2023-08-04, 13:14
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag inte speciellt inne på spel: Men har sett trender när det gäller fordon och andra artiklar.

Som många skriver det blir ofta en haip när folk i övre medelåldern vill köpa tillbaka lite grann av sin ungdom. Därav att bilar och mopeder från 70-80talet nu boomar i pris samtidigt som 30/40 talsbilar som för 20år sen såldes för miljoner idag kostar som en småbil.
Dessutom så är mediat inte stabilt över tid med en viss begränsad livslängd.
Så har du tröttnat på samlandet av tidiga spel som nu gått upp till ett högt värde så blir min rekomendation att sälja: Visst kanske du missar absoluta toppen om några år, men väntar du för länge blir det ju att gå till elektronikbingen med dem. Så idag kanske värda några tusenlappar om nåt år kanske du kan sälja enstaka för 50ggr mer men om 15 år så kan du inte kränga dem för en 5a.

Håller med sen är spel inte som bilar att folk köper lagar och säljer vidare så marknaden kommer troligen fortare mättas. För köper någon ett spel har de inget behov av att köpa samma om några år.

TS kan hålla på de spel han sa var ovanliga de kommer troligen inte sjunka i värde. Men de som är vanligare finns det ingen större anledning att vänta med priserna brukar hålla sig tills just alla samlare har sin kopia sen sjunker det som en sten så gäller att vara med på tåget när det går.
Citera
2023-08-04, 13:55
Medlem
dasbandits avatar
Sälj.

Nostalgi går i vågor och jag tror att det är perfekt tillfälle att sälja av PS1-spel då generationen som spelade just PS1 när dom var små peakar i ålder, karriär och så vidare just nu.
Om du inte vill sälja av hela samlingen, börja lite smått och sälj några spel då och då bara för att testa marknaden lite.
Citera
2023-08-05, 09:24
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Inga problem. Du får vänta några timmar dock.

Många timmar blev det...
Citera
2023-08-05, 15:19
Avslutad
Jag säljer min ps1 samling om sisådär 10 år.. Har 3 av de mest ovanligaste spelen som knappt såldes alls..

kommer det en till pandemi så kommer priset att öka monumentalt
Citera
2023-08-11, 19:05
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Hemskt gärna tack. Fota med en handskriven lapp med ditt handle.
Hallå, sorry för sent svar men har inte spelen hemma.

Tog några bilder på spelet du frågade om + en random bild med lite fler spel.

https://pasteboard.co/zqAABzau5PKl.jpg https://pasteboard.co/ykQ3YqxOhENc.jpg https://pasteboard.co/p8vUDx2e17ss.jpg https://pasteboard.co/gzJmaokRH2jF.jpg
Citera
2023-08-11, 19:27
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Tradera helt klart
Nu gissar du… Jag tänker att man rimligtvis vänder sig till den marknad spelen vänder sig till? Jag kan hålla med om att det smidigaste är att välja tradera som svensk. Men som i mitt fall där jag samlar ntsc… där är ju ebay ofantligt mycket större. Det är trots allt ”hemmamarknaden”.. Ett jävla skit att behöva använda dock.. Tull. Frakt. Långa lev.tider osv. När jag köpte Tron Bonne minns jag som exempel att jag fick betala x2 pga jag åkte på tull. 😒
Citera
2023-08-11, 19:33
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Kul att jag såg denna tråd. Jag har en hel del spel liggande. Är det tradera eller blocket som är bäst att sälja på?
Jag skulle säga att sitter du på något super-rare så då ska du inte stirra dig blind på enbart sverige. Sverige är ett litet land…

Ibland kan det vara försvarbart att ta lite extra meck med pappersarbete och krångel om värdet på det du säljer är tillräckligt högt. Så tänker jag i alla fall. Du vill ju ha exponering mot så stor skara potentiella köpare som möjligt.

Har en del litteratur jag kan slå i för att kolla upp rarity och priser, vad är det du säljer? Jag kanske kan hjälpa dig på traven.
Citera
2023-08-11, 19:39
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag säljer min ps1 samling om sisådär 10 år.. Har 3 av de mest ovanligaste spelen som knappt såldes alls..

kommer det en till pandemi så kommer priset att öka monumentalt
Tjena,
Har du lust att dela vilka dessa tre spel är så man kan få en nerd-gasm.
Citera
2023-08-11, 19:52
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Skulle också säga sälj.

Men hur ser marknaden ut för tex SNES? Vet att det gjordes en konsol som var mycket mindre för några år sedan. Drog det ner priset? Eller vill de flesta ha gamla original?
Är ingen expert på snes eftersom jag samlar platstation. Men det är garanterat samma i snes-världen att de högsta priserna är reserverade för kompletta nya och inplastade spel. På andra plats gäller att du har spelet komplett med alla tillbehör, plus att allt ska vara i nyskick. Dvs inga vikta sidor i manualerna, inget repat fodral eller gud förbjude repad kassett/cd skiva. Inga vattenskador inga missfärgade eller solblekta omslag och inga klistermärken.

Finns det extra tillbehör till spelet så som extra demoskivor eller spelkartor så ska allt sånt finnas och vara i nyskick.

Det är därför det är så stor prisskillnad mellan nytt inplastat spel och ”bara” ett i nyskick. Ett spel med en liten printrun som är svindyrt cib kan bli 10x dyrare om det är nytt inplastat. Det är två skilda världar.

Har du några titlar du är särskilt intresserad av? Har litteratur med allt som är släppt till snes. Dock ntsc (amerikanska marknaden).
Citera
2023-08-11, 20:04
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
CDskivor är inget bra lagringsformat. Har svårt att se att de skulle bli ett samlarobjekt när livslängden är väldigt begränsad.
Det argumentet är vettigt och något jag själv har tagit upp i tråden. CD är ett absolut ett döende format - men frågan är om hardcoresamlarna bryr sig. För många så är grejen att bara äga vissa spel och kunna ha den i bokhyllan. Samlarna som enbart samlar nytt inplastat kommer ju liksom aldrig spela spelet. Det köps som skryt-objekt eller som en ekonomisk investering.

Precis som Priz var inne på - och uttryckte så fint. Vilken nolla som helst kan ladda ner ett spel på nätet och spela på en emulator. Men långt i från alla kan hosta upp tio tusen och köpa det i fysisk form. Det gäller att hålla isär dessa saker. Samlare vill ha äkta spel för att spela på äkta hårdvara. Inget annat duger.

Det är dock en intressant fråga vad det kommer bli av spel i cd/dvd format. En fråga jag ställer mig själv.
Citera
2023-08-11, 20:38
Medlem
buskBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Retro dör aldrig. Men det kan ta ett tag innan något ökar i värde.

Folk köper som har nostalgiska minnen till det + har pengar (dvs när de blivit vuxna + börjar bli lite uttråkade och undrar vad de kan spendera pengar på eller börja samla på).
Så tänker jag också. Playstation är den konsollen som det släpptes överlägset flest av de gamla goa jrpg titlarna till. Det är ju lite det den är känd för.

Jag gissar att det för lång tid framöver kommer finnas folk som är sugna på inplastade rare ps1 rpgs. Konsollen ligger helt rätt i tiden, ENIX, Atlus, Capcom… 90-talet var alla dessa utvecklares storhetstid när det fetaste och bästa som producerats släpptes. - Och det släpptes till ps1. Skulle jag gissa så finns det mer folk och inte bara jag som har bland de finaste minnena av Suikoden, Final Fantasy VII, Xenogears eller varför inte Alundra eller Chrono Trigger. Alla dessa släpptes till ps1.

Gillar man old school jrpg så är ps1 definitivt rätt konsoll att samla till. Tror som många andra att samlandet är till stor del nostalgibetonat. De som var tonåringar på nittiotalet och idag fått ekonomin att kunna bränna på ”onödigt” samlande och minns alla dessa spel med kärlek..

Jag tror och hoppas att det alltid kommer finnas folk som är beredda att bränna obskyra pengar på nostalgi. Minnas och tänka tillbaka när man satt där med polaren och lirade i päronens källare.

Vad tror ni?
Citera
2023-08-12, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buskBrand
Tjena,
Har du lust att dela vilka dessa tre spel är så man kan få en nerd-gasm.

Nytt inplastat Suikoden 1-2 och nytt inplastat Castlevania SOTN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in