2023-08-17, 11:07
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
De har ju tömt bolaget på pengar kontinuerligt. Min gissning (vilket jag också tror är den gängse uppfattningen i tråden) är att Vanja fakturerat från sitt andra bolag varje gång hon gjort någon "marknadsföringsinsats" för WoA. För hennes andra bolag har gått bättre än någonsin och WoA har haft höga kostnader för marknadsföring – det enda man sett är dock att Vanja lallar runt i poddar och skriver blogginlägg.

Redan innan NFT:erna släppts sa Vanja att de har löpande kostnader på 200 000 kr i månaden...

Inga pengar kommer betalas tillbaka, det är jag helt säker på. Om du är bra på att läsa årsredovisningar kan du kolla upp World of Alidia AB.

Då har jag alltså fattat det rätt.

Jag tror ju inte heller att offren kommer se några pengar, men tycker egentligen att det är märkligt. Finns det några "bra" skäl till varför V&N ska hålla på pengarna, typ juridiska skäl eller liknande, eller är det bara att det vore jobbigt att lämna ifrån sig dem?

Jag försöker bortse från den lite snajsiga benämningen "nft", då det inte är mer än ett förfalskningssäkert dokument, och bara se vad som hänt: De har sålt medlemskort. De skulle erbjuda grejer till medlemmarna, de använde aggressiv marknadsföring som spelade på bloggläsares upplevda relation till Vanja, de riktade specifikt in sig på människor utan erfarenhet, de misslyckades med att leverera.

Årsredovisningar är inte min specialitet, men kanske går in och kikar. Jag är tacksam för kommentarer från kunnigare användare.
Citera
2023-08-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen

Jag tror ju inte heller att offren kommer se några pengar, men tycker egentligen att det är märkligt. Finns det några "bra" skäl till varför V&N ska hålla på pengarna, typ juridiska skäl eller liknande, eller är det bara att det vore jobbigt att lämna ifrån sig dem?

Jag försöker bortse från den lite snajsiga benämningen "nft", då det inte är mer än ett förfalskningssäkert dokument, och bara se vad som hänt: De har sålt medlemskort. De skulle erbjuda grejer till medlemmarna, de använde aggressiv marknadsföring som spelade på bloggläsares upplevda relation till Vanja, de riktade specifikt in sig på människor utan erfarenhet, de misslyckades med att leverera.

Årsredovisningar är inte min specialitet, men kanske går in och kikar. Jag är tacksam för kommentarer från kunnigare användare.

Även om detta är ”nytt” och snårigt så måste vi kunna anmäla dem någonstans för granskning? Speciellt eftersom de använde intäkter i projektet för att själva köpa NFTer för att upprätthålla marknadsvärdet (de senaste ca 1000 runtskickade NFTerna tror jag är v & n som försöker dölja något, kanske skattemässigt?). Niklas har ju försökt manipulera marknaden på fler sätt och hans egna tidigare projekt Afrodroids har omsätt 1 ETH vilket gör att han har haft ett gediget underlag för hur svår marknaden var redan innan de drog igång woa. Om det nu var så buslätt för alla att lyckas ett halvår tidigare, varför gick inte det projektet bra då? Vanja har även utmålat Niklas som ett proffs genom det återkommande segmentet ”Niklas och graferna” där hon hävdade att han sitter varje dag för att studera graferna och se när eth kommer peaka osv. Om man är intresserad av att se hur bra affärer de gjort inom krypto sedan tidigare går det att följa på blockkedjan genom Niklas konton. Det finns några vinster men det rör sig om en eller två handfull köp som gått med bra vinst, men inget spektakulärt. Sen har Vanja flera gånger påstått att deras största innehav ligger i veve och mig veterligen har fortfarande inte någon lyckats plocka ut sina pengar på den appen, en funktion de helt saknade i början.
Citera
2023-08-17, 12:31
Medlem
Saken är att ”Niklas och graferna” inte längre existerar. Nu lägger Niklas sin tid på att köpa möbler och inredning till Gotland. Och han mår bättre än någonsin! “Niklas och shoppingen” är det nya!
Citera
2023-08-17, 12:33
Medlem
Citat:
Bloggbevakning uppmärksammar att Niklas och Vanja raderat WoA från sina profiler

Får jag känna mig lite stolt att jag skrev det här först. 😂
Citera
2023-08-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen

Funderar också på detta.
Känns ju helt sjukt att man skulle kunna blåsa folk på hur mycket pengar som helst på en produkt (även om det inte rör sig om en fysisk sådan) och sen inte har något ansvar om det går käpprätt.
Jag är verkligen inte insatt i krypto och/eller nft’s men sker ALLT på egen risk om man köper en nft i ett ”community”? Förstår att det är en gamble såklart om och hur mkt man kan få tillbaka i framtiden och att det ses som en investering.

Framför allt tänker jag att de verkligen borde formulera något snarast om att åtminstone ha en AMBITION att göra det?
Förstår inte hur de kan somna om kvällarna. Det kanske de inte gör, vad vet jag.
Citera
2023-08-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majs100
Saken är att ”Niklas och graferna” inte längre existerar. Nu lägger Niklas sin tid på att köpa möbler och inredning till Gotland. Och han mår bättre än någonsin! “Niklas och shoppingen” är det nya!

Sant! Och att dundersjuka Niklas, som gått hemma utan ersättning, äntligen kunde börja arbeta igen med sitt hjärteprojekt kändes så bra. Tills pengarna att plocka ut lön för tog slut. Nu, när han dessutom mår bra igen, går det såklart inte att lägga en sekund på woa utan att få betalt för det. Borde ju alla förstå!
Citera
2023-08-17, 13:42
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Om man är intresserad av att se hur bra affärer de gjort inom krypto sedan tidigare går det att följa på blockkedjan genom Niklas konton.

Jag är noob. Var kan jag se hans konton och vad heter dom? Kan vi vara säkra på vilka konton som är hans? Om nån vill gräva och sammanställa här skulle det vara guld.

Lite sent iofs att granska deras cryptomeriter men kul ändå
Citera
2023-08-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag är noob. Var kan jag se hans konton och vad heter dom? Kan vi vara säkra på vilka konton som är hans? Om nån vill gräva och sammanställa här skulle det vara guld.

Lite sent iofs att granska deras cryptomeriter men kul ändå

Här är han

https://opensea.io/Jpeg-collector-

Går man in på activity går det att se hans köp och sälj på detta konto (han kan såklart ha haft fler men det är detta han använde när han skapade afrodroids). Klickar man sen på varje nft går det att se de specifika detaljerna för dem.
Citera
2023-08-17, 19:08
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Niklas har ju försökt manipulera marknaden på fler sätt och hans egna tidigare projekt Afrodroids har omsätt 1 ETH vilket gör att han har haft ett gediget underlag för hur svår marknaden var redan innan de drog igång woa. Om det nu var så buslätt för alla att lyckas ett halvår tidigare, varför gick inte det projektet bra då?

Tror de intalade sig själva att Vanjas inflytande och det feministiska budskapet skulle skapa succé. De körde ju verkligen stenhårt på det spåret.

Citat:
Ursprungligen postat av ”Vanjas blogg”
Jag gästar BÅDE förra veckans OCH denna veckas avsnitt av Nina Campionis och Valerie Aflalos podd "Nina & Valerie", dubbeltrubbel alltså! 👹 I det första avsnittet förklarar jag vad krypto, NFT, web3 osv är för något - och varför det är EN VIKTIG FEMINISTISK HANDLING att ge sig in i det och försöka förstå (det är inte svårt, promise! &#128158.
Citera
2023-08-17, 19:44
Medlem
Pragmats avatar
Haha ÄNTLIGEN händer det! Bluffen synas av holders.

Vann dom inte något pris också som bästa krypto-projekt eller nåt likande? Kan inte hitta det nu bara för det. Men dom prisutdelarna borde också få en käftsmäll alltså.
Citera
2023-08-17, 19:52
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Haha ÄNTLIGEN händer det! Bluffen synas av holders.

Vann dom inte något pris också som bästa krypto-projekt eller nåt likande? Kan inte hitta det nu bara för det. Men dom prisutdelarna borde också få en käftsmäll alltså.

Det var ett riktigt idiotiskt hittepåpris: https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/world-of-alidia-vinner-plaza-interiors-hederspris-for-hallbarhet/
Citera
2023-08-17, 19:57
Medlem
Pragmats avatar
Citat:
Det var ett riktigt idiotiskt hittepåpris: https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/world-of-alidia-vinner-plaza-interiors-hederspris-for-hallbarhet/

Ah, tack. Riktigt så illa som ett pris för själva projektet var det åtminstone inte. För sådär värst stort klimatavtryck har de nog inte gjort i och med att de har handlat med… luft. Hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in