Citat:
Ursprungligen postat av
wihnei14
På ett sätt så lägger jag ju inte bevisbördan på er jag säger ju själv att jag inte kan bevisa. Det jag ber om er att ni ska förklara varför jag har fel. Sen har jag dragit paralleller till andra saker som folk tror på utan objektivt bevis. Det är så ett normalt samtal funkar, att man resonerar. Att skrika om bevis istället för att logiskt förklara varför jag har fel är uppenbart en argumentationsteknik. Det är typ som vänsterliberaler som konstant ber om källa "KÄLLA PÅ DET!?!?" Sen när man ger en objektivt korrekt källa så bara "AHA MEN DEN KÄLLAN TROR INTE JAG PÅÅÅ". Det är lika jävla äckligt. Vissa kan ju logiskt förklara varför jag har fel så det är inte så mycket begärt.
Jag resonerar också. Jag skriker inte någonstans. Du uppfattar det så, men det är inget jag gör alls. I ett annat samtal hade jag utan tvekan lagt bevisbördan på dig därför att det är där den faktiskt ligger, av skäl jag nämnt. Men ok jag läser ditt argument och bemöter det.
Du frågar om ditt argument är logiskt. Jag ser ett antal argumentationsfel, och bara de felen gör att ditt argument inte är logiskt. Du sätter upp ett antal premisser som du bara förutsätter utan att ha tillräcklig förankring i verkligheten. Exempel är alla de egenskaper du ger huden du tror på. För logiskt sett kan vi inte veta något om en gud, om denne verkar bortom vår verklighet. Vi kan självklart argumentera för vilka egenskaper en gud skulle ha, men det säger inget om vilka egenskaper en gud verkligen har. Det är utifrån vår intelligens vi tilldelat en gud dessa egenskaper.
Du skriver att vi ”kopplar upp oss”. Detta gäller ju inte alla. Upplevelserna är olika och vissa har inga upplevelser av den typen alls. Hur säkerställer du att just dina upplevelser är sanna och inte är rent psykiska föreställningar?
Jag ser inte mycket logik i argument som tvingas förutsätta så mycket.