Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Jag kommer om allt går enligt planerna under de kommande 12 månaderna sälja av en lägenhet. Vinsten från denna bör vara tillräcklig för att lösa ut huslånet. En viss buffert (via ISK) har jag redan idag. Ett alternativ är att behålla dagens bolån och istället ta vinsten från försäljningen och stoppa in på en bred indexfond, börsen har ju historiskt haft en större avkastning än vad jag betalar i ränta.
Vad som ändå får mig att fundera över frågan är att vi endast ges ett liv att leva. Betalar jag av huslånet får jag varje månad till övers de summor som jag betalar i ränta och amortering. Stoppar jag in pengarna på börsen så kommer de om jag känner mig själv rätt bara ligga där och växa i årtionde efter årtionden. Men hur mycket behov har man av pengar som pensionär när livet består av Bingolotto och mata ankorna i parken?
Hur tänker ni kring detta? Det handlar ju om så mycket mer än en matematisk uträkning. Är en fågel i handen bättre än tio i skogen?
Intressanta funderingar, som du säger så har det historiskt sett över tid varit bättre att vara investerad på börsen än skuldfri. Fast en bra nattsömn som skuldfri är svår att värdera ekonomiskt. Var själv skuldfri mellan två ägda bostäder och den känslan var riktigt skön.
Själv har jag lite liknade funderingar gällande amortering kontra investeringar. Genom att ändra min livsföring så kan jag frigöra lite extra varje månad som skulle kunna användas till amortering eller investering så det räknade jag lite på.
Mina förutsättningar:
Lån 850000
Ränta 4,69
Amortering 1525
Avkastning 7
Extra amortering eller investering 3000
Antar att räntan är oförändrad över tid
Alternativ 1, oförändrad livsföring, bara amortera och bränn resten lönen. Fortsätta med detta i 47 år och har då bränt totalt 1777000 när lånet är betalt.
Alternativ 2, amortera hårdare
16 år kvar tills lånet är betalt och då har det kostat 1160000 i ränta och avbetalningar.
Alternativ 3, investera och normal amortering.
Efter 12 år har jag då 640000 vilket räcker till att lösa lånet. Har då lagt ut 1035000 på ränta, amortering och investering.
Ekonomiskt sett så är alternativ 3 det rätta. Men för att hålla motivationen uppe så kanske alternativ 2 är bättre då man ser hur både skuld och räntekostnad sjunker varje månad. Dessutom blir månadskostnadaden lägre jämfört med alternativ 3.
Om vi jämför alternativ 2 och 3 vid tidpunkten för alternativ 3's slutförande så då har alternativ 2 kostat 80000 mindre och då ligger skulden på 200000. I alternativ 2 finns det med andra ord utrymme för lite extra amortering. Tanken väcks nu för att skapa alternativ 4 där vi även amorterar besparingen i ränta med alternativ 2. Får återkomma senare med lite beräkningar på detta.
På något vis känns det som att investera eller amortera leder till någon form av filosofi, vad som har varit klokast historiskt ekonomiskt sett är kanske inte det som ger mest välbefinnande för personen. Dessutom vet inte jag hur ekonomin utvecklar sig i framtiden.
Det viktigaste är nog att ta hand om sin ekonomi grundat på medvetna beslut.
TS, i ditt fall skulle jag troligen lösa lånet och sedan investera motsvarande ränta och amortering varje månad.