2023-08-19, 20:07
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Senaste gången räntan var så här hög var slutet av 2011. https://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-listrantor-2011-2018.html

Från 2011 till 2022 gick SCB fastighetsindex upp 89% [1] (hela riket). Samtidigt som lönerna gick upp 32% [2] (samtliga sektorer).

1. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

2. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/loneutveckling/

Så det är en bit kvar till samma ratio som 2011.
Så trots höga räntor, gick priserna upp. Och vad är det som säger att lönerna inte kan gå upp framöver?

History does repeat itself.
Citera
2023-08-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Så trots höga räntor, gick priserna upp. Och vad är det som säger att lönerna inte kan gå upp framöver?

History does repeat itself.

Räntan gick ner nästan oavbrutet mellan 2011 och 2022. Du kanske skulle stanna upp och fundera lite innan du postar strunt?
Citera
2023-08-19, 20:11
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Räntan gick ner nästan oavbrutet mellan 2011 och 2022. Du kanske skulle stanna upp och fundera lite innan du postar strunt?
Mm. Just det. Räntan gick ner igen.

Vad tror du kommer hända med bostadspriserna när räntan går ner även denna gången?

Den höjdes mellan 2008-2011 (om jag inte är fel ute?) och därefter sänktes den igen. Även denna höjningen kommer mynna ut i en sänkning framöver. Som alla andra räntehöjningar.

Vad säger domedagsprofeten? Är denna inflationsresan och krisen unik? Om så, förklara gärna för oss alla här i tråden hur.
Citera
2023-08-19, 20:16
Medlem
Citat:

Vad tror du kommer hända med bostadspriserna när räntan går ner även denna gången?

Den höjdes mellan 2008-2011 (om jag inte är fel ute?) och därefter sänktes den igen. Även denna höjningen kommer mynna ut i en sänkning framöver. Som alla andra räntehöjningar.

Vad säger domedagsprofeten? Är denna inflationsresan och krisen unik? Om så, förklara gärna för oss alla här i tråden hur.

Vart tror du händer när räntan fortsätter höjas?

Inflationen är 10 % just nu och skall ned under 2 %.
Citera
2023-08-19, 20:18
Medlem
Citat:

Kolla usd/sek 2009-2011.

Jämför med idag.
Citera
2023-08-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tror också det. Kanske att vi kan se ett ytterligare nominellt fall på 5-10%, ifall omvärldsfaktorer/inflation inte går åt det bättre hållet under det närmaste året. Sedan tror jag dock det nominella fallet tar stopp. Bostäder har redan backat mycket realt då. Tänk att kanske kunna köpa en lägenhet till 2018-pris för din 2024-lön, det är inte kattskit ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tror på en botten på c.30-40% under dagens nivåer, med vändning om 2-4 år. Därefter ökande i takt med inflationen.

Jag tror mer på Vrålåks tanke. Är extremt björnigt lagd men nånstans måste man ta vissa saker i beaktande.

- Lönerna kommer stiga, vilket folk kommer kalkylera in.
- Flera köpare kommer tänka ”härda ut ett par år, sen blir det kanske fin vinst om 10 år”

Varför jag inte tror på 30-40% ner. Det skulle göra snittpriset 4,5-5,0 miljoner för en villa i Storstockholm. Då kliver många ”cash buyers” in. Dessa cash buyers, som de kallas i USA, är gamla pengar, investerare, utländskt folk, folk med avbetald villa som inte är rädda för att ta hypotekslån och köpa en till villa m.m.

Det är många som då blir mindre beroende av bolån, på den nivån.

Och 30-40% ner är också orimligt i sig då en ny byggnad kostar 3-4 miljoner idag. Lägg till mark och en massa avgifter på det så är det svårt att komma ner så långt mycket mer än 5 miljoner för hus inkl allt. Så nånstans finns denna naturliga botten också.

Jag tror man är nyktrast om man räknar med 4, 7 eller 9,5% tapp kommande året. Men sen tar det definitivt stopp på nedsidan, nominellt. Med det sagt kan realpriserna fortsätta pressas ett tag, men det kommer löneökningar och inflationstakten bestämma.

Min mest kvalificerade gissning, dragen ur röven.

Dec 2024 -6% lägre än idag
(Realt -12% lägre än idag)

Dec 2025 -4% lägre än idag
(Realt -14% lägre än idag)

Dec 2025 priser som idag
Realt -11% lägre än idag (här tror jag löneökningstakten 2025 klår inflationstakten med råge och mildrar realfallet).

Realt tror jag vi kan vara tillbaka på dagens nivåer till 2028-2030.
Då står vi i min mening också ca 15-25% nominellt än idag.

Observera gissar.
Citera
2023-08-19, 20:19
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Vart tror du händer när räntan fortsätter höjas?

Inflationen är 10 % just nu och skall ned under 2 %.
Skicka gärna, väldigt gärna källor och siffror på att inflationen ligger på 10%. Tror RB kommer hålla ett krismöte då.

Skynda!
Citera
2023-08-19, 20:21
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Kolla usd/sek 2009-2011.

Jämför med idag.
Hur tog vi oss ur "dollarkrisen" 2001?

Den kostade då 11 kronor. Styrräntan låg på 3.5%. Och ändå vände det runt.

Grusar det dina spådomar?
Citera
2023-08-19, 20:22
Medlem
Citat:
Skicka gärna, väldigt gärna källor och siffror på att inflationen ligger på 10%. Tror RB kommer hålla ett krismöte då.

Skynda!

Lever du under en sten? Ja, riksbanken bör hålla krismöten men det kanske du inser först nu.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/
Citera
2023-08-19, 20:23
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att svensken inte skulle kunna bli mer effektiv?

För att vara ett land på 10 miljoner invånare (varav 6-7 kanske är svenska på riktigt) har vi väl ändå ganska framstående industriella och finansiella framgångsrika år bakom oss?

Finns få land med såpass få invånare som vi har, som är så brutalt starka när det kommer till industrier, varumärken och uppfinningar.

Jo, historiskt har Sverige haft ett väl effektiviserat samhälle som tillåtit föräldraledighet, massa semester, OB-tillägg mm men det måste såklart vara balans mellan folk som jobbar och folk som inte gör det.

Man kan säga mycket om det men att det finns ingen naturlag som gör att löner skulle öka med inflationen om det inte är svensk produktion som är inflationsdrivande
Citera
2023-08-19, 20:25
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Lever du under en sten? Ja, riksbanken bör hålla krismöten men det kanske du inser först nu.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/
KPIF (som avser det Riksbanken har som mål avseende 2% inflationstakt) ligger på 6.4%.

Är du lite bombad eller?
Citera
2023-08-19, 20:26
Medlem
Citat:
Hur tog vi oss ur "dollarkrisen" 2001?

Den kostade då 11 kronor. Styrräntan låg på 3.5%. Och ändå vände det runt.

Grusar det dina spådomar?

Tidigare toppar varade i månader. Denna gång varar det i flera år. Extremt stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in