2023-08-15, 10:00
Medlem
hakro807s avatar
Jag kommer om allt går enligt planerna under de kommande 12 månaderna sälja av en lägenhet. Vinsten från denna bör vara tillräcklig för att lösa ut huslånet. En viss buffert (via ISK) har jag redan idag. Ett alternativ är att behålla dagens bolån och istället ta vinsten från försäljningen och stoppa in på en bred indexfond, börsen har ju historiskt haft en större avkastning än vad jag betalar i ränta.

Vad som ändå får mig att fundera över frågan är att vi endast ges ett liv att leva. Betalar jag av huslånet får jag varje månad till övers de summor som jag betalar i ränta och amortering. Stoppar jag in pengarna på börsen så kommer de om jag känner mig själv rätt bara ligga där och växa i årtionde efter årtionden. Men hur mycket behov har man av pengar som pensionär när livet består av Bingolotto och mata ankorna i parken?

Hur tänker ni kring detta? Det handlar ju om så mycket mer än en matematisk uträkning. Är en fågel i handen bättre än tio i skogen?
Citera
2023-08-15, 10:05
Medlem
yz44s avatar
Kanske inte är det ekonomiskt mest fördelaktiga men det är en härlig känsla att vara skuldfri.
Citera
2023-08-15, 10:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Att äga sin bostad utan skuld är en känsla som är underbar.
Även om man har möjlighet att lösa sina lån med sina investeringar är man i klorna på banken.
Lös lånet och du kommer må bättre 👍
Citera
2023-08-15, 10:26
Medlem
Lös lånet, vad är alternativet, spekulera i dagens osäkra värld?
Spekulerar gör man med pengar man kan klara sig utan.
Statistisk är bara historia, förutsägelser är svår, se bara vädret i sommar där "proffsen" fick fel flera gånger
Senast redigerad av tjanska 2023-08-15 kl. 10:29.
Citera
2023-08-15, 10:29
Medlem
Alltid bra att bli skuldfri. Låna pengar på bostaden om du verkligen skulle behöva är ju lätt. Den underliggande logiken bland folk som tycker det är bättre att ha skuld är att de är bättre på att förvalta pengarna och få dom att växa än banken. Det kan nog stämma ibland men inte för dom flesta.
Citera
2023-08-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag kommer om allt går enligt planerna under de kommande 12 månaderna sälja av en lägenhet. Vinsten från denna bör vara tillräcklig för att lösa ut huslånet. En viss buffert (via ISK) har jag redan idag. Ett alternativ är att behålla dagens bolån och istället ta vinsten från försäljningen och stoppa in på en bred indexfond, börsen har ju historiskt haft en större avkastning än vad jag betalar i ränta.

Vad som ändå får mig att fundera över frågan är att vi endast ges ett liv att leva. Betalar jag av huslånet får jag varje månad till övers de summor som jag betalar i ränta och amortering. Stoppar jag in pengarna på börsen så kommer de om jag känner mig själv rätt bara ligga där och växa i årtionde efter årtionden. Men hur mycket behov har man av pengar som pensionär när livet består av Bingolotto och mata ankorna i parken?

Hur tänker ni kring detta? Det handlar ju om så mycket mer än en matematisk uträkning. Är en fågel i handen bättre än tio i skogen?
Här är vi nog många som kan citera Göran Person ”Den som är satt i skuld är icke fri”. Då är vi i händerna på långivaren. Dessutom har vi ett system som gör det dyrt att lösa lån i förväg. Alternatvt med rörligt lån med den osäkerhet det innebär.
Men, om du är kunnig och tursam nog så att du kan investetera vinsten och få större avkastning än räntan på ditt bilån så kan det vara en bra ide.
Som andra sagt, med en skuldfri bostad kan du alltid låna till bra ränta. Då kan du ”shoppa runt” bland långivare. Lycka till
Citera
2023-08-15, 10:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Som andra sagt, med en skuldfri bostad kan du alltid låna till bra ränta. Då kan du ”shoppa runt” bland långivare. Lycka till

Stämmer det verkligen? Jag har fått bilden av att bankerna hellre lånar ut stora summor pengar, nästan oavsett säkerhet inom bankens ramar, eftersom det är en bättre affär för banken. De som bara bara vill låna småbelopp, även med hög säkerhet, är som jämförelse mycket mindre intressanta kunder.

I det avseendet håller Sverige på att bli lite som USA, där det viktiga inte är att man har pengar utan att man har många krediter men betalar på tid. Dvs att en kund med stora lån helt utan eget nettokapital som betalar räkningens minimibelopp i tid är mer värd för banken än en kund med enormt kapital men som inte utnyttjar sin kredit och därmed betalar mycket ränta.

En kapitalstark kund är förstås extremt intressant för den förvaltande delen av banken, men inte just för krediter.

Eller har jag fel?
Citera
2023-08-15, 10:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Eftersom du som pensionär aldrig kan låna upp de belopp som du tidigare amorterat på ett fastighetslån så är det klart fördelaktigare att istället spara de pengarna på högräntekonton som har samma räntenivå som lånen och som har insättningsgaranti. Dessa pengar är då säkra dvs ingen risk för förlust. Man kan också mixa och ha en del på högräntekonton och en del på fonder. En del tar ut räntan och sätter in det beloppet på fonder.

Är du osäker på vad du vill göra så kan du alltid först sätta in pengarna på högräntekonto och bestämma senare hur du skall göra.

Tänk på att insättningsgarantin är begränsad till 1 miljon per bank så om du får mer än 1 miljon så måste du sprida summan till flera banker.
Citera
2023-08-15, 10:52
Medlem
Köpte min bostad för 42 år sen för 32 000 motsvarar knappt 100 000 idag. Det får man knappt klädkammaren för idag. Skönt att inte ha några lån. En ren vinstlott.
Citera
2023-08-15, 10:53
Medlem
Gå in på vilken bank som helst och fråga om man får låna på huset som pensionär, så kommer de svara nej, troligtvis inte.
Så då sitter du med en massa pengar låsta i ett hus som du inte kan låna upp på.
Jag tycker det är bättre att amortera ner till 50%, amorteringsfritt och sedan köpa aktier i bolag med hög direktavkastning. Då har du pengar om du behöver.

Edit: eller högräntekonton som ovan skrev
Senast redigerad av Radetzky 2023-08-15 kl. 10:55.
Citera
2023-08-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Gå in på vilken bank som helst och fråga om man får låna på huset som pensionär, så kommer de svara nej, troligtvis inte.
Så då sitter du med en massa pengar låsta i ett hus som du inte kan låna upp på.
Jag tycker det är bättre att amortera ner till 50%, amorteringsfritt och sedan köpa aktier i bolag med hög direktavkastning. Då har du pengar om du behöver.
Vad behöver man låna till som pensionär som skuldfri och han verkar ju redan ha kapital.
God sömn är viktig som pensionär vilket skuldfri är en del.
Citera
2023-08-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad behöver man låna till som pensionär som skuldfri och han verkar ju redan ha kapital.
God sömn är viktig som pensionär vilket skuldfri är en del.

Du äger inte ett hus verkar det som, finns alltid utgifter och oförutsedda händelser.
Tänk om han vill ut å resa för 100k, sitter där med ett hus värd miljoner men inga pengar på banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in