2023-08-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Återigen utan tillgång till FUP, men jag tror aldrig Maja får frågan eller ens säger något om varför hon hämtar sin mobil?

Och hon säger alltså att hon hämtar mobilen när Johanna har åkt till McD.

Mådde hon illa så känns inte mobilen så nödvändig för stunden? Och vad gör Maja på toa så länge ( enligt henne själv är hon ju på toa även när Johanna messar) och nu minns jag inte längre men ändå tills hon kommer åter med hamburgaren??

Nu vet jag att många ungdomar inte kan vara utan mobilen länge och mina barn har noll förståelse om man inte har med sig mobilen till duschen eller ens toa. Dom förlägger inte sina mobiler och är alltid tillgängliga. Om de inte är det, beror det mest på att de har satt på tyst läge eller någon annan mycket medveten funktion.

Därför ser jag inte att det är solklart att Maja hämtar mobilen för att Johanna ska meddela henne, men samtidigt misstänker jag faktiskt det. Hon svarar ju inom ( var det 20 sekunder? Vilket iofs skulle kunna innebära att just då ligger mobilen på en hylla någonstans?)

Ser heller ingen logisk förklaring till att Johanna ska behöva höra av sig var hon är under denna korta resa som ju Maja enligt egen utsago vet om… och meddelandet känns verkligen som mer av en lugnande art.

Det är ju jätteviktigt att se den detaljerade stegserien där, hur man menar att stegen fördelats under de 5 minuter som Maja har mobilen i rörelse.

Ska bli intresssnt att se hur ditt resultat kommer att se ut vad gäller sengångar- gångstigen.

Som sagt, om jag har mobilen i fickan och rör mig inomhus med pyssel, snackar med barnen, plockar med grejor mm registreras inga steg alls. Däremot kan de registrera steg om jag typ har mobilen i handen och skakar den lite bryskt framåt, trots att jag står still.
Men så fort jag har ett avbrott, minsta lilla och står still en stund, eller t o m vars gör en vändning på plats för att t ex gå ner för trappen, uppstår ett uppehåll i stegserien ned de sekunderna som vändningen tog. Väldigt avslöjande, även om det inte är perfekt.

Ibland verkar vissa steg inte registreras, så jag kan ha räknat till t ex 88 steg, men det kanske bara registrerades 77 steg.

Mycket tyder på, tycker jag, att Maja har gått upp tidigare än hon berättar och att hon redan vid McD resan vet om situationen. Precis som jag tänkt ett längre tag.

Men att hon ska ha varit delaktig i mordet, det krävs mer detaljer för att kunna bevisa det.

Intressant att se hur Majas försvar menar att han kan visa att det Maja berättar stämmer med det som han har i bevisningen. Den advokaten är väl väldigt insatt i vad en mobil registrerar.

Såg på en dokumentär för ett tag sedan där man redan för några år sedan (2018) hade använt sig av just dessa parametrar som du har upplyst oss om!

Det var bl a att man kunde se att skärmen hade tänts, i vilket läge mobilen hade ( planläge eller lodrätt), om någon aktivt meckat med mobilen osv.

Detta har nog Majas advokat järnkoll på med tanke på vilka klienter och fall han har haft eller?

Det hade så klart varit bra med lite mer detaljerade frågor kring mobilens användning då de rätt tidigt i utredningen borde haft koll på de här stegserierna 02:19 och 02:43. De ställer många frågor om vad hon gör men att tänka på precis allt som fhl är kanske inte alltid lätt.

Så 02:46 påbörjar JJ en stegserie från lgh till grannens bil. Redan innan vid 02:43 så verkar MH plocka upp mobilen.

MH hämtar isf mobilen innan JJ lämnar lgh.

Då MH:s stegserie pågår mellan 02:43 och 02:48 så är hon alltså i rörelse innan, under och efter JJ lämnar trapphuset/lgh.

Hon går drygt 28 meter under de här minutrarna. Det är relativt långt med tanke på lgh storkek eller badrummets storlek osv.

Så sträckan i sig är inte helt ointressant.
Dock ska man vara lite varsam med att ta den sträckan på pricken. Men den motsvarar steglöngd på knappt 60 cm så så långt är det rimligt.

Ja så vad ska hon ha mobilen tillhands för? Det är så som du beskriver att mobilen är viktig för många unga. Den måste vara nära även när den inte aktivt används.

Det KAN vara så att hon har den i becknarväskan men beslutar 02:48 när JJ åker iväg att ta av sig väskan. Alltså har hon då varit stilla fram till 02:43 men kikat i den 02:33.

02:48 kan hon alltså lägga ifrån sig väskan nånstans och därmed ser vi först aktivitet runt 03 när det kanske plingar till av SMS i den och hon tar ut den ur väskan för att svara. Däremot så verkar hon inte röra sig med iPhonen i samband med detta och vi ser som sagt inte nästa stegserie efter den som avslutas 02:48.

Det hade varit intressant också om de hade visat när MH låser iPhonen efter att ha svarat på SMS:et bara för ytterligare nagelfara tidslinjen.

Man kan vända och vrida på det men stegserien 02:19 är kanske mer höljd i dunkel?

Intressant är också att JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 som pågår i nästan 9 minuter till 03:10. Våningsförflyttningen på 2 våningar sker 03:08:52 till 03:09:12.

Hon går 151 steg och det är 108 meter.

02:59:40 får MH SMS från JJ.

Grejen är att det tar 6 minuter enligt Google Maps att köra från McD till JJ:s hus.

Men om JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 hemma och i 9 minuter är i rörelse fram till 03:10 så tar det grannen 1 minut och 23 sekunder att köra hem.

Nu har jag inte fup tillgänglig så jag kan kolla klockslagen på JJ:s och Toves mobils positionering med avgångstid och ankomsttid den turen men det är intressant att JJ är i rörelse 7-8 minuter innan hon kommer in i lgh.

Ska fortsätta resonemanget när jag har fup tillgänglig.
Citera
2023-08-17, 16:51
Medlem
ziggarillens avatar
Jag uppfattade det tidigt i utredningen att Maja var hänvisad att sova på en luftmadrass och i en fåtölj. När Maja fick frågan var hon nog tvungen att tänka till så hon svarade rätt varför svaret blev att hon inte mindes var hon sov den natten. Om man inte fattar att Maja är slug och listig så borde i alla fall detta konstatera hennes försiktighet i att inte svara fel.

Personligen tror jag inte att Maja sovit alls den natten och definitivt inte i Johannas säng. Sen att granbarr spridits lite här och var är inte heller konstigt då det nog var många göromål för att städa undan det värsta. Dessutom hamnade dessa i sängen efter transporten till skogen och vid hemkomst. Maja slängde väl sin jacka där kanske och barren lossnade.? Tror dom kommer få svårare i nästa rättegång då tiden gått och lögnerna blivit e stor förvirring. Johanna kommer vara den som blir mest sanningsenlig och trovärdig då den andra har kört fast i sitt sovande.

Det är otroligt svårt att ljuga som en person och ännu svårare när dom är två. Sen har jag aldrig fattat det där att stegräknare ska vara så grundligt? Vad är det som säger att Maja gått och burit på sin telefon varje sekund i lägenheten? Hon har säkert rantat omkring mycket mer än vad som framkommit. I och för sig är det väl motbevisat att hon inte låg och sov tack vare den men är övertygad om att hon inte höll mobilen i handen all tid under mordet.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-17 kl. 17:03.
Citera
2023-08-17, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bra att få utdrag ur flera förhör angående mobilhämtandet. För man kan ana av förhören att hon går tillbaka till sängen när J har lämnat första gången; M minns att J i alla fall inte befinner sig i lgh och säger då att hon hämtar den när J är borta. Det går ihop med övrig information.
Hon uttrycker sig ofta opreciserat och kan ha blandat ihop första och andra gången J lämnar lgh.

Ja, det passar bättre på det viset att hon redan är uppe när Johanna är på väg första gången, men jag minns från något förhör ( eller rätten??) att Maja säger att hon inte sett att Johanna komma från trapphuset.

Samtidigt vet hon ju att så har skett eftersom hon vet att Johanna har träffat grannen och nu handlar det om en hamburgare.

Man blir lite lätt förvirrad av Maja, stegräknaren, den långa badrumsvistelsen och annat.

Jag tror som sagt att Maja håller undan saker och att minnet blandar ihop sig med tider och vad hon berättat tidigare.

I värsta fall har hon vaknat/ kommit upp och sett vad hon trodde var ett ” vanligt bråk”, dvs trott några sekunder att Johanna behövde hjälp.

Och nu har hon trasslat in sig i lögner av rädsla för exakt det som har hänt nu.

Men att Maja skulle medvetet vara med på ett mord, det har jag faktiskt väldigt svårt att tro, även om Maja är väldigt bortkollrad av Johanna.

Så tighta som de har varit., tror jag absolut att Johanna har ”flyttat in i ” Majas hjärna på det vis som vi sett i fallet Lena W och Maja har utsatts för något som kan liknas vid normaliseringsprocessen.

Det som förut hade varit helt oacceptabelt och konstigt har blivit vardag och börjat normaliseras.

Minns hur Stefan D skrev till sin fru om att han tyckte att det låg nära till hands att H*anna önskade Lena död. Reaktionen hade nog hos de flesta varit stark. Men H*anna svarade vara att hon bara menade att hon önskade Lena ur deras liv.

Även Lena accepterade hot om ond bråd död på det sätt att hon ändå inte kunde avsluta det sjukt destruktiva förhållandet, trots att hon insåg hur det låg till.

Jag tror att Maja har samma sjukliga bundenhet till Johanna. Enligt forskning finns det belägg för att förrövarna även de har en lika stark bindning till den som de kontrollerar. Det kallas ( som du ju vet) det traumatiska bandet.

Detta traumatiska band finns även i andra relationer med narcissistiska personer, som jag för en tid sedan som jag länkade till. Det kan vara en familjemedlem, en vän eller en arbetskamrat. Det behöver inte vara en kärlekspartner.

Majas pappa ( eller mamma) sa ju att Maja inte gillade våldsfilmer. Vi har ju även hört att Maja väljer barnfilmer i häktet, vilket ju stärker detta.

Jag tänker att Maja har stoppat huvudet i sanden för att hon ”väljer” att inte se, vilket vi alla gör ibland, t ex när man är förälskad. Innerst inne vet man, men det ör väldigt konstigt hur man kan vara blind. Efteråt kan man förundras över sitt eget beteende, trots att andra varnade för det man inte ville se då.
Citera
2023-08-17, 16:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tänker du att M bara spelat med i förhoppning att J ska strunta i, eller glömma av att försöka ha ihjäl T? J har ju gjort ett uppriktigt försök att ha ihjäl T tidigare, så detta var ju en reell risk som M visste om.

Glömma eller släppa saker gör inte J, det har M själv berättat om. Endast veckor före mordet googlade J på att bränna inne folk, så tanken fanns där.

Många mördare har en dubbelnatur. En som visas utåt och en annan som hålls hemlig. Det unika i detta fall tror jag är att den "sanna" bilden har kommit fram och frodats i varandras sällskap.

Att M fastade så för J kan ha att göra med J s starka personlighet som används som verktyg för att hämnd för gamla oförrätter. M har ju varit utstött och mobbad. Kanske kändes det bra att kunna slå tillbaks med J s hjälp?
Nej, nej, jag menar inte att M trodde att J skulle släppa det, men att det var Js "grej" och M kanske bidrog med idéer.

Om jag spånar helt fritt utan underlag - de som är allergiska får scrolla! - M kanske också haft förbjudna, mörka tankar och önskat livet av någon, inte att hon skulle mörda någon men att denne skulle förolyckas på något vis och att hon därför inte backar för Js tankar. Att hon fantiserar om att hennes "offer" skulle kunna råka ut för det som J har planer på. Sådana tankar har givetvis varit tabu men kunde få luft hos J. Jag tror dock inte att hon funderat över att göra något själv.
Citera
2023-08-17, 17:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En sak är säker: det kan inte ha gått till så som Johanna beskriver. Visning av lägenheten i anslutning till att de anländer och att Tove slås ner i slutet av visningen, funkar inte tidsmässigt ihop med dunsen och grannens påringning vid 02:40-tiden. Man visar inte en 1:a i 40 min.

Majas uppgift om ett samtal i köket där man skulle reda ut gamla misshälligheter funkar tidsmässigt. Ett sånt samtal kan pågå i 30-40 minuter och avslutas med stegrad ilska som leder till ett impulsmässigt mord.

Men Maja har troligen bara valt att hålla sig till huvuddragen i den första lögnaktiga historien. Den är intränad - hyfsat. Den behöver inte alls vara sann.

Jag undrar lite varför inte Johanna håller fast vid den första historien, varför hon kommer med en helt ny version. Om hon tror att Maja har sagt sanningen till polisen, så borde hennes nya version ligga nära sanningen. Med en twist i positiv riktning för henne själv givetvis - Tove var oförskämd och provokativ. Men Johannas version går inte ihop tidsmässigt, lögnen är lätt att avslöja och det bättrar inte på hennes trovärdighet. Så hur tänkte hon där egentligen?

Visst, Tove kan ha varit både oförskämd och provokativ, dock. Det tror jag. Hon bangade inte för verbala påhopp eller för att uttala sådana själv.

Men inte i 30-40 minuter.

Tror det gick ganska fort tills obehagligheterna, som sen ledde till mordet, började. Om bråket nu började i köket eller i rummet. Troligtvis i köket och Maja var med i periferin för att vara behjälplig om det behövdes. Särskilt när tills det hettade till ordentligt.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-17 kl. 17:44.
Citera
2023-08-17, 17:06
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag uppfattade det tidigt i utredningen att Maja var hänvisad att sova på en luftmadrass och i en fåtölj. När Maja fick frågan var hon nog tvungen att tänka till så hon svarade rätt varför svaret blev att hon inte mindes var hon sov den natten. Om man inte fattar att Maja är slug och listig så borde i alla fall detta konstatera hennes försiktighet i att inte svara fel.

Personligen tror jag inte att Maja sovit alls den natten och definitivt inte i Johannas säng. Sen att granbarr spridits lite här och var är inte heller konstigt då det nog var många göromål för att städa undan det värsta. Dessutom hamnade dessa i sängen efter transporten till skogen och vid hemkomst. Maja slängde väl sin jacka där kanske och barren lossnade.? Tror dom kommer få svårare i nästa rättegång då tiden gått och lögnerna blivit ett stort virrvar. Johanna kommer vara den som blir mest sanningsenlig och trovärdig då den andra har kört fast i sitt sovande.

Håller med dig i det mesta du skriver i ditt inlägg.

JJ är nog rätt kallhamrad i botten, hennes fokus nu ligger på att slingra sig ur en mordanklagelse, med Cleas hjälp. Komma ner till grovt vållande etc. Eller ngt liknande, få det till en ”olycka”… (blir nog jävligt svårt)

MH har ju snurrat till det för sig, med ljugande, olika utsagor om vad som hänt, hennes inre är sannolikt som Strindbergs Drömspelet just nu. MHs fokus ligger väl i att slingra sig ur allt - utom gravfridsbrott…

Blir en intressant rättegång i HR/HD.
Senast redigerad av Alonen 2023-08-17 kl. 17:10.
Citera
2023-08-17, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vacklar fram och tillbaka mellan om det är planlagt eller impulsivt. Till en början var jag övertygad om att det var en impulshandling men med tiden har jag börjat luta mer åt planerat.

Johanna har tidigare alltid agerat planerat. Inledningen på händelsen - att locka med sig Tove från Nöjet - är också planerad. Nånting skulle hända, frågan är om det var misshandel eller mord som planerades.

De ankommer till lägenheten ca 01:55. Den stora dunsen hörs ca 02:30-02:40. Antagligen runt 02:35. Vad händer mellan 01:55 och 02:30?

Vare sig misshandel eller mord var i tankarna så är det konstigt att en dryg halvtimme förflyter med… snack?

Jag har varit inne på att händelsen inleds ganska snart efter att de ankommer lägenheten med någon typ av övermanning av Tove och kanske misshandel/terror/hån. Mordet kan vara något som inte är planerat utan en eskalering av händelsen. Kanske Tove kommer loss och försöker lämna lägenheten men övermannas och stryps i ett adrenalinpåslag från Johanna. Det är också lättare att se Maja hoppa in och hålla styr på Tove om det sker som en panikåtgärd, när Tove försöker ta sig ut.
Ska titta mer på förhör och fundera på den där halvtimmen. Återkommer.

Det ena behöver nog inte utesluta det andra.
Det kan vara planerat av J även om hon blixtrar till i lgh utifrån sin särpräglade och explosiva personlighet.
Eller som rätten brukar benämna det - viss planering. Typ att hämndtankar kan ha aktiverats på Nöjet.
Hon är iaf inte nöjd när hon lämnar stället, prestadium till hämnd. Hennes ord om att slåss på vägen hem (än att gå iväg för att reda ut) vore mer i paritet med hennes historik.
J vill konfrontera, hon hatar T och har velat mörda henne förut.

Jag tänkte om M kanske mer räknade med ett bråk på hemvägen (som J nämner).

Följer det ett forna mönster (beteende) så är Maja är inblandad i J:s försök till mordbränder.
M är en medlöpare som gynnar miljön likt bakterier på en agarplatta.

Men inte direkt engagerad (med på BP) och inte helt passiv heller (fippel med mobilen).

M har backat förut, vilket ses via sms. De andra två ggr väntar hon i sängen.
Tveksam till att hon skulle haka på ett förslag till mord, men konfrontation och bråk är nog inte lika fjärran, det har skett förut att M är kaxig.

När de drar iväg från Nöjet står det 1-0 till Tove i J:s värld.
T har varit spydig, ev fått in nån knuff el smäll och ingen ger J gehör, vilket förefaller vara viktigast i världen för henne. M kanske ställer upp att ge igen efter hemvägen. För husfridens skull? En bitter J är nog inget partyämne direkt.
Ställer upp för stackars J som ingen lyssnar på.
M verkar som sagt veta hur hon ska hantera den instabila J.

2022-12-01
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."
Citera
2023-08-17, 17:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja det är det jag har menat tidigare med att säga att hon inte agerar logiskt. Kanske fel ordval, kanske mer att hon inte agerar konsekvent utan stänger av och på vilket inte känns som äkta reaktioner. Rätt vad det är minns hon tydligt, rätt vad det är är det blurrigt. Vissa hemska saker kan hon tala om obehindrat, annat skulle hon ha en psykologisk spärr mot att tala om? För mig känns det inte genuint och äkta.
Logik är inte hennes starka sida, vilket märks ganska tydligt. Överblick förefaller också halta.

Jag har tänkt att mordet låg så nära i tid att det inte "satt" sig, utan att hon har kunnat stänga av för att det blivit för mycket, men det går inte riktigt ihop med hennes utförliga redogörelse för dumpningsresan så jag velar fram och tillbaka.
Citera
2023-08-17, 17:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Vill minnas att J i något förhör nämnde nåt där andemeningen var att "det vore ju synd om J och M fick sina liv förstörda pga den lilla morddetaljen" (obs! min travestering och ordval)
Jo, det stämmer.
Citera
2023-08-17, 17:45
Medlem
ziggarillens avatar
Det där eh och öh i början av varje mening då Maja ska svara på en fråga tror jag beror på att hon måste tänka till så hon svarar rätt. Förminska sin egen våldsbenägenhet och försöka framstå som den mer godhjärtade.
Man ska inte underskatta Majas intelligens och hon har ju faktiskt lyckats att få en hel drös med människor som ömmar för lilla Maja. Till och med idioten GW ser Maja som ett oskyldigt väsen. Nu har ju den karln oftast fel i sina bedömningar så även denna gång.

Det där snacket om att Maja inte tål att se våld på TV är såklart en efterkonstruktion av pastorn själv då dom flesta föräldrar vill skydda sin barn och i detta fall från långvarigt fängelsestraff. Det låter ju väldig fint att hon ogillar våld. Att hon valde det gamla 90-talsprogrammet Hejbarberiba kan också ha ingått i hennes plan för att verka lite efterbliven.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-17 kl. 17:49.
Citera
2023-08-17, 18:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det där eh och öh i början av varje mening då Maja ska svara på en fråga tror jag beror på att hon måste tänka till så hon svarar rätt. Förminska sin egen våldsbenägenhet och försöka framstå som den mer godhjärtade.
Man ska inte underskatta Majas intelligens och hon har ju faktiskt lyckats att få en hel drös med människor som ömmar för lilla Maja. Till och med idioten GW ser Maja som ett oskyldigt väsen. Nu har ju den karln oftast fel i sina bedömningar så även denna gång.

Det där snacket om att Maja inte tål att se våld på TV är såklart en efterkonstruktion av pastorn själv då dom flesta föräldrar vill skydda sin barn och i detta fall från långvarigt fängelsestraff. Det låter ju väldig fint att hon ogillar våld. Att hon valde det gamla 90-talsprogrammet Hejbarberiba kan också ha ingått i hennes plan för att verka lite efterbliven.

Klockrent inlägg...

Ja det är klart som korvspad att det är en efterhands konstruktion utav de där pingstmupparna... de är riktigt vidriga varelser i grunden men vill spela på att de är kristna och därför goda... när de är bland de vidrigaste som rör sig i samhället.
Citera
2023-08-17, 18:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Intressant är också att JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 som pågår i nästan 9 minuter till 03:10. Våningsförflyttningen på 2 våningar sker 03:08:52 till 03:09:12.

Hon går 151 steg och det är 108 meter.

02:59:40 får MH SMS från JJ.

Grejen är att det tar 6 minuter enligt Google Maps att köra från McD till JJ:s hus.

Men om JJ påbörjar en stegserie 03:01:23 hemma och i 9 minuter är i rörelse fram till 03:10 så tar det grannen 1 minut och 23 sekunder att köra hem.

Hemresan från donken har alltså registerats som en stegserie i hälsoappen. Det finns väl inga andra möjligheter. De där stegapparna förefaller fullständigt godtyckliga. Det kan ju vara så gott som vad som helst som har gjort att hälsoappen i Majas telefon har registrerat de där sengångarstegserierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in