Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-17, 22:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om man bara ska få lägga fram åsikter som det finns "bevis" för så handlar det om förbud emot åsikter oavsett hur mycket du än vill få det till att inte handla om åsikter. Sedan vem ska avgöra när bevisen är tillräckligt bra? Såklart det är bra om man lägger belägg för sina åsikter, men det ska inte behövas för ha rätten att framföra dem, och dessutom så är det en godtycklig tolkning av vad som är godtagbara belägg/bevis.

I din värld så hade inte koreanerna kunnat redovisat sina resultat, utan riskera straff. Då deras resultat inte kunde reproduceras. Att utmana normer blir i din värld väldigt riskfullt, för kan man inte presentera tillräckligt bra och passande bevis för makten så riskera man att straffas om du får som du vill, och det kommer hämma kunskapen om man riskera att straffas för att söka efter mer kunskap. Man måste kunna ha fel och ha en öppen dialog för nå kunskap. Den eftersträvan vill du stänga helt, så vetenskapen kan inte vara självrättande om sådana som du styr världen.

Fascism kan finnas i en demokrati. Jag har sagt att det du föreslår är fascism och förtryck. Det är fascism oavsett hur världen nu ser ut.

Vad jag märker är att du gör allt för undvika att svara på frågan. Jag är inte religiös i detta ämne, så jag är möjlig att övertyga med bra argument. Men har dock inte sett några. Så jag ställer frågan igen. Vad ska vi göra med denna kunskapen då vi har den? Ingen komplicerat fråga. Enda vettiga tolkningen är att du inte har något svar då du inte förmår att berätta det.

Du kan också säga vad jag förnekar?
Du förnekar åtminstone kunskap.

Det du säger att desinformation, just i syfte att lura människor, med mänskligt lidande som konsekvens är viktigare än stävjandet av den. Experter, både i form av forskare och myndigheter är dock överens om att den hotar demokratin. Du menar att stävjandet av den hotar demokratin. Felaktig information, utformad i syfte att andra ska acceptera den för att förneka vetenskap för ekonomisk vinning skull är vad du förespråkar framför alternativet att stävja den.. Kanske är du en sådan som även tror att barn som inte vaccineras pga kombinationen av föräldrars okunskap och desinformation, är konsekvenslöst. Desinformation och propaganda i syfte att lura befolkningen, är vad jag associerar till fascism. Där är vi alltså olika och det får väl vara så.
Citera
2023-08-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du förnekar åtminstone kunskap.

Det du säger att desinformation, just i syfte att lura människor, med mänskligt lidande som konsekvens är viktigare än stävjandet av den. Experter, både i form av forskare och myndigheter är dock överens om att den hotar demokratin. Du menar att stävjandet av den hotar demokratin. Felaktig information, utformad i syfte att andra ska acceptera den för att förneka vetenskap för ekonomisk vinning skull är vad du förespråkar framför alternativet att stävja den.. Kanske är du en sådan som även tror att barn som inte vaccineras pga kombinationen av föräldrars okunskap och desinformation, är konsekvenslöst. Desinformation och propaganda i syfte att lura befolkningen, är vad jag associerar till fascism. Där är vi alltså olika och det får väl vara så.

Demokrati är väldigt enkelt, det handlar om rösträtten. Fascism handlar om att staten ska ha kontroll över sina medborgare på alla plan, däribland informationen, och att då säga vilka åsikter och information som får spridas är fascism då det handlar om kontroll över informationen. Fascism har inget med sanningshalten i den information som sprids, den kan vara sann eller falsk, det påverkar inte öht om det är fascism eller inte, utan det handlar om kontrollen på informationen.

De experter som påstår att åsikter i klimatet hotar demokratin, skulle inte jag kalla för experter precis.

Men fortfarande, hur svårt ska det seriöst vara? En enkel fråga som du gör väldigt svår. säg att vi har din fascistiska utopi där alla har samma åsikt som dig i klimatfrågan, vad gör vi med den "kunskapen"?

Förnekar jag kunskap? Hur har jag förnekar kunskap? Det är ju du som vill förbjuda eftersträvan efter kunskap, för risken att man kan ha "fel" i maktens syn.
Senast redigerad av Hew18 2023-08-17 kl. 23:28.
Citera
2023-08-17, 23:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad menar du är desinformation i tråden?

I princip alla dina inlägg som börjar med att du vill rätta fysik.

Men du har aldrig gjort något sådant.

Och aldrig sagt något om vad du tror på själv.

Om nu du är ett sådant geni kan du kanske säga vad som kommer att hända, och varför forskarna har fel.

Men det får vi inte. Istället försöker du bara skjuta ned all info.

En diskussion med dig är helt meningslös, då du vägrar att använda dig av uppbyggda logiska argument.

På något sätt borde flera av de som skriver i tråden inse att de är konspirationsteoretiker.
Citera
2023-08-18, 06:17
Medlem
De som tror att sai och liknade teknologier skulle medföra mer ont än gott med sig, bör ju vara medveten om att vi har gjort det indirekt genom våran industriella samhälle ganska så länge nu, och de stora negativa effekterna av det har inte synts till, tvärtom det har hjälpt till att dölja effekterna, trots att de har haft mycket svaveldioxid i de utsläppen. Skulle vi göra det kontrollerat så skulle vi inte ha svaveldioxid i det. Allt tyder på att det inte skulle medföra några katastrofala följder om vi använde oss av sai eller liknade. Lösningen är väl för enkel för vissa att acceptera. De kanske har gjort karriär på ämnet? Bättre att höja skatten, förtrycka människor, göra människor fattigare, och kalla alla som inte vill försämra människors liv för förnekare.
Senast redigerad av Hew18 2023-08-18 kl. 06:22.
Citera
2023-08-18, 08:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Demokrati är väldigt enkelt, det handlar om rösträtten.

Nej, det handlar inte bara om rösträtten.
Det är en gråskala. Fria medier, civila rättigheter, valprocessen och även om politisk kultur.
Rösträtten finns tillochmed i DPRK alltså Nordkorea. Gissa vad 'D':et står för.
https://www.democracymatrix.com/ranking

Även populationens förankring i verkligheten påverkar. Konspirationsteorier är farliga grejer. Och har aldrig varit så lätta att sprida. Vaccinet är som sagt kunskap, som du försöker relstivisera att handla om åsikter. Men det finns även andra saker att göra, som att begränsa exponeringen.
Citat:

Fascism handlar om att staten ska ha kontroll över sina medborgare på alla plan, däribland informationen, och att då säga vilka åsikter och information som får spridas är fascism då det handlar om kontroll över informationen. Fascism har inget med sanningshalten i den information som sprids, den kan vara sann eller falsk, det påverkar inte öht om det är fascism eller inte, utan det handlar om kontrollen på informationen.

Det är inte så svartvitt som du föreställer dig. Se texten om demokrati ovan.
Citat:

De experter som påstår att åsikter i klimatet hotar demokratin, skulle inte jag kalla för experter precis.

Den gemensamma nämnaren består i desinformation i syfte att vilseleda. Propaganda.
Citat:

Men fortfarande, hur svårt ska det seriöst vara? En enkel fråga som du gör väldigt svår. säg att vi har din fascistiska utopi där alla har samma åsikt som dig i klimatfrågan, vad gör vi med den "kunskapen"?

Det handlar inte om åsikter. För sista gången +1. Lösningarna är politiska men inte problembeskrivningen. Och det är den senare som förnekare förnekar.
Citat:

Förnekar jag kunskap? Hur har jag förnekar kunskap? Det är ju du som vill förbjuda eftersträvan efter kunskap, för risken att man kan ha "fel" i maktens syn.
Ja det gör du. Som likställer den med åsikter. Och vetenskap med åsikter. "Varför är din åsikt värd mer än min?". För att den är förankrad i vetenskap och din i desinformation och konspirationsteorier som tar sikte på att förstöra vetenskapens kredibilitet.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-18 kl. 09:28.
Citera
2023-08-18, 11:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I princip alla dina inlägg som börjar med att du vill rätta fysik.
[...]
Jag vill inte ”rätta fysik”. I övrigt är ditt inlägg så dumt och OT att jag inte kommenterar det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
"Varför är din åsikt värd mer än min?". För att den är förankrad i vetenskap och din i desinformation och konspirationsteorier som tar sikte på att förstöra vetenskapens kredibilitet.
För det första stämmer inte det du skriver om Hew18s inlägg. Du ljuger alltså. För det andra så blir inte dina åsikter mer värda för att du tar med ordet ”vetenskap” och någon länk. Om du verkligen tror det så borde du söka hjälp.

Åter till tråden. Judith Curry m.fl. har skrivit en ny intressant och ganska lång och detaljerad artikel:
State of the climate – summer 2023
A deep dive into the causes of the unusual weather/climate during 2023. People are blaming fossil-fueled warming and El Nino, and now the Hunga-Tonga eruption and the change in ship fuels. But the real story is more complicated.
https://judithcurry.com/2023/08/14/state-of-the-climate-summer-2023/

Artikeln går igenom vetenskapliga förklaringar till sommarens väder och bör läsas i sin helhet. Jag vill dock speciellt citera följande för den som inte vill läsa hela artikeln:
The exceptionally warm global temperature in 2023 is part of a trend of warming since 2015 that is associated primarily with greater absorption of solar radiation in the earth-atmosphere system. This increase in absorbed solar radiation is driven by a slow decline in springtime snow extent, but primary by a reduction in reflection from the atmosphere driven by reduced cloudiness and to a lesser extent a reduction in atmospheric aerosol. Any increase in the greenhouse effect from increasing CO2 (which impacts the longwave radiation budget) is lost in the noise.
Citera
2023-08-18, 12:55
Medlem
Citat:
Om man bara ska få lägga fram åsikter som det finns "bevis" för så handlar det om förbud emot åsikter oavsett hur mycket du än vill få det till att inte handla om åsikter. Sedan vem ska avgöra när bevisen är tillräckligt bra? Såklart det är bra om man lägger belägg för sina åsikter, men det ska inte behövas för ha rätten att framföra dem, och dessutom så är det en godtycklig tolkning av vad som är godtagbara belägg/bevis.

I din värld så hade inte koreanerna kunnat redovisat sina resultat, utan riskera straff. Då deras resultat inte kunde reproduceras. Att utmana normer blir i din värld väldigt riskfullt, för kan man inte presentera tillräckligt bra och passande bevis för makten så riskera man att straffas om du får som du vill, och det kommer hämma kunskapen om man riskera att straffas för att söka efter mer kunskap. Man måste kunna ha fel och ha en öppen dialog för nå kunskap. Den eftersträvan vill du stänga helt, så vetenskapen kan inte vara självrättande om sådana som du styr världen.

Fascism kan finnas i en demokrati. Jag har sagt att det du föreslår är fascism och förtryck. Det är fascism oavsett hur världen nu ser ut.

Vad jag märker är att du gör allt för undvika att svara på frågan. Jag är inte religiös i detta ämne, så jag är möjlig att övertyga med bra argument. Men har dock inte sett några. Så jag ställer frågan igen. Vad ska vi göra med denna kunskapen då vi har den? Ingen komplicerat fråga. Enda vettiga tolkningen är att du inte har något svar då du inte förmår att berätta det.

Du kan också säga vad jag förnekar?

Inom vetenskapen krävs att man styrker sin hypotes med fakta. Det är så den funkar, det är inget debattforum där man kan kläcka ur sig vad som helst.

Att syssla med naturvetenskap är ett yrke med lång träning.

Säg att jag anser att det går alldeles utmärkt att lägga tak med gammalt tidningspapper. Är det fascism att korrigera mig för den åsikten?
Citera
2023-08-18, 13:00
Medlem
Vädret på Neptunus styrs av solcyklerna.

Citat:
The link between Neptune and solar activity is surprising to planetary scientists because Neptune is our solar system's farthest major planet and receives sunlight with about 0.1% of the intensity Earth receives. Yet Neptune's global cloudy weather seems to be driven by solar activity, and not the planet's four seasons, which each last approximately 40 years.

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2023/hubble-neptunes-disappearing-clouds-linked-to-the-solar-cycle

Tänka sig att solen styr klimat och väder i solsystemet, otippat va?

Det är inte särskilt otippat att solen styr jordens klimat med tanke på hur mycket närmare vi ligger solen.

Värt att nämna i sammanhanget: ingen har bevisat i experiment att koldioxid kan höja temperatur, inte i något sammanhang. Det finns inga labbrapporter som visar att koldioxid har den förmågan, det är ett rent fantasifoster.
Citera
2023-08-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Inom vetenskapen krävs att man styrker sin hypotes med fakta. Det är så den funkar, det är inget debattforum där man kan kläcka ur sig vad som helst.
Japp. Så om man påstår att koldioxid kan höja temperatur så måste man bevisa det med experiment i kontrollerad miljö. Det finns inga experiment som bekräftar det.
Citera
2023-08-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Japp. Så om man påstår att koldioxid kan höja temperatur så måste man bevisa det med experiment i kontrollerad miljö. Det finns inga experiment som bekräftar det.

Man har ju mycket data från astronomi vad jag förstår... hur atmosfärer och dess sammansättning påverkar planeters temperatur. Man hade kunskap om växthuseffekten före man började mäta koldioxidhalt och beräkna eventuell klimatpåverkan.

Duger inte den datan?
Citera
2023-08-18, 15:17
Medlem
Karmans avatar
SVT blåser återigen i domedagsbasunen:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-klimatkorrespondent-2023-blir-aret-allt-borjade
Citera
2023-08-18, 15:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SVT blåser återigen i domedagsbasunen:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-klimatkorrespondent-2023-blir-aret-allt-borjade
Varje företrädare för vetenskapen som inte aktivt försöker nyansera den bild som SVT och Erika Bjerström ger är en del av problemet med propagandan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in