Citat:
Ursprungligen postat av
Scribble
Retro dör aldrig. Men det kan ta ett tag innan något ökar i värde.
Folk köper som har nostalgiska minnen till det + har pengar (dvs när de blivit vuxna + börjar bli lite uttråkade och undrar vad de kan spendera pengar på eller börja samla på).
Så tänker jag också. Playstation är den konsollen som det släpptes överlägset flest av de gamla goa jrpg titlarna till. Det är ju lite det den är känd för.
Jag gissar att det för lång tid framöver kommer finnas folk som är sugna på inplastade rare ps1 rpgs. Konsollen ligger helt rätt i tiden, ENIX, Atlus, Capcom… 90-talet var alla dessa utvecklares storhetstid när det fetaste och bästa som producerats släpptes. - Och det släpptes till ps1. Skulle jag gissa så finns det mer folk och inte bara jag som har bland de finaste minnena av Suikoden, Final Fantasy VII, Xenogears eller varför inte Alundra eller Chrono Trigger. Alla dessa släpptes till ps1.
Gillar man old school jrpg så är ps1 definitivt rätt konsoll att samla till. Tror som många andra att samlandet är till stor del nostalgibetonat. De som var tonåringar på nittiotalet och idag fått ekonomin att kunna bränna på ”onödigt” samlande och minns alla dessa spel med kärlek..
Jag tror och hoppas att det alltid kommer finnas folk som är beredda att bränna obskyra pengar på nostalgi. Minnas och tänka tillbaka när man satt där med polaren och lirade i päronens källare.
Vad tror ni?