både i affärsvärlden och på ett privat plan genom att krascha allt det förtroende vi båda ägnat hela våra arbetsliv åt att bygga upp. Ett självmordsuppdrag, på alla plan. Och UPPENBARLIGEN inget vi är särskilt sugna på att syssla med. ”

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/svar-pa-era-fragor-2-hur-investerar-man-vad-ar-riskerna-vilket-ansvar-har-jag-niklas-med-mera/

Ser också Vanja bedyra innan mint att värstascenariet också är win win eftersom man kommer ha ett superfint digitalt konstverk, coworkingspace, gratis konserter och annat kul.
Citera
2023-08-20, 13:38
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj

Grymt bra! Det känns som ett arkiv för research typ. Jag tänkte mer enkla Instagram-inlägg som förklarar olika delar i den här soppan. Tror man behöver bryta ner det ganska mycket för att folk ska förstå och för att omfattningen blir tydlig. Jag har börjat, återkommer när jag är igång.

Om någon har lust att slänga ett öga på inläggen innan jag postar får ni gärna dra ett DM.
Citera
2023-08-20, 13:41
Medlem
Jag vill egentligen bara upprepa vad jag skrev i mitt första inlägg här för ett år sedan.

V&N återkommer till att det var marknadens fel. Men som flera av oss sagt länge kan man om man är det minsta seriös inte räkna med att den tulpanmani som rådde 21/22 skulle hålla i sig. Att det skulle vända förr eller senare var uppenbart också för de NFT-frälsta. Tycker fortsatt det är svårt att förstå hur kalkylen såg ut från början. Man räknade kallt med att sälja och omsätta i klass med de bäst säljande projekten? Förstår inte hur man öht kan ha det som utgångspunkt. Givet följarantal på olika plattformar var WoA i web3-sammanhang alltid ett litet obskyrt nisch-projekt som knappt någon kände till. Inget fel med just det i sig, men då får löftena och affärsplanen också vara därefter.

Nästa problem är att den ekonomiska planen helt tycks bygga på att intäkter från mint och royalties skulle finansiera fysisk hub, löner och allt vad det var tal om. Ändå fortsatte de lova att hubben mm skulle bli av långt efter att det var tydligt hur låg efterfrågan det var. Det är inte marknadens fel.

En seriös start-up inom vilken bransch som helst kan ju inte räkna med att intäkterna från den produkt/tjänst man säljer direkt ska kunna bära kostnaderna. Start-ups finansieras med riskkapital, går länge med förlust och vill sig allt väl kan man så småningom börja gå med vinst. V skriver här att de skulle använda "en stor del" av sitt eget livskapital för att driva WoA:

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/svar-pa-era-fragor-2-hur-investerar-man-vad-ar-riskerna-vilket-ansvar-har-jag-niklas-med-mera/

Finns det något som tyder på att de gick in med stor del eget kapital i WoA? Tror inte det.

För att fortsätta på V:s inlägg ovan är riskavsnitten bra läsning: "Vad gäller risken att förlora pengar på NFT-projekt så skulle jag säga att den absolut största risken är att man investerar i ett projekt vars team inte genomför visionen/affärsplanen." Se där. Sedvanliga friskrivningsformuleringar till trots så tycker jag att de medvetet tonar ner riskerna med NFT:s. Specifikt skrivs till och med att man kan köpa även om man är sjukskriven??? Hjälp. Att röra allt som har med krypto och NFT:s att göra har alltid varit förenat med extremt hög risk. Jag är intresserad av web3 men skulle aldrig rekommendera någon jag känner privat att hålla på med det som investeringsform, vare sig då under vintern 21/22 eller nu.

Om jag samtidigt ska rikta en mindre men välmenande känga till köparna så är det köparens ansvar att förstå vad man har köpt. Visst, de har blivit lurade med helt orealistiska löften. Inget tvivel om det. Tycker allt talar för att de tog pengarna själva. Men jag ser en del kommentarer nu från köpare att de "kräver svar" på det ena och det andra. Att köpa en NFT är inte att vara en aktieägare med frågerätt eller rätt till insyn i företagets arbete eller räkenskaper. Om en WoA-NFT i ett konsumenträttsligt sammanhang kan betraktas som en biljett till något som aldrig blev av låter jag vara osagt, men då får man nog som köpare med stor möda driva det civilrättsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in