Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-15, 15:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En referens i det här sammanhanget är en källhänvisning som stöd för det egna resonemanget. Du för inget eget resonemang utan postar bara en massa länkar. Det räknas som ”wall of text”:
En argumentationsteknik som blivit vanlig i diskussioner på Internet är "wall of text" (textvägg), som innebär att man klistrar in mycket stora mängder text från andra källor som stöd för sin sak. Inte sällan är informationen oredigerad och delvis irrelevant. Närbesläktat är "info dump" (informationsdumpning) som inte måste handla om text, utan kan vara information i vilken form som helst, till exempel länkar till video, bilder, poddar, med mera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Wall_of_text
Sluta nu med ditt wall-of-textande.

Det är väl en bedömningsfråga antar jag. Jag tror att du kommer att gilla länken. Bland annat tar den upp att modeller riskerar att överdriva uppvärmingen i slutet på århundradet. Visst fångade det ditt intresse?
Den förklarar också hur och varför det är lättare att modellera medelvärden över tid än regionala "snapshots".
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-15 kl. 15:38.
Citera
2023-08-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, de är otillräckliga för att fånga högfrekventa variationer.
Du är optimist ser jag som tror att senaste tidens uppvärmningen av haven bara är en "högfrekvent variation" och inte något av längre signifikans.
Citera
2023-08-15, 15:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du är optimist ser jag som tror att senaste tidens uppvärmningen av haven bara är en "högfrekvent variation" och inte något av längre signifikans.
Det beror på vad du menar med "senaste tiden". Om du menar Norra Atlantens temperaturökning denna sommar, ja. Om du menar världshaven eller ännu hellre världens land och hav med en lowess smoothing över de senaste decenniet börjar det mer likna något som klimatmodellerna har bättre chans att återge.
Citera
2023-08-15, 16:28
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Det du tittar på är en modell för ytmassbalans, dvs den exkluderar kalvande isberg m fl effekter som framgår av texten på sidan. Totala massbalansen är negativ:
http://polarportal.dk/en/greenland/mass-and-height-change/

Tar du dessutom på sidan du länkade till och klickar på "Melt" skall du se att det var en dramatisk och långvarig topp med smältförhållanden på mycket större yta av Grönland än normalt. Att ytmassbalansen varit mer positiv än vanligt beror inte på att det smält mindre utan på större nederbörd.

Den totala massbalansen är alltså positiv 5 av de senaste 7-åren.

Petermann glaciären:
https://pasteboard.co/N9uqWbAttGNw.gif

Era lögner och skrämselpropagande ser ett slut. Gemene man har vaknat till
Citera
2023-08-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Den totala massbalansen är alltså positiv 5 av de senaste 7-åren.
Den totala massbalansen under dessa 7 år är kraftigt negativ. Ur figuren kan jag inte se exakt hur det ser ut för varje år, men det är av mindre intresse.

Citat:
Petermann glaciären:

https://pasteboard.co/N9uqWbAttGNw.gif
Stora isberg (260+130) km2 kalvade från den 2010 och 2012, och naturligtvis visar din figur hur det såg ut precis efter den andra kalvningen.

Nyheterna från Peterman är inte alls så positiva som du vill ge sken av:
https://edition.cnn.com/2023/05/08/us/greenland-petermann-glacier-melting-climate/index.html
Citera
2023-08-15, 17:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Den förklarar också hur och varför det är lättare att modellera medelvärden över tid än regionala "snapshots".
Givetvis är det enklare att modellera sådant som varierar mindre. (En rät linje är t.ex. väldigt lätt att modellera.) Ju enklare modeller av komplexa system desto längre från verkligheten kommer man förstås. Med mycket filtrering riskerar man förstås också att missa väsentlig information.
Citera
2023-08-15, 17:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Givetvis är det enklare att modellera sådant som varierar mindre. (En rät linje är t.ex. väldigt lätt att modellera.) Ju enklare modeller av komplexa system desto längre från verkligheten kommer man förstås. Med mycket filtrering riskerar man förstås också att missa väsentlig information.
Det handlar snarare om Kolmogorovs lag om stora tal, där stokastiska variationer tar ut varandra över tid för att konvergera mot ett väntevärde och det är detta som klimatmodeller modellerar.

Tärningen är ett utmärkt exempel. Det är lättare att förutsäga ett medelvärde av ett stort antal kast än utfallet av nästa kast. Och egentligen helt olika frågor. När n går mot oändligheten konvergerar tärningens medelvärde mot väntevärdet.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-15 kl. 17:49.
Citera
2023-08-15, 17:40
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Den totala massbalansen under dessa 7 år är kraftigt negativ. Ur figuren kan jag inte se exakt hur det ser ut för varje år, men det är av mindre intresse.

Stora isberg (260+130) km2 kalvade från den 2010 och 2012, och naturligtvis visar din figur hur det såg ut precis efter den andra kalvningen.

Nyheterna från Peterman är inte alls så positiva som du vill ge sken av:
https://edition.cnn.com/2023/05/08/us/greenland-petermann-glacier-melting-climate/index.html

Ett gäng köpta akademiker har gjort apokalyptiska förutsägelser i årtionden kring klimatet. Alla har misslyckats med sina förutsägelser kapitalt. Faktum är att om man tänkt tvärtom har man haft 100% rätt.

Klimatalarmism är som historien om kejsarens nya kläder. Människor kanske inte ser några bevis på katastrofala klimatförändringar eller höjning av havsnivån, men deras åsikt är irrelevant eftersom 97% av forskarna tror att vi är dömda att gå under på grund av den globala uppvärmningen. Endast en liten handfull människor som pressen och politikerna citerar om och om igen får uttala sig, och de påstås representera 97% av världens miljontals vetenskapsmän. Har du exempelvis någonsin sett Erika Bjerström på Aktuellt få en vetenskapsman som har motsatt åsikt få argumentera emot ?

Här lägger man upp en satellitbild av Petermann glaciären, där vemsomhelst kan se kraftfull tillväxt, du refererar då till CNN. Säger inte så litet.

Därefter berättar du att allt är negativt på Grönland. Det stämmer inte. Där det finns landmassa pressas isen ut i havet. Du hänvisar kalvning av is som inte ligger på Grönland kalvar vilket är självklart. Med en större mängd is på land som pressas utanför land kommer mer att kalva, det är ofrånkomligt.

Vi kan gemensamt konstatera att de senaste 7-åren har Grönland fått MER is 5-år av dem.
Senast redigerad av Nixter 2023-08-15 kl. 17:42.
Citera
2023-08-15, 17:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Varför tror du att jag tror det?
Det jag tror är att årets temperaturavvikelse i nordatlanten som inte reproduceras av någon modell, är en sådan högfrekvent variation (både spatialt och tid) som är svåra att modellera. (per diskussion av en wmo - länk)

Jämför med denna:
https://www.realclimate.org/images/cmp_cmip3_sat_ann-5-600x505.png

Mellan ca åren 2002- 2014 var det lätt att säga att modellresultatet överdrev uppvärmningen.

Skulle man medelvärdesbilda för att reducera frekvenserna skulle även denna period ligga närmare modellens centrala estimat.

Naturligtvis trendar även havstemperaturen uppåt i klimatologiskt (långsiktigt) avseende. Och jag har aldrig menat något annat.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-15 kl. 17:45.
Citera
2023-08-15, 17:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Ett gäng köpta akademiker har gjort apokalyptiska förutsägelser i årtionden kring klimatet. Alla har misslyckats med sina förutsägelser kapitalt. Faktum är att om man tänkt tvärtom har man haft 100% rätt.

.
Egentligen är vi nästan överens. Vi är överens om vad vetenskapen säger. Den enda skillnaden är egentligen att du tror på att den är köpt.

Då är vi överens vad vetenskapen säger. Medan du avfärdar denna med en konspirationsteori.
Citera
2023-08-15, 17:57
Medlem
Citat:
Här lägger man upp en satellitbild av Petermann glaciären, där vemsomhelst kan se kraftfull tillväxt, du refererar då till CNN. Säger inte så litet.
Det är en bild på tungan ut i havet vilket inte säger någonting om glaciärens totala massa.

Citat:
Vi kan gemensamt konstatera att de senaste 7-åren har Grönland fått MER is 5-år av dem.
Kan vi? Allt jag kan konstatera att dunder dessa sju år totalt har Grönland fått mindre is.
Citera
2023-08-15, 17:59
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag tror det?
Det jag tror är att årets temperaturavvikelse i nordatlanten som inte reproduceras av någon modell, är en sådan högfrekvent variation (både spatialt och tid) som är svåra att modellera. (per diskussion av en wmo - länk)
Enklaste förklaringen är nya reglerna för svavelrening på fartyg, men jag är inte säker på att det räcker. Sen är frågan om det är som du tror bara en högfrekvent variation eller om det är ett trendbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in