Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-03, 10:22
  #13
Medlem
Jag tycker retro verkar ha dött rätt ordentligt de senaste åren. Man hör inte så mycket om nördar längre, folk verkar ha tröttnat.
Citera
2023-08-03, 21:37
  #14
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Är alla spelen till PS1? Lär ju vara trevligt att sälja dem internationellt nu när svenska kronan är så svag. Tänker du lär bredda dig och inte bara stirra på Tradera utan eBay istället med "worldwide shipping".
Jag samlar ntsc uc. Så jag vänder mig främst till den usa/internationella marknaden. Det är ganska stora skillnader värdemässigt mellan de olika regionerna, men är man samlare så har man garanterat koll på sånt. Dessutom finns lite olika spel på respektive marknader. Exempelvis så finns det mycket mer spel till ntsc regionen än pal (europa) exempelvis. Finns även skillnader bland spel som finns till båda marknaderna, men återigen sånt där har samlarna redan koll på.

90% av min samling är köpt i från amerikanska ebay, resterande är från tradera. Dock inte de senaste åren då priserna på tradera har gått genom stratosfären. Kolla dessa annonser bara som exempel: 😅

https://www.tradera.com/item/340701/...usa-mint-skick
https://www.tradera.com/item/340701/...i-ps1-ntsc-usa
https://www.tradera.com/item/340701/...as-beskrivning
https://www.tradera.com/item/340701/...64/grandia-ps1
https://www.tradera.com/item/340701/...treringskortet
https://www.tradera.com/item/340701/...ket-fint-skick
https://www.tradera.com/item/340701/...-ps1-ntsc-usa-

Alla dessa titlar är sånt jag har fast mina är nya inplastade, nån är öppnad fast i totalt nyskick. -och jag köpte dom för en spottstyver mot vad dessa kostar idag.

Någon frågade om vilket spel jag har som kostade upp emot 40k. Som exempel har jag en helt ny inplastad Team Buddies. Den låg ute förra året för 40k på ebay. Den hade en extremt liten print run så det finns uppskattningsvis i 5-10000 ex. Och hur många av dom är nya och inplastade? När det kommer till seriöst samlande så är det milsvidd skillnad på nytt inplastat och öppnat.

Givetvis kan jag backa upp alla mina påståenden med bildbevis om någon skulle misstro mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dunka
Jag tycker retro verkar ha dött rätt ordentligt de senaste åren. Man hör inte så mycket om nördar längre, folk verkar ha tröttnat.
Kommer med stor säkerhet alltid finnas en klick nördar som är beredda att betala fantasipriser pga nostalgin. Sen har du de mer slipade som ser det som investeringar som kommer ge avkastning i framtiden.
Citera
2023-08-04, 00:30
  #15
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Allt beror väl på situationen, plats och vad du själv har för intresse för spelen. Har du inget intresse själv av spelen skulle jag sälja de och lägga pengarna på det intresse som du har. Jag samlar själv på lite retro spel men har den filosofin att det jag inte vill ha för snygg boxart eller det jag tycker att är roligt att spela ibland samlar jag inte på, vill inte ha något i samlingen för det är dyrt om det är ett skitspel eller har ful boxart.
Har såklart intresse av dom per se. Är inte så att jag plötsligt tröttnat och blivit girig efter pengar eller något annat. Är uppväxt i ”tvspelsrevolutionen” på 80 talet men fastnade för playstation 1 och har aldrig blickat tillbaka. Ingen annan konsoll har tilltalat mig efter ps1an. Jag stannade där och samlade spel till den, även långt upp i vuxen ålder.

Men idag, med dagens svajande ekonomi och priser som jag inte vet är fantasi -eller om det är allvarligt menade, så vill jag ha input från ni andra hur ni tänker. CD-formatet ett utdöende och icke-livsbeständigt format, och det börjar bli bråttom. Alltså någon gång inte allt för långt tid framöver så kommer skivorna som pressades på 90-talet ruttna och spelen bli ospelbara. Det är inte en spekulation - utan ett faktum.

Då frågar jag mig - kommer folk fortfarande vara beredda att betala sanslösa pengar för nya inplastade spel trots att de med stor sannolikhet inte längre fungerar?

Jag vill inte fastna i en diskussion om vilka spel man har, eller hur mycket de är värda, utan jag är ute efter en diskussion där vi samlare med en massa spel tänker kring det fortsatta samlandet. Är det värt det? Är det värt att betala hutlösa priser längre för ett döende medium? Skulle du vara villig att betala en massa pengar idag för ett spel du hade när du var 15 år och har fantastiska minnen ifrån?

Hur kommer framtiden för oss som samlar CD baserad media se ut? Kommer det alltid finnas en köpare eller ska vi sälja nu och springa med pengarna?
Citera
2023-08-04, 00:50
  #16
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Är alla spelen till PS1? Lär ju vara trevligt att sälja dem internationellt nu när svenska kronan är så svag. Tänker du lär bredda dig och inte bara stirra på Tradera utan eBay istället med "worldwide shipping".
Yes. Allt är ps1. Konsoller, spel, handkontroller, minneskort etc. Mycket är nytt inplastat och resterande är öppnat men i nyskick. Helt orepade skivor, manualer som inte är tummade, alla medföljande grejor finns kvar. Osv. Gjorde det till min grej att enbart köpa det som var i nyskick som ”sämst”.

Har inte tänkt alls på kronkursen. Menar du att det skulle spela någon roll? Ser vi inte också ökade fraktpriser? Hur ser du på att sälja allt i ”bulk” VS att sälja spel för spel?
Citera
2023-08-04, 01:12
  #17
Medlem
Har en stor samling TV-spel, men mestadels kassetter från N64, GBA, GBC etc. Tror inte det kommer minska i värde, snarare tvärtom. CD-skivorna tror jag inte slutar funka bara pga tid…
Citera
2023-08-04, 01:29
  #18
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainHadock
Har en stor samling TV-spel, men mestadels kassetter från N64, GBA, GBC etc. Tror inte det kommer minska i värde, snarare tvärtom. CD-skivorna tror jag inte slutar funka bara pga tid…
Tjena Hadock,

Det är fördelen med kassetter. Dina spel är lagrade på chip med obegränsad livslängd. Det är två helt skilda sätt att lagra data. Cd-skivor är en tunn aluminiumfilm med ett par lager plast ovanpå. Dessa drabbas tyvärr av delaminering med tiden. Man brukar säga att disc rot inträffar typiskt inom en 50 års period. Då pratar vi fabrikspressade skivor. Hemmabrända skivor kraschar efter halva den tiden.

Kassetter är grymma - det är en skön feeling i kassetter - inget snack om den saken, men deras stora nackdel är att de är dyra att producera och de ryms inte i närheten så mycket data som cd skivor kan hålla. Det var det som gjorde att ps1an hade en sån framgång som den hade.

Har du några vettig tankar om mina andra frågeställningar? Sälj och spring - eller behåll och se priserna gå upp? Hur tänker du kring att/om folk fortfarande kommer vilja betala för spel som mest troligt inte längre fungerar även om de är nya i plast?
Citera
2023-08-04, 01:35
  #19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Har såklart intresse av dom per se. Är inte så att jag plötsligt tröttnat och blivit girig efter pengar eller något annat. Är uppväxt i ”tvspelsrevolutionen” på 80 talet men fastnade för playstation 1 och har aldrig blickat tillbaka. Ingen annan konsoll har tilltalat mig efter ps1an. Jag stannade där och samlade spel till den, även långt upp i vuxen ålder.

Men idag, med dagens svajande ekonomi och priser som jag inte vet är fantasi -eller om det är allvarligt menade, så vill jag ha input från ni andra hur ni tänker. CD-formatet ett utdöende och icke-livsbeständigt format, och det börjar bli bråttom. Alltså någon gång inte allt för långt tid framöver så kommer skivorna som pressades på 90-talet ruttna och spelen bli ospelbara. Det är inte en spekulation - utan ett faktum.

Då frågar jag mig - kommer folk fortfarande vara beredda att betala sanslösa pengar för nya inplastade spel trots att de med stor sannolikhet inte längre fungerar?

Jag vill inte fastna i en diskussion om vilka spel man har, eller hur mycket de är värda, utan jag är ute efter en diskussion där vi samlare med en massa spel tänker kring det fortsatta samlandet. Är det värt det? Är det värt att betala hutlösa priser längre för ett döende medium? Skulle du vara villig att betala en massa pengar idag för ett spel du hade när du var 15 år och har fantastiska minnen ifrån?

Hur kommer framtiden för oss som samlar CD baserad media se ut? Kommer det alltid finnas en köpare eller ska vi sälja nu och springa med pengarna?

Det finns vinsamlare som kan betala enorma pengar för en flaska som lika väl kan vara förstörd av kork eller annat fel, det vet man inte förrän den dagen man öppnar flaskan och dricker den. Många viner är nog inte ens till för att dricka utan samlare köper av varandra och hoppas att de ska stiga i värde till det är dax att sälja flaskan vidare.

Nu är det säkert bättre på PS1 då de spelen inte alltid krävde internetuppkoppling men jag har ett PS3 och skulle någon dag testa Fight Night men då jag skulle godkänna deras regler hos EA så gick det inte att komma vidare. Lyckades sen googla om detta problem och fann att man kunde starta något annat äldre EA spel och godkänna där för att få det att funka. Som tur var hade jag något gammalt FIFA att godkänna deras regler från. Sen hoppade även Fight Night igång.
Jag är inte samlare och har inget av extra värde till min PS3, nu används den endast som DVD-spelare.

Jag tycker du ska börja sälja av din samling. Njut av pengarna du får in och kanske räcker de till något riktigt fint.
Citera
2023-08-04, 01:52
  #20
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns vinsamlare som kan betala enorma pengar för en flaska som lika väl kan vara förstörd av kork eller annat fel, det vet man inte förrän den dagen man öppnar flaskan och dricker den. Många viner är nog inte ens till för att dricka utan samlare köper av varandra och hoppas att de ska stiga i värde till det är dax att sälja flaskan vidare.

Nu är det säkert bättre på PS1 då de spelen inte alltid krävde internetuppkoppling men jag har ett PS3 och skulle någon dag testa Fight Night men då jag skulle godkänna deras regler hos EA så gick det inte att komma vidare. Lyckades sen googla om detta problem och fann att man kunde starta något annat äldre EA spel och godkänna där för att få det att funka. Som tur var hade jag något gammalt FIFA att godkänna deras regler från. Sen hoppade även Fight Night igång.
Jag är inte samlare och har inget av extra värde till min PS3, nu används den endast som DVD-spelare.

Jag tycker du ska börja sälja av din samling. Njut av pengarna du får in och kanske räcker de till något riktigt fint.
Hallå Brandbil,

Du internet fanns inte när ps1 var aktuell. 😀

Hur tänker du kring - fortsätt samla och hoppas allt ökar i värde VS ta pengarna och spring för livet?

Har kronkursen någon inverkan på allt? Sälja bulk VS spel för spel med en större samling exklusiva spel där samlingen övergår hundratusen kronor? Ställer dessa frågor då ditt svar var rätt generiskt. Hur tror du framtiden för ps1 samlande kommer se ut? Vad händer när skivorna slutar fungera men de ligger i fina fodral? Du får inte dra vinkortet här.
Citera
2023-08-04, 02:14
  #21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Hallå Brandbil,

Du internet fanns inte när ps1 var aktuell. 😀

Hur tänker du kring - fortsätt samla och hoppas allt ökar i värde VS ta pengarna och spring för livet?

Har kronkursen någon inverkan på allt? Sälja bulk VS spel för spel med en större samling exklusiva spel där samlingen övergår hundratusen kronor? Ställer dessa frågor då ditt svar var rätt generiskt. Hur tror du framtiden för ps1 samlande kommer se ut? Vad händer när skivorna slutar fungera men de ligger i fina fodral? Du får inte dra vinkortet här.

Nej, det var det jag skrev, du kommer slippa de problem sim jag har med PS3 spel just för att PS1 inte kräver internetanslutning och någon server som bolagen måste ha igång.

Jag fick ta över en samling av helt andra prylar av min far när han gick bort, samlingen var kanske värd 25-35000kr men då jag inte hade orken att sälja prylarna en och en som säkerligen givit mycket mer så sålde jag i buntar och fick kanske 10000kr. Detta var helt andra prylar än dina spel men vill du få bra betalt så sälj en och en. Kör fem till tio annonser i veckan, gärna samma tid och dag så lär sig budgivarna att det kommer ut prylar med jämna mellanrum.
Informera om upplägget i annonstexten att nya annonser kommer varje vecka på ex. torsdag kl: 20:30.

Om spelet funkar eller ej är sekundärt då få samlare köper för att spela spelet. De flesta köper för känslan att få äga just den speciella rariteten. Måste man spela spelet så köper man ett öppnat för billigare peng.

Vad det gäller värdet i framtiden har jag dålig koll på men ju färre spel som finns i omlopp, ju högre värde. Vad som gör att just modell x har högre värde än modell y vet jag inte. Är varan i mint condition så blir det värt ännu mer.
Citera
2023-08-04, 02:41
  #22
Medlem
buskBrands avatar
Finns det ens ett samlande för ps3? 😀 Det är vad jag vet en konsoll som är aktuell än i dag?

Nä jag är inte i behov av pengarna och kommer inte hora ut mig på nätet för att sälja något som eventuellt kommer bli kvadruppelt värt om ett par år framöver. Eller mer? Jag sitter trots allt på en del spel som inte ens finns på marknaden idag. Än mindre nytt och inplastat.

Tack för dina råd.
Citera
2023-08-04, 02:49
  #23
Medlem
buskBrands avatar
Det bästa vore om man kunde få några svar i från andra ps1 collectors och höra era tankar och funderingar kring samlandet. Uppskattar så klart svar i från alla men det bästa är som alltid att gå till källan.
Citera
2023-08-04, 03:23
  #24
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Givetvis kan jag backa upp alla mina påståenden med bildbevis om någon skulle misstro mig.

Hemskt gärna tack. Fota med en handskriven lapp med ditt handle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback