2023-08-16, 19:45
Medlem
Det är ingen myt utan en lögn. Finns massa såna här böcker med sportgrodor som någon tjänat pengar på och frågan är om ens hälften av "citaten" är riktiga.
Citera
2023-08-16, 19:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Det är ingen myt utan en lögn. Finns massa såna här böcker med sportgrodor som någon tjänat pengar på och frågan är om ens hälften av "citaten" är riktiga.

Lögn och lögn. Uppenbarligen är det med största sannolikhet (även) ett falskt minne, då många många kommer in i tråden och påstår sig minnas citatet.
Citera
2023-08-16, 19:52
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Kan det vara en helt annan sport och något helt annat som sagts av en annan person?

Jag tror att det kan cmvara så!

LL
Citera
2023-08-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Lögn och lögn. Uppenbarligen är det med största sannolikhet (även) ett falskt minne, då många många kommer in i tråden och påstår sig minnas citatet.

Ja så blir det ju när folk har läst ett citat tillräckligt många ggr. Men jag menar den första personen som hittade på citatet.
Citera
2023-08-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Så Arne har också falska minnen om det här och sitter och mytar i TV?

Vafan, klippet är väl borta från SVT bara. Redigerat eller vad fan som helst. Jag är 100% säker på att jag hört det här. Vi snackade om det i plugget dagen efter flera grabbar och alla hade hört samma sak.

https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Arne beskriver det exakt så som jag minns det.

Troligtsvis hade någon i klassen läst "floskeltoppen" i aftonbladet och berättar detta roliga citat. Man ser framför sig detta och hör Arnes röst,. Efter ett tag tror man själv att man hörde det
Citera
2023-08-16, 21:23
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Fotbolls-VM 1994 spelades 17 juni-17 juli. Gick du i sommarskola?

Haha! Ett inlägg värdigt tråden 🥇
Citera
2023-08-19, 01:33
Medlem
Jag kommer ihåg citat. Det var VM 1994 och inre 1990.

Dock har nog svt raderat det.
Citera
2023-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jag kommer ihåg citat. Det var VM 1994 och inre 1990.

Dock har nog svt raderat det.

Äntligen någon som kommer ihåg!
Seriöst, det är 100 % säkert att det inte är från -94 .
och nära 100 % att det aldrig sagts överhuvudtaget..
Citera
2023-08-19, 15:29
Medlem
Det är fascinerande att det finns en så här pass stor tråd om någonting som är alldeles självklart och som borde ha setts av minst ett gäng hundra tusen (kanske t.o.m +1 miljon) svenska medborgare! Ska tillägga att jag självklart inte har orkat läsa hela tråden, men jag har skummat litet i den och jag tänkte att det är konstigt att ingen (utifrån vad jag läst) har berättat hur det ligger till!

Så låt mig då berätta hur det ligger till. Året var 1990 (då jag bara var en liten pöjk som satt och kollade på fotboll med min bror och min far medan morsan sprang fram och tillbaka) och då så spelades det en fotbollsmatch i VM i Italien mellan England och Kamerun. Sverige var också med i detta fotbolls VM, Olle Nordin hette tränaren på den tiden, men Sverige hade tyvärr nesligt förlorat med 1-2 i alla gruppspelsmatcher.

Hursomhelst så mötte det afrikanska succélaget Kamerun i kvartsfinalen England. Kamerun ledde matchen men England fick in en sen kvittering på straff. I förlängningen fick England ytterligare en straff (som också avgjorde matchen) och det var precis innan straffen slogs som kameran zoomade in på Kameruns avbytarbänk och som kommentatorn kläckte ur sig de bevingade orden "Och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk!"

Min pappa började skratta, och en granne som hade kommit in och knäppt en öl tillsammans med farsan skrattade högt han också. Jag och min bror som var små då förstod inte riktigt vad som var så kul först, men när vi förstod att det handlade om att Kameruns spelare var negrer så började vi också skratta högt och det var en allmänt rolig familjestund. Jag minns att till och med morsan kom springande in i vardagsrummet utifrån köket eller vart hon nu höll till just då på den tiden och undrade vad allt ståhej handlade om.

Hursomhelst, när morsan och farsan flyttade från huset till en central lägenhet istället (detta är ca. fem år sedan) så hjälpte jag och brorsan dem att flytta alla deras saker. Bland annat så hittade jag då en massa gamla VHS-band, farsan hade bandat in inte bara den här matchen utan också Sveriges två första gruppspelsmatcher och några matcher, till bl.a. då matchen mellan England och Kamerun plus semifinalerna och finalen. Han hade också bandat samtliga Sveriges matcher ifrån Sveriges fotbolls-VM 1994.

Eftersom jag är en riktigt fotbollsnörd så ville jag se om Sveriges matcher ifrån 1994 då vi tog brons och jag såg faktiskt alla dom matcherna. Det var en riktig nostalgitripp att se dom matcherna. Sveriges matcher ifrån VM 1990 ville jag inte se om eftersom dom förlorade alla gruppspelsmatcher men eftersom jag är ett stort fan av Engelsk fotboll så såg jag alla Englands matcher och också finalen ifrån 1990.

Så detta var inte alls så länge sen, tror att det var år 2018 som jag såg matchen på VHS och jag minns att när England kvitterade så fnittrade jag litet barnsligt för mig själv och tänkt att "nu kommer neger-kommentaren" men det gjorde den inte. Sen kom jag på att just ja, då måste det ju vara i förlängningen som kommentaren kommer och det gjorde den också vid andra straffen.

Sen ska väl ärligt talat sägas att så vansinnigt kul som jag ville komma ihåg att det var var det ju inte så jag skrattade inte lika hejdlöst som jag gjorde som liten pöjk tillsammans med min far, bror och grannen den där gången år 1990, men visst, litet grann småflinade jag väl för mig själv eftersom jag ändå kom ihåg den mysiga lilla händelsen nästan trettio år senare...
Citera
2023-08-19, 15:42
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Så låt mig då berätta hur det ligger till.

Du är inte den första med historier som denna, problemet är att folk i tråden har varit till kungliga biblioteket och titta på matchen där. Citated finns inte.
Citera
2023-08-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Du är inte den första med historier som denna, problemet är att folk i tråden har varit till kungliga biblioteket och titta på matchen där. Citated finns inte.

Va?! Vilka fan har gjort det?! Jag har det på band, skämtar du med mig? Nu måste jag nästan ta och åka hem till farsan och låna hans gamla VHS igen om han har kvar den i källaren, banden vet jag att han har kvar så dom kan jag låna igen bara. Du skojar inte med mig alltså? Det är folk som har tittat på inspelning och kommentaren är inte där?!

Det kan omöjligt stämma! Det är en sak om jag hade misstagit mig om ett minne för över trettio år sedan då jag var liten, men här snackar vi alltså ett minne jag fått bekräftat för ca. fem år sedan! Det är inget jag bara fått för mig. Vilka är det som varit på kungliga biblioteket och kollat, vilka användare?

Fyfan va fascinerande
Citera
2023-08-19, 15:57
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Va?! Vilka fan har gjort det?! Jag har det på band, skämtar du med mig? Nu måste jag nästan ta och åka hem till farsan och låna hans gamla VHS igen om han har kvar den i källaren, banden vet jag att han har kvar så dom kan jag låna igen bara. Du skojar inte med mig alltså? Det är folk som har tittat på inspelning och kommentaren är inte där?!

Det kan omöjligt stämma! Det är en sak om jag hade misstagit mig om ett minne för över trettio år sedan då jag var liten, men här snackar vi alltså ett minne jag fått bekräftat för ca. fem år sedan! Det är inget jag bara fått för mig. Vilka är det som varit på kungliga biblioteket och kollat, vilka användare?

Fyfan va fascinerande

Jag tycker inte du behöver gå och kolla någon VHS. Jag tror dig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in