Citat:
Ursprungligen postat av
wihnei14
Jäklar du måste vara en midwit. Poängen är att man kan bevisa att tankar existerar med logiska resonemang också. Och folk tror på det. På samma sätt borde man kunde bevisa gud med logiska resonemang också. Man behöver inte beviiiiisa allt för att fatta hur saker funkar. Du har hakat upp dig på hur argumentet är strukturerat istället för att kritisera argumentet i sig.
Men du sa att du var troende förr, vad fick dig att sluta tro?
Jag svarar gärna på din fråga på varför jag inte längre tror, trotts att jag växt upp i en (med svenska mått) mycket troende familj och själv var det i en stor del av livet.
Men om ok med dig? Så skulle jag först vilja få möjlighet att förklara en sak omkring det bevis-exempel du beskriver mellan ”tankar” och ”gud”. Vet inte säkert, men tror mig kunna förstå lite mer exakt vart ditt resonemang avviker, men innan jag gör det å andra sidan så skulle jag behöva förstå vad du menar med ”existerar”?
När du säger tankar ”existerar”? Menar du då som en upplevelse eller process inne i huvudet? Eller menar du mer fysikt som ett föremål eller ettor och nollor på ett minneskort?
Och är det i sådana fall samma sorts existens du menar när du säger ”gud existens” eller är det en annan form (än den du menar för tankar) av existens? Om så, kan du då också definiera vilken existens du menar avseende gud?