Citat:
Återigen utan tillgång till FUP, men jag tror aldrig Maja får frågan eller ens säger något om varför hon hämtar sin mobil?
Och hon säger alltså att hon hämtar mobilen när Johanna har åkt till McD.
Mådde hon illa så känns inte mobilen så nödvändig för stunden? Och vad gör Maja på toa så länge ( enligt henne själv är hon ju på toa även när Johanna messar) och nu minns jag inte längre men ändå tills hon kommer åter med hamburgaren??
Nu vet jag att många ungdomar inte kan vara utan mobilen länge och mina barn har noll förståelse om man inte har med sig mobilen till duschen eller ens toa. Dom förlägger inte sina mobiler och är alltid tillgängliga. Om de inte är det, beror det mest på att de har satt på tyst läge eller någon annan mycket medveten funktion.
Därför ser jag inte att det är solklart att Maja hämtar mobilen för att Johanna ska meddela henne, men samtidigt misstänker jag faktiskt det. Hon svarar ju inom ( var det 20 sekunder? Vilket iofs skulle kunna innebära att just då ligger mobilen på en hylla någonstans?)
Ser heller ingen logisk förklaring till att Johanna ska behöva höra av sig var hon är under denna korta resa som ju Maja enligt egen utsago vet om… och meddelandet känns verkligen som mer av en lugnande art.
Det är ju jätteviktigt att se den detaljerade stegserien där, hur man menar att stegen fördelats under de 5 minuter som Maja har mobilen i rörelse.
Ska bli intresssnt att se hur ditt resultat kommer att se ut vad gäller sengångar- gångstigen.
Som sagt, om jag har mobilen i fickan och rör mig inomhus med pyssel, snackar med barnen, plockar med grejor mm registreras inga steg alls. Däremot kan de registrera steg om jag typ har mobilen i handen och skakar den lite bryskt framåt, trots att jag står still.
Men så fort jag har ett avbrott, minsta lilla och står still en stund, eller t o m vars gör en vändning på plats för att t ex gå ner för trappen, uppstår ett uppehåll i stegserien ned de sekunderna som vändningen tog. Väldigt avslöjande, även om det inte är perfekt.
Ibland verkar vissa steg inte registreras, så jag kan ha räknat till t ex 88 steg, men det kanske bara registrerades 77 steg.
Mycket tyder på, tycker jag, att Maja har gått upp tidigare än hon berättar och att hon redan vid McD resan vet om situationen. Precis som jag tänkt ett längre tag.
Men att hon ska ha varit delaktig i mordet, det krävs mer detaljer för att kunna bevisa det.
Intressant att se hur Majas försvar menar att han kan visa att det Maja berättar stämmer med det som han har i bevisningen. Den advokaten är väl väldigt insatt i vad en mobil registrerar.
Såg på en dokumentär för ett tag sedan där man redan för några år sedan (2018) hade använt sig av just dessa parametrar som du har upplyst oss om!
Det var bl a att man kunde se att skärmen hade tänts, i vilket läge mobilen hade ( planläge eller lodrätt), om någon aktivt meckat med mobilen osv.
Detta har nog Majas advokat järnkoll på med tanke på vilka klienter och fall han har haft eller?
Och hon säger alltså att hon hämtar mobilen när Johanna har åkt till McD.
Mådde hon illa så känns inte mobilen så nödvändig för stunden? Och vad gör Maja på toa så länge ( enligt henne själv är hon ju på toa även när Johanna messar) och nu minns jag inte längre men ändå tills hon kommer åter med hamburgaren??
Nu vet jag att många ungdomar inte kan vara utan mobilen länge och mina barn har noll förståelse om man inte har med sig mobilen till duschen eller ens toa. Dom förlägger inte sina mobiler och är alltid tillgängliga. Om de inte är det, beror det mest på att de har satt på tyst läge eller någon annan mycket medveten funktion.
Därför ser jag inte att det är solklart att Maja hämtar mobilen för att Johanna ska meddela henne, men samtidigt misstänker jag faktiskt det. Hon svarar ju inom ( var det 20 sekunder? Vilket iofs skulle kunna innebära att just då ligger mobilen på en hylla någonstans?)
Ser heller ingen logisk förklaring till att Johanna ska behöva höra av sig var hon är under denna korta resa som ju Maja enligt egen utsago vet om… och meddelandet känns verkligen som mer av en lugnande art.
Det är ju jätteviktigt att se den detaljerade stegserien där, hur man menar att stegen fördelats under de 5 minuter som Maja har mobilen i rörelse.
Ska bli intresssnt att se hur ditt resultat kommer att se ut vad gäller sengångar- gångstigen.
Som sagt, om jag har mobilen i fickan och rör mig inomhus med pyssel, snackar med barnen, plockar med grejor mm registreras inga steg alls. Däremot kan de registrera steg om jag typ har mobilen i handen och skakar den lite bryskt framåt, trots att jag står still.
Men så fort jag har ett avbrott, minsta lilla och står still en stund, eller t o m vars gör en vändning på plats för att t ex gå ner för trappen, uppstår ett uppehåll i stegserien ned de sekunderna som vändningen tog. Väldigt avslöjande, även om det inte är perfekt.
Ibland verkar vissa steg inte registreras, så jag kan ha räknat till t ex 88 steg, men det kanske bara registrerades 77 steg.
Mycket tyder på, tycker jag, att Maja har gått upp tidigare än hon berättar och att hon redan vid McD resan vet om situationen. Precis som jag tänkt ett längre tag.
Men att hon ska ha varit delaktig i mordet, det krävs mer detaljer för att kunna bevisa det.
Intressant att se hur Majas försvar menar att han kan visa att det Maja berättar stämmer med det som han har i bevisningen. Den advokaten är väl väldigt insatt i vad en mobil registrerar.
Såg på en dokumentär för ett tag sedan där man redan för några år sedan (2018) hade använt sig av just dessa parametrar som du har upplyst oss om!
Det var bl a att man kunde se att skärmen hade tänts, i vilket läge mobilen hade ( planläge eller lodrätt), om någon aktivt meckat med mobilen osv.
Detta har nog Majas advokat järnkoll på med tanke på vilka klienter och fall han har haft eller?
Det hade så klart varit bra med lite mer detaljerade frågor kring mobilens användning då de rätt tidigt i utredningen borde haft koll på de här stegserierna 02:19 och 02:43. De ställer många frågor om vad hon gör men att tänka på precis allt som fhl är kanske inte alltid lätt.
Så 02:46 påbörjar JJ en stegserie från lgh till grannens bil. Redan innan vid 02:43 så verkar MH plocka upp mobilen.
MH hämtar isf mobilen innan JJ lämnar lgh.
Då MH:s stegserie pågår mellan 02:43 och 02:48 så är hon alltså i rörelse innan, under och efter JJ lämnar trapphuset/lgh.
Hon går drygt 28 meter under de här minutrarna. Det är relativt långt med tanke på lgh storkek eller badrummets storlek osv.
Så sträckan i sig är inte helt ointressant.
Dock ska man vara lite varsam med att ta den sträckan på pricken. Men den motsvarar steglöngd på knappt 60 cm så så långt är det rimligt.
Ja så vad ska hon ha mobilen tillhands för? Det är så som du beskriver att mobilen är viktig för många unga. Den måste vara nära även när den inte aktivt används.
Det KAN vara så att hon har den i becknarväskan men beslutar 02:48 när JJ åker iväg att ta av sig väskan. Alltså har hon då varit stilla fram till 02:43 men kikat i den 02:33.
02:48 kan hon alltså lägga ifrån sig väskan nånstans och därmed ser vi först aktivitet runt 03 när det kanske plingar till av SMS i den och hon tar ut den ur väskan för att svara. Däremot så verkar hon inte röra sig med iPhonen i samband med detta och vi ser som sagt inte nästa stegserie efter den som avslutas 02:48.
Det hade varit intressant också om de hade visat när MH låser iPhonen efter att ha svarat på SMS:et bara för ytterligare nagelfara tidslinjen.
Man kan vända och vrida på det men stegserien 02:19 är kanske mer höljd i dunkel?
Intressant är också att JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 som pågår i nästan 9 minuter till 03:10. Våningsförflyttningen på 2 våningar sker 03:08:52 till 03:09:12.
Hon går 151 steg och det är 108 meter.
02:59:40 får MH SMS från JJ.
Grejen är att det tar 6 minuter enligt Google Maps att köra från McD till JJ:s hus.
Men om JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 hemma och i 9 minuter är i rörelse fram till 03:10 så tar det grannen 1 minut och 23 sekunder att köra hem.
Nu har jag inte fup tillgänglig så jag kan kolla klockslagen på JJ:s och Toves mobils positionering med avgångstid och ankomsttid den turen men det är intressant att JJ är i rörelse 7-8 minuter innan hon kommer in i lgh.
Ska fortsätta resonemanget när jag har fup tillgänglig.
Men Johannas version går inte ihop tidsmässigt, lögnen är lätt att avslöja och det bättrar inte på hennes trovärdighet. Så hur tänkte hon där egentligen?