2023-08-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så du tror alltså numera på Gud för att ”inte vara PK?

Eftersom (om det är den kristna bibliska guden du menar) stödjer både slaveri, misshandel, våldtäkt och massmord på barn och kvinnor så har du ju i sådana fall prickat rätt bra eftersom man troligen löper rätt liten risk att bli kallad PK om tror på dess åsikter.
Du fultolkar ju det han sa medvetet. Han sa att han håller med om att folk har en inre konflikt mellan sitt intellekt och biologi. Du är säkert en auktoritetstrogen jävla pk-drönare.
Citera
2023-08-17, 01:07
Medlem
Eastwings avatar
Gud hör bön.
Gud har lämnat Sverige åt sitt öde eftersom Sveriges präster inte längre är kristna.
Guds straff ser vi varje dag.
Citera
2023-08-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det jag har att invända emot det argumentet är att denna regel endast gäller efter att liv skapats och inte för den första skapelsen. Jag menar alltså att den regeln egentligen handlar om hur liv ska fortsätta att leva, det är inte en regel om själva skapelsen av liv i sig.

Annars skulle det i så fall innebära att Gud själv skulle behöva vara levande på samma sätt som alla växter och djur är levande eftersom det när man ger en del av sig själv i livgivningsprocessen resulterar i en ny levande varelse av samma typ. Om den regeln skulle gälla även Gud så följer alltså att Gud skulle behöva vara varje växt och djur som Gud skapade på det viset. Det mest logiska blir då att skaparen står utanför skapelsen och då alltså inte omfattas av reglerna i skapelsen på samma sätt som skaparen av reglerna i fotboll som gäller på fotbollsplanen inte själv omfattas av dessa regler utanför planen.
TACK! Det var denna typen av kritik jag letade efter.
Ja det är det jag hävdar att allt levande är delar av Gud. Att skaparen kanske står utanför reglerna, ska jag tänka vidare på. Men bra svar iallafall.
Citera
2023-08-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Gud hör bön.
Gud har lämnat Sverige åt sitt öde eftersom Sveriges präster inte längre är kristna.
Guds straff ser vi varje dag.
Lider med dig <3
Citera
2023-08-17, 10:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det jag har att invända emot det argumentet är att denna regel endast gäller efter att liv skapats och inte för den första skapelsen. Jag menar alltså att den regeln egentligen handlar om hur liv ska fortsätta att leva, det är inte en regel om själva skapelsen av liv i sig.

Annars skulle det i så fall innebära att Gud själv skulle behöva vara levande på samma sätt som alla växter och djur är levande eftersom det när man ger en del av sig själv i livgivningsprocessen resulterar i en ny levande varelse av samma typ. Om den regeln skulle gälla även Gud så följer alltså att Gud skulle behöva vara varje växt och djur som Gud skapade på det viset. Det mest logiska blir då att skaparen står utanför skapelsen och då alltså inte omfattas av reglerna i skapelsen på samma sätt som skaparen av reglerna i fotboll som gäller på fotbollsplanen inte själv omfattas av dessa regler utanför planen.
Jag skulle vilja ta detta ett steg längre. Eftersom han påstår att gud måste följa våra naturlagar så innebär ju det också att för att nått ska finnas så måste det vara "skapat" av något/någon annan. Vilket då innebär att gud inte är den första skaparen utan bara en i mängden. Alternativt att gud inte existerar alls eftersom han inte kan följa dom lagarna som han måste följa.

wihnei har alltså, enligt sin egen logik, "bevisat" att gud antingen inte är skaparen eller så existerar inte gud över huvud taget. Tycker att det är det vi ska ta med oss av det här.
Citera
2023-08-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Jäklar du måste vara en midwit. Poängen är att man kan bevisa att tankar existerar med logiska resonemang också. Och folk tror på det. På samma sätt borde man kunde bevisa gud med logiska resonemang också. Man behöver inte beviiiiisa allt för att fatta hur saker funkar. Du har hakat upp dig på hur argumentet är strukturerat istället för att kritisera argumentet i sig.

Men du sa att du var troende förr, vad fick dig att sluta tro?

Jag svarar gärna på din fråga på varför jag inte längre tror, trotts att jag växt upp i en (med svenska mått) mycket troende familj och själv var det i en stor del av livet.

Men om ok med dig? Så skulle jag först vilja få möjlighet att förklara en sak omkring det bevis-exempel du beskriver mellan ”tankar” och ”gud”. Vet inte säkert, men tror mig kunna förstå lite mer exakt vart ditt resonemang avviker, men innan jag gör det å andra sidan så skulle jag behöva förstå vad du menar med ”existerar”?

När du säger tankar ”existerar”? Menar du då som en upplevelse eller process inne i huvudet? Eller menar du mer fysikt som ett föremål eller ettor och nollor på ett minneskort?

Och är det i sådana fall samma sorts existens du menar när du säger ”gud existens” eller är det en annan form (än den du menar för tankar) av existens? Om så, kan du då också definiera vilken existens du menar avseende gud?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-08-17 kl. 11:26.
Citera
2023-08-17, 11:37
Medlem
Citat:
Du säger till mig att inte använda ad-hominem, men du själv använder dig av förminskade retorik. Ganska jävla äckligt faktiskt.

Ja det var mitt argument också att man kan bevisa tankar genom att fråga eller att de också borde ha det eftersom att man själv har det och båda är människor. Och det tror du på, men religiösa människor kan ju säga att de känner sig välsignade ifrån gud också. Men det tror du inte på då? Att fråga någon ifall de tänker är ju inget objektivt bevis de kan ju säga vad som helst. Ge mig bevis på att tankar existerar, ge mig en inspelning på en inre monolog. Det skulle vara BEVIS, du kan inte bevisa att tankar existerar du kan endast ge logiska argument för att de existerar precis som jag ger logiska för att Gud existerar. Det är den bevisbördan du lägger på mig ju, nej jag kan inte bevisa gud för dig men du kan inte heller bevisa att du har tankar, förutom genom logiska resonemang. Men det är ju inte bevis enligt dig. SÅ TANKAR FINNS INTE, SÅ JÄVLA SMART ASSÅ!
Du tycker om att prata om argumentfel men du vet att de gamla grekerna som snackade mycket om argumentation hade typ samma uppfattning som jag om gud.

Du kan inte bemöta nåt jag säger med logik och det framstår som väldigt patetiskt.
Är det de logiska resonemangen eller empirin som gör att människor, oavsett tro, kan enas i att tankar finns?
Citera
2023-08-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag skulle vilja ta detta ett steg längre. Eftersom han påstår att gud måste följa våra naturlagar så innebär ju det också att för att nått ska finnas så måste det vara "skapat" av något/någon annan. Vilket då innebär att gud inte är den första skaparen utan bara en i mängden. Alternativt att gud inte existerar alls eftersom han inte kan följa dom lagarna som han måste följa.

wihnei har alltså, enligt sin egen logik, "bevisat" att gud antingen inte är skaparen eller så existerar inte gud över huvud taget. Tycker att det är det vi ska ta med oss av det här.
Bra poäng faktiskt, som sagt det var denna typen av argument jag letade efter. På så sätt blir det ju svårare att bevisa gud genom de naturliga lagarna. Men ska fundera på det.
Citera
2023-08-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Är det de logiska resonemangen eller empirin som gör att människor, oavsett tro, kan enas i att tankar finns?
Folk anser att det är logiskt att tankar existerar, folk behöver inga bevis för att fatta det. Ingen kommer be om källa ifall du påstår att tankar existerar.
Citera
2023-08-17, 15:45
Medlem
Citat:
Folk anser att det är logiskt att tankar existerar, folk behöver inga bevis för att fatta det. Ingen kommer be om källa ifall du påstår att tankar existerar.
Därför att alla upplever det. Det är empiriskt bevisat. De logiska resonemangen är oväsentliga- det är min poäng.
Citera
2023-08-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Därför att alla upplever det. Det är empiriskt bevisat. De logiska resonemangen är oväsentliga- det är min poäng.
Men det är ju inget riktigt bevis. Ska du tro på människor som känner sig välsignade av Gud då också? Asså det är ju logiskt att alla har tankar eftersom man själv har det, men det är ju inget fysiskt bevis på att din medmänniska har det. Bara för att han hävdar det. Det är ju logiskt men han kan ju inte bevisa det för dig, han kan ju inte visa sina tankar för dig. Du kan ju bevisa för dig själv att du har tankar eftersom du upplever dem. Men du kan ju inte bevisa att din kompis har dem. Men du kan tycka att det är logiskt att han har dem också. Så du använder logik för att förstå att dina medmänniskor har tankar. Man borde använda logik för att förstå att gud existerar också.
Citera
2023-08-17, 16:07
Medlem
Citat:
Men det är ju inget riktigt bevis. Ska du tro på människor som känner sig välsignade av Gud då också? Asså det är ju logiskt att alla har tankar eftersom man själv har det, men det är ju inget fysiskt bevis på att din medmänniska har det. Bara för att han hävdar det. Det är ju logiskt men han kan ju inte bevisa det för dig, han kan ju inte visa sina tankar för dig. Du kan ju bevisa för dig själv att du har tankar eftersom du upplever dem. Men du kan ju inte bevisa att din kompis har dem. Men du kan tycka att det är logiskt att han har dem också. Så du använder logik för att förstå att dina medmänniskor har tankar. Man borde använda logik för att förstå att gud existerar också.
Vad utgör riktigt bevis?

Skillnaden mellan gudsupplevelser av olika slag är ju att inte alla upplevt dem. Där finns ingen konsensus som det gör med tankar i generell mening. Ett meningsutbyte så som vi gör nu skulle inte vara möjligt utan att kunna tänka tankar, det är ett empiriskt bevis. Jag förstår logiken i påståendet men det haltar i att det saknar konsensus jämfört med att kunna tänka tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in