2023-08-12, 22:42
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag har genom åren pysslat med väldigt mycket samlarrelaterad business och mitt råd är att sälja. Samlande handlar om nostalgi och vad som är "värt" något beror på vem köparna är, vad köparna redan har och ifall du kan hitta de som saknar vad du har.

Äldre TV-spel är inte en värdefull vara per se, den är bara värdefull för ett smalt segment av alla samlare. Det här smala segmentet blir äldre för varje år och under tiden samlar de på sig vad de är intresserade av. Att sitta och hålla på saker är bara vettigt till en viss punkt. Elastolinfigurer var högvilt under 70- och 80-talet. Runt millennieskiftet var samlarna antingen kompletta eller döda och idag är alla döda och samlingarna borta. Samma sak med Britains-samlarna. Britains var stora bland barn födda på sent femtiotal till sent sjuttiotal. Bondgårdar, soldater och maskiner. För femton år sedan var Britains dyrt på Tradera. Idag, not so much. Samma sak gäller alla samlarsaker. Serietidningar, DVD-filmer, TV-spel. NES peakar just nu eftersom vi som växte upp med NES är som aktivast och rikast just nu. Om tjugo år har min generation antingen samlat sig komplett eller är död. När vi är borta finns det ingen som kommer att samla på NES eftersom de som nostalgin gäller är borta. Det finns inga nya generationer som anammar vår nostalgi.
Hej,

Vet inte om det är särskilt smart att svara dig då du alltid är så hatisk i dina inlägg, och jag tror inte heller att du vet något särskilt om just ps1? Du verkar mest prata om samlande i generella ordalag. I den här tråden så vill jag ju ha svar specifikt utifrån tv-spels samlande. Och då ännu hellre just i från folk som samlar ps1 och förstår värdet av hur fett det är att ha ett inplastat Castlevania SOTN. Eller ännu hellre ett Tron Bonne eller Team Buddies.

Alltså spel som är lite utav en holy grail i samlarvärlden. Det går inte att jämföra med det du skriver om.
Citera
2023-08-13, 00:43
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Hallå, sorry för sent svar men har inte spelen hemma.

Tog några bilder på spelet du frågade om + en random bild med lite fler spel.

https://pasteboard.co/zqAABzau5PKl.jpg https://pasteboard.co/ykQ3YqxOhENc.jpg https://pasteboard.co/p8vUDx2e17ss.jpg https://pasteboard.co/gzJmaokRH2jF.jpg

Tack för att du tog dig tid!

Så, ett spel kan vi ju konstatera att du åtminstone äger, Team Buddies, som gick för USD 1,140 år 2019. Den kanske låg ute för SEK 40k förra året på Ebay men enligt pricecharting blev i såfall inte försäljningen registrerad.* Eller såg du att den gick för det priset?

https://www.pricecharting.com/game/playstation/team-buddies#completed-auctions-graded

De andra spelen ligger fortfarande ute på Tradera till, i mitt tycke, fantasipriser av samma säljare "Arkadnu". Har du något samröre med Arkadnu?

Som jag sa tidigare, vad saker och ting ligger ute för och vad de sedan säljs för är två skilda saker.

* Eller så blev det helt enkelt inte sålt för SEK 40k (omvandlat till USD då).
Citera
2023-08-13, 01:20
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Tack för att du tog dig tid!

Så, ett spel kan vi ju konstatera att du åtminstone äger, Team Buddies, som gick för USD 1,140 år 2019. Den kanske låg ute för SEK 40k förra året på Ebay men enligt pricecharting blev i såfall inte försäljningen registrerad.* Eller såg du att den gick för det priset?

https://www.pricecharting.com/game/playstation/team-buddies#completed-auctions-graded

De andra spelen ligger fortfarande ute på Tradera till, i mitt tycke, fantasipriser av samma säljare "Arkadnu". Har du något samröre med Arkadnu?

Som jag sa tidigare, vad saker och ting ligger ute för och vad de sedan säljs för är två skilda saker.

* Eller så blev det helt enkelt inte sålt för SEK 40k (omvandlat till USD då).
Tjena,

Varför är du så hatisk? Dina inlägg bara osar missundsamhet och avundsjuka. Vad samlar du på?
Citera
2023-08-13, 01:25
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Tjena,

Varför är du så hatisk? Dina inlägg bara osar missundsamhet och avundsjuka. Vad samlar du på?

Jag samlar bland annat på TV-spel.
Citera
2023-08-13, 01:26
Avslutad
Citat:
Appropå det. Har du spelat Legend of Mana? https://en.wikipedia.org/wiki/Legend_of_Mana

Minns än idag när jag spelade det och min haka droppade till golvet när titelspåret sjungs på svenska av nån som låter som Carola. Jävligt coolt med tanke på att det är ett obskyrt jrpg.

https://youtu.be/c73t4ZoYE_Q

Ja det var riktigt häftigt kommer jag ihåg!! underbart spel, länge sen jag spelade nu
Citera
2023-08-13, 01:28
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Jag samlar bland annat på TV-spel.
Kul, vad samlar du till?

Du borde lära dig vara lite mer ödmjuk. Det tjänar du på. Köpare hatar självgoda säljare som ”vet bäst”. Det är absolut inte så man får saker sålda.

Pro tip.
Citera
2023-08-13, 01:35
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Kul, vad samlar du till?

Du borde lära dig vara lite mer ödmjuk. Det tjänar du på. Köpare hatar självgoda säljare som ”vet bäst”. Det är absolut inte så man får saker sålda.

Pro tip.

Pro tip är att inte påstå att man har ett spel för 40k när man inte har det.
Citera
2023-08-13, 01:50
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Pro tip är att inte påstå att man har ett spel för 40k när man inte har det.
Jag visade ju dig det nyss?

Lilla pojke, du ska nog lämna the big league. 😎 Spel som jag har är bara sånt som du drömmer om.

Fortsätt samla pokemonkort.
Citera
2023-08-13, 07:28
Avslutad
Citat:
Hej,

Vet inte om det är särskilt smart att svara dig då du alltid är så hatisk i dina inlägg, och jag tror inte heller att du vet något särskilt om just ps1? Du verkar mest prata om samlande i generella ordalag. I den här tråden så vill jag ju ha svar specifikt utifrån tv-spels samlande. Och då ännu hellre just i från folk som samlar ps1 och förstår värdet av hur fett det är att ha ett inplastat Castlevania SOTN. Eller ännu hellre ett Tron Bonne eller Team Buddies.

Alltså spel som är lite utav en holy grail i samlarvärlden. Det går inte att jämföra med det du skriver om.
Så du tror att det väldigt smala samlarsegementet människor som samlar PS1-spel skiljer sig från precis alla andra samlarkategorier och alla tidigare generationer av samlare?

Okej, då förstår jag. Då finns det inget skäl för mig att diskutera vidare.
Citera
2023-08-13, 10:00
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag har genom åren pysslat med väldigt mycket samlarrelaterad business och mitt råd är att sälja. Samlande handlar om nostalgi och vad som är "värt" något beror på vem köparna är, vad köparna redan har och ifall du kan hitta de som saknar vad du har.

Äldre TV-spel är inte en värdefull vara per se, den är bara värdefull för ett smalt segment av alla samlare. Det här smala segmentet blir äldre för varje år och under tiden samlar de på sig vad de är intresserade av. Att sitta och hålla på saker är bara vettigt till en viss punkt. Elastolinfigurer var högvilt under 70- och 80-talet. Runt millennieskiftet var samlarna antingen kompletta eller döda och idag är alla döda och samlingarna borta. Samma sak med Britains-samlarna. Britains var stora bland barn födda på sent femtiotal till sent sjuttiotal. Bondgårdar, soldater och maskiner. För femton år sedan var Britains dyrt på Tradera. Idag, not so much. Samma sak gäller alla samlarsaker. Serietidningar, DVD-filmer, TV-spel. NES peakar just nu eftersom vi som växte upp med NES är som aktivast och rikast just nu. Om tjugo år har min generation antingen samlat sig komplett eller är död. När vi är borta finns det ingen som kommer att samla på NES eftersom de som nostalgin gäller är borta. Det finns inga nya generationer som anammar vår nostalgi.

Nostalgi har ett bäst före datum också, bra spel håller, det är inte alla ungdomar som är grafik kåta idag osv, många unga köper NES spel också.
Jag själv köper inte spelen på grund av nostalgi utan för att jag tycker om dom, oavsett om det är ett spel som är svårt att få tag på eller som är billigt, tycker jag inte om det så säljer eller byter jag bort det
Citera
2023-08-13, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Nostalgi har ett bäst före datum också, bra spel håller, det är inte alla ungdomar som är grafik kåta idag osv, många unga köper NES spel också.
Jag själv köper inte spelen på grund av nostalgi utan för att jag tycker om dom, oavsett om det är ett spel som är svårt att få tag på eller som är billigt, tycker jag inte om det så säljer eller byter jag bort det
Jag har svårt att tro att särskilt särskilt många unga, dvs människor under 30, köper spel till en konsol som kom ut när deras föräldrar var barn. Att det händer vid enstaka tillfällen förnekar jag inte, men jag undrar vad du lägger i benämningen "många"?

Varför? För människor under 30 har helt enkelt inte de rosa nostalgiglasögonen som vi har. Och utan dem är NES-spelen i 99 fall av 100 ganska dåliga spel. Titlar som Rygar, Ice Hockey, Metroid och Kid Icarus var helt enkelt inte särskilt bra spel. Ett eller två undantag finns, Zelda-serien och Castlevania-serien, men de undantagen skapar inga nya NES-samlare under 30.

TV-spel skiljer sig inte på någon punkt från alla andra samlargenrer, även om TV-spelssamlarna själva verkar tro det. Det finns inget i samlandet av äldre TV-spel som skiljer sig från samlandet av seriealbum, LP-skivor, filmisar, hockeykort eller Märklintåg. Allt har ett bästföre-datum och allt bygger på nostalgi.
Citera
2023-08-13, 10:11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Någon frågade om vilket spel jag har som kostade upp emot 40k. Som exempel har jag en helt ny inplastad Team Buddies. Den låg ute förra året för 40k på ebay. Den hade en extremt liten print run så det finns uppskattningsvis i 5-10000 ex. Och hur många av dom är nya och inplastade? När det kommer till seriöst samlande så är det milsvidd skillnad på nytt inplastat och öppnat.

Givetvis kan jag backa upp alla mina påståenden med bildbevis om någon skulle misstro mig.

Om du betalade 40k för Team Buddies i Mint condition. Så antingen 1 du ljuger om pricet eller 2 du blev så in i helvete lurad. Jag skulle uppskatta priset mällan 500-2000$ alltså i värsta fall hälften av de pris du betalade. Sen en bild på kvittot hade varit fint att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in