Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-13, 14:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det förklarar inte dina påståenden om tenden.

Hur får du fram att Cx=1 för perioden 1987-2022? (jag tror jag vet svaret och det är en missuppfattning från din sida att det skulle ge temperatur, men ser gärna din förklaring först)? Alternativt hur får du fram att det du kallar Ax är - 0.3 för perioden?

Du behöver visa hur du räknar och hittar siffrorna. Och hur du drar dina slutsatser om trenden som du drar, som tidigare efterfrågats.
Det framgår i detalj av mitt inlägg. Forcing från CO2 kan du läsa om här: https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing

Omräkning till temperatur är bara en skalfaktor som är irrelevant för exemplet.
Citera
2023-08-13, 15:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det framgår i detalj av mitt inlägg. Forcing från CO2 kan du läsa om här: https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing

Omräkning till temperatur är bara en skalfaktor som är irrelevant för exemplet.
Som jag misstänkte.
Forcing ger inte temperatur. Forcing!=temperatur. Om så vore fallet vore klimatkänsligheten enkel. 3.7 grader. Och med ditt missförstånd dessutom den transienta.

Forcing har enheten watt per kvadratmeter. Temperaturförändring grader C eller K.

Det är olika saker.

Forcingen är ett mått på förändringen i energibalansen. Forcingen ger upphov till en temperaturförändring som följd av en förändring i energibalansen. Men temperarurförändringen har inte enheten W/m^2.
Citera
2023-08-13, 15:07
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Hörde att IPCC's nya ordförande ger Elsa Widding stöd i sina teorier. Måste vara en rejäl smocka mot klimataktivisterna i SVT
Citera
2023-08-13, 15:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som jag misstänkte.
Forcing ger inte temperatur. Forcing!=temperatur. Om så vore fallet vore klimatkänsligheten enkel. 3.7 grader. Och med ditt missförstånd dessutom den transienta.

Forcing har enheten watt per kvadratmeter. Temperaturförändring grader C eller K.

Det är olika saker.

Forcingen är ett mått på förändringen i energibalansen. Forcingen ger upphov till en temperaturförändring som följd av en förändring i energibalansen. Men temperarurförändringen har inte enheten W/m^2.
Som sagt spelar det ingen roll för exemplet eftersom det bara handlar om en omräkningsfaktor.
Citera
2023-08-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Är det någon som tänkt på att temperaturen har varierat genom alla tider.

Men co2 halten har varit stabil dom senaste 800 000 åren. Det är bara nu dom sista 100 åren som co2 halten ökat till 400ppm.
Hur vore det om du kollade fakta innan du vräker ur dig sådant här? Halten har varierat mellan 180 och 280 ppm i takt med istidscyklerna.
https://climate.nasa.gov/news/2535/satellite-data-confirm-annual-carbon-dioxide-minimum-above-400-ppm/
(Det är inte CO2 som driver cyklerna, men variationen i koncentration förstärker temperatursvinget.)
Citera
2023-08-13, 15:39
Medlem
Citat:
Jo, min fråga implicerade därför vad i buzzerbuzzers inlägg du tycker att jag ska invända mot. Det finns ju flera inlägg i kedjan. Menar du allting i största allmänhet eller något specifikt?
Allvarligt? Du hoppar in i en diskussion och förstår inte att det inlägg av mig du bemötte var ett svar på ett inlägg av buzzerbuzzer? Ett inlägg jag rentav citerade i det inlägg du bemötte. Ditt mål är verkligen att förstöra varje diskussion du ger dig in i.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citat:
Du är fullständigt ovetenskaplig som likställer långa trender med en stokastisk process. Jag finner det helt otroligt att du personligen har någonting med vetenskap att göra.
Och jag är precis lika övertygad om att du inte har någon som helst kompetens att avgöra den saken.
Citera
2023-08-13, 15:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Som sagt spelar det ingen roll för exemplet eftersom det bara handlar om en omräkningsfaktor.
Det är klart att det spelar roll. Det är ju det du grundar ditt Cx på och därigenom Ax. Det är ju vad hela din utläggning handlar om. Om du får en annan temperatur för Cx blir ditt Ax också annorlunda. Och därmed försvinner din uppskattning Ax (eller A2) =-0.3 grader för perioden.
Citera
2023-08-13, 15:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men co2 halten har varit stabil dom senaste 800 000 åren. Det är bara nu dom sista 100 åren som co2 halten ökat till 400ppm.

Man funderar ju på hur temperaturen kunde variera så mycket fler utan att co2 nivån ändrades nämnvärt

Halterna varierar också med ca. 100 ppm. Under en interglacial brukar det vara 280 och under nedisning 180.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Vostok_Petit_data.svg
Citera
2023-08-13, 16:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Tycker nog att du pratar om lite olika saker med det argumentet. Men jag släpper gärna det för att diskussionen inte ska sväva iväg för långt ifrån kärnämnet, om det är ok?

Rimligt eller inte, om något anses tillräckligt farligt brukar vi i den här delen av världen kunna få till ett förbud relativt snabbt. Klimathot har det talas om i en herrans massa år och så länge som visselblåsarna inte ens lyfter frågan om motorsportens vara eller icke vara, så har jag lite svårt att ta deras varningar på fullt allvar.

Greta som suttit och grinat och skolkat har betydligt fler flygtimmar i ryggen än jag. Dom som låter mest i frågan av dom jag känner har samtidigt 4-5 flygresor per år i ryggen. För att inte tala om politikerna i genren.

Så länge man vill skatta bort ”klimatkrisen” är jag inte särskilt övertygad. Vettiga bevis och vettiga åtgärder så är jag beredd att gå rätt långt för att hjälpa till.

Det är olika frågor.

1. Forskarna försöker tala om för oss vad som kommer att hända.
2. Greta pratar, F1 kör lopp och politiker fattar beslut.

Det blir lite konstigt att exempelvis tro att alkohol inte kan vara skadligt, bara för att Schyman dricker.
Citera
2023-08-13, 16:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Man funderar ju på hur temperaturen kunde variera så mycket fler utan att co2 nivån ändrades nämnvärt
Som Goseigen skrev varierar koldioxidkoncentrationen mellan glacialer och interglacialer och är en stor orsak till växlingarna.
https://www.nature.com/articles/nature10915
Citera
2023-08-13, 16:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Allvarligt? Du hoppar in i en diskussion och förstår inte att det inlägg av mig du bemötte var ett svar på ett inlägg av buzzerbuzzer? Ett inlägg jag rentav citerade i det inlägg du bemötte. Ditt mål är verkligen att förstöra varje diskussion du ger dig in i.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det här är ett diskussionsforum och jag ville ha en förklaring av din åsikt om rimliga åtgärder. Som vanligt kan/vill du inte förklara vad du menar utan bara tjafsar.
Citera
2023-08-13, 16:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är klart att det spelar roll. Det är ju det du grundar ditt Cx på och därigenom Ax. Det är ju vad hela din utläggning handlar om. Om du får en annan temperatur för Cx blir ditt Ax också annorlunda. Och därmed försvinner din uppskattning Ax (eller A2) =-0.3 grader för perioden.
Givetvis. Jag säger ju gång på gång att klimatkänsligheten är en helt avgörande faktor. Med ett annat värde på lamda (1 i exemplet) blir det förstås andra siffror. Det är ju en fullständig självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in