Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Tror också det. Kanske att vi kan se ett ytterligare nominellt fall på 5-10%, ifall omvärldsfaktorer/inflation inte går åt det bättre hållet under det närmaste året. Sedan tror jag dock det nominella fallet tar stopp. Bostäder har redan backat mycket realt då. Tänk att kanske kunna köpa en lägenhet till 2018-pris för din 2024-lön, det är inte kattskit ändå!
Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Jag tror på en botten på c.30-40% under dagens nivåer, med vändning om 2-4 år. Därefter ökande i takt med inflationen.
Jag tror mer på Vrålåks tanke. Är extremt björnigt lagd men nånstans måste man ta vissa saker i beaktande.
- Lönerna kommer stiga, vilket folk kommer kalkylera in.
- Flera köpare kommer tänka ”härda ut ett par år, sen blir det kanske fin vinst om 10 år”
Varför jag inte tror på 30-40% ner. Det skulle göra snittpriset 4,5-5,0 miljoner för en villa i Storstockholm. Då kliver många ”cash buyers” in. Dessa cash buyers, som de kallas i USA, är gamla pengar, investerare, utländskt folk, folk med avbetald villa som inte är rädda för att ta hypotekslån och köpa en till villa m.m.
Det är många som då blir mindre beroende av bolån, på den nivån.
Och 30-40% ner är också orimligt i sig då en ny byggnad kostar 3-4 miljoner idag. Lägg till mark och en massa avgifter på det så är det svårt att komma ner så långt mycket mer än 5 miljoner för hus inkl allt. Så nånstans finns denna naturliga botten också.
Jag tror man är nyktrast om man räknar med 4, 7 eller 9,5% tapp kommande året. Men sen tar det definitivt stopp på nedsidan, nominellt. Med det sagt kan realpriserna fortsätta pressas ett tag, men det kommer löneökningar och inflationstakten bestämma.
Min mest kvalificerade gissning, dragen ur röven.
Dec 2024 -6% lägre än idag
(Realt -12% lägre än idag)
Dec 2025 -4% lägre än idag
(Realt -14% lägre än idag)
Dec 2025 priser som idag
Realt -11% lägre än idag (här tror jag löneökningstakten 2025 klår inflationstakten med råge och mildrar realfallet).
Realt tror jag vi kan vara tillbaka på dagens nivåer till 2028-2030.
Då står vi i min mening också ca 15-25% nominellt än idag.
Observera gissar.