2023-08-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för en herrans massa klockslag, det underlättar sen. Själv har jag som sagt läst förhören och sen backat tillbaka till Nöjet och promenaden. Jag stör mig på nåt även där men vet inte varför jag rynkar på pannan.
Ska titta mer sen på tiderna du uppger vs förhören med grannen.

Spontant tänker jag om det klarnar att samla alla Majas kommentarer kring just denna tidssekvens och jämföra utsagorna systematiskt (snarlikt jag gjort tema för tema) - varav jag väl såg att hon pytsade ut uppgifter pö om pö, ändrade sig osv.
Det torde gå rätt snabbt då det är ett sökbart fup (och inte fotat).

Kom på nåt annat nu, om än inte mer än en reflektion. Skriver ner annars far det ur huvudet.
J är en slug räv men delar av det hon nämner vs det Maja säger kändes mer i paritet med förstnämnda.
Snurrig mening men två exempel:

◾M säger (att J berättade) att Tove gjorde nåt motstånd (vilket M inte alls minns i nästkommande förhör.. ).

2022-12-21 säger Maja (att J sa) att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet* strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."

Bortom skuldfrågan (och Majas to be or not to be) så pratar J de facto om en viss kamp:
Nästa tanke.
◾ J (som jag tror typ vaknar upp ur ett dimmigt moln av totalt ursinne efter strypningen) säger att Tove ryckte till, hostade och gör väsande ljud. J säger att de försökte kolla puls:
Om mordet är situationsutlöst av extremt vrede (som länge puttrat mot kokningspunkt dess innan) så låter händelseförloppet relevant.
I det här läget (dvs ett uppvaknande ur ett krampaktigt grepp) vore en spontan reaktion att göra nåt. Det är kaotiskt och förvirrat.
Om nu sen J är helnöjd (mission completed) som M gör gällande så lär det väl vara i ett senare skede när det är överstökat, dvs såsom M gör gällande.

Hur som haver. Long story short.
Maja i sin tur säger att hon hade en tanke på ambulans:
2022-12-02 har Maja berättat att Tove ligger inlindad i ett lakan på hallgolvet. Maja tolkar henne som död, Tove är iskall:
Tove ligger plötsligt ligger inlindad i lakan i hallen. Iskall och död. Tanken kom upp om att ringa ambulans säger M samtidigt påstår hin att hon inte ens frågat vad som hänt.
Nja...
Ergo. Tanken på ambulans känns som om det skulle ligga närme ett händelseförlopp som J beskriver.

Ps. Fick också kapa i slutet. Citaten äter utrymme.

Det finns luckor i tidslinjen att fylla så bra du nagelfar lite.
Många i tråden är som levande klippböcker och har bättre kolm på förhören än jag har. Ska ta mig tid att fokusera på när de rör sig fram och tillbaka där under den kritiska timmen och väga det mot stegserier och annat. Man får kika bland bisatserna för att försöka bli klok på det.

Att Tove beskrivs som iskall är det många som diskuterat i tråden. Har hon legat i 30-45 min när MH känner detta osv?
Citera
2023-08-16, 17:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. ”

Tog den sekvensen nån minut?
Hur mycket minns hon och hur mycket blandar hon ihop? - För i TR menar hon att hon nog frågade efter T när hon sitter i köket, alltså när J är tillbaka från Donken.
Citat:
”Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar”
Grannen nämner att J säger att hon ska gå upp och ta på sig en jacka vilket hon också gör för att sedan åka iväg.
M säger att hon möter J i hallen och hon är påklädd, det borde betyda att J redan har hunnit varit nere och pratat med grannen, gått upp och tagit på sig för att se M komma gående från vardagsrummet? Eller blandar hon ihop det första och andra tillfället hon ser J i hallen?

Frågan: - är det M:s eget minne att J går ner två ggr eller är det J som säger att hon var på väg till Donken men mötte grannen i trappan?

Hur som; att M går och hämtar mobilen 02:43 borde tidsmässigt stämma bäst överens med att J i samma veva går ner för att prata med grannen i ca två minuter. Grannen greppar mobilen 02:45 och J lämnar lgh en minut senare, 02:46.
Citera
2023-08-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att Maja skulle gå in först i badrummet verkar vara en riktig ful-luring. OM det nu var så att Maja gick in först. Men vad/vem säger att det var så? Det är väl Johanna?
Ja tjejer eller flickor, ungdomar vad som..har ju en förmåga gå flera på toan..så ser det inte alls som omöjligt eller konstigt i vilken ordning de gick in.
Citera
2023-08-16, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tidslinjer är alltid bra. Lite spontana tankar efter att ha läst utdragen från förhör där.

MH går till sängen och hämtar mobilen vid sängen kl. 02:43. Det är när hon pratat med JJ efter att JJ kommit upp sista vändan innan avgång till McD.

Grannens stegräkning börjar 02:45:39.

Hur lång tid förlöper då mellan det att hon vaknar och MH börjar stegen från sängen när hon hämtar mobilen?

Jo relativt lång tid.
Allt det här ska hinna hända mellan hon vaknar och klockan ska bli 02:43 då hon greppar mobilen.

”Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. ”

Tog den sekvensen nån minut?

”Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta.
Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar”

Här går ytterligare minuter va? JJ samspråkar med grannen. Elsa har mått dåligt, de har festat, ner och upp för trappan m.m.

”…och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen…”

Då är klockan 02:43.

”…eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan…”

Hon är kvar på toan.

Grejen är att stegserien pågår till 02:48.

02:47:29 avslutas grannens stegserie som påbörjades 02:45. Det är när han sätter sig i bilen.

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13.

JJ sätter sig något senare och det kan bero på att han måste backa ut bilen som står på gräsmattan bakom huset och JJ hoppar in i bilen senare?

Bilen rullar alltså ungefär samtidigt som MH:s steg upphör

Det är en del som ska hinnas med innan 02:43

Johannas stegserie pågår mellan 02:46:22 och 02:48:13. Alltså på väg ut ur huset till bilen.

Då backar vi bandet.

Klockan 02:19:39 så går MH stegserie fram till kl. 02:25:16.

Klockan 02:33:10 så låser hon för några sekunder upp sin mobil. Antagligen med Face ID då det aktiveras så snart användarens ansikte syns i kameran. Kollar hon klockan 02:33:10.

Då har hon ”sovit” i runt åtta minuter sedan 02:25.

Då räknar man bakåt till 02:33 från 02:43:33 när MH hämtar mobilen i sängen:

MH vaknar. Hon går upp och pratar med JJ. Var är Tove? Tove har fått skjuts av Albin…JJ går ut. JJ pratar med grannen om dunsar och frstkväll och annat. Hon ska få skjuts av mamma och Elsa mått dåligt osv. Grannen erbjuder skjuts. JJ kommer upp och pratar med MH. JJ går ut igen. Hur lång tid tar det?

M a o, hur länge är MH vaken mellan att iPhonen tänds upp och hon går ur sängen pga illamående och pratar med JJ?

1 minut för att vakna och fatta mår dåligt?

2 minuter prata med JJ?

2 minuter JJ sampråkar med grannen?

1 minut JJ kommer upp och pratar med MH och lämnar nycklar och blrjar gå mot bilen?

Backar man sex minuter från 02:43 krymper tidsutrymmet hon kan ha sovit.

För att utröna hur det ligger till så är det viktigt vad MH egentligen menar här: ”och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, ”

Det betyder istället att hon hämtar mobilen efter att JJ åkt till McD?

Men det rimmar inte med att hennes stegserie påbörjas 02:43? Om JJ är på väg ut 02:46 har hon hunnit prata med MH, grannen och MH igen då? Och efter det är MH uppe och går i fem minuter till 02:48 då stegserien upphör. Alltså ungefär samtidigt som bilen rullar från tomten.

Grejen är att i senaste protokoll eller tidigare så framgår inte när hon påbörjar nästa stegserie. Typ efter att hon fått SMS från JJ eller hur man ska tänka. Det hade varit bra för det hade kunnat visa om iPhonen är med in i badrummet? Vet inte om frågan ställs i förhör om mobilen ör med i badrummet?

Finns det nåt motsägelsefullt i de här tiderna och berättelsen eller verkar den stämma?

Det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen?

Gör hon det 02:43 efter pratat med JJ och JJ:s runda med grannen i trapphuset så stämmer inte riktigt tiden 02:43 med övriga händelser eller? 02:46 går JJ med mobilen från lgh. Så efter det kan MH inte ha hämtat mobilen för då behöver hon göra en tidsresa tillbaka till 02:43.

Så det är lite otydligt när hon faktiskt hämtar mobilen i sängen? Finns det mer utdrag från förhör som kan kasta ljus över i vilken ordning detta sker med att mobilen plockas upp och stegserien påbörjas 02:43?

Sen kan jag påminna om att den stegserie som MH påbörjar 01:52 inte har någon sluttid i protokollen. Det är märkligt att de inte redovisar den ihop med de nya sluttiderna och aktivitet i hennes mobil. En sluttid skulle kunna kasta ytterligare ljus över tidslinjen och hur länge MH är aktiv efter de kommer till lgh.

Kortade ditt inlägg lite för att få plats med mitt långa istället, haha.

Ja, det går inte ihop riktigt, men frågan är hur mycket man minns vad gäller var mobilen ligger, när man hämtar den osv under en kväll när man festat?

Kanske hon hämtar sin mobl i tidigare skede, redan innan Johanna går ner till grannen första gången. Det stämmer dock inte med hennes historia, där Maja menar att hon möter Johanna kommandes i sin jeansjacka i hallen, och då frågar Joahnna ju om Maja vill ha något att äta.

Så här säger Maja 6/12, efter sitt erkännande.:

"F: Så när Johanna åker iväg till Donken för att handla var är du under den tiden?
M: Nej då är jag inne på toan. Jag hämtar, jag hämtar dock min mobil som ligger i sängen.
F: I vilket läge hämtar du den? Ja när hämtar du den?
M: Eh…
F: Ja är det innan Johanna åker eller är det under tiden Johanna är borta eller är det när hon
har?
M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
M: Ja.
"

25/1 säger hon samma:

"Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms[...]
"

Även innan erkännandet säger hon samma, 15/11:

". Eh, och efter någon
minut så kommer hon tillbaka in till lägenheten att hon mött grannen i trappuppgången och
att han erbjudit sig att köra henne till Donken så hon lämnar nycklarna i lägenheten och går.
Jag hämtar min mobil som ligger kvar i sängen och går sedan tillbaka till toan medan hon är
borta.
"

Man vill gärna se de där exakta stegsekvenserna, för vad händer med stegen 02:43, när MJ säger att hon hämtar mobilen?

Vid 02:43, då borde Johanna isf vara antingen på väg ner, eller redan nere hos grannen och snacka. Jag tror kanske att det hela tar något mindre än vad du gissar på, men det är ju bara ungefärliga tider.

02:45 rör sig Toves mobil och grannens liksaså vid 02:45:39, dvs det är då de börjar röra på sig efter deras samtal. Och Majas mobil är alltså igång två minuter innan det då.

Antingen minns Maja fel, eller så ljuger hon.

Nu bevisar detta inte att Maja varit med och mördat, men hon kan definitivt veta mer.

Vilket jag ju tror.
Citera
2023-08-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hur mycket minns hon och hur mycket blandar hon ihop? - För i TR menar hon att hon nog frågade efter T när hon sitter i köket, alltså när J är tillbaka från Donken.
Grannen nämner att J säger att hon ska gå upp och ta på sig en jacka vilket hon också gör för att sedan åka iväg.
M säger att hon möter J i hallen och hon är påklädd, det borde betyda att J redan har hunnit varit nere och pratat med grannen, gått upp och tagit på sig för att se M komma gående från vardagsrummet? Eller blandar hon ihop det första och andra tillfället hon ser J i hallen?

Frågan: - är det M:s eget minne att J går ner två ggr eller är det J som säger att hon var på väg till Donken men mötte grannen i trappan?

Hur som; att M går och hämtar mobilen 02:43 borde tidsmässigt stämma bäst överens med att J i samma veva går ner för att prata med grannen i ca två minuter. Grannen greppar mobilen 02:45 och J lämnar lgh en minut senare, 02:46.

Ja det blir lite klurigt när det är svårt stt avgöra vad MH minns korrekt eller ej. Tack för att du visade på vad hon mer berättar. Känner igen den delen nu när du påminner. Motsägelser kan ju uppstå när man minns dåligt.

Tack vare stegserierna så har MH visst stöd i sin berättelse antar jag. Skulle hon vara skyldig till något så ger de inte något solklart ”alibi” men kastar iaf lite ljus över tidslinjen. Vi får se om utredarna kan komplettera med sluttider för stegserien 01:52 och start och sluttid för den/de stegserier hon tar efter SMS. Alltså efter stegserien 02:43-02:48.

Min app som jag skrutit lite om i tråden har fått ett nytt arbetsnamn - FlashModel. FlashFitness kändes inte relevant då den fokuserar på att identifiera ”sengångarstegserier” likt de vi ser 02:19 och 02:43. Appen loggar koordinaterna med stor noggrannhet när stegserien inleds och när den upphör. På så sätt kan man se var man befann sig när de stegen togs så det är lättare att få sammanhanget. Städ, köande, osv.

Accelerometerdatan som stegen grundas på syns i realtid i appen och sparas även med samma starttid och sluttid som ”sengångarstegserierna”.

Appen har vidare en maskininlärningsmodell (AI om man vill) som läser av accelerometerdatan för att se mönster i x,y och z axlarna när dessa steg tas.

Ska visa delar av den inom kort här. Efter en längre tid så kommer man kunna se om de stegserier som MH tar kan överensstämma med hennes berättelse.

Jäkligt smalt användningsområde så den lär nog aldrig hamna i App Store, haha. Däremot så är den skriven för iOS17 som ännu inte är en publik version av iPhonens operativsystem. Jag har dock iOS17 i min iPhone så när jag visar lite av appen så kommer man se nån feäck detalj som inte finns i iOS 16 än.

Nu finns det många osäkerhetsfaktorer.

Var hade MH med sig iPhonen i lgh?

Var den med på toa?

Bar hon den i handen, fickan, väskan?

Hur det än är så balanserar MH:s redogörelse på en skör tråd. Och inte blir det bättre av att den ”backas upp” av JJ:s berättelse. Som jag skrivit tidigare så har jag tappat räkningen på antalet lögner till grannen, polisen, Toves angöriga mfl. Som jag skrivit tidigare också så borde nåt juristbiträde hos åklagarna eller målsägarebiträden sätta sig och göra en sådan sammanställning inför hovrätten. Skulle väga en del mot hur trovärdig JJ är generellt. Sen vad MH gjort eller inte gjort lämnar jag till hovrätten att avgöra.
Citera
2023-08-16, 18:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det går inte ihop riktigt, men frågan är hur mycket man minns vad gäller var mobilen ligger, när man hämtar den osv under en kväll när man festat?

Kanske hon hämtar sin mobl i tidigare skede, redan innan Johanna går ner till grannen första gången. Det stämmer dock inte med hennes historia, där Maja menar att hon möter Johanna kommandes i sin jeansjacka i hallen, och då frågar Joahnna ju om Maja vill ha något att äta.

Så här säger Maja 6/12, efter sitt erkännande.:

"F: Så när Johanna åker iväg till Donken för att handla var är du under den tiden?
M: Nej då är jag inne på toan. Jag hämtar, jag hämtar dock min mobil som ligger i sängen.
F: I vilket läge hämtar du den? Ja när hämtar du den?
M: Eh…
F: Ja är det innan Johanna åker eller är det under tiden Johanna är borta eller är det när hon
har?
M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
M: Ja.
"

25/1 säger hon samma:

"Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms[...]
"

Även innan erkännandet säger hon samma, 15/11:

". Eh, och efter någon
minut så kommer hon tillbaka in till lägenheten att hon mött grannen i trappuppgången och
att han erbjudit sig att köra henne till Donken så hon lämnar nycklarna i lägenheten och går.
Jag hämtar min mobil som ligger kvar i sängen och går sedan tillbaka till toan medan hon är
borta.
"

Man vill gärna se de där exakta stegsekvenserna, för vad händer med stegen 02:43, när MJ säger att hon hämtar mobilen?

Vid 02:43, då borde Johanna isf vara antingen på väg ner, eller redan nere hos grannen och snacka. Jag tror kanske att det hela tar något mindre än vad du gissar på, men det är ju bara ungefärliga tider.
Bra att få utdrag ur flera förhör angående mobilhämtandet. För man kan ana av förhören att hon går tillbaka till sängen när J har lämnat första gången; M minns att J i alla fall inte befinner sig i lgh och säger då att hon hämtar den när J är borta. Det går ihop med övrig information.
Citat:
02:45 rör sig Toves mobil och grannens liksaså vid 02:45:39, dvs det är då de börjar röra på sig efter deras samtal. Och Majas mobil är alltså igång två minuter innan det då.

Antingen minns Maja fel, eller så ljuger hon.
Hon uttrycker sig ofta opreciserat och kan ha blandat ihop första och andra gången J lämnar lgh.
Citera
2023-08-16, 19:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja det blir lite klurigt när det är svårt stt avgöra vad MH minns korrekt eller ej. Tack för att du visade på vad hon mer berättar. Känner igen den delen nu när du påminner. Motsägelser kan ju uppstå när man minns dåligt.

Tack vare stegserierna så har MH visst stöd i sin berättelse antar jag. Skulle hon vara skyldig till något så ger de inte något solklart ”alibi” men kastar iaf lite ljus över tidslinjen. Vi får se om utredarna kan komplettera med sluttider för stegserien 01:52 och start och sluttid för den/de stegserier hon tar efter SMS. Alltså efter stegserien 02:43-02:48.
Minnet kan sortera lite hur som helst, det kan läggas till och dras ifrån efter så lång tid. Tillsammans med en dokumenterad minnesproblematik och problem med processhastighet, kombinerat med trötthet och alkohol i kroppen, är förutsättningarna att minnas allt i rätt ordning inte direkt gynnsamma.

01:52 är helt klart intressant där sluttid borde ha tagits fram och det gäller ju i och för sig övriga tider.

Begicks mordet efter kökssamtalet, vilket skulle stödjas av grannarnas vittnesmål i fråga om duns/ -ar så borde också överfallet ha skett efter kl 02:26. Är det som M säger att hon gick förbi tjejerna i köket och mot sängen så skulle T ha puttats in i badrummet efter ca fem minuter. M borde då ha hört att något var på gång men valt att låta bli att stiga upp.

Sluttiden talar för att M åtminstone var delvis vaken och hörde att något pågick, tack för att du har klargjort den biten av minutmysteriet.
Jag har förståelse för om du vill förhålla dig neutral gällande skuldfrågan.
Citat:
Min app som jag skrutit lite om i tråden har fått ett nytt arbetsnamn - FlashModel. FlashFitness kändes inte relevant då den fokuserar på att identifiera ”sengångarstegserier” likt de vi ser 02:19 och 02:43. Appen loggar koordinaterna med stor noggrannhet när stegserien inleds och när den upphör. På så sätt kan man se var man befann sig när de stegen togs så det är lättare att få sammanhanget. Städ, köande, osv.

Accelerometerdatan som stegen grundas på syns i realtid i appen och sparas även med samma starttid och sluttid som ”sengångarstegserierna”.

Appen har vidare en maskininlärningsmodell (AI om man vill) som läser av accelerometerdatan för att se mönster i x,y och z axlarna när dessa steg tas.

Ska visa delar av den inom kort här. Efter en längre tid så kommer man kunna se om de stegserier som MH tar kan överensstämma med hennes berättelse.
Ser fram emot Flashmodel!

Tack för allt du tillför både oss i tråden och även utredningen; du äger en förmåga att med engagemang och utomordentligt pedagogiska resonemang, skapa intresse kring ett område som annars kan förefalla ointressant på grund av avsaknad av baskunskaper.
Såg också de verklighetstrogna ritningarna i tidigare länkar.
Citat:
Jäkligt smalt användningsområde så den lär nog aldrig hamna i App Store, haha. Däremot så är den skriven för iOS17 som ännu inte är en publik version av iPhonens operativsystem. Jag har dock iOS17 i min iPhone så när jag visar lite av appen så kommer man se nån feäck detalj som inte finns i iOS 16 än.

Nu finns det många osäkerhetsfaktorer.

Var hade MH med sig iPhonen i lgh?

Var den med på toa?

Bar hon den i handen, fickan, väskan?
M bär en axelväska på Nöjet, förmodligen med mobilen däri - tog hon av sig väskan medan hon låg i sängen?
Citera
2023-08-16, 20:07
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att Maja skulle gå in först i badrummet verkar vara en riktig ful-luring. OM det nu var så att Maja gick in först. Men vad/vem säger att det var så? Det är väl Johanna?

Ja, precis. Det är bara Johanna som säger det. För mig låter det som en ganska dålig och ologisk lögn i ett försök att placera Maja i badrummet inför ”bråket”.
Citera
2023-08-16, 20:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte fördjupat mig i själva mordet men läst och min spontana reaktion var att J låter dissociativ. Att hon agerat ut i så blint raseri att hon sonika inte kan precisera förloppet i minutiösa detaljer. Förutom att det tycks gå extremt fort initialt.
Det du tänker mer som luddigt eller tvetydigt.
Jag är i stort sett på Nöjet fortfarande och funderar på vad de sysslade med. Hav överseende.
Ska bli intressant se vad du upptäcker och lyckas klura ut i den här åtminstone delvisa röran. Du är ju kvicktänkt och snabb på att få klarhet i de väsentliga bitarna.

Hon låter dissociativ ja, frågan är om hon verkligen är det eller om hon spelar förvirrad och chockad, att det är avsikten.
Nämnas kan att hon erhöll betyget A i psykologi på gymnasiet, så ett visst intresse finns. Dessutom slukar hon i sig deckare och bär själv på författardrömmar.

Bekännelsen kom tre veckor efter att M berättat om dumpningen. Vid det här laget har hon fått ny advokat och det preliminära obduktionsprotokollet hade kommit. Oklart hur mycket och vad J delges.
Hon kunde också läsa förundersökningen och anpassa sin redogörelse efter denna, hon delges även under förhörens gång M:s version (och vice versa).

Att J är ute efter att få strypningen att låta som en olycka väcker direkt misstankar när hon även anpassar sin story utefter att det ska ha rört sig om en olycka.
Att hon skulle ha varit chockad efteråt och känt på pulsen men inte vetat hur man gör, anser jag rent ut sagt vara BS från hennes sida. Varför? - Enligt rättsläkaren har hon utövat ett stabilt och långvarigt grepp om T:s hals med bl a en skada på ena halsartären i närheten av det område som reglerar puls/bl. tryck.

Enligt RL har T mist medvetandet relativt snabbt - inom en halv minut? - J har därefter fortsatt hålla ett stabilt grepp under flera minuter.
Beskrivningen av T:s läten under händelseförloppet, är troligtvis agonal andning. - Här hade T kunnat räddas om J inte bara hade suttit bredvid och tittat på. - Fascinerad istället för chockad?

J påstår dessutom att överfallet ägde rum några minuter efter ankomst lgh och de är framme kl 01:51.
Påståendet går stick i stäv med grannarnas vittnesmål.

Min tolkning är att J har tagit tillvara grannarnas osäkerhet i fråga om klockslag.

Åklagaren har satt tiden till omkring 02:30 och det är överensstämmande med grannarnas redogörelser samt M:s toabesök 02:19-02:26 när hon säger sig gå förbi köket och åter till sängen.

Redan 02:46, ca en kvart efter överfallet och mordet (inrymmer två minuters samtal med grannen), är J på väg till Donken vilket rimmar illa med historien om förvirring och irrationellt handlande direkt efter mordet.
Hennes första tanke efter påstått gående fram- och tillbaka i lgh, upptorkande i badrummet och kontroll av T emellanåt för att se om hon lever, är att T måste bort; hon kan inte ha en död kropp hemma.

Och då dyker den briljanta idén upp om att elda upp sitt offer. Googlingstipset.
Citera
2023-08-16, 20:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"fölutom bråket i köket och när JJ knuffar in Tönnies på toaletten ser
inte MH något mer
av händelsen"

Det måste väl ändå betyda att hon sett något innan?
RL har fått till sig felaktig information. Uppmärksamt av dig, inget jag upptäckte vid genomläsning.
Citera
2023-08-16, 20:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, alltså när det kommer till Maja så blir man lite fundersam till hur hon haft det. Att hon varit mobbad och så vidare står ju helt klart och hon har säkert inte haft det lätt med en biten och sitt ursprung och så sina diagnoser på det. Men så är det ovanpå allt det det här med hennes familjeförhållande, å ena sidan en kärleksfull familj som bryr sig, men å andra sidan verkar det som också en bevakande och kontrollerande familj. Tjejen är myndig men pappa är ändå uppe mitt i nätterna och kollar var hon är för någonstans genom att tracka hennes mobil, och ställer sedan frågor om detta. Ibland får man känslan att Johanna var den enda personen i hela världen som inte ifrågasatte henne. Innan hon träffade Johanna hade hon coachen som kunde fylla den rollen. Och hon har väl haft några vänner till, men de räknas väl som en eller två vad jag förstått av det som framkommit i FUP. Johanna kan nog ha varit en befrielse på många vis för Maja, och därtill också en tjej som vågar säga ifrån och säga emot, säkert något som Maja kunde se upp till, och alldeles särskilt så när Johanna tog Majas parti. Det var kanske inte alls lika illa med mobbingen efter att Maja blivit bästis med Johanna, t.ex. Ja, där kommer vi tillbaka till det du skrev om tacksamhetsskuld. Det är inte alls omöjligt att Maja känner att hon har mycket att tacka Johanna för, och att det finns en skuld till Johanna i det. Var det så Maja kände så blir det enklare att förstå att det tog sådan tid för Maja att öppna sig för förhörsledarna.
Spot on på din sista mening.

Ja, tänker att hon kände stor tacksamhet för J som var den första person (kompis?) som såg henne; därav den starka lojaliteten och egna gränsöverskridanden.

Visserligen tror jag på samverkande faktorer till att hon tar tid på sig; en redan befintlig brist på tillit till omvärlden, känsla av hot och bestraffning vilket inte J var sen att tuta i henne ute på naturreservatet, avstängning och delvis bortträngning även om minnesbilder från natten trängde sig på och förföljde henne dygnet runt som hon själv uttrycker det, okunskap kring hur rättsväsendet fungerar; rädslan fanns där för vad J skulle kunna göra henne eller familjen om hon golade som Einar gjort och J trots allt blev frisläppt.

M visste inte vad ordet obduktion betydde så jag antar att hon saknar grundläggande kunskaper i mångt och mycket. Då blir det också svårt att förutse vad som ska hända härnäst.

Vad som också borde ha inverkat på hennes musselbeteende är skam- och skuldkänslor; vad ska mamma och pappa säga. - Kommer de att överge mig nu??
Citera
2023-08-16, 20:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kanske det är; att Maja har riktigt svårt att ta till sig och erkänna att hon själv inte agerat såsom hon känner att hon skulle vilja, och att hon faktiskt till och med tog upp mobilen i en tanke om att göra det rätta, men avstod.

Bindningen till Johanna är stark, det märker man under rättegången.

Det sitte även håt inne att berätta om hur Johanna sätter sitt liv i Majas händer, genom att få henne att förstå hur Maja måste göra för att rädda henne, samtidigt som Maja verkar ha svårt att berätta om hur euforisk Johanna verkar efter mordet och dumpningen och på Illharjen. Då darrar Maja på rösten och verkar ha svårt för att få fram de här orden.

Det kanske är både en skam över sin egen oförmåga att göra det rätta, och skam och sorg över att Johanna är på det här viset.

Maja kan ha slumrat en del, men förmodligen kan hon ha både hört mer och förstått mer, det är min tro.

Jag tycker att din teori om att Maja kanske tog upp mobilen fö att hon några sekunder funderade över vd hon skulle göra (med det vi vet hittills) är helt sannolik, särskilt som jag tycker att hennes övriga sätt att agera/icke agera stämmer med den bilden.

Hon har också tidigigare försökt maska sig ur t ex en mordbrand genom att säga att hon är sjuk, få sin pappa att bekräfta detta. Maja säger att det verkar risky, men verkar inte våga sätta emot genom att säga nej. Hon vrider sig som en mask...

Kanske lite samm beteende här, låtsas sova, eller åtminstone är passiv och håller sig borta så mycket det går?

Det finns många skäl fäör Maja att både skämmas och vilja undanhålla sitt icke agerande om det förshåller sig på det viset. Kanske hon även gör det för sin egen skull.
Bra inlägg, instämmer med föregående talare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in