Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-16, 15:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det jag skrev var inget ”argument” – det var en fråga. Jag vill att du svarar på frågan. Jag ser det som en viktig fråga för att kunna förstå varför människor inte sparar energi för att på så sätt bidra till att minska CO2-utsläppen. För tydlighetens skull upprepar jag frågan: Varför föregår du inte med gott exempel och slutar använda internet för att spara energi?
Läs gärna inläggen i sin helhet.
För att inte förnekare ska få dominera klimatdiskursen. Det är en investering i klimatet.

Accepterar du inte de ökande CO2 nivåerna i atmosfären som ett problem?
Citera
2023-08-16, 15:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Läs gärna inläggen i sin helhet.
Jag läser inläggen i sin helhet.

Citat:
För att inte förnekare ska få dominera klimatdiskursen. Det är en investering i klimatet.
OK, andra ska bidra till att minska utsläppen men inte du. Bra, då vet vi det.

Citat:
Accepterar du inte de ökande CO2 nivåerna i atmosfären som ett problem?
Jag har inte tillräckligt beslutsunderlag för att kunna avgöra om det är ett problem eller inte.
Citera
2023-08-16, 15:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag läser inläggen i sin helhet.

OK, andra ska bidra till att minska utsläppen men inte du. Bra, då vet vi det.

Jag ser det som sagt som en investering. Utsläppen ökar mer utan mitt deltagande. Eller också hycklar jag bara. Du får fantisera fritt.
Citat:

Jag har inte tillräckligt beslutsunderlag för att kunna avgöra om det är ett problem eller inte.
Det är ju därför du blir kallad förnekare. Du förnekar den vetenskap som finns tillgänglig och presenteras för dig. Tillochmed den vetenskap du själv refererat till i ipcc. Det är vad "förnekare" syftar på i denna tråd.
Citera
2023-08-16, 16:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag ser det som sagt som en investering. Utsläppen ökar mer utan mitt deltagande. Eller också hycklar jag bara. Du får fantisera fritt.
Jag behöver inte ”fantisera” – du visar själv att du är precis som alla andra vänsteraktivister.

Citat:
Det är ju därför du blir kallad förnekare. Du förnekar den vetenskap som finns tillgänglig och presenteras för dig. Tillochmed den vetenskap du själv refererat till i ipcc. Det är vad "förnekare" syftar på i denna tråd.
Jag ”förnekar” den inte - jag ser den och finner mer likhet med pseudovetenskap och politik än med riktig vetenskap.
Citera
2023-08-16, 16:45
Medlem
Citat:
Det Happer säger är att ”klimatvetenskapen” brister i vetenskapliga metoder och självkritik. Att det handlar mer om politik och pengar.
Vad spelar det ens för roll om Happer med sin helt opolitiska och penningostyrda forskning når precis samma slutsats när han räknar på det?
Citera
2023-08-16, 16:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad spelar det ens för roll om Happer med sin helt opolitiska och penningostyrda forskning når precis samma slutsats när han räknar på det?
Till att börja med så kan du kanske länka till den källa som ger sammanhanget till ditt påstående. För det andra så handlar klimatfrågan om väldigt mycket mer än den teoretiska storleken på klimatkänsligheten. Happer säger dessutom att modeller har överskattat uppvärmningen.
Citera
2023-08-16, 17:06
Medlem
Citat:
Till att börja med så kan du kanske länka till den källa som ger sammanhanget till ditt påstående. För det andra så handlar klimatfrågan om väldigt mycket mer än den teoretiska storleken på klimatkänsligheten. Happer säger dessutom att modeller har överskattat uppvärmningen.
"Dependence of Earth's Thermal Radiation on Five Most Abundant Greenhouse Gases"
https://arxiv.org/abs/2006.03098
Citera
2023-08-16, 17:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag behöver inte ”fantisera” – du visar själv att du är precis som alla andra vänsteraktivister.

Jag ”förnekar” den inte - jag ser den och finner mer likhet med pseudovetenskap och politik än med riktig vetenskap.
Du finner vetenskapen mer lik pseudovetenskap. Det var ju övertygande. Jaja. Det är ju det som gör dig till förnekare av den vetenskap som du ser som pseudovetenskap.
När du ser något som du tror tilltalar din konfirmationsbias länkar du dock gladeligen till den. Som ipcc och "Lewis22".

Men om jag frågar dig annorlunda.
Med tanke på all information du fått i tråden, anser du att forskningsläget, även om det är köpt av konspirerande globalistiska makteliter med en agenda som bara framför ett narrativ, eller det du kallar pseudovetenskap, visar tydligt i frågan att mänskligheten bör reducera sina utsläpp?

Eller menar du att din position enligt dig även har pseudovetenskapligt stöd? Kan du också exemplifiera denna pseudovetenskap?
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-16 kl. 17:38.
Citera
2023-08-16, 19:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"Dependence of Earth's Thermal Radiation on Five Most Abundant Greenhouse Gases"
https://arxiv.org/abs/2006.03098
Efter en mycket snabb genomläsning uppfattar jag att de kommer fram till en klimatkänslighet på 1,4 till 2,3 där skillnaden beror på vilken luftfuktighet man räknar med.
Citera
2023-08-16, 19:55
Medlem
Citat:
Efter en mycket snabb genomläsning uppfattar jag att de kommer fram till en klimatkänslighet på 1,4 till 2,3 där skillnaden beror på vilken luftfuktighet man räknar med.
Konstant absolut luftfuktighet är helt orealistiskt. Moderna modeller räknar ut förändring i vattenånga medan Happer tvingas ansätta den och då är konstant relativ luftfuktighet det mest rimliga. Han får då i stort sett samma resultat som Manabe. Lite lägre än man brukar få idag eftersom Happer ignorerar moln m fl effekter.
Citera
2023-08-16, 22:15
Medlem
Citat:
Med tanke på all information du fått i tråden, anser du att forskningsläget, även om det är köpt av konspirerande globalistiska makteliter med en agenda som bara framför ett narrativ, eller det du kallar pseudovetenskap, visar tydligt i frågan att mänskligheten bör reducera sina utsläpp?
Mänskligheten bör reducera sina utsläpp genom att reducera sig själv eftersom det är mänsklighetens storlek som orsakar utsläppen.
Citera
2023-08-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det handlar inte om att ni tror det blir bra i Sverige, men utvecklingen tycks vara dålig.

Det enda vi gynnas av nu är nog att du slutar skriva.

Nu när du har fått uttryck för ditt hat, så kanske du skulle vilja komma med något mer konstruktivt, annars är det bara att ignorera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in