2023-08-17, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
La en spoiler och fokuserar på detta just nu.

Ja precis. Att J har den huvudsakliga skulden om hon ordagrant ströp T.
Men juridiskt är det som sagt en annan division och speciellt om M är delaktig i ett bråk som går helt överstyr pga att J exploderar.

Jag tänkte om typ slagsmål var planerat men inte mord. Iaf i Majas värld.
Hon har en mer tillbakalutad roll, men är ständigt involverad och det kan eskalera.

J beskriver ett explosivt förlopp och Toves halsskador kan väl indikera ett okontrollerat raseri. J:s reaktion direkt efter lutar även åt det hållet - för att inte tala om historiken.
En långvarig, uppdämnd aggression och hat och har även försökt tända eld på dem.

Jag tror iaf att J var som en explosiv krutdunk och minsta ord el rörelse från T blev en trigger.
Alltså hyperöverkänslig och att hon exploderar i ett extremt raseri. Som att hela hennes inre väsen stod på stand-by. Hon släpper inte oförrätter.

Om J, som alltid ska konfrontera, inte får respons ang att Tove attackerat är hon nog inte att leka med.
Att hon inte fick gehör av vakt el poliser är ett nederlag, en upplevd kränkning, utifrån den personlighet hon beskrivs ha.

”Hell hath no fury like a woman scorned”

Maja om J (2022-11-03)
Notera att J spökar sig i slutna rum. Hon skriker och gråter när Maja är med. Så laddad är J emotionellt men sätter väl upp en mer samlad persona utåt.

(..)
Ehh, känslostyrd skulle man kunna säga.
Förlåt?
Känslostyrd.
Berätta om det, hur är någon som är känslostyrd?
Ehh, det, hur skall man säga, alltså hon, styrs mycket av känslor liksom, hon är väldigt, ja."
(...)
" Hur blir hon när hon blir arg då?
Ja, mm, ja alltså hon kan ju, om det är liksom, ehh, vad skall man säga, ett slutet rum så kan
hon skrika och va så där liksom riktigt, ja, och sen börja gråta liksom om det blir för mycket."
(..)

Jag spaltar upp det så är det lättare att se hur jag funderade kring mönster/tema.
Jag vacklar fram och tillbaka mellan om det är planlagt eller impulsivt. Till en början var jag övertygad om att det var en impulshandling men med tiden har jag börjat luta mer åt planerat.

Johanna har tidigare alltid agerat planerat. Inledningen på händelsen - att locka med sig Tove från Nöjet - är också planerad. Nånting skulle hända, frågan är om det var misshandel eller mord som planerades.

De ankommer till lägenheten ca 01:55. Den stora dunsen hörs ca 02:30-02:40. Antagligen runt 02:35. Vad händer mellan 01:55 och 02:30?

Vare sig misshandel eller mord var i tankarna så är det konstigt att en dryg halvtimme förflyter med… snack?

Jag har varit inne på att händelsen inleds ganska snart efter att de ankommer lägenheten med någon typ av övermanning av Tove och kanske misshandel/terror/hån. Mordet kan vara något som inte är planerat utan en eskalering av händelsen. Kanske Tove kommer loss och försöker lämna lägenheten men övermannas och stryps i ett adrenalinpåslag från Johanna. Det är också lättare att se Maja hoppa in och hålla styr på Tove om det sker som en panikåtgärd, när Tove försöker ta sig ut.
Citera
2023-08-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan tänka mig att M inte sett det som en främmande tanke att J skulle ha ihjäl T, men jag har svårt för att tro att M tänkt sig delta aktivt.
Diskuterat det har de troligtvis gjort, tänkbart på ett sådant sätt att M spelat med och J uppfattat det som att M varit med på noterna.

Jo, det är ett märkligt band dem emellan. Båda förefaller vara lite av dubbelnaturer.
Kanske är det mest förvånande att M vågat släppa J in på livet, då hon haft svårt med tillit, och sedan gett upp allt annat. Och trots att J tonat ner och förnekat beroende av M har hon vågat släppa gardet när de varit ensamma.
Det är väl inte otänkbart att tillitskolappsen bekymrar dem mer än mordet.

Tänker du att M bara spelat med i förhoppning att J ska strunta i, eller glömma av att försöka ha ihjäl T? J har ju gjort ett uppriktigt försök att ha ihjäl T tidigare, så detta var ju en reell risk som M visste om.

Glömma eller släppa saker gör inte J, det har M själv berättat om. Endast veckor före mordet googlade J på att bränna inne folk, så tanken fanns där.

Många mördare har en dubbelnatur. En som visas utåt och en annan som hålls hemlig. Det unika i detta fall tror jag är att den "sanna" bilden har kommit fram och frodats i varandras sällskap.

Att M fastade så för J kan ha att göra med J s starka personlighet som används som verktyg för att hämnd för gamla oförrätter. M har ju varit utstött och mobbad. Kanske kändes det bra att kunna slå tillbaks med J s hjälp?
Citera
2023-08-17, 13:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja jösses vilket trams, ordpoliserna har hittat något att försöka slå ner på i brist på sakliga argument.

Men nej, jag har inte fel i mitt inlägg. Det påstås att det finns en luftmadrass, vilket jag skrev, men den förekommer inte i utredningen, polisen har såvitt känt inte ens försökt hitta den.

Som OY så tydligt påpekar när hen inleder ordpoliseritramset - "ordet" luftmadrass förekommer i FUP, men ingen luftmadrass.

Det är tydligt vilka i tråden som framställer sig själva som direkt korkade med dylika tramsinlägg.

Har du något sakligt att anföra, så gör det!

Återigen…

Dina egna ord: ”Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en.”

Naturligtvis förekommer luftmadrassen i förundersökningen, den är ju omnämnd.

Således - du har fortfarande fel. Jag svarar dig inte fler gånger avseende dina felaktigheter.
Citera
2023-08-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja finns säkert forskning som visar att man gömmer och drar sig till områden som man är bekant med. Av olika skäl.
Hur bråttom var det och hur påverkar det att de är så unga och andra faktorer? M a o fattade de vad de höll på med? Är hon avlämpad 10 meter in vid nån p-plats längs 127:an typ. Jag vände på en sån idag, Självklart kunde jag inte låta bli att gå in i skogen och kika lite. Låg all möjligt där inne men bl. a. ett stort svart överdrag av nåt slag som var några m2. Tänkte att här kan hon ju lika gärna ligga under. Nu gjorde hon inte det men ligger hon inte i vatten så finns det ju svamplockare, hundrastare, fågelskådare, jägare och andra som kanske går rakt på en fyndplats till slut.

Avel skulle du kunna skicka ett meddelande till mig? Försökte maila dig men det står att du inte kan ta emot privata meddelande förrän du tömt mailen 😊 behöver fråga dig en sak! Tack på förhand.
Citera
2023-08-17, 13:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
Den där luftmadrassen.

Har inte hittat något från bilderna från FUP.

Bilderna har jag superförstärkt.

Sök själv...

Söker efter luftmadrass:
https://imgur.com/a/S1Xzi5e
Citera
2023-08-17, 13:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad det än är så kan det inte vara en psykologisk spärr i alla fall. En spärr kan inte komma och gå.
Att hon omedvetet stängt av för att hon inte vill tänka på det, tror jag inte längre. Hon förefaller ha hyfsad koll på vad hon säger och inte säger, även om det verkar som hon blandar kronologin då J ska iväg.
Jag får erkänna att jag nu också kan se räven bak örat.
Citera
2023-08-17, 14:12
Avslutad
Citat:
Att hon omedvetet stängt av för att hon inte vill tänka på det, tror jag inte längre. Hon förefaller ha hyfsad koll på vad hon säger och inte säger, även om det verkar som hon blandar kronologin då J ska iväg.
Jag får erkänna att jag nu också kan se räven bak örat.
Ja det är det jag har menat tidigare med att säga att hon inte agerar logiskt. Kanske fel ordval, kanske mer att hon inte agerar konsekvent utan stänger av och på vilket inte känns som äkta reaktioner. Rätt vad det är minns hon tydligt, rätt vad det är är det blurrigt. Vissa hemska saker kan hon tala om obehindrat, annat skulle hon ha en psykologisk spärr mot att tala om? För mig känns det inte genuint och äkta.
Citera
2023-08-17, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Den där luftmadrassen.

Har inte hittat något från bilderna från FUP.

Bilderna har jag superförstärkt.

Sök själv...

Söker efter luftmadrass:
https://imgur.com/a/S1Xzi5e
Menar du att Johanna och Maja ljuger om att Maja brukade sova på en luftmadrass hos Johanna, eller vad vill du ha sagt?
Citera
2023-08-17, 14:28
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att M inte sett det som en främmande tanke att J skulle ha ihjäl T, men jag har svårt för att tro att M tänkt sig delta aktivt.
Diskuterat det har de troligtvis gjort, tänkbart på ett sådant sätt att M spelat med och J uppfattat det som att M varit med på noterna.

Jo, det är ett märkligt band dem emellan. Båda förefaller vara lite av dubbelnaturer.
Kanske är det mest förvånande att M vågat släppa J in på livet, då hon haft svårt med tillit, och sedan gett upp allt annat. Och trots att J tonat ner och förnekat beroende av M har hon vågat släppa gardet när de varit ensamma.
Det är väl inte otänkbart att tillitskolappsen bekymrar dem mer än mordet.

Vill minnas att J i något förhör nämnde nåt där andemeningen var att "det vore ju synd om J och M fick sina liv förstörda pga den lilla morddetaljen" (obs! min travestering och ordval)
Citera
2023-08-17, 14:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Återigen…

Dina egna ord: ”Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en.”

Naturligtvis förekommer luftmadrassen i förundersökningen, den är ju omnämnd.

Är du blind eller bara korkad? Vad tror du att det fetade betyder?

”Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en.

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Återigen…
Jag svarar dig inte fler gånger avseende dina felaktigheter.

TACK, ditt trams tillför ändå inget!

Det är precis som jag skriver. Det påstås att Maja m.fl. av Johannas vänner brukar sova på en luftmadrass, men det förekommer ingen luftmadrass i utredningen, man letar inte ens efter någon. Det är som sagt bara ännu ett av alla inkompetenta "förbiseenden" i denna utredningen. Det är tydligt att åklagaren inte haft något intresse av att komma så nära sanningen som möjligt, utan har bara brytt sig om att fälla de misstänkta och har trott att saken var biff med kroppen, mobilerna och rättsläkarprotokollet. Nu håller hans slarv på att rinna mordåtalen ur händerna på honom.

Vi får hoppas att rättsliga rådet ställer sig bakom rättsläkarnas utlåtande, och att rätten dessutom inser att teknikaliteten kring den exakta medicinska dödorsaken saknar betydelse i skuldfrågan då motivet, uppsåtet, avsikten, gärningen och resultatet alla är desamma oavsett, så att Johanna kan fällas för mordet.

Huruvida Maja var delaktig eller inte och om hon i så fall dessutom hade uppsåt, vet vi inte eftersom det inte är i närheten av bevisat, så den fajten har åklagaren redan förlorat. Vem vet, hade han genomfört utredningen ordentligt kanske det hade kunnat komma fram bevis emot Maja, eller till och med ett erkännande, om det nu var så att hon var delaktig.
Citera
2023-08-17, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Är du blind eller bara korkad? Vad tror du att det fetade betyder?

”Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en.

TACK, ditt trams tillför ändå inget!

Det är precis som jag skriver. Det påstås att Maja m.fl. av Johannas vänner brukar sova på en luftmadrass, men det förekommer ingen luftmadrass i utredningen, man letar inte ens efter någon. Det är som sagt bara ännu ett av alla inkompetenta "förbiseenden" i denna utredningen. Det är tydligt att åklagaren inte haft något intresse av att komma så nära sanningen som möjligt, utan har bara brytt sig om att fälla de misstänkta och har trott att saken var biff med kroppen, mobilerna och rättsläkarprotokollet. Nu håller hans slarv på att rinna mordåtalen ur händerna på honom.

Vi får hoppas att rättsliga rådet ställer sig bakom rättsläkarnas utlåtande, och att rätten dessutom inser att teknikaliteten kring den exakta medicinska dödorsaken saknar betydelse i skuldfrågan då motivet, uppsåtet, avsikten, gärningen och resultatet alla är desamma oavsett, så att Johanna kan fällas för mordet.

Huruvida Maja var delaktig eller inte och om hon i så fall dessutom hade uppsåt, vet vi inte eftersom det inte är i närheten av bevisat, så den fajten har åklagaren redan förlorat. Vem vet, hade han genomfört utredningen ordentligt kanske det hade kunnat komma fram bevis emot Maja, eller till och med ett erkännande, om det nu var så att hon var delaktig.
Så du tycker att åklagaren ska lyfta fram i FUPen att en luftmadrass, som ingen av de åtalade har påstått användes just den natten, hittades ihopvikt oanvänd i klädkammaren?

Jiiiiiiizus.
Citera
2023-08-17, 14:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Menar du att Johanna och Maja ljuger om att Maja brukade sova på en luftmadrass hos Johanna, eller vad vill du ha sagt?

Fibonaccital menar nog snarare att jag har rätt, det förekommer ingen luftmadrass i utredningen, det är bara Maja och Johanna som talar om den.

Och det är väl alldeles utmärkt att någon i tråden letar efter den, när nu polisen inte verkar bry sig om att få fram sanningen.

Så gott som hela Johannas lägenhet är väl fotograferad, och en luftmadrass, även ihoppackad, tar ju sin lilla plats, så finns den i lägenheten, så borde den synas på någon bild.

Men än så länge lyser den med sin frånvaro.

Jag börjar misstänka att det aldrig var planerat att de skulle sova över i Johannas bostad överhuvudtaget. Där skedde renovering, sängen var belamrad med grejer och luftmadrass verkar befinna sig på annan ort, antagligen hemma hos någon av tjejernas föräldrar efter att ha varit med på någon friluftsresa med tältning eller liknande.

Men säg till om du hittar den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in